Κυριακή, 20 Ιουνίου 2010

Οι αντιδράσεις «τραινάρουν» τις επικείμενες αλλαγές στον ΟΣΕ

Αλεξανδρα Κασσιμη
Με σαφή καθυστέρηση συντάσσονται οι λεπτομέρειες του σχεδίου εξυγίανσης του ΟΣΕ, καθώς η κυβέρνηση μπορεί μεν να το έχει αποφασίσει, ωστόσο επιδεικνύει δισταγμό στην τελική ανακοίνωσή του. Ο φόβος των έντονων αντιδράσεων από εργαζομένους που έχουν ήδη προχωρήσει σε σποραδικές προειδοποιητικές κινητοποιήσεις διαμαρτυρόμενοι για τον αποκλεισμό τους από τον διάλογο για το σχέδιο αναδιάρθρωσης του οργανισμού, φαίνεται ότι μεταθέτει τις τελικές ανακοινώσεις από εβδομάδα σε εβδομάδα. Οι δεσμεύσεις ωστόσο των στελεχών του υπουργείου Υποδομών τοποθετούν τις τελικές ανακοινώσεις εντός του Ιουνίου με πιθανότερη ημερομηνία την τελευταία εβδομάδα του μήνα. Οι βασικές κατευθύνσεις του εγχειρήματος εξυγίανσης της πιο ελλειμματικής ΔΕΚΟ αφορά περικοπές της πλειονότητας των δρομολογίων, εξορθολογισμό της κατανομής του ανθρώπινου δυναμικού και φυσικά την είσοδο ιδιώτη επενδυτή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του οργανισμού. Η πρόθεση πώλησης του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε στρατηγικό επενδυτή ο οποίος θα αναλάβει και το μάνατζμεντ της εταιρείας εκτιμάται ότι θα αποτελέσει στοίχημα για την κυβέρνηση η οποία φαίνεται ότι έχει επενδύσει αρκετά στην επίτευξη του στόχου αυτού. Με δεδομένο ότι η εταιρεία μετράει συσσωρευμένο χρέος που ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ, αναζητείται τρόπος αποδέσμευσής της από τα χρέη της προκειμένου να γίνει πιο ελκυστική. Η φημολογία θέλει ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς οργανισμούς (Γάλλους, Βέλγους, Γερμανούς) να έχουν επιδείξει ενδιαφέρον, ωστόσο δεν υπάρχει ακόμη κάποια επιβεβαίωση. Η ευρωπαϊκή προοπτική για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θεωρείται η καλύτερη δυνατή λύση, ωστόσο υπάρχουν αρκετές αμφιβολίες για την επίτευξη του στόχου. Σε μια προσπάθεια να καταστεί πιο ελκυστική η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ο ιδιώτης που θα εισέλθει θα αποκτήσει και τη δυνατότητα αξιοποίησης μέρους της ακίνητης περιουσίας του οργανισμού. Οσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο αυτή τη στιγμή αγγίζει τα 7.500 άτομα για όλες τις εταιρείες του ΟΣΕ, στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι η μείωσή του ακόμη και κατά 50%. Αναμένεται αρχικώς η αποχώρηση μέσω της κανονικής συνταξιοδότησης περίπου 1.500 ατόμων εντός του έτους, οι οποίοι έχουν μεν κατοχυρώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης αλλά παραμένουν λόγω υψηλών αμοιβών που αποτελούνται από επιδόματα, τα οποία περικόπτονται. Στη συνέχεια κάθε χρόνο άλλα 300 - 500 άτομα θα βγαίνουν στη σύνταξη, ενώ σχεδιάζεται μετάταξη στον ευρύτερο δημόσιο τομέα περίπου 1.000 εργαζομένων.