Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2011

Απαραίτητος ο σιδηρόδρομος για την Ηλεία

Του αντιπεριφερειάρχη
Χαράλ. Καφύρα
H ΠAYΣH λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ηλεία, σε έναν νομό που αγωνιά για την ανάπτυξή του (ιδιαίτερα μετά τις δύο καταστροφές που υπέστη, τις πυρκαγιές του 2007 και τον σεισμό του 2008) ήταν ένα χτύπημα που επηρέασε και αυτό με τη σειρά του αρνητικά την αναπτυξιακή προοπτική του και υποθήκευσε το μέλλον των Ηλείων.
Η κατάσταση στον Νομό Ηλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο είναι άθλια και ουσιαστικά έχει γυρίσει έναν αιώνα πριν, όταν λειτουργούσε μόνο η σιδηροδρομική γραμμή Πύργου - Κατάκολου για τις ανάγκες εξαγωγών της σταφίδας.
• Από οκτώ ζεύγη δρομολογίων μέχρι το 2009, έμειναν τρία μέχρι το 2010 και κανένα από τον Αύγουστο.
• Eκλεισαν όλοι οι σιδηροδρομικοί σταθμοί (Βάρδας, Ανδραβίδας, Κρεστένων, Αμαλιάδας, Λεχαινών, Γαστούνης και Ζαχάρως).
• Οι υποδομές στον ΟΣΕ της Ηλείας (κτίρια, συρμοί, βαγόνια, σιδηροδρομικές γραμμές) είναι όλες εγκαταλελειμμένες στην τύχη τους. Κτίρια νεοκλασικά, διατηρητέα, έρμαια στην τύχη τους, η σιδηροδρομική γραμμή σχεδόν αδιάβατη, λεηλασία από τις κλοπές σε όλα τα υλικά του ΟΣΕ με αποκορύφωμα την τεράστια σε όγκο κλοπή στο υλικό που ήταν σταθμευμένο στο Καρδιακαύτι της Ηλείας. Πλήρης εγκατάλειψη και διάλυση.
• Η μέχρι τώρα κυκλοφορία γινόταν στη γραμμή που η χάραξή της έγινε επί Χ. Τρικούπη το 1892: μετρική γραμμή (1 μέτρο διάμετρος), μέγιστης ταχύτητας 90 χαώ. Στο μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου ουδεμία μέριμνα από την πολιτεία για εκσυγχρονισμό. Μέχρι το 2004 έγιναν μερικά βήματα με την προϋπόθεση ότι το 2008 ο προαστιακός θα ερχόταν στην Πάτρα και θα συνέχιζε μέχρι την Αρχαία Ολυμπία. Από το 2004 ο προαστιακός έχει σταματήσει στο Κιάτο και από εκεί και κάτω περιμένουμε.
• Η μόνη λειτουργούσα γραμμή είναι η γραμμή Πύργου - Ολυμπίας - Κατακόλου και κυρίως για την εξυπηρέτηση των τουριστών των κρουαζιερόπλοιων και αυτή με σοβαρά τεχνικά και μηχανικά προβλήματα που έχει ημερομηνία λήξης γιατί δεν έχει τεχνική και μηχανική υποστήριξη.
• Τεχνική υποστήριξη: Ο Πύργος λειτουργεί ως σταθμός μηχανών το δε προσωπικό γραμμής έχει αποσυρθεί και οποιαδήποτε βλάβη της γραμμής ή αναγκαία συντήρησή της δεν πραγματοποιείται.
• Μηχανική υποστήριξη: Σε μηχανές και βαγόνια του τρένου δεν πραγματοποιείται η ανάλογη συντήρηση.
Η Ηλεία εμφανίζει υστέρηση στις παραγωγικές υποδομές, γιατί βασικά δίκτυα, παρά τις βελτιώσεις και τις αναβαθμίσεις που έχουν πραγματοποιηθεί, δεν έχουν ολοκληρωθεί, όπως ο κύριος οδικός άξονας (Ολυμπία Oδός) όσο και οι βασικοί κάθετοι άξονες, οι βασικές πύλες εισόδου και ιδιαίτερα τα λιμάνια Κυλλήνης και Κατάκολου και το αεροδρόμιο Ανδραβίδας (μετατροπή του υφιστάμενου στρατιωτικού και σε πολιτικό) δεν έχουν ολοκληρωθεί.
Για τη Δυτική Πελοπόννησο και ιδιαίτερα για την Ηλεία η συμβολή του σιδηροδρόμου στην ανάπτυξη υπήρξε καθοριστική.
Αίτημα όλων των τοπικών φορέων είναι η επαναλειτουργία του τμήματος Πύργου-Πάτρας καθώς μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη εν γένει της περιοχής.
Η έλλειψη δρομολογίων στην γραμμή Πύργου - Πάτρας - Καλαμάτας είναι ένα υπαρκτό πρόβλημα και σύσσωμοι οι τοπικοί φορείς ζητούν την επαναλειτουργία της γραμμής με νέα δρομολόγια που να εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό από τον Πύργο, την Αμαλιάδα και τις πόλεις του Ηλειακού κάμπου προς την Πάτρα.
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να κοπεί η σύνδεση Ηλείας-Αχαΐας στον Aραξο, αντιθέτως πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες τεχνικές παρεμβάσεις στο υπάρχον δίκτυο ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την αξιοποίηση της γραμμής, αφού μπορεί το τρένο να αποτελέσει ένα μέσο ανταγωνιστικό στον αυτοκινητόδρομο που καθυστερεί η κατασκευή του και συνάμα φιλικό προς το περιβάλλον.
Ειδικά για το θέμα σιδηροδρομικών υποδομών και μεταφορών πιστεύουμε ότι η λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Πατρών - Πύργου - Ολυμπίας αποτελεί, όπως κάθε βελτίωση των υποδομών στον τομέα των μεταφορών, προαπαιτούμενο για την ανασυγκρότηση και ανάπτυξη των πολύπαθης Ηλείας.
Ζητάμε:
• Aμεση ολοκλήρωση των μελετών για την κανονικοποίηση, σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση του σιδηροδρομικού δικτύου Πάτρας-Πύργου-Ολυμπίας-Καλαμάτας διότι υπάρχει εγκεκριμένη πίστωση από το Ταμείο Συνοχής, ύψους 31.000.000 ευρώ.
• Να ενημερωθούμε τι προβλέπει το master - plan του σιδηροδρόμου που είχε αναλάβει να εκπονήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως προέβλεπε ο Ν. 3891/2010 (αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ)
• Στο πλαίσιο του γενικότερου εκσυγχρονισμού του ΟΣΕ και των νέων δεδομένων, την επαναλειτουργία του δικτύου Πάτρας-Ολυμπίας όπως και να γίνει η γραμμή κανονικού εύρους Κιάτου - Πύργου - Αρχαίας Ολυμπίας, ζητάμε να γίνει επέκταση του προαστιακού από Πάτρα προς Πύργο - Αρχαία Ολυμπία.
• Να εκσυγχρονιστεί η γραμμή Αρχαίας Ολυμπίας - Πύργου - Κατακόλου που συνδέει τον μεγάλης σημασίας τουρισμό κρουαζιέρας από το Κατάκολο προς την Αρχαία Ολυμπία και να αυξηθούν οι συρμοί Rail - Bus.
• Την αξιοποίηση των ακίνητων που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑ ΟΣΕ σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους φορείς της.
(σ.σ.: Το κείμενο αποτελεί το πλαίσιο θέσεων που κατατέθηκαν σε σύσκεψη με τους εκπροσώπους ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ).
Πηγή: Express.gr