Κυριακή, 16 Μαΐου 2010

Νέα σχέδια για την επόμενη μέρα στον ΟΣΕ με εμπλοκή στρατηγικού εταίρου-συμμάχου

Αλεξανδρα Kασσιμη
Με ταχείς ρυθμούς επιχειρεί η κυβέρνηση να προωθήσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης των Ελληνικών Σιδηροδρόμων, το οποίο προβλέπεται, μάλιστα, στο Μνημόνιο που υπεγράφη μεταξύ Αθήνας - Ουάσιγκτον και Βρυξελλών, υπό την υψηλή εποπτεία του μεικτού κλιμακίου των ΔΝΤ - Ε. Ε. - ΕΚΤ, που βρέθηκε τις προηγούμενες εβδομάδες στην Αθήνα. Ας σημειωθεί ότι ένας από τους όρους για την παροχή του πακέτου διάσωσης της ελληνικής οικονομίας που περιλαμβάνεται στο κείμενο του Μνημονίου αναφέρει ρητά ότι θα πρέπει να διακοπούν τα ζημιογόνα δρομολόγια και να μετατραπεί σε κερδοφόρο οργανισμό ο ΟΣΕ.
Ζημίες 10 δισ. ευρώ
Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο πρόκειται για πολύ δύσκολο εγχείρημα, καθώς ο ΟΣΕ αυτή τη στιγμή μετράει συσσωρευμένες ζημίες που αγγίζουν τα 10 δισ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, το πλεονάζον προσωπικό σε ορισμένες υπηρεσίες και οι τρομακτικές ελλείψεις σε άλλες διαμορφώνουν ένα δυσβάσταχτο κόστος μισθοδοσίας, το οποίο σε μεγάλο βαθμό εξυπηρετείται μέσω δανείων. Συγκεκριμένα, το μεν κόστος μισθοδοσίας του ΟΣΕ διαμορφώθηκε στα 440 εκατ. ευρώ το 2008, οι δε δανειακές του υποχρεώσεις ανέρχονται κατά μέσο όρο σε 600 εκατ. ευρώ ετησίως, με πάνω από το 50% να κατευθύνεται στην αποπληρωμή τόκων προηγούμενων δανείων. Η μετατροπή της πλειονότητας των ζημιογόνων δρομολογίων σε «άγονα», που είχε προταθεί και από την προηγούμενη κυβέρνηση, αναμένεται να αποτελέσει μια πρώτη λύση, ωστόσο, τα μέτρα ανασυγκρότησης του Οργανισμού πρέπει να κινηθούν σε όλους τους τομείς δραστηριοποίησης του ΟΣΕ. Στόχος είναι η διενέργεια ανοιχτών διεθνών διαγωνισμών για τα δρομολόγια αυτά, τα οποία θα κληθούν να αναλάβουν, υπό καθεστώς επιδότησης, είτε εγχώριες είτε ευρωπαϊκές ιδιωτικές εταιρείες. Μεταξύ άλλων, στο επίκεντρο των προσπαθειών της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών βρίσκεται το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, το οποίο θυμίζει εδώ και χρόνια «το γεφύρι της Αρτας». Πρόκειται για ένα έργο το οποίο έχει προαναγγελθεί σχεδόν από όλους τους πρώην υπουργούς Μεταφορών, εδώ και πάνω από δέκα χρόνια, χωρίς ωστόσο ακόμη να έχει ολοκληρωθεί. Οι εκάστοτε διοικήσεις του ΟΣΕ ανέμεναν την ολοκλήρωση του έργου, καθώς υπολογίζεται ότι η λειτουργία του θα επιφέρει σημαντικά έσοδα στον Οργανισμό.
Ανθρώπινο δυναμικό
Παράλληλα, μεγάλη έμφαση δίνεται στον εξορθολογισμό της κατανομής του ανθρώπινου δυναμικού του ΟΣΕ, μεγάλο μέρος του οποίου αναμένεται να μεταταγεί σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, όπου παρατηρούνται ελλείψεις. Σήμερα όλες οι εταιρείες του ΟΣΕ απασχολούν περίπου 7.000 άτομα, ενώ αναμένεται να δοθούν αντικίνητρα για όσους παραμένουν στην εργασία ενώ έχουν θεμελιώσει δικαίωμα σύνταξης. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ, που πρόκειται να ανακοινωθεί αναλυτικά τον Ιούνιο, θα υπάρχει πρόβλεψη για περικοπές επιδομάτων και υπερωριών, ώστε να μην καθίσταται ελκυστική η παραμονή στην εργασία. Ωστόσο, με τα νέα μέτρα που έχουν ήδη ανακοινωθεί, ούτε η συνταξιοδότηση καθίσταται ιδιαίτερα ελκυστική. Σύμφωνα με τις πρώτες, αισιόδοξες, εκτιμήσεις, αναμένεται εντός του 2010 να αποχωρήσουν από τον Οργανισμό περίπου 1.000 άτομα και άλλα 1.500 το 2011. Στο μεταξύ, η κυβέρνηση φαίνεται να έχει εναποθέσει τις ελπίδες της για τη διάσωση του ΟΣΕ στον στρατηγικό επενδυτή - σύμμαχο που αναζητεί για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Παρά το γεγονός ότι στελέχη της κυβέρνησης επιβεβαιώνουν την ύπαρξη ενδιαφέροντος από ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς οργανισμούς, η επίτευξη συμφωνίας θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημα δεδομένων των οικονομικών στοιχείων του Οργανισμού.