Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου 2010

Κατεβαίνουν από το τρένο 2.351 εργαζόμενοι του ΟΣΕ


Οι ρυθμίσεις προβλέπουν μείωση προσωπικού μέσω μετατάξεων και υποχρεωτικών συνταξιοδοτήσεων
Μείωση του αριθμού των εργαζομένων, ανατροπή των εργασιακών σχέσεων και «νοικοκύρεμα» των οικονομικών του Οργανισμού προβλέπει το νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ, το οποίο θα αποτελέσει «πιλότο» και για τις υπόλοιπες ελλειμματικές ΔΕΚΟ σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή τις προσεχείς ημέρες προκειμένου να έχει ψηφιστεί έως τα μέσα Οκτωβρίου, δείχνει την... έξοδο σε 2.351 εργαζομένους μέσω μετατάξεων και υποχρεωτικών συνταξιοδοτήσεων όσων έχουν συμπληρώσει τις προϋποθέσεις. Υπολογίζεται ότι από το σύνολο των περίπου 6.050 απασχολουμένων στον Οργανισμό, περίπου 1.000 θα συνταξιοδοτηθούν και οι υπόλοιποι θα μεταφερθούν σε άλλες θέσεις του δημόσιου τομέα, ενώ στον σιδηρόδρομο θα συνεχίσουν να εργάζονται περί τους 3.700. Το νομοσχέδιο αλλάζει ριζικά τον εργασιακό χάρτη στον ΟΣΕ, καθώς καταργεί τον Γενικό Κανονισμό Προσωπικού. Αυτή η ρύθμιση αποτελεί «αγκάθι» για τους εργαζομένους, δεδομένου ότι μεταξύ άλλων ο Κανονισμός προβλέπει και τη μονιμότητα του τακτικού προσωπικού του Οργανισμού. Παράλληλα καταργούνται όλοι οι επιμέρους ισχύοντες κανονισμοί και οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που έχουν υπογραφεί μέχρι σήμερα και διέπουν εργασιακές και μισθολογικές σχέσεις. Οι υφιστάμενοι κανονισμοί θα αντικατασταθούν από διαπραγματεύσεις μεταξύ των διοικήσεων των εταιρειών και του αντιπροσωπευτικού σωματείου εργαζομένων, οι οποίες ωστόσο οφείλουν να έχουν ολοκληρωθεί σε σύντομο διάστημα.  Ο υπουργός Υποδομών Δημήτρης Ρέππας με δήλωση του στο «Έθνος» εμφανίζεται, πάντως, καθησυχαστικός σε ό,τι αφορά τα εργασιακά: «Δεσμεύομαι και είμαι κατηγορηματικός ότι στους νέους αναθεωρημένους κανονισμούς προσωπικού θα προβλέπεται και η μονιμότητα του προσωπικού και η διατήρηση του ύψους των τακτικών αποδοχών των εργαζομένων», υπογραμμίζει, υπενθυμίζοντας πως το σχέδιο για την εξυγίανση του ΟΣΕ δεν περιλαμβάνει απολύσεις εργαζομένων παρά τις έντονες πιέσεις της τρόικας. Ωστόσο, «ψαλίδι» προβλέπεται για τις δευτερεύουσες απολαβές, οι οποίες θα περικοπούν σημαντικά, όπως επίσης και τα επιδόματα και οι υπερωρίες, με στόχο οι δευτερεύουσες απολαβές να μην ξεπερνούν το 10% των τακτικών. Το νομοσχέδιο, που έχει ήδη πάρει το «πράσινο φως» από το Υπουργικό Συμβούλιο προβλέπει επίσης δημιουργία σιδηροδρόμου με τέσσερις κατηγορίες δικτύου, αυξήσεις των εισιτηρίων, περικοπές δρομολογίων, ενώ ανοίγει τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ταυτόχρονα προβλέπει τη μεταβίβαση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ στο Δημόσιο πλην επιλεγμένων σταθμών, σε αντάλλαγμα της ανάληψης των χρεών του Οργανισμού προς το Δημόσιο ή τρίτους. Ως προς τα εισιτήρια, αυξήσεις θα επιβληθούν από την 1η Ιανουαρίου, δεδομένου ότι απελευθερώνεται το κόμιστρο, το οποίο θα διαμορφώνεται ελεύθερα από τις εταιρείες. Τα εισιτήρια