Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2025

Τ.Ε.Ε. Πελοποννήσου: Ο Σιδηρόδρομος της Πελοποννήσου δεν είναι μια εγκαταλελειμμένη γραμμή, είναι υποδομή εθνικής σημασίας που αξίζει διατήρηση και επαναλειτουργία


Η Αντιπροσωπεία του Τ.Ε.Ε. Πελοποννήσου Τμήμα Πελοποννήσου, στη συνεδρίασή της την 29η Οκτωβρίου 2025, αποφάσισε ΟΜΟΦΩΝΑ τα εξής:

korinthostv.gr

Η δημόσια συζήτηση για την αποξήλωση της σιδηροδρομικής γραμμής Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας προκαλεί προβληματισμό και ανησυχία στην τοπική κοινωνία. Ο Σιδηρόδρομος αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του Τ.Ε.Ε. Πελοποννήσου, πολιτιστικό και τεχνικό σύμβολο για την Πελοπόννησο. Επειδή λοιπόν τον σεβασμό και την διαφύλαξη του για τις επόμενες γενιές θα όφειλε κάθε πολίτης αυτού του τόπου.

Ο σιδηρόδρομος της Πελοποννήσου, με ιστορία άνω των 130 ετών, υπήρξε συνδετικός κρίκος ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής. Η γραμμή Κιάτο – Άργος – Τρίπολη – Καλαμάτα, μήκους 244 χλμ., δεν είναι εγκαταλελειμμένη. Αποτελεί δημόσια περιουσία, η οποία, στο σύνολό της, παραμένει τμήμα του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου έναντι του χαρακτηρισμού αυτού, αναγνωρισμένη πλήρως ως τέτοια.

Οι σιδηροδρομικοί άξονες έχουν χωροθετηθεί δημοκρατικά και εντάσσονται σε εθνικές και ευρωπαϊκές στρατηγικές ανάπτυξης μεταφορών. Η αναφορά στη σιδηροδρομική γραμμή της Πελοποννήσου ως εγκαταλελειμμένης γραμμής ή ως σιδηροδρομικής γραμμής που μπορεί να αποξηλωθεί δεν ανταποκρίνεται στη νομιμότητα και τη λογική. Το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι μέρος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΤΕΝ-Τ) και η σιδηροδρομική γραμμή Πελοποννήσου αποτελεί μοναδικό τεχνικό μνημείο αναγνωρισμένο από την UNESCO.

Σύμφωνα με το Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού (ΠΠΧΣΑΑ 2023), η σιδηροδρομική υποδομή της Πελοποννήσου αναγνωρίζεται ως στοιχείο υπερτοπικής σημασίας, με δυνατότητες επανάχρησης και λειτουργίας για μεταφορές και τουρισμό. Η μερική ή ολική αποξήλωση της υποδομής θα συνιστούσε ανεπανόρθωτη αλλοίωση του φυσικού και πολιτιστικού τοπίου.

Η μετατροπή της γραμμής σε πεζόδρομο ή διαδρομή αναψυχής χωρίς τα χωρικά και τεχνικά χαρακτηριστικά του σιδηροδρόμου, είναι πράξη μη αναστρέψιμη που στερεί από τις μελλοντικές γενιές τη δυνατότητα επαναλειτουργίας της γραμμής, ακόμη και με σύγχρονες τεχνολογίες.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν προωθεί την αποξήλωση σιδηροδρομικών υποδομών. Σε ευρωπαϊκές χώρες, αντίθετα, καταβάλλονται τεράστιες προσπάθειες για την επαναλειτουργία ή αναβίωση ιστορικών σιδηροδρόμων, καθώς αναγνωρίζεται η αξία τους για τη βιώσιμη κινητικότητα, την πολιτιστική κληρονομιά και τον τουρισμό. Η Ελλάδα δεν μπορεί να αποτελεί εξαίρεση.

Το ΤΕΕ Πελοποννήσου καλεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να αναστείλει τη διαδικασία τροποποίησης των χρήσεων γης και να εξετάσει σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, την ΕΡΓΟΣΕ, τον ΟΣΕ, τους τοπικούς φορείς και την Αυτοδιοίκηση, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αξιοποίησης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής υποδομής της Πελοποννήσου στο πλαίσιο των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης και της προστασίας ταυτότητας της Πελοποννήσου.