Παρασκευή, 26 Μαρτίου 2010

Διερεύνηση όλων των προμηθειών της Daimler στην Ελλάδα διέταξε το υπουργείο Μεταφορών.


Εντολή να διερευνηθούν όλες οι προμήθειες που έχουν γίνει στη χώρα μας είτε απευθείας από της γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Daimler-Μercedes Βenz, είτε από θυγατρικές της εταιρείες έδωσε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, μετά την αποκάλυψη ότι η Daimler μοίρασε σε εκατοντάδες κρατικούς αξιωματούχους «μίζες» δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων σε τουλάχιστον 22 χώρες για να εξασφαλίσει κυβερνητικά συμβόλαια. Όπως αναφέρουν «Τα Νέα» στη χώρα μας η Daimler δραστηριοποιείται, κυρίως με τη Μercedes, όχι μόνο στα πολυτελή επιβατηγά αυτοκίνητα τα οποία προμηθεύονταν δημόσιες υπηρεσίες, η Βουλή και τα υπουργεία, αλλά και στα στρατιωτικά οχήματα, φορτηγά, ημιφορτηγά, οχήματα μεταφοράς προσωπικού, απορριμματοφόρα, πυροσβεστικά και ασθενοφόρα οχήματα για την προμήθεια των οποίων έχουν διενεργηθεί αρκετοί διαγωνισμοί, τόσο κρατικοί όσο και δημοτικοί, όπως επίσης και για την επισκευή και συντήρησή τους σε ετήσια βάση. Ειδικότερα, ο ΟΣΕ αγόρασε από τη θυγατρική ΑDtranz συνολικά 36 ντιζελομηχανές. Οι πρώτες 26 αγοράστηκαν το 1995 (τότε υπεγράφη η σύμβαση), ενώ παραδόθηκαν σταδιακά στον ΟΣΕ μέχρι το 1998. Ωστόσο, το 1997 με τις προγραμματικές συμφωνίες του υπουργείου Μεταφορών αγοράστηκαν επιπλέον 10 ντιζελομηχανές από την ΑDtranz, οι οποίες παραδόθηκαν ώς τα τέλη του 2003. Οι 10 αυτές μηχανές αρχικά προορίζονταν για το δίκτυο Πελοποννήσου της μετρικής γραμμής (με άλλα φορεία βέβαια, λόγω μετρικού εύρους), αλλά στην πορεία τροποποιήθηκε η παραγγελία κι έτσι έγιναν κι αυτές κανονικού εύρους. Στελέχη του ΟΣΕ θυμούνται ότι οι ντιζελομηχανές που ήρθαν στην Ελλάδα ήταν εξαιρετικά ακριβές, καθώς κοστολογήθηκαν με περίπου 4,5- 5 εκατ. ευρώ η καθεμία, έναντι 3 εκατ. ευρώ που είχαν διατεθεί σε άλλες χώρες. Ο ΟΣΕ είχε υποστηρίξει τότε πως η αυξημένη τιμή οφειλόταν στο γεγονός ότι οι 36 ντιζελομηχανές που ήρθαν στην Ελλάδα είχαν «ειδικές προδιαγραφές» οι οποίες επέτρεπαν στον Οργανισμό να τις μετατρέψει ανά πάσα στιγμή σε ηλεκτρομηχανές. Πάντως, μέσω των προγραμματικών συμφωνιών του 1997 η ΑDtranz είχε πάρει (είτε μόνη της είτε μαζί με άλλες εταιρείες) κι άλλες δουλειές στην Ελλάδα. Οι προγραμματικές συμφωνίες, που βασίστηκαν σε αποφάσεις των διοικητικών συμβουλίων των συγκοινωνιακών φορέων του υπουργείου Μεταφορών, έφεραν και την έγκριση της διακομματικής επιτροπής της Βουλής. Μια από αυτές τις προγραμματικές συμφωνίες αφορούσε και την προμήθεια από τους Ηλεκτροκίνητους Σιδηροδρόμους Αθηνών-Πειραιώς (ΗΣΑΠ) 120 συρμών, προϋπολογισμού 137,6 εκατ. ευρώ, από την κοινοπραξία των Ελληνικών Ναυπηγείων, τη Siemens και την ΑDtranz. Επίσης, σταθερόςπελάτης της Daimler-Μercedes Βenz είναι και η Επιχείρηση Θερμικών Λεωφορείων (ΕΘΕΛ), της οποίας ο στόλος περιλαμβάνει αρκετά λεωφορεία Μercedes. Η προμήθεια των λεωφορείων - μέσω διαγωνισμών- συνεχίστηκε μέχρι και το 2008 είτε απευθείας από την Daimler-Μercedes Βenz είτε από συνεργαζόμενες με τη Μercedes εταιρείες. Ωστόσο, οι εκπρόσωποι της Daimler στη χώρα μας αρνούνται να σχολιάσουν το σκάνδαλο δωροδοκίας σε 22 χώρες, ανάμεσά τους και στην Ελλάδα.
«ΤΑ ΝΕΑ»