Κυριακή 25 Απριλίου 2010

Σιδηρόδρομο στην Κύπρο;

Το σκέφτονται για τρένο ή για τραμ στο Υπουργείο Συγκοινωνιών Γραμμές σύνδεσης των πόλεων με τα λιμάνια και τα αεροδρόμια
Έχετε φανταστεί ποτέ την παρουσία τρένου ή τραμ στους δρόμους της Κύπρου; Και όμως, είναι κάτι το οποίο συζητιέται και πιθανόν να γίνει πραγματικότητα. Το Υπουργείο Συγκοινωνιών βλέπει προς πάσαν κατεύθυνση για να υλοποιηθούν γραμμές σταθερής τροχιάς...
Λίγο η μεγάλη κυκλοφοριακή κίνηση, λίγο τα καυσαέρια, λίγο η ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών και μη επαρκή μέσα μαζικής μεταφοράς, έβαλαν σε προβληματισμούς τα αρμόδια σώματα της Κυβέρνησης για δημιουργία εναλλακτικού τρόπου διακίνησης των πολιτών. Οι σκέψεις οδεύουν προς τη δημιουργία τρένου ή τραμ που να συνδέουν τις πόλεις με τα λιμάνια και τα αεροδρόμια.
Το Τμήμα Δημοσίων Έργων προκήρυξε διαγωνισμό για την ετοιμασία μελέτης που αφορά στη δυνατότητα δημιουργίας συνδέσεων σταθερής τροχιάς στην Κύπρο. Σύμφωνα με το Διευθυντή Δημοσίων Έργων Αλέκο Μιχαηλίδη, η τεχνοοικονομική μελέτη που ζητείται θα δώσει το πράσινο φως στη δημιουργία ενός τέτοιου μέσου ή το αντίθετο. «Βλέπουμε ότι σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές πόλεις τα τρένα είναι το πιο εύκολο μέσο για τη μετακίνηση των πολιτών. Είναι εξυπηρετικά και μπορεί κανείς να διανύσει μεγάλες αποστάσεις με λιγότερα χρήματα και χωρίς να επιβαρύνει το περιβάλλον με καυσαέρια. Η Κύπρος υστερεί σε πολύ μεγάλο βαθμό στα μέσα μεταφοράς και βλέπουμε προς πάσαν κατεύθυνση για να βρούμε άμεσες λύσεις για την όσο καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών που διακινούνται καθημερινά από τη μία πόλη στην άλλη. Εκτός τούτου, η σιδηροδρομική γραμμή θα δώσει μιαν άλλη εικόνα στη μεγαλόνησο προς τους ξένους επισκέπτες, οι οποίοι δυστυχώς δεν έχουν επιλογή μεταφοράς εκτός από το ταξί».
Μπορούν να γίνουν όλα...
«Όλα μπορούν να γίνουν, φτάνει από μέρους της τεχνοοικονομικής πλευράς να πεισθούμε ότι το όλο έργο δεν θα είναι ζημιογόνο. Ζητούμε, λοιπόν, να μας υποβάλουν προσφορές για το έργο, τεχνικά γραφεία και σύμβουλοι που έχουν εμπειρίες στο θέμα δημιουργίας σιδηροδρομικών γραμμών.
Δυστυχώς, αν και στην Κύπρο προϋπήρχε γραμμή μέσου σταθερής τροχιάς, δυστυχώς δεν βρήκαμε την υποδομή και δεν μάθαμε ποτέ να χρησιμοποιούμε τα δημόσια μέσα μεταφοράς, γι' αυτό και οι πλείστοι διακινούμαστε με τα ιδιωτικά οχήματά μας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Διευθυντή Δημοσίων Έργων. Σύμφωνα με τον κ. Μιχαηλίδη, οι γραμμές αφορούν στις συνδέσεις του Κέντρου Λευκωσίας με το λιμάνι Λεμεσού και το αεροδρόμιο Λάρνακας και τη Λεμεσό με τη Λάρνακα.
«Είμαστε έτοιμοι να αλλάξουμε τη νοοτροπία»
Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή, υπ. Συγκοινωνιών: «Είμαστε έτοιμοι να αλλάξουμε άρδην τη νοοτροπία των πολιτών σε σχέση με τη μετακίνησή τους με δημόσια μέσα μεταφοράς. Ο λόγος της προκήρυξης αυτής της μελέτης είναι να διαπιστώσουμε μέσα από μια επιστημονική μελέτη τις δυνατότητες, το εύρος, τα μέσα και το μέγεθος μιας τέτοιας πιθανής γραμμής και βεβαίως των πιθανών δρομολογίων σιδηροδρομικών γραμμών.Με βάση τα συμπεράσματα θα μπορέσουμε να προγραμματίσουμε χρονικά, παράλληλα και με τα άλλα μέσα συγκοινωνίας που έχουμε εξαγγείλει και θα μπορούμε να προγραμματίσουμε ίσως και μια εναλλακτική λύση μέσου μεταφοράς, όπως είναι το τρένο ή το τραμ.Στόχος μας είναι η καλύτερη εξυπηρέτηση των Κυπρίων και η σύνδεση των αστικών περιοχών και της υπαίθρου. Γνώμονάς μας είναι η προστασία του περιβάλλοντος, η εξοικονόμηση χρόνου και ενέργειας. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μου στη Σολέα, επισκέφθηκα την Ευρύχου όπου υπάρχει ο σταθμός, ο οποίος συνέδεε την Αμμόχωστο με τη Μόρφου. Αυτός ο σταθμός, που είναι ο μοναδικός στις ελεύθερες περιοχές, ανακαινίστηκε πλήρως από το Τμήμα Αρχαιοτήτων και είναι έτοιμος να δεχθεί μια μόνιμη έκθεση για την ιστορία του σιδηροδρόμου στην Κύπρο και πολύ σύντομα θα είμαστε σε θέση να κάνουμε τα εγκαίνια».
Η ιστορία του τρένου στην Κύπρο
ΕΝΑ από τα σημαντικά γεγονότα που σημάδεψαν την παραμονή των Άγγλων στη διάρκεια της παρουσίας τους στην Κύπρο, 1878 - 1960, είναι και η λειτουργία του σιδηροδρόμου το 1905 - 1951.
Για την αντιμετώπιση των αυξανόμενων απαιτήσεων στη διακίνηση αγαθών, αλλά και ανθρώπων, ήταν απαραίτητη η βελτίωση του οδικού δικτύου. Η δημιουργία νέων δρόμων για τροχοφόρα μηχανοκίνητα, όπως και η κατασκευή σιδηροδρόμου, για να συνδέει ένα λιμάνι με βασικές αγροτικές περιοχές, αλλά και τα μεταλλεία Σκουριώτισσας και Χρωμίου, ήταν έργα παραπάνω από απαραίτητα. Έτσι, στις 21 Οκτωβρίου 1905, έγιναν τα εγκαίνια, στην Αμμόχωστο, της πρώτης γραμμής μέχρι τη Λευκωσία και το 1907 μέχρι και τη Μόρφου, για να φτάσει στον τελικό σταθμό στη Σκουριώτισσα και την Ευρύχου, το 1915. Εκεί που σώζονται τα χαλάσματα ενός πετρόκτιστου κτιρίου, ήταν ο τελευταίος σταθμός του κυπριακού σιδηρόδρομου. Αυτός κτίστηκε το 1906.
Η ύπαρξη ενός τέτοιου έργου σ' αυτή την περιοχή, εκτός από τις διευκολύνσεις στη διακίνηση αγαθών και ανθρώπων, ήταν και μέσο για απασχόληση -εργοδότηση εργαζομένων-, κάτι που συνέβαλε πάρα πολύ και στην ανάπτυξη του χωριού. Η λειτουργία του σιδηροδρόμου τερματίστηκε στις 31.12.1931. Θεωρήθηκε σαν τιμωρία, για τη συμπεριφορά των χωριανών εναντίον των Εγγλέζων, παρά το δικαιολογητικό για ασύμφορο έργο.
Ζωντανές οι θύμησες
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ του Κοινοτικού Συμβουλίου Ευρύχου, Θεοφύλακτος Γεωργιάδης, σε δηλώσεις του στη «Σ», είπε ότι οι θύμησες της λειτουργίας του σιδηροδρομικού σταθμού στο χωριό παραμένουν ζωντανές. «Αν γίνει σήμερα εφικτή η δημιουργία ενός τέτοιου έργου, είναι σίγουρο ότι θα είναι προς το συμφέρον όλων και αν καμιά φορά υπάρξει η λύση, εμείς στο χωριό μας έχουμε την υποδομή να συνδέσουμε τη Σολέα με τη Μόρφου».
Της ΝΑΤΑΣΑΣ ΕΥΡΙΠΙΔΟΥ στην «σημερινή»