Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2025

Η Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων (CER) ζητά ισχυρότερη δράση από την ΕΕ για την ενίσχυση της στρατιωτικής κινητικότητας

Η Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) δημοσίευσε ένα νέο έγγραφο θέσης, ζητώντας μια συντονισμένη και καλά χρηματοδοτούμενη προσέγγιση για την ενίσχυση του σιδηροδρομικού δικτύου της Ευρώπης για στρατιωτική κινητικότητα.

railwaypro.com

Το έγγραφο περιγράφει βασικές συστάσεις σχετικά με τις επενδύσεις σε υποδομές, τον εκσυγχρονισμό του τροχαίου υλικού, την κυβερνοασφάλεια, την απλούστευση των διαδικασιών και τη διακυβέρνηση, τοποθετώντας τον σιδηρόδρομο ως κρίσιμο παράγοντα για την ευρωπαϊκή ασφάλεια και άμυνα.
Ο σιδηρόδρομος ως ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής στρατιωτικής κινητικότητας

Καθώς οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι προτεραιότητες ασφαλείας εξελίσσονται, οι σιδηρόδρομοι αναμένεται να διαδραματίσουν ολοένα και πιο στρατηγικό ρόλο σε ταχείες στρατιωτικές κινήσεις σε όλη την Ευρώπη. Η CER τονίζει ότι τόσο η φυσική όσο και η λειτουργική ετοιμότητα του σιδηροδρομικού συστήματος είναι απαραίτητες για τη διασφάλιση ανθεκτικών διασυνοριακών επιχειρήσεων σε καταστάσεις κρίσης.

Η Ευρώπη διαθέτει ήδη ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την ολοκλήρωση των μεταφορών στο πλαίσιο του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Η ΕΕ έχει προσδιορίσει τέσσερις διαδρόμους στρατιωτικής κινητικότητας προτεραιότητας και 500 κρίσιμα σημεία πρόσβασης που απαιτούν αναβαθμίσεις για να πληρούν τα στρατιωτικά πρότυπα.

Η CER σημειώνει ότι οι περισσότερες παράμετροι του ΔΕΔ-Μ ευθυγραμμίζονται με τις απαιτήσεις στρατιωτικής κινητικότητας, αλλά η εφαρμογή παραμένει άνιση και υποχρηματοδοτείται. Η επιτάχυνση αυτών των επενδύσεων όχι μόνο θα ενισχύσει την αμυντική εφοδιαστική, αλλά θα αποφέρει και μακροπρόθεσμα οφέλη για τις πολιτικές μεταφορές.

Προτεραιότητες χρηματοδότησης και επενδύσεων

Η CER ζητά φιλόδοξη και προβλέψιμη χρηματοδότηση από την ΕΕ για την επιτάχυνση των εργασιών κατά μήκος των προσδιορισμένων διαδρόμων και σημείων αιχμής, με ιδιαίτερη προσοχή στις σιδηροδρομικές συνδέσεις με τα λιμάνια, οι οποίες χρησιμεύουν ως κρίσιμοι κόμβοι υλικοτεχνικής υποστήριξης για στρατιωτική ανάπτυξη.

Η ένωση υπογραμμίζει επίσης την ανάγκη συνέχισης της ψηφιοποίησης και των αναβαθμίσεων της σηματοδότησης, ιδίως μέσω της ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS), το οποίο ενισχύει τη διαλειτουργικότητα και την ανθεκτικότητα του συστήματος.

Εκσυγχρονισμός τροχαίου υλικού για διπλή χρήση

Μια βασική προτεραιότητα που προσδιορίζεται από την CER είναι ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση του τροχαίου υλικού κατάλληλου τόσο για πολιτικούς όσο και για στρατιωτικούς σκοπούς.

Το έγγραφο υποστηρίζει την οικονομική στήριξη της ΕΕ για νέες ατμομηχανές διπλής λειτουργίας (ντίζελ-ηλεκτρικές) και βαγόνια πολλαπλών χρήσεων, όπως βαγόνια με επίπεδη πλατφόρμα, βαγόνια με χαμηλή πλατφόρμα, βαγόνια εμπορευματοκιβωτίων και βυτιοφόρα. Η CER προτείνει ένα σύστημα συλλογικών πόρων για να διασφαλιστεί η επαρκής διαθεσιμότητα για στρατιωτική και πολιτική χρήση, βελτιώνοντας την ευελιξία στην αντιμετώπιση κρίσεων.
Ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας και απλοποίηση των διαδικασιών

Με την αυξημένη ψηφιοποίηση, οι σιδηρόδρομοι προειδοποιούν για μεγαλύτερη έκθεση σε κυβερνοαπειλές και ζητούν ενισχυμένα προστατευτικά μέτρα για κρίσιμα συστήματα.

Η CER προσδιορίζει επίσης βασικούς τομείς για απλοποίηση των διαδικασιών, όπως:Τελωνειακές και διπλωματικές εκκαθαρίσεις·
Συντονισμός εξαιρετικών νηοπομπών και μεταφοράς επικίνδυνων υλικών·
Απλουστευμένες διαδικασίες πιστοποίησης τροχαίου υλικού για μείωση χρόνου και κόστους.

Ο οργανισμός τονίζει ότι τυχόν διαδικαστικές μεταρρυθμίσεις πρέπει να διατηρούν τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας και λειτουργικής αξιοπιστίας.

Ενίσχυση του συντονισμού μεταξύ πολιτικών και στρατιωτικών

Για να διασφαλιστεί η ταχεία κινητοποίηση σε περιόδους κρίσης, η CER συνιστά βελτιωμένους μηχανισμούς συντονισμού μεταξύ των πολιτικών φορέων και των αμυντικών αρχών.

Οι προτάσεις περιλαμβάνουν:Καθιέρωση σαφών ιεραρχικών δομών και τυποποιημένων διαδικασιών αντίδρασης·
Εισαγωγή «συμβάσεων ετοιμότητας» μεταξύ σιδηροδρομικών εταιρειών, δημόσιων αρχών και στρατιωτικών υπηρεσιών·
Διεξαγωγή τακτικών κοινών εκπαιδεύσεων και στρατιωτικών ασκήσεων για τη βελτίωση της διαλειτουργικότητας και την ανάκτηση περιουσιακών στοιχείων μετά από πιθανές ζημιές στις υποδομές.

Μια συστημική προσέγγιση στην αμυντική ετοιμότητα της Ευρώπης

Η CER υπογραμμίζει τη σημασία μιας συστημικής, διασυνοριακής προσέγγισης για την υπέρβαση του κατακερματισμού και τη διασφάλιση συνεπούς ετοιμότητας σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό δίκτυο. Η ένωση υποστηρίζει ότι οι επενδύσεις σε σιδηροδρομικές υποδομές θα πρέπει να θεωρούνται ως δαπάνες διπλής χρήσης, που παρέχουν ανθεκτικότητα τόσο σε πολιτικό όσο και σε αμυντικό επίπεδο.

Ο οργανισμός ελπίζει ότι το επερχόμενο Πακέτο Στρατιωτικής Κινητικότητας της ΕΕ, το οποίο καταρτίζεται επί του παρόντος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα αντιμετωπίσει τις εναπομένουσες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις σε υποδομές, δυνατότητες και διαδικασίες.
«Οι σιδηρόδρομοι πρέπει να είναι έτοιμοι να παραδώσουν σε περιόδους κρίσης»

Ο Alberto Mazzola, Εκτελεστικός Διευθυντής της CER, δήλωσε:

«Προκειμένου οι σιδηρόδρομοι να διασφαλίζουν ταχείες υπηρεσίες σε περιόδους κρίσης, υπάρχει ανάγκη για μια συστημική προσέγγιση στο σιδηροδρομικό σύστημα, για να ξεπεραστεί ο κατακερματισμός. Πολλές βελτιώσεις στις υποδομές βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη με την εφαρμογή του ΔΕΔ-Μ, αλλά απαιτείται επειγόντως αύξηση και επιτάχυνση των επενδύσεων, για παράδειγμα με την αξιοποίηση δαπανών που σχετίζονται με την ασφάλεια για κρίσιμες υποδομές ως μέρος των αμυντικών επενδύσεων.»

«Τα μέλη της CER υπογραμμίζουν τις ισχυρές αλληλεπικαλύψεις μεταξύ των πολιτικών και των στρατιωτικών αναγκών και την αξία της επένδυσης σε ένα ανθεκτικό σιδηροδρομικό δίκτυο που παρέχει απρόσκοπτες υπηρεσίες για όλους.»