
Προβλήθηκε χθες το απόγευμα σχετικό ντοκιμαντέρ –αφιέρωμα
Μπορεί η θητεία του πρέσβη της Ελβετίας στην Ελλάδα, Στέφαν Έστερμαν, να ολοκληρώνεται σε έξι μήνες, ωστόσο από το 2022 έχει δημιουργήσει μια δυναμική «μαγιά» ανθρώπων που έχουν ενστερνιστεί το όραμά του για επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο.
Χριστίνα Μανδρώνη
tharrosnews.gr
Μεταξύ αυτών η κα Ειρήνη Φρεζάδου, αρχιτέκτων-πολεοδόμος και συντονίστρια της Ελληνοελβετικής Πρωτοβουλίας για την Επανεκκίνηση του Σιδηροδρόμου, ενώ και η πλειοψηφία των Πελοποννησίων τάσσεται υπέρ της ανάγκης επαναλειτουργίας του δικτύου.
Στο πλαίσιο των δημόσιων παρεμβάσεων προς αυτή την κατεύθυνση, χθες το απόγευμα έγινε στην Καλαμάτα η προβολή του ντοκιμαντέρ «Λεοντάρι» από το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου. Το «παρών» έδωσαν τόσο ο κ. Έστερμαν και η κα Φρεζάδου, οι άμεσα εμπλεκόμενοι στη σημαντική αυτή πρωτοβουλία, όσο και λοιποί υποστηρικτές της, όπως ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας Ηλίας Νταίβις, η πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού Λυδία Καρρά, καθώς και η δημοσιογράφος του καναλιού της Βουλής, Ματρώνη Δικαιάκου.
Στο ντοκιμαντέρ αναδείχθηκαν οι προοπτικές της επαναλειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου, ενός δικτύου 490 χιλιομέτρων, το οποίο μπορεί να ενώσει ξανά τα μικρότερα χωριά με τις μεγαλύτερες πόλεις και τα αστικά κέντρα, αίροντας κοινωνικές ανισότητες, καθώς αποτελεί το πλέον συμφέρον μέσο μετακίνησης.

Εφικτό σενάριο η επαναλειτουργία του προαστιακού
Με την ολοκλήρωση της προβολής ακολούθησαν τοποθετήσεις από τους εκφραστές της ιδέας για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου.
Οι τοποθετήσεις βασίστηκαν στη δέσμευση του δημάρχου Καλαμάτας, Θανάση Βασιλόπουλου, για στήριξη της πρωτοβουλίας, καθώς -όπως σημείωσε- έχει ήδη κατατεθεί αίτημα προς το υπουργείο Υποδομών για επαναλειτουργία του προαστιακού σιδηροδρόμου της περιοχής. Πρόσθεσε, δε, ότι πρόκειται για ένα εφικτό και ρεαλιστικό σενάριο.
Ο ποδηλατόδρομος να λειτουργήσει συμπληρωματικά, όχι ως αυτοτελής υποδομή
Παίρνοντας το λόγο η κα Ειρήνη Φρεζάδου ανέφερε ότι το εγχείρημα δε βασίζεται μόνο στη νοσταλγία γύρω από το σιδηρόδρομο, καθώς υπάρχουν ήδη τα πρώτα τεκμήρια ότι η επαναλειτουργία του είναι βιώσιμη.
Όπως τόνισε, το αφήγημα των τελευταίων μηνών περί δημιουργίας ποδηλατόδρομου πάνω στις υπάρχουσες γραμμές μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά, όμως «το απαραίτητο είναι να ξανασφυρίξει άμεσα το τρένο». Λίγο αργότερα, επισήμανε ότι καθ’ όλη τη διάρκεια των δέκα χρόνων που υφίσταται η συγκεκριμένη πρωτοβουλία για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου, μόνο τώρα που κινδύνεψε να χαθεί οριστικά η ελπίδα, ξεκίνησε να συζητείται εντονότερα, οπότε και εξέφρασε την ελπίδα για θετική έκβαση.
Από την πλευρά του, ο Ελβετός πρέσβης, ο οποίος έχει εκφράσει και στο παρελθόν τη διάθεση της Ελβετίας να συνδράμει τεχνικά στην επαναφορά του σιδηροδρόμου, παρατήρησε ότι οι υπάρχουσες υποδομές της ευρύτερης περιοχής βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση.
Υποδομή αξίας 5,5 εκατ. ευρώ
Η κα Λυδία Καρρά ανέφερε ότι από τις μελέτες των τελευταίων ετών έχει προκύψει πως ο υπάρχων σιδηρόδρομος της Πελοποννήσου αποτελεί υποδομή τεράστιας αξίας, ύψους 5,5 εκατομμυρίων ευρώ. «Είναι τεράστιο το ποσό, δεν μπορείς σήμερα να το διαθέσεις για να ξανακατασκευάσεις την υποδομή αυτού του τρένου», πρόσθεσε, επισημαίνοντας ότι το τρένο θα μπορούσε να λειτουργήσει με διπλή υπόσταση: τουριστική για τους επισκέπτες και συγκοινωνιακή για τους κατοίκους.
Με τη σειρά του, ο κ. Νταίβις υπογράμμισε ότι «είναι πολύ μεγάλης βαρύτητας η επίσκεψη του Ελβετού πρέσβη στην Καλαμάτα, διότι οι Ελβετοί προσπαθούν να μας μεταφέρουν την τεχνογνωσία και την επιχειρησιακή τους εμπειρία, διαλύοντας το μύθο ότι η μετρική γραμμή της Πελοποννήσου είναι πρόβλημα».
Αναφερόμενος στη βιωσιμότητα του εγχειρήματος, σημείωσε ενδεικτικά ότι ο σταθμός της Καλαμάτας, μέσω του προαστιακού Μεσσηνίας, διακινούσε 3.000 επιβάτες κάθε μήνα.
Κατέληξε, δε, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι η αναγκαιότητα της επαναφοράς του σιδηροδρόμου θα τεκμηριωθεί ακόμη περισσότερο το επόμενο διάστημα, ενισχύοντας την προσπάθεια το τρένο «να ξανασφυρίξει στην Πελοπόννησο», κάτι που αποτελεί και το σύνθημα της πρωτοβουλίας.
Στο κλείσιμο της χθεσινής εκδήλωσης, η διευθύντρια της Διεύθυνσης Πολεοδομίας του Δήμου Καλαμάτας, Σταυρούλα Αγρίου, απευθυνόμενη στον κ. Έστερμαν και την κα Φρεζάδου, ρώτησε εάν υπάρχει η δυνατότητα τα 3,5+1 εκατομμύρια του Πράσινου Ταμείου (που δίνονται για τον ποδηλατόδρομο) να διοχετευτούν για να γίνουν μελέτες βιωσιμότητας και να μπορέσει το δίκτυο να ξαναλειτουργήσει.
Σε κάθε περίπτωση, η κα Φρεζάδου σημείωσε πως η επόμενη κίνηση της πρωτοβουλίας θα είναι προς αυτή την κατεύθυνση, προκειμένου να ζητηθούν τα σχετικά κονδύλια και να τρέξει η όλη διαδικασία.