αναμένεται να φτάσουν περίπου στο 80% των εισιτηρίων των ΚΤΕΛ για αντίστοιχες διαδρομές, ενώ παράλληλα θα καταργηθούν οι ατέλειες, τα μειωμένα εισιτήρια και οι ειδικές εκπτώσεις, οι οποίες στις εμπορευματικές μεταφορές συχνά ξεπερνούσαν και το 80%. Σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια, θα υπάρξουν σημαντικές περικοπές, καθώς, σύμφωνα με το υπουργείο, ζημιογόνες θεωρούνται όλες οι γραμμές. Στη δρομολογιακή πολιτική θα ακολουθηθεί εν πολλοίς το αεροπορικό μοντέλο, καθώς ορισμένα από αυτά θα χαρακτηριστούν άγονα και θα προβλέπεται ετήσια επιδότηση έως το 2013.
Χρέη 10,7 δισ.
Στα 1,2 δισ. οι ετήσιες ζημιές
 Οι συσσωρευμένες υποχρεώσεις του ΟΣΕ αγγίζουν σήμερα τα 10,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Οι ετήσιες ζημιές του Ομίλου φτάνουν το 1,2 δισεκατομμύρια, με τον Ομιλο ΟΣΕ να έχει 933 εκατομμύρια και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ 231 εκατομμύρια.
 Η αναλογία χρέους ανά πολίτη αγγίζει τα 1.000 ευρώ.
1.350 μετατάξεις
Στόχος η μείωση 20% του κόστους μισθοδοσίας
Περίπου 1.350 μετατάξεις, με προτεραιότητα στις εθελοντικές, σχεδιάζει το υπουργείο Υποδομών για τον ΟΣΕ, προκειμένου να μειώσει το ετήσιο κόστος μισθοδοσίας που φτάνει τα 387 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι η μείωση του κόστους σε ποσοστό 20%, η οποία θα επιτευχθεί τόσο από τη συρρίκνωση του προσωπικού όσο και από τις περικοπές επιδομάτων και υπερωριακών αμοιβών.
Στο σχέδιο ξεκαθαρίζεται ότι οι μετατάξεις έχουν υποχρεωτικό χαρακτήρα και αν οι εργαζόμενοι που μετατάσσονται δεν παρουσιαστούν εντός 15 ημερών για ανάληψη υπηρεσίας στον φορέα υποδοχής, ουσιαστικά θα απολύονται χωρίς αποζημίωση, καθώς θα θεωρείται ότι κατήγγειλαν οι ίδιοι τη σύμβασή τους. Αναλυτικά, το προσωπικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μειωθεί κατά 45% και του ΟΣΕ/ΕΔΙΣΥ κατά 37%.
Το πλεονάζον προσωπικό κάθε εταιρείας θα μεταφερθεί σε φορέα υποδοχής, προκειμένου να εξευρεθούν οι κατάλληλες θέσεις για τους μετατασσόμενους υπαλλήλους. Στην περίπτωση που αρκετοί ενδιαφερόμενοι διεκδικούν την ίδια θέση, προτεραιότητα θα δοθεί σε όσους το δηλώσουν εθελοντικά, στα άτομα με ειδικές ανάγκες και στη συνέχεια σε όσους πληρούν κοινωνικά κριτήρια (άγαμοι, χήροι, διαζευγμένοι, πολύτεκνοι, μεγαλύτεροι σε ηλικία, όσοι έχουν μεγαλύτερη προϋπηρεσία ή μεγαλύτερο τίτλο σπουδών). Από την εταιρεία λειτουργίας, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα αποχωρήσουν 751 εργαζόμενοι (120 από τον τομέα έλξης, 380 από τη σιδηροδρομική κίνηση, 30 από τις οδικές μεταφορές, 140 διοικητικοί και 81 ζυγιστές και φορτωτές), ενώ από τον ΟΣΕ θα φύγουν 1.600 (520 από τη σχεδίαση και διαχείριση δικτύου και εγκαταστάσεων, 380 από τη συντήρηση τροχαίου υλικού, 330 από τον τομέα διαχείρισης κυκλοφορίας και 370 διοικητικοί).

«Σ.Ν» Τίποτα νεώτερο δεν κομίζει το δημοσίευμα τους «Έθνους». Χιλιοειπωμένες ιστορίες που το μόνο που κάνουν είναι να εξοργίζουν ακόμη περισσότερο τους σιδηροδρομικούς και να εντείνουν την αβεβαιότητα των εργαζομένων, με ότι αυτό συνεπάγεται.