Σάββατο, 25 Σεπτεμβρίου 2010

«Ανοίγουν» σε ιδιώτες οι υποδομές του ΟΣΕ

  
Εθελούσιες και όχι υποχρεωτικές μετατάξεις για το προσωπικό του ΟΣΕ, ετήσιο επαναπροσδιορισμό των γραμμών που θα λειτουργούν ανάλογα με τα έσοδα και άνοιγμα της υποδομής σε ιδιώτες οι οποίοι θα μπορούν να χρησιμοποιούν όλες τις γραμμές του Οργανισμού είναι οι τρεις βασικές αλλαγές στο νομοσχέδιο του ΟΣΕ που κατατίθεται τις προσεχείς ημέρες στη Βουλή.

Της Μαρίας Μόσχου
Ο ι αλλαγές στο νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ προέκυψαν από τη δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου που λήγει τη Δευτέρα και στο αμέσως επόμενο διάστημα θα κατατεθεί στη Βουλή με την προοπτική να αποτελεί νόμο του κράτους μέχρι τα μέσα Οκτώβρη.
«Στόχος μας είναι το 2011 ο Ελληνας φορολογούμενος να μην πληρώσει επιπλέον φόρο για τον ΟΣΕ», είπε μιλώντας στην «Η» ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών κ. Χ. Τσιόκας.
Ειδικότερα οι αλλαγές στο νομοσχέδιο έχουν ως εξής:
1 Οι μετατάξεις των εργαζομένων θα γίνουν σε πρώτη φάση μετά από αίτηση των εργαζομένων που επιθυμούν να μεταταχθούν. Μετά την αξιολόγηση των αιτήσεων και αν αυτό κριθεί αναγκαίο σε δεύτερη φάση θα γίνουν υποχρεωτικές μετατάξεις προκειμένου να καλυφθούν τυχόν «κενά» που θα δημιουργηθούν. Όπως είπε ο κ. Τσιόκας, η αλλαγή αυτή αποτελούσε βασικό αίτημα των περισσότερων συνδικαλιστικών οργανώσεων του ΟΣΕ κατά τη δημόσια διαβούλευση και για το λόγο αυτό περιλαμβάνεται πλέον σαφώς και στο νομοσχέδιο.
2 Δεν προβλέπονται περικοπές συγκεκριμένων δρομολογίων. Η εταιρεία λειτουργίας καλείται κάθε χρόνο να συντάσσει βιώσιμο επιχειρησιακό σχέδιο το οποίο θα υποβάλλει στην εταιρεία υποδομής (ΟΣΕ). Το σχέδιο αυτό θα περιλαμβάνει τις γραμμές που κρίνει η διοίκηση της εταιρείας βιώσιμες και αποδοτικές. Οι υπόλοιπες γραμμές δεν θα εγκαταλείπονται, αλλά θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε από την εταιρεία λειτουργίας, αν αυτή κρίνει ότι μπορεί να γίνει αποδοτική, είτε από ιδιώτες οι οποίοι επιθυμούν να μεταφέρουν επιβάτες ή εμπορεύματα.
3 Όλο το δίκτυο του ΟΣΕ θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από ιδιώτες μετά από αδειοδότηση και υποβολή σχετικού αιτήματος στο διαχειριστή. «Ο οποιοσδήποτε ιδιώτης επιθυμεί να εκτελέσει μεταφορικό έργο με δικούς του συρμούς θα μπορεί να χρησιμοποιεί είτε τις γραμμές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είτε τις γραμμές που έχει περιθωριοποιήσει βάσει του ετήσιου επιχειρησιακού σχεδίου», είπε ο κ. Τσιόκας, ο οποίος, ωστόσο, διευκρίνισε ότι προκειμένου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να είναι ανταγωνιστική το νομοσχέδιο αναδιάρθρωσης προβλέπει τη δυνατότητα σύστασης εταιρείας logistics, η οποία θα έχει ως βασικό έργο τη μεταφορά εμπορευμάτων για τρίτους με φθηνά τιμολόγια.
Χρέη
Στόχος του νομοσχεδίου, το οποίο προβλέπει μείωση προσωπικού, αυξήσεις εισιτηρίων και ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι να μηδενίσει τα συσσωρευμένα χρέη του Οργανισμού, τα οποία ξεπερνούν τα 10,7 δισ. ευρώ, τα οποία τα αναλαμβάνει το κράτος με αντάλλαγμα την ακίνητη περιουσία του Οργανισμού πλην της σιδηροδρομικής υποδομής και των σταθμών, τους οποίους θα εκμεταλλεύεται ο ΟΣΕ με συμβάσεις παραχώρησης για τη δημιουργία εμπορικών κέντρων κ.λπ. Σε ό,τι αφορά τους εργαζομένους, από τις τρεις εταιρείες του Ομίλου που θα παραμείνουν (ΟΣΕ Α.Ε./ΕΔΙΣΥ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ/ΓΑΙΟΣΕ) προβλέπεται ότι θα αποχωρήσουν περίπου 2.300 άτομα. Οι 1.300 θα μεταταχθούν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, ενώ περίπου 1.000 θα συνταξιοδοτηθούν. Συνολικά θα μείνουν περίπου 3.700 από 6.000 εργαζομένους σήμερα. Για όσους παραμείνουν στον ΟΣΕ, το υπουργείο δεσμεύεται ότι δεν θα υπάρξει καμία απόλυση, αλλά και καμία μείωση στον βασικό μισθό και στις τριετίες. Ωστόσο, πέντε μέρες μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου θα κληθούν να υπογράψουν νέες συλλογικές συμβάσεις από μηδενική βάση, καθώς προβλέπεται κατάργηση όλων των κανονισμών προσωπικού (Γενικός Κανονισμός Προσωπικού, Κανονισμός Δευτερευουσών Απολαβών) και των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, επιχειρησιακών και ειδικών. Το νέο καθεστώς θα αποφασιστεί από τις διαπραγματεύσεις των διοικήσεων των νέων εταιρειών με τους εκπροσώπους των εργαζομένων. Μάλιστα, στην περίπτωση που οι δύο πλευρές δεν καταλήγουν σε συμφωνία, η κυβέρνηση θα ρυθμίζει τις συλλογικές συμβάσεις με νόμο.
Εργαζόμενοι
Ουσιαστικά στον ΟΣΕ και στην ΕΡΓΟΣΕ θα παραμείνουν 2.800 εργαζόμενοι και θα αποχωρήσουν με συνταξιοδότηση ή μετατάξεις περίπου 1.600, ενώ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα ιδιωτικοποιηθεί, θα παραμείνουν περίπου 800, ύστερα από την περικοπή των ζημιογόνων δρομολογίων. Από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ προβλέπεται να απομακρυνθούν συνολικά 738 άτομα.  Στόχος της αναδιάρθρωσης για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η άμεση επίτευξη βιωσιμότητας μέσω του ισοσκελισμού της ετήσιας ζημίας των 231 εκατομμυρίων ευρώ εντός του 2011, αλλά και η ρύθμιση του συσσωρευμένου χρέους προς τον ΟΣΕ, το οποίο ανερχόταν στα 539 εκατομμύρια ευρώ στο τέλος του 2009.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Εκχωρείται το 49% και μάνατζμεντ
