Τετάρτη, 20 Ιουλίου 2011

Θριάσιο: Καμιά προσφορά για το έργο

Η κυβέρνηση αναζητά πλέον εναλλακτικό σχέδιο, προκειμένου η χώρα να μη μείνει χωρίς ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο.
Της Μαρίας Μόσχου
Καμία κοινοπραξία δεν προσήλθε χθες καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικής προσφοράς για το έργο της κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, με την κυβέρνηση να βρίσκεται σε δίλημμα για την τύχη του διαγωνισμού, τον οποίο σήμερα αναμένεται να κηρύξει άγονο. Υστερα από συνολικά εννέα αναβολές φαίνεται ότι ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό στο Θριάσιο, αρχικού προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ δεν θα πάρει άλλη παράταση. Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση αναζητά πλέον εναλλακτικό σχέδιο, προκειμένου η χώρα να μη μείνει χωρίς ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο.
Πηγές του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων τόνιζαν χθες ότι μιία από τις πιο πρόσφορες λύσεις αυτή τη στιγμή θα ήταν το έργο να κατατμηθεί σε μικρότερα υποέργα προκειμένου να ξεπεραστεί το πρόβλημα της εξεύρεσης πόρων, αλλά και να δοθεί η δυνατότητα να συμμετάσχουν στο έργο και ελληνικές εταιρείες. Με τον τρόπο αυτό, σημειώνεται, όχι μόνο θα διασφαλιστεί η δημιουργία ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου που έχει ανάγκη η χώρα μας, αλλά και δεν θα «χαθούν» έργα αξίας άνω των 200 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη γίνει στην έκταση του ΟΣΕ στο Θριάσιο με ελληνικούς και κοινοτικούς πόρους.

Τα «αγκάθια» του έργου

Κύκλοι της αγοράς τόνιζαν χθες ότι το βασικό πρόβλημα για την μη προσέλκυση επενδυτών ήταν ο μεγάλος προϋπολογισμός του έργου. Σύμφωνα με την προκήρυξη το έργο, αρχικού προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, πρόκειται να γίνει με συγχρηματοδότηση και υπό της παρούσες συνθήκες της ελληνικής οικονομίας οι ενδιαφερόμενοι ήταν εξαιρετικά δύσκολο να εξασφαλίσουν τραπεζική χρηματοδότηση. Υπενθυμίζεται ότι το έργο είχε προγραμματιστεί να εκτελεστεί με σύμβαση παραχώρησης και ο ανάδοχος του έργου θα αναλάμβανε τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων για 40 έτη, με καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.
Άλλο ένα «αγκάθι» στην επιτυχία του διαγωνισμού στάθηκε το γεγονός ότι οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι είχαν ενστάσεις για τους όρους που είχαν τεθεί και προέβλεπαν ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ, θυγατρική του ΟΣΕ, θα λάμβανε ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα, ποσοστό 15% επί του τζίρου της εταιρείας παραχώρησης, αλλά και το 15% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας παραχώρησης μετά την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής. Οι αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν σύντομα από την κυβέρνηση, καθώς το Θριάσιο Πεδίο έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.
Πηγές του υπουργείου ήθελαν πάντως το διαγωνισμό να συνεχίσει να έχει ως αντικείμενο την εμπορευματική χρήση του χώρου και όχι την εμπορική αξιοποίησή τους, όπως είχε ζητήσει η κινεζική Cosco. Το ενδιαφέρον του Ομίλου παρέμενε ενεργό, ωστόσο υπήρξε το αίτημα για δημιουργία ζώνης ελεύθερου εμπορίου, κάτι που έβρισκε αντίθετη τόσο την ηγεσία του υπουργείου όσο και της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Το έργο

Στο εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου θα συγκεντρωθούν σιδηροδρομικές και εμπορευματικές δραστηριότητες, οι οποίες σήμερα διεκπεραιώνονται σε εγκαταστάσεις του ΟΣΕ που είναι διάσπαρτες σε διάφορα σημεία της πρωτεύουσας. Στο κέντρο θα εκτελείται μεταφόρτωση εμπορευμάτων και σύνθεση αμαξοστοιχιών στο πλαίσιο του μελλοντικού δικτύου του ΟΣΕ. Επιπλέον, θα λειτουργεί σταθμός για την εξυπηρέτηση των λιμένων Ικονίου, Πειραιά και Ελευσίνας, ενώ (πέρα από τη στάθμευση) θα διεξάγονται εργασίες συντήρησης βαγονιών.