Τρίτη 1 Μαρτίου 2011

Βόρεια Ελλάδα: Το τελευταίο τρένο...



Από τη Θεσσαλονίκη έως τα βορειότερα σύνορα της χώρας, στο Ορμένιο, και από την Εδεσσα έως και την ακριτική Φλώρινα, τα τρένα έχουν σταματήσει να σφυρίζουν. Η αυστηρή δημοσιονομική πολιτική και οι προσπάθειες εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με το κόψιμο δρομολογίων που χαρακτηρίστηκαν ασύμφορα, στοίχισαν σε περίπου 140.000 κατοίκους κάτι πολύ περισσότερο από ένα οικονομικό και αξιόπιστο μεταφορικό μέσο: την αίσθηση της επαφής με ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα.
Το βράδυ της 29ης Ιανουαρίου μία παρέα κατοίκων της Φλώρινας συγκεντρώθηκε στο σιδηροδρομικό σταθμό. Δεν επρόκειτο να αναχωρήσουν για κάποιο ταξίδι ούτε να υποδεχτούν κάποιον παλιό φίλο. Το ραντεβού ήταν για να αποχαιρετήσουν το τελευταίο τρένο στο δρομολόγιο Φλώρινα- Θεσσαλονίκη. «Ημασταν καμιά 25αριά άτομα. Δεν ντρέπομαι να πω ότι στο τέλος βάλαμε τα κλάματα», θυμάται ο Μιχάλης Πετράκος. Από εκείνη τη νύχτα, οι κάτοικοι της Φλώρινας έδωσαν την υπόσχεση να φέρουν πίσω το τρένο. Κάπως έτσι γεννήθηκε η Κίνηση Φίλων του τρένου Φλώρινας, η οποία μέχρι στιγμής αριθμεί περίπου 20 ενεργά μέλη. Με διάφορες εκδηλώσεις, διαμαρτυρίες, επιστολές και κινητοποιήσεις διεκδικούν την επαναλειτουργία των δρομολογίων.

8.000 υπογραφές

Στον αγώνα της Κίνησης έχει συστρατευτεί ολόκληρη η τοπική κοινωνία και μέχρι στιγμής έχουν συγκεντρωθεί περίπου 8.000 υπογραφές κατοίκων οι οποίοι ζητούν την επιστροφή του τρένου στη Φλώρινα. Εξάλλου, από τη Βεύη έως το Ξινό Νερό και από το Αμύνταιο έως τον Α. Παντελεήμονα και την Αρνισσα, περίπου 70.000 κάτοικοι εμπιστεύονταν το τρένο για τις μετακινήσεις τους.
«Η κατάργηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης με την υπόλοιπη Ελλάδα εντείνει την απομόνωση της περιοχής μας, υπονομεύει την προοπτική της βιώσιμης κινητικότητας για τους πολίτες και πλήττει πρώτα απ’ όλα τους γεροντότερους, το φοιτητόκοσμο, και κυρίως τους φτωχότερους από μας, που στερούνται έτσι τη δυνατότητα οικονομικής μετακίνησης», εξηγεί ο κ. Πετράκος.

Συναισθηματικοί δεσμοί

Στην ιστορική και συναισθηματική σχέση του κάθε Φλωρινιώτη με το τρένο αναφέρθηκε ο δήμαρχος Αμυνταίου, Μάκης Ιωσηφίδης. «Η ιστορική εξέλιξη της Φλώρινας είναι άμεσα συνδεδεμένη με το σταθμό των τρένων, καθώς τα δρομολόγια αυτά ξεκίνησαν από το 1890 και αποτέλεσαν το βασικό όχημα για την ανάπτυξη της περιοχής μας», αναφέρει στον «ΑτΚ». Σύμφωνα με τον ίδιο, το τρένο αποτελούσε ανέκαθεν ένα φτηνό και αξιόπιστο- ανεξαρτήτως καιρού- μέσο μεταφοράς για τους κατοίκους αλλά κυρίως για τους φαντάρους και τους φοιτητές.
Ολα τα παραπάνω επιχειρήματα έθεσαν ενώπιον του υπουργού Οικονομικών, Γιώργου Παπακωνσταντίνου οι φορείς της πόλης κατά τη διάρκεια της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Παρασκευή. «Του εξηγήσαμε ότι δεν είναι δυνατόν να χαρακτηρίζουν μία γραμμή ως άγονη και να μην την επιδοτούν με τα κονδύλια των 50 εκατ. ευρώ που έχουν εγκριθεί ειδικά γι' αυτόν το λόγο», σημειώνει ο δήμαρχος Αμυνταίου.
Κάτοικοι και φορείς ζητούν τη βελτίωση της υπάρχουσας γραμμής, τη σύνδεση με την Αθήνα, συνδυασμένες μεταφορές για τις τουριστικές περιοχές της Φλώρινας και διεθνή δρομολόγια προς Μοναστήρι. Διαφορετικά, προσανατολίζονται σε δυναμικές κινητοποιήσεις χωρίς να αποκλείουν και το ενδεχόμενο να κλείσουν τα σύνορα σε ένδειξη διαμαρτυρίας.
"Αγγελιοφόρος"