Την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (εταιρεία που θα εκτελεί τις επιβατικές και εμπορευματικές δραστηριότητες) προβλέπει το νομοσχέδιο. Ειδικότερα, η κυβέρνηση σκοπεύει να δώσει σε ιδιώτες το 49% των μετοχών της, εκχωρώντας παράλληλα και το μάνατζμεντ. Συζητήσεις έχουν ήδη γίνει από την κυβέρνηση με διεθνείς Οργανισμούς, όπως την κινεζική Cosco, αλλά και τους Γαλλικούς Σιδηρόδρομους, οι οποίοι έχουν αναλάβει τη διαχείριση και άλλων ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών εταιρειών. Σχετικά με το έργο που θα αναλάβουν οι άλλες τρεις εταιρείες, ο ΟΣΕ θα είναι ο διαχειριστής της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής, η ΕΡΓΟΣΕ θα αναλάβει τα έργα, ενώ η ΓΑΙΟΣΕ θα έχει την ευθύνη για την εκμετάλλευση της περιουσίας, η οποία θα γίνει κυρίως σε σύμπραξη με ιδιώτες.  Το πρώτο «πείραμα» συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα για την εκμετάλλευση των σταθμών θα γίνει στον σταθμό της Λάρισας και, αργότερα, θα ακολουθήσουν οι σταθμοί στη Θεσσαλονίκη αλλά και στην Αθήνα.  Η κυβέρνηση ακόμη σκοπεύει να προχωρήσει σε εκποίηση και συνεκμετάλλευση τμημάτων της ακίνητης περιουσίας διά της μεθόδου των ΣΔΙΤ. Μερικά από τα «φιλέτα» του Οργανισμού που πρόκειται να παραχωρηθούν είναι οι νέες επεκτάσεις των γραμμών του Προαστιακού, για τις οποίες επιτρέπεται η κρατική χρηματοδότηση, και τα εμπορευματικά κέντρα Ικονίου - Θριασίου, Θεσσαλονίκης, Βόλου, Πάτρας κ.ά.
Επιδότηση για τις άγονες γραμμές
Επιδότηση 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο έως το 2013 για όσες γραμμές χαρακτηριστούν «άγονες», προβλέπει το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ.
Το υπόλοιπο δίκτυο θα χωριστεί σε τέσσερις κατηγορίες με βάση την επιβατική κίνηση:
Στην πρώτη θα ενταχθεί όλο το κερδοφόρο κομμάτι Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη και θα περιλαμβάνει δρομολόγια που θα λειτουργούν κανονικά με πλήρες προσωπικό και συχνότητες.
Η δεύτερη θα λειτουργεί με περιορισμένο προσωπικό και θα εμφανίζει περιορισμένη κίνηση, ενώ σε αυτή θα ενταχθεί και το υπό κατασκευή δίκτυο.
Η τρίτη κατηγορία θα περιλαμβάνει το δίκτυο σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας. Τα τμήματα αυτά θα συντηρούνται και θα επισκευάζονται, ενώ δρομολόγια σε αυτή την κατηγορία θα μπορούν να εκτελούν κατόπιν αιτήματός τους ιδιωτικοί φορείς (ξενοδοχεία, βιομηχανικές μονάδες κ.λπ.), ύστερα από σχετικό αίτημα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η τέταρτη κατηγορία περιλαμβάνει το καταργημένο δίκτυο, το οποίο δεν θα αποτελεί μέρος της σιδηροδρομικής υποδομής. Το δίκτυο της κατηγορίας 4 αναμένεται να αξιοποιηθεί από τη ΓΑΙΑΟΣΕ ή να δοθεί με συμβάσεις παραχώρησης, ενώ η εγκατάσταση ανεμογεννητριών και φωτοβολταϊκών πάρκων αποτελούν επιλογές αξιοποίησης.
Τις ίδιες υποχρεώσεις θα πρέπει να τηρεί και οποιαδήποτε άλλη εταιρεία επιθυμεί να διενεργήσει σιδηροδρομικές μεταφορές.Επίσης το νομοσχέδιο προβλέπει αυξήσεις των εισιτηρίων και απελευθέρωση του κομίστρου από 1.1.2011. Η τιμολογιακή πολιτική της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα εγκρίνεται πλέον από τις αρμόδιες διυπουργικές επιτροπές, αλλά ελεύθερα από την ίδια την εταιρεία.
"Ημερησία"