Σάββατο, 15 Μαΐου 2010

Κλείνουν οι ζημιογόνες γραμμές του ΟΣΕ

Περικοπές δρομολογίων, σε Πελοπόννησο και Θεσσαλονίκη, αυξήσεις στα εισιτήρια, μετατάξεις υπαλλήλων προβλέπει το σχέδιο εξυγίανσης του Οργανισμού Σε «λουκέτο» θα οδηγηθούν οι πιο ζημιογόνες γραμμές του ΟΣΕ κυρίως στην Πελοπόννησο και στο περιφερειακό δίκτυο της Θεσσαλονίκης με εξαίρεση όσες από αυτές θεωρηθούν ελκυστικές από τρίτους για τη μεταφορά προϊόντων και εργαζομένων τους και για τις οποίες θα υπογραφούν προγραμματικές συμβάσεις για την εκτέλεση συγκεκριμένων δρομολογίων.Αυτό προβλέπει το νέο σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ που καταρτίζει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, το οποίο παράλληλα θα επιβάλει αυξήσεις στα εισιτήρια, αλλαγές στις ώρες των δρομολογίων, ώστε να είναι πιο ελκυστικά στους επιβάτες και μετατάξεις σε δημόσιες υπηρεσίες για το προσωπικό που θα πλεονάζει μετά το κλείσιμο των γραμμών και την εφαρμογή της τηλεματικής.
Περικοπές
Σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου οι περικοπές δρομολογίων θα γίνουν μετά από μελέτη που θα υλοποιηθεί με βάση την επιβατική κίνηση που παρουσίασαν τα τρία τελευταία χρόνια. Ως βασικό κριτήριο για την επιβίωση ή όχι μίας σιδηροδρομικής γραμμής το υπουργείο έχει ορίσει τη σχέση εσόδων - εξόδων που προκύπτει από τη λειτουργία της γραμμής. Ειδικότερα αν τα έσοδα είναι κάτω του 40% του συνολικού κόστους (με βάση το μέσο όρο της επιβατικής κίνησης της προηγούμενης τριετίας) μία γραμμή θα μπαίνει στη λίστα για κλείσιμο. Πάντως όταν το ζημιογόνο δρομολόγιο είναι πύλη εισόδου - εξόδου της χώρας μας προς τα διεθνή διευρωπαϊκά δίκτυα θα διερευνηθούν άλλες πολιτικές μέσα από διεθνείς συμφωνίες. Αν πρόκειται για γραμμή που σχετίζεται με κοινωνικά ευαίσθητες περιοχές, θα μπορεί να καλύπτεται η συγκοινωνία με άλλα συγκοινωνιακά μέσα. Ως βασικό παράδειγμα είναι ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της Πελοποννήσου που οι εισπράξεις καλύπτουν το 20% των εξόδων. Το κομμάτι αυτό θα αντικατασταθεί από τις οδικές μεταφορές, μια και δεν πρόκειται να γίνει ποτέ κερδοφόρο. Επίσης στη γραμμή Θεσσαλονίκη - Κοζάνη τα έσοδα καλύπτουν με τα βίας το 30% και ήδη εξετάζονται νέες μορφές συγκοινωνιών. Στο πλαίσιο αυτό, το νέο σχέδιο εισάγει το θεσμό των προγραμματικών συμβάσεων με βάση το σχέδιο Καλλικράτη στις Περιφέρειες, όπου ένας νέος δήμος μπορεί να θέλει να επιδοτήσει για κάποιες ώρες τη μετακίνηση των μαθητών (κάτι που κάνει σήμερα το κράτος). Προγραμματικές συμβάσεις μπορεί να συνάψουν δήμοι, περιφέρειες, ιδιώτες ή ένας κοινωνικός φορέας, ο οποίος θα δεχθεί να επιδοτήσει την λειτουργία της γραμμής για ορισμένες ώρες και δρομολόγια που τον εξυπηρετούν.
Κερδοφορία
«Στο μέλλον ο ΟΣΕ πρέπει να είναι ισοσκελισμένος και σταδιακά κερδοφόρος» τονίζει υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Υποδομών αναφέροντας ότι όταν τα έσοδα από μία γραμμή φτάνουν το 45% των εξόδων, τότε αυτό μπορεί να ανατραπεί με διόρθωση των τιμολογιακών πολιτικών και των χρονικών πολιτικών σε σχέση με άλλα μέσα. «Το 45% λένε οι μελέτες και οι επιστήμονες μπορείς να το κάνεις 100% και μάλιστα άμεσα σε συνδυασμό με την αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής» και πιο ελκυστικά δρομολόγια, τόνισε.
Διαδρομές
Κανένα πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται απ΄ ό,τι φαίνεται στο τμήμα Αθήνα - Θεσσαλονίκη, καθώς οι περισσότερες διαδρομές είναι κερδοφόρες ή ελάχιστα ζημιογόνες. Προκειμένου να γίνουν κερδοφόρα όλα τα δρομολόγια που θα απομείνουν μετά την αξιολόγηση θα γίνουν αυξήσεις εισιτηρίων. Στόχος είναι το εισιτήριο του ΟΣΕ να παραμείνει ανταγωνιστικό αλλά να φτάσει περίπου στα επίπεδα των λεωφορείων των ΚΤΕΛ.Η ανακατανομή του δυναμικού είναι ένα ακόμα «στοίχημα» αυτής της κυβέρνησης, καθώς η σημερινή στελέχωση επιβαρύνει τον ΟΣΕ. Ο εκσυγχρονισμός του ΟΣΕ έχει «καταργήσει» πολλές ειδικότητες (όπως π.χ. οι ξυλουργοί) ενώ με την ηλεκτροκίνηση, θα απαιτούνται πολύ λιγότεροι σταθμάρχες και κλειδούχοι μια και θα λειτουργεί η τηλεματική. Στο πλαίσιο αυτό όσοι εργαζόμενοι θεμελίωσαν δικαίωμα συνταξιοδότησης μπορούν να το αξιοποιήσουν και να αποχωρήσουν από τον ΟΣΕ, απολαμβάνοντας τα δικαιώματα που απορρέουν από την εργασιακή τους θητεία. Όσον αφορά τους υπόλοιπους που δεν θα χρειάζονται λόγω εκσυγχρονισμού ή γιατί κάποιες γραμμές πρέπει να κλείσουν στις άγονες περιοχές, θα μεταταχθούν σε δημόσιες υπηρεσία κοντά στο σπίτι τους λαμβάνοντας το σύνολο των αποδοχών της υπηρεσίας που θα ενταχθούν.
Αναζητείται σύμμαχος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Την εξεύρεση στρατηγικού συμμάχου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την εταιρεία που εκτελεί τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές προωθεί παράλληλα το υπουργείο Υποδομών. Το νέο σχέδιο αναδιάρθρωσης του Οργανισμού προβλέπει εκτός από την είσοδο ιδιωτών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την αξιοποίηση των μεγάλων σιδηροδρομικών σταθμών με ιδιωτικά κεφάλαια. Στόχος του υπουργείου η εταιρεία, η οποία έχει συσσωρεύσει ζημίες ύψους περίπου 600 εκατομμυρίων ευρώ να καταστεί βιώσιμη. Ουσιαστικά ο σύμμαχος που τελικώς θα επιλεγεί θα μπορεί να μισθώνει τη χρήση των γραμμών του ΟΣΕ από την εταιρεία διαχείρισης της υποδομής, ενώ, όπως όλα δείχνουν, θα επιλέξει να κινήσει τα τρένα του στις γραμμές - «φιλέτα» του δικτύου και συγκεκριμένα μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Της Μαρίας Μόσχου στην «Ημερησία»