Δευτέρα, 4 Ιουλίου 2011

«Αρχαίο» το σιδηροδρομικό δίκτυο στα Βαλκάνια

Οι κυβερνήσεις των χωρών της ΝΑ Ευρώπης πρέπει να διοχετεύσουν τους διαθέσιμους πόρους για να χρηματοδοτήσουν έργα βελτίωσης σιδηροδρομικών υποδομών..
Του Δημήτρη Διαμαντίδη και του Λεωνίδα Λιάμη
Ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου στη Νοτιο-ανατολική Ευρώπη και την Τουρκία μπορεί να προωθήσει την ανάπτυξη και να μειώσει στο μισό το χρόνο της διαδρομής Λιουμπλιάνα - Κωνσταντινούπολη. Αυτό τονίστηκε πρόσφατα κατά τη διάρκεια παρουσίασης στο Ζάγκρεμπ έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας με θέμα «Η μεταρρύθμιση του σιδηρόδρομου στη Νοτιανατολική Ευρώπη και την Τουρκία: Στο σωστό δρόμο;»
Βασικός στόχος της έκθεσης είναι να αποτελέσει υπόμνηση της ανάγκης επείγουσας επιτάχυνσης της διαδικασίας μεταρρυθμίσεων.
Οι χώρες που θέλουν να γίνουν μέλη της Ε.Ε. πρέπει να αντιληφθούν ότι η άμεση υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων θα προωθήσει την ανάπτυξή τους και θα αυξήσει σημαντικά τη θετική γνώμη της Ε.Ε. στο πεδίο των σιδηροδρομικών μεταφορών, ανέφερε ο Βασίλε Ολιέβτσι ειδικός της Παγκόσμιας Τράπεζας για τα σιδηροδρομικά δίκτυα στην περιοχή της Ευρώπης και της Κεντρικής Ασίας.

Εργα βελτίωσης

Ο κ. Ολιέβτσι τόνισε ότι οι κυβερνήσεις των χωρών της Νοτιανατολικής Ευρώπης πρέπει να διοχετεύσουν τους διαθέσιμους πόρους για να χρηματοδοτήσουν έργα βελτίωσης των σιδηροδρομικών υποδομών και τις αναγκαίες υπηρεσίες της επιβατικής κίνησης και όχι στη στήριξη αναποτελεσματικών κρατικών σιδηροδρομικών οργανισμών επιβαρυμένων με υπερβολικό αριθμό εργαζομένων και γηρασμένη διοίκηση. Στην έκθεση γίνεται αποτίμηση της προόδου, που πέτυχαν οι κρατικοί οργανισμοί σιδηροδρόμων στο πεδίο των θεσμικών μεταρρυθμίσεων, των επιχειρησιακών και οικονομικών αποτελεσμάτων σε Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Κροατία, Μαυροβούνιο, ΠΓΔΜ, Σερβία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Κόσοβο και Τουρκία.
Οι οργανισμοί σιδηροδρόμων της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Τουρκίας αντιμετώπισαν σημαντική πτώση της κίνησης το 2009 ως συνέπεια της διεθνούς οικονομικής κρίσης και επιδείνωσης της κατάστασης των οικονομιών στην περιοχή. Η μείωση της κίνησης είχε ως αποτέλεσμα την αποτυχία υλοποίησης ουσιαστικών μεταρρυθμίσεων στον τομέα. Ωστόσο, αν υλοποιηθούν οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, ο χρόνος της διαδρομής Λιουμπλιάνα - Κωνσταντινούπολη μπορεί να μειωθεί στις 25 ώρες, εξέλιξη με τεράστια οικονομικά οφέλη, τονίζεται στην έκθεση.

Πρωτοβουλία

Την ίδια στιγμή, ενδιαφέρον για την τριμερή σιδηροδρομική κοινοπραξία «Cargo 10», την οποία συνέστησαν οι οργανισμοί σιδηροδρόμων της Σλοβενίας, της Σερβίας και της Κροατίας, έχουν επιδείξει η Βουλγαρία, η Αυστρία και η Ιταλία. Στην «Cargo 10» εντάχθηκαν και ο οργανισμός σιδηροδρόμων της ΠΓΔΜ και ο αντίστοιχος της Κροατομουσουλμανικής Ομοσπονδίας της Βοσνίας ? Ερζεγοβίνης.
Η «Cargo 10» στοχεύει στη μείωση της διάρκειας της διαδρομής, που εκτελείται στον (σιδηροδρομικό) πανευρωπαϊκό άξονα 10, ο οποίος «ενώνει» την Αυστρία με τα Βαλκάνια. Παράλληλα η πρωτοβουλία αυτή δίνει έμφαση στη μεταφορά φορτίων στον Άξονα 10, ο οποίος «διατρέχει» την ΠΓΔΜ και στη συνέχεια συνδέεται με την Τουρκία, μέσω της Βουλγαρίας και με την Ελλάδα μέσω της ΠΓΔΜ.
Ακόμη διευκολύνεται η πρόσβαση σε Σερβία, Σλοβενία και Κροατία, καθώς απλοποιούνται περαιτέρω οι έλεγχοι στα σύνορα των τριών αυτών χωρών.
Η διακίνηση της κυκλοφορίας στον Πανευρωπαϊκό Άξονα 10 (δρομολόγια Λιουμπλιάνα - Ζάγκρεμπ - Βελιγράδι - Ντιμίτροβγκραντ - Κωνσταντινούπολη) γίνεται με περίπου 700 τρένα, ενώ στον Άξονα 4 (Δρέσδη - Νυρεμβέργη - Πράγα - Βιέννη - Μπρατισλάβα - Βουδαπέστη - Άραντ - Βουκουρέστι - Κονστάντζα - Κράιοβα - Σόφια - Θεσσαλονίκη - Πλόβντιφ - Κωνσταντινούπολη) διακινούνται περίπου 7.000 τρένα. Έτσι μέχρι στιγμής περίπου το 90% των εμπορευμάτων διακινούνται, μέσω του άξονα 4 και όχι του άξονα 10.