Παρασκευή, 12 Νοεμβρίου 2010

Επικίνδυνα τα τρένα στη Θεσσαλονίκη

Εκτός τηλεδιοίκησης ο μεγαλύτερος κόμβος του ΟΣΕ στη Βόρεια Ελλάδα

Ρεπορτάζ ΤΟΥ ΦΩΤΗ ΚΟΥΤΣΑΜΠΑΡΗ στην «Θεσσαλονίκη»

Εκτός λειτουργίας βρίσκεται η τηλεδιοίκηση στο μεγαλύτερο σιδηροδρομικό κόμβο της Βόρειας Ελλάδας, στη Θεσσαλονίκη, ενώ ο πίνακας τηλεχειρισμού των σταθμαρχών μπλοκάρει και οι διακλαδώσεις γίνονται χειροκίνητα. Οι φωτεινοί σηματοδότες είτε είναι μονίμως στο κόκκινο είτε δεν λειτουργούν. Οι σιδηροδρομικοί δίνουν καθημερινά αγώνα, για να εξυπηρετήσουν την κυκλοφορία των περίπου 110 επιβατικών αμαξοστοιχιών και των 40 εμπορικών τρένων που διέρχονται από τον κόμβο, με ορατό τον κίνδυνο ατυχήματος.
Ο κόμβος ΤΧ1, που βρίσκεται στην είσοδο της πόλης, εξυπηρετεί την κίνηση των αμαξοστοιχιών σε συνολικά έξι κατευθύνσεις, από τη Θεσσαλονίκη προς την Αλεξανδρούπολη, την Ειδομένη και το Πλατύ και αντίστροφα. Οι δύο σταθμάρχες, που εργάζονται ανά βάρδια, ελέγχουν την κυκλοφορία μέσω ενός ηλεκτρονικού πίνακα και ενός τηλεχειριστηρίου, ενώ οι αλλαγές των διακλαδώσεων γίνονταν με τη βοήθεια της τηλεδιοίκησης. Ο μηχανισμός του τηλεχειριστηρίου μπλοκάρει και νεκρώνει, με αποτέλεσμα οι σταθμάρχες να τρέχουν στις γραμμές, για να προλάβουν να δώσουν κατεύθυνση στο τρένο με σημαία. Χθες ο μηχανισμός βρισκόταν για δύο ώρες εκτός λειτουργίας. Η τηλεδιοίκηση είναι σχεδόν μονίμως χαλασμένη και οι σιδηροδρομικοί δίνουν μάχη με το χρόνο, για να αλλάζουν χειροκίνητα τα κλειδιά των γραμμών και να οδηγούν τα τρένα σε συγκεκριμένες γραμμές. Πολλές φορές επιτρέπεται η κίνηση ακόμη και με αναμμένα τα κόκκινα φανάρια, που συχνά είναι κολλημένα.  Οι πιθανότητες ατυχημάτων αυξήθηκαν το τελευταίο διάστημα, καθώς στο συγκεκριμένο κόμβο κάνουν πλέον ελιγμούς και οι μηχανές των εμπορικών τρένων. Μέχρι πρότινος αυτές οι μηχανές, αφού απελευθέρωναν τα βαγόνια με το φορτίο στον εμπορικό σταθμό TX2 της Διαλογής Ελευθερίου - Κορδελιού, οδηγούνταν απευθείας στη γραμμή του μηχανοστασίου. Ο ΤΧ2 όμως λόγω έλλειψης προσωπικού δεν μπορεί να διεκπεραιώνει τις αλλαγές πορείας. Έτσι οι μηχανοδηγοί επιστρέφουν τις μηχανές στον κόμβο του ΤΧ1 και από εκεί μπαίνουν στις κύριες γραμμές του σιδηροδρομικού δικτύου μαζί με τις επιβατικές αμαξοστοιχίες, για να επιστρέψουν στα μηχανοστάσια. Το δίκτυο επιβαρύνεται και οι κινήσεις των τρένων μπλέκουν σε πολλαπλές κατευθύνσεις. Οι αιτίες του μπλακ άουτ της τηλεδιοίκησης σύμφωνα με τους εργαζόμενους είναι αφενός η κλοπή των καλωδίων από δράστες που πουλούν στη συνέχεια το χαλκό, αφετέρου η μη συντήρηση. Με την έλευση του φθινοπώρου προστέθηκε και ο παράγοντας της βροχής, η οποία προκαλεί πλημμυρικά φαινόμενα στον ΤΧ1, οι γραμμές σκεπάζονται από νερά και το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου βραχυκυκλώνει. “Τα τρένα κυκλοφορούν χάρη στο φιλότιμο των εργαζομένων. Ερχόμασταν να βγάλουμε ήσυχα ένα μεροκάματο και τώρα δεν ξέρουμε τι μπορεί να μας συμβεί, κάνουμε το μεροκάματο του τρόμου. Εκτός αυτού δεχόμαστε και τις απειλές των ατόμων που έρχονται να κλέψουν καλώδια της τηλεδιοίκησης μπροστά στα μάτια μας”, περιγράφει εργαζόμενος στον ΤΧ1. Από χθες στα προβλήματα του ΟΣΕ προστέθηκε και η διακοπή της τηλεφωνικής επικοινωνίας με το σταθμό του Άδενδρου, όπου άγνωστοι έκλεψαν τα καλώδια.  Οι σταθμάρχες του ΤΧ1 στο πλαίσιο της καθημερινότητας δεν μπορούν να απευθυνθούν σε κάποιον βαθμολογικά ανώτερό τους, καθώς στο μεγαλύτερο εμπορευματικό σταθμό της χώρας, στη Διαλογή, δεν υπάρχει προϊστάμενος. Έτσι έχουν κάνει σειρά αναφορών για τα προβλήματα του κόμβου στην κεντρική διοίκηση και αναμένουν να δοθούν λύσεις.