Τρίτη 4 Νοεμβρίου 2025

Τα σιδηροδρομικά έργα στο γερμανικό δίκτυο σταματούν 200 εμπορευματικά τρένα με την Ιταλία

Από το 2026 έως το 2032 έχουν προγραμματιστεί συνολικές διακοπές λειτουργίας έως και έξι μήνες ετησίως.

Η υπόθεση των γερμανικών σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών βρίσκεται σε έξαρση. Τα έργα μέγιστης αποκατάστασης στο γερμανικό δίκτυο, που ανακοίνωσε η ομοσπονδιακή κυβέρνηση, με συνολικές διακοπές στην κυκλοφορία για τουλάχιστον 5-6 μήνες ετησίως σε 40 διαδρομές κατά την περίοδο μεταξύ 2026 και 2032 (το έτος κορύφωσης θα είναι το 2028), τρομάζουν τους ευρωπαϊκούς φορείς logistics και διατροπικών μεταφορών, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας. Και ανησυχούν τους βιομηχανικούς τομείς που επιλέγουν τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές για να φτάσουν στις αντίστοιχες αγορές τους.

en.ilsole24ore.com

Ο συναγερμός βρίσκεται στο αποκορύφωμά του και αυτό επιβεβαιώνεται από την επιστολή που μόλις έστειλαν η ανώτατη διοίκηση των Kombiverkehr, Hupac και Tx Logistik (όμιλος Ferrovie dello Stato) στον Γερμανό Υπουργό Μεταφορών Patrick Schnieder και την Διευθύνουσα Σύμβουλο της Deutsche Bahn (Db), Evelyn Palla, την οποία υπέγραψαν μαζί με τις ενώσεις Erfa, Fermerci, Sgkv και Uirr (Union International Rail Road). Ο γερμανικός σχεδιασμός, καταγγέλλουν οι φορείς εκμετάλλευσης, δεν λαμβάνει καθόλου υπόψη τις ανάγκες της αγοράς. Η αναδιαμόρφωση των κύριων διαδρόμων αγνοεί τις ανάγκες του τομέα της εφοδιαστικής, με αποτέλεσμα χιλιάδες εμπορευματικά τρένα να μπορούν να ακυρωθούν ή να εκτραπούν σε μεγαλύτερες, λιγότερο αποτελεσματικές διαδρομές.

Από το 2028, για παράδειγμα, η Γερμανία θα κλείσει τη γραμμή προς την Ιταλία για τουλάχιστον τέσσερις μήνες, όπου εκτελούνται περίπου 200 εμπορευματικά τρένα την ημέρα. Μιλάμε για το γερμανικό τμήμα του διαδρόμου Γένοβα-Ρότερνταμ (κοιλάδα του Ρήνου), έναν στρατηγικό άξονα σύνδεσης μεταξύ Ιταλίας και Ευρώπης, τόσο για εξαγωγές όσο και για την προμήθεια πρώτων υλών και ημιτελών προϊόντων των εταιρειών μας.

Το τελικό αποτέλεσμα, υποστηρίζουν οι Γερμανοί, Ελβετοί και Ιταλοί φορείς logistics, θα είναι η σταδιακή εγκατάλειψη των σιδηροδρόμων και η επιστροφή των εμπορευμάτων στις οδικές μεταφορές, δηλαδή το αντίθετο από αυτό που ζητά η Ευρώπη με τις πολιτικές της για την ενθάρρυνση της μεταφοράς εμπορευμάτων από τις οδικές στις σιδηροδρομικές. Οι προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια κάνουν λόγο για μείωση της χωρητικότητας των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ 20 και 30%, με έως και 500.000 επιπλέον διαδρομές φορτηγών στους αλπικούς διαδρόμους μέσω Αυστρίας και Ελβετίας, γεγονός που οδηγεί σε υψηλότερες εκπομπές, συμφόρηση και κίνδυνο ατυχημάτων. Ήδη σήμερα, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το 78% των χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών μεταφέρεται οδικώς και μόνο το 17% σιδηροδρομικώς. Η Ιταλία βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο για την πρώτη, με 88%, ενώ είναι κάτω από τον μέσο όρο σε σχέση με τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, με 12%.

Ο Clemente Carta, πρόεδρος της Fermerci (από τον Σεπτέμβριο του 2025, οι εταιρείες-μέλη της Fermerci χειρίζονταν το 77% του όγκου κυκλοφορίας στο ιταλικό δίκτυο): «Σε αντίθεση με την Ιταλία, όπου η Rfi είναι σε θέση να εγγυηθεί τη συνέχεια της υπηρεσίας μέσω εναλλασσόμενων εργασιών, στη Γερμανία τα κλεισίματα θα είναι ολοκληρωτικά. Πρόκειται για βασικές γραμμές του ευρωπαϊκού διαδρόμου Βορρά-Νότου, ο οποίος διασχίζει τις πιο παραγωγικές περιοχές της ηπείρου. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι προτεινόμενες αποκλίσεις θα οδηγούσαν σε αυξήσεις διαδρομής έως και 400%, με καταστροφικές επιπτώσεις στο κόστος και την ανταγωνιστικότητα».

Στην επιστολή τους προς τη γερμανική κυβέρνηση, οι εταιρείες γράφουν ότι «χωρίς άμεσα αντίμετρα, η μεταφορική ικανότητα, η ανταγωνιστικότητα και η κλιματική πρόοδος της Ευρώπης διατρέχουν κίνδυνο. Γι' αυτό απαιτούμε: πάγωμα των τελών πρόσβασης στις σιδηροδρομικές υποδομές το 2026· εγγύηση χωρητικότητας τουλάχιστον 90% κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής διαδρόμων· προσαρμογή κατάλληλων παρακαμπτήριων διαδρομών· κατανομή σιδηροδρομικών διαδρομών σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς· αποζημίωση για διαδρομές χαμηλής απόδοσης· αναστολή των ποινών ακύρωσης». Ο κλάδος δηλώνει έτοιμος να συνεργαστεί με τους θεσμούς προκειμένου να συμβιβάσει τις ανάγκες αναδιάρθρωσης των υποδομών με τη λειτουργική συνέχεια των εμπορευματικών μεταφορών.

Μια ήδη εξαιρετικά ασταθής εικόνα περιπλέκει την ήδη εξαιρετικά ασταθή εικόνα ο νέος ελβετικός κανονισμός για τα εμπορευματικά βαγόνια, ο οποίος παρατάθηκε έως τις 31 Δεκεμβρίου 2026, «αλλά εξακολουθεί να είναι πολύ αυστηρός και επιβαρυντικός για πολλές εταιρείες», λέει ο Fermerci. Ο Carta καταλήγει: «Η Γερμανία και η Ελβετία αντιπροσωπεύουν τα κύρια κανάλια σύνδεσης της Ιταλίας με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Εάν αυτοί οι δύο κόμβοι περιέλθουν σε κρίση, ολόκληρη η ιταλική σιδηροδρομική εμπορευματική κυκλοφορία διατρέχει κίνδυνο. Εάν η Ελβετία δεν αναθεωρήσει το χρονοδιάγραμμά της και τα τεχνικά της κριτήρια, ένα σημαντικό μέρος του ευρωπαϊκού στόλου θα μπορούσε να σταματήσει».