Τρίτη, 22 Ιουνίου 2010

Αρχείο. Τότε και σήμερα. «Μακεδονία» 30 Οκτωβρίου 1998. «ΤΟ ΒΗΜΑ» 19 Ιουνίου 2010.



«ΤΟ ΒΗΜΑ» 19 Ιουνιου 2010. Ιδιωτικές σιδηροδρομικές εταιρείες βάζουν τρένα στις ράγες του ΟΣΕ


Νομοσχέδιο για εμπορευματικές, επιβατικές μεταφορές και ανάπτυξη ακινήτων
Το ενδιαφέρον των Κινέζων για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο άνοιξε την «όρεξη» και σε μεγάλους ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους, οι οποίοι προσβλέπουν σε σημαντικές αναπτυξιακές ευκαιρίες στις εμπορευματικές μεταφορές, στις επιβατικές και στην ανάπτυξη ακινήτων του ΟΣΕ με τη συνεργασία των κινεζικών κολοσσών. Το «πράσινο φως» για τη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου από ιδιώτες και διεθνείς εταιρείες θα δώσει το νομοσχέδιο που ετοιμάζει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Το νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση εθνικής ανεξάρτητης αρχής σιδηροδρόμων και θα καθορίζει το κανονιστικό πλαίσιο που θα αφορά τα όρια και τη χωρητικότητα της σιδηροδρομικής γραμμής. Με την ψήφιση του νομοσχεδίου οποιοσδήποτε ιδιώτης θα μπορεί να υποβάλει σχετικό αίτημα και να ξεκινήσει να εκτελεί μεταφορικό έργο ταυτοχρόνως με τον ΟΣΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρον υπάρχει και για τις επιβατικές μεταφορές του τρένου και δεν αποκλείεται σύντομα να εμφανιστούν ιδιωτικές σιδηροδρομικές εταιρείες, οι οποίες θα μισθώνουν τις υποδομές του ΟΣΕ και θα εκτελούν δρομολόγια. Ανιχνευτικές κινήσεις γίνονται ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, από τους ομίλους Συγγελίδη, Βαρδινογιάννη και Αγγελόπουλου, ενώ και κατασκευαστικές εταιρείες ενδιαφέρονται για τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων στους μεγάλους σταθμούς του ΟΣΕ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Την ερχόμενη εβδομάδα θα παρουσιαστεί το νομοσχέδιο εξυγίανσης του ελληνικού σιδηρόδρομου, ο οποίος βρίσκεται στο στόχαστρο της τρόικας, καθώς στο μνημόνιο προβλέπεται ότι από τον επόμενο Μάρτιο η λειτουργία του ΟΣΕ θα πρέπει να είναι ισοσκελισμένη, δηλαδή τα έσοδα του οργανισμού από τη λειτουργία του να καλύπτουν τις δαπάνες, ή τουλάχιστον να έχουν γίνει οι ενέργειες εκείνες που απαιτούνται προκειμένου τα οικονομικά του ΟΣΕ να βαδίσουν προς μια τέτοια κατεύθυνση.
Αλλαγές
Το σχέδιο που θα παρουσιαστεί, προβλέπει μεταξύ άλλων την ιδιωτικοποίηση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη δραστική περικοπή ζημιογόνων δρομολογίων, την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων και την εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας του οργανισμού. Με εξαίρεση τις γραμμές του άξονα Πατρών- Αθηνών- Θεσσαλονίκης - Ευζώνων (ΠΑΘΕ) που παρουσιάζουν ικανοποιητικές πληρότητες επιβατών, όλες οι υπόλοιπες γραμμές τελούν ήδη υπό επανεξέταση. Στο κυβερνητικό σχέδιο περιλαμβάνεται η παύση όλων των ζημιογόνων δρομολογίων, εκτός του βασικού άξονα ΑθήναςΘεσσαλονίκης, και η ένταξη ορισμένων εξ αυτών σε επιδοτούμενο καθεστώς άγονων γραμμών, με παράλληλο καθορισμό διεταιρικών συμβάσεων με όρους αγοράς προμηθειών και συντήρησης. Για να εξυγιανθεί ο ΟΣΕ, σύμφωνα με τις εισηγήσεις των αρμοδίων των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομίας, θα πρέπει να απαλλαγεί περίπου από 3.000 εργαζομένους. Ετσι θα προωθηθούν με μετατάξεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα περίπου 1.000 υπάλληλοι. Επίσης θα αποχωρήσουν 1.500 υπάλληλοι εντός του έτους με κανονική συνταξιοδότηση, ενώ υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο θα βγαίνουν στη σύνταξη άλλοι 300-500. Το υπουργείο Μεταφορών θα προχωρήσει σε εκποίηση και συνεκμετάλλευση τμημάτων της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ κυρίως μέσω ΣΔΙΤ, για να αντιμετωπιστούν τα τεράστια χρέη του οργανισμού. Η ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, βάσει της τελευταίας αποτίμησης, φθάνει στα 85.000 στρέμματα, η αξία της ανέρχεται σε 4,6 δισ. ευρώ και η αξία της πάγιας σιδηροδρομικής υποδομής περίπου σε 7,5 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο από τα «φιλέτα» που έχει στο περιουσιολόγιό του ο οργανισμός είναι τα παραθαλάσσια οικόπεδα που βρίσκονται κατά μήκος της γραμμής του από την Αθήνα ως την Κόρινθο και από εκεί ως την Πάτρα. Με τη μετατόπιση της νέας γραμμής που κατασκευάζεται προς την πλευρά της Εθνικής οδού, οι περιοχές όπου βρισκόταν η παλαιά γραμμή θα απελευθερωθούν.
Αντιδράσεις- κινητοποιήσεις
Μπαράζ κινητοποιήσεων εξήγγειλαν οι εργαζόμενοι ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ, όπως εξήγγειλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών. Στις 22, 23 και 24 Ιουνίου θα πραγματοποιηθούν δίωρες στάσεις εργασίας (7.00-9.00, 15.00-17.00, 22.00-24.00). Οι κινητοποιήσεις θα κλιμακωθούν το διήμερο 29 και 30 Ιουνίου, με 48ωρη απεργία. Δηλαδή η ομοσπονδία θα συμμετέχει στην 24ωρη πανελλαδική πανεργατική απεργία που κήρυξαν ΓΣΕΕΑΔΕΔΥ στις 29 Ιουνίου και θα επαναλάβει 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση και την επόμενη ημέρα, στις 30 Ιουνίου.
«Δεν θα παραδώσουμε τον ΟΣΕ» επισημαίνει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών και καλεί όλους τους εργαζομένους να δώσουν δυναμικό «παρών» στις κινητοποιήσεις.