Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Σλοβακίας βρίσκεται υπό έλεγχο μετά από δύο ξεχωριστές συγκρούσεις τρένων σε λιγότερο από ένα μήνα που άφησαν δεκάδες τραυματίες και αποκάλυψαν αυξανόμενες ανησυχίες σχετικά με τα συστήματα ασφάλειας των σιδηροδρόμων της χώρας.
eutoday.net
Το πιο πρόσφατο τροχαίο, το οποίο σημειώθηκε στις 9 Νοεμβρίου κοντά στην πρωτεύουσα Μπρατισλάβα, σημειώθηκε λίγες μόνο εβδομάδες μετά από ένα παρόμοιο περιστατικό στην ανατολική Σλοβακία που τραυμάτισε περισσότερους από είκοσι ανθρώπους. Συνολικά, αυτά τα ατυχήματα έχουν πυροδοτήσει εκκλήσεις για μια πανεθνική αναθεώρηση των προτύπων σηματοδότησης και υποδομών σε έναν από τους πιο πολυσύχναστους διαδρόμους μεταφορών της Κεντρικής Ευρώπης.
Δεύτερο τροχαίο μέσα σε εβδομάδες
Σύμφωνα με την σλοβακική αστυνομία και το πρακτορείο Reuters, η τελευταία σύγκρουση σημειώθηκε την Κυριακή το βράδυ μεταξύ Μπρατισλάβα και Πεζίνοκ — μιας σημαντικής διαδρομής που συνδέει την πρωτεύουσα με τα βόρεια προάστια της. Οι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι «αρκετοί άνθρωποι τραυματίστηκαν», αν και δεν έδωσαν αμέσως ακριβή αριθμό. Οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης έσπευσαν στο σημείο, αναπτύσσοντας ασθενοφόρα και ομάδες διάσωσης, ενώ τμήματα της γραμμής έκλεισαν για επιθεώρηση.
Η γραμμή μεταξύ Μπρατισλάβα και Πέζινοκ είναι από τους πιο πολυχρησιμοποιημένους διαδρόμους προαστιακών μεταφορών της χώρας. Μεταφέρει τόσο περιφερειακά επιβατικά τρένα όσο και υπηρεσίες μεγάλων αποστάσεων που συνδέουν τη δυτική Σλοβακία με τη γειτονική Αυστρία και την Τσεχική Δημοκρατία. Οποιαδήποτε διακοπή σε αυτήν τη διαδρομή επηρεάζει άμεσα το εθνικό δίκτυο, εγκλωβίζοντας τους επιβάτες και σταματώντας τις εμπορευματικές μεταφορές που εξαρτώνται από τον διάδρομο για διασυνοριακές μεταφορές.
Ενώ οι λεπτομέρειες παραμένουν περιορισμένες, οι ερευνητές φέρεται να επικεντρώνονται στα συστήματα σηματοδότησης και ελέγχου που διέπουν την κυκλοφορία κατά μήκος αυτού του τμήματος της γραμμής. Οι συγκρούσεις μεταξύ δύο τρένων, ιδιαίτερα σε αστικούς διαδρόμους με μεγάλη χρήση, συχνά υποδηλώνουν βλάβες επικοινωνίας μεταξύ των ελεγκτών, των χειριστών σηματοδότησης ή των πληρωμάτων των τρένων.
Αναμνήσεις από ένα προηγούμενο ατύχημα
Η σύγκρουση του Νοεμβρίου έρχεται αμέσως μετά από ένα άλλο μεγάλο σιδηροδρομικό ατύχημα στις 13 Οκτωβρίου στην ανατολική Σλοβακία , κοντά στο Γιαμπλόνοβ νατ Τούρνοου. Στο ατύχημα ενεπλάκησαν δύο τρένα που μετέφεραν περίπου 80 επιβάτες, τουλάχιστον 20 εκ των οποίων τραυματίστηκαν - δύο σε κρίσιμη κατάσταση - σύμφωνα με το Associated Press και το Reuters. Σε αυτό το περιστατικό, μια ατμομηχανή και ένα βαγόνι εκτροχιάστηκαν μετά τη σύγκρουση των τρένων σε ένα τμήμα όπου δύο γραμμές συγχωνεύτηκαν σε μία γραμμή.
Αυτόπτες μάρτυρες ανέφεραν έναν «δυνατό θόρυβο σαν έκρηξη» και περιέγραψαν επιβάτες που πετάχτηκαν από τις θέσεις τους. Ελικόπτερα και ασθενοφόρα στάλθηκαν από κοντινές πόλεις και μονάδες τραυματιών τέθηκαν σε επιφυλακή. Το Υπουργείο Μεταφορών της Σλοβακίας επιβεβαίωσε αργότερα ότι η σύγκρουση σημειώθηκε σε έναν κόμβο με γνωστό ιστορικό καθυστερήσεων στη σηματοδότηση και είχε ήδη προγραμματιστεί για τεχνικές αναβαθμίσεις.
Οι ερευνητές σε αυτήν την υπόθεση εξακολουθούν να προσπαθούν να προσδιορίσουν εάν η αιτία ήταν ανθρώπινο λάθος ή συστημική βλάβη. Ωστόσο, οι ομοιότητες μεταξύ των τροχαίων ατυχημάτων του Οκτωβρίου και του Νοεμβρίου -ιδίως η εμπλοκή κόμβων και συστημάτων ελέγχου τροχιάς- έχουν ανανεώσει τους φόβους για βαθύτερες δομικές αδυναμίες στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ερωτήματα σχετικά με τη συστημική αποτυχία
Αν και τα σιδηροδρομικά ατυχήματα είναι σχετικά σπάνια στην Ευρώπη, δύο συγκρούσεις μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα έχουν εγείρει άβολα ερωτήματα στις σλοβακικές αρχές. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η παλαιωμένη υποδομή, η ξεπερασμένη τεχνολογία σηματοδότησης και οι ελλείψεις προσωπικού ενδέχεται να έχουν δημιουργήσει τις συνθήκες για τέτοια περιστατικά.
«Εάν και τα δύο αυτά ατυχήματα συνέβησαν σε σημεία όπου οι γραμμές ενώνονται ή αλλάζουν κατεύθυνση, αυτό υποδηλώνει συστημικά προβλήματα και όχι σύμπτωση», δήλωσε ένας αναλυτής ασφάλειας μεταφορών με έδρα τη Βιέννη. «Τα συστήματα σηματοδότησης της Σλοβακίας είναι δεκαετιών παλιά και οι αναβαθμίσεις ήταν αργές. Χωρίς επείγοντα εκσυγχρονισμό, ο κίνδυνος μιας ακόμη σύγκρουσης δεν μπορεί να αποκλειστεί».
Για τους μετακινούμενους, οι επιπτώσεις ήταν άμεσες. Οι υπηρεσίες μεταξύ Μπρατισλάβα και Πέζινοκ ανεστάλησαν μετά το δυστύχημα του Νοεμβρίου, με τα λεωφορεία αντικατάστασης να λειτουργούν με περιορισμένα δρομολόγια. Πολλοί ταξιδιώτες που ταξιδεύουν καθημερινά παραπονέθηκαν για μεγάλες καθυστερήσεις και κακή επικοινωνία από τις σιδηροδρομικές αρχές.
Το περιστατικό υπογραμμίζει επίσης την ευρύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει ο σιδηροδρομικός φορέας της Σλοβακίας, Železnice Slovenskej republiky (ZSR), ο οποίος αγωνίζεται να εξισορροπήσει το κόστος εκσυγχρονισμού με την περιορισμένη δημόσια χρηματοδότηση. Τα έργα που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ και αποσκοπούν στην αναβάθμιση των συστημάτων ασφάλειας και σηματοδότησης έχουν καθυστερήσει λόγω διαφορών σχετικά με τις προμήθειες και γραφειοκρατικών εμποδίων.
Η αντίδραση της κυβέρνησης και η πίεση του κοινού
Η σλοβακική κυβέρνηση δεν έχει ακόμη εκδώσει μια ολοκληρωμένη δήλωση σχετικά με το τελευταίο δυστύχημα, αν και το Υπουργείο Μεταφορών επιβεβαίωσε ότι οι ερευνητές βρίσκονται επί τόπου και ότι μια ανεξάρτητη επιτροπή θα εξετάσει τόσο τις συγκρούσεις του Οκτωβρίου όσο και του Νοεμβρίου. Οι υπουργοί αναμένεται επίσης να αντιμετωπίσουν ερωτήσεις στο Κοινοβούλιο σχετικά με τον ρυθμό ανανέωσης των υποδομών και την ετοιμότητα αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης.
Η εμπιστοσύνη του κοινού στον εθνικό σιδηροδρομικό φορέα έχει κλονιστεί. Σχολιαστές των Σλοβάκων μέσων ενημέρωσης σημειώνουν ότι ενώ οι ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι απολαμβάνουν γενικά ισχυρά ιστορικά ασφάλειας, τα μικρότερα συστήματα με μικτή χρηματοδότηση και παλαιότερο εξοπλισμό παραμένουν ευάλωτα. Οι πρόσφατες επενδύσεις έχουν επικεντρωθεί σε γραμμές υψηλής ταχύτητας που συνδέουν τις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, αφήνοντας πίσω τις εγχώριες διαδρομές μετακινήσεων.
Τα συνδικάτα μεταφορών επανέλαβαν τις προειδοποιήσεις των ειδικών σε θέματα ασφάλειας, ζητώντας μεγαλύτερες επενδύσεις σε σύγχρονη τεχνολογία σηματοδότησης, αυτοματοποιημένα συστήματα πέδησης και βελτιωμένη εκπαίδευση του προσωπικού. Υποστηρίζουν επίσης ότι τα μέτρα μείωσης του κόστους και οι μειώσεις του εργατικού δυναμικού έχουν αφήσει τους αποστολείς υπερφορτωμένους και επιρρεπείς σε σφάλματα.
Ευρύτερες επιπτώσεις
Τα δύο περιστατικά έχουν επιπτώσεις πέρα από τα σύνορα της Σλοβακίας. Το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας αποτελεί μέρος ενός βασικού εμπορευματικού διαδρόμου που συνδέει την Κεντρική Ευρώπη με τα Βαλκάνια. Οι επίμονες ανησυχίες για την ασφάλεια θα μπορούσαν να αποτρέψουν τις επενδύσεις, να διαταράξουν τις αλυσίδες εφοδιαστικής και να περιπλέξουν τις προσπάθειες της ΕΕ για την προώθηση πιο οικολογικών, διασυνοριακών σιδηροδρομικών μεταφορών.
Επιπλέον, και οι δύο συγκρούσεις είναι πιθανό να θέσουν σε δοκιμασία τη συμμόρφωση της Σλοβακίας με τις οδηγίες της ΕΕ για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, οι οποίες απαιτούν από τα κράτη μέλη να διατηρούν διαλειτουργικά και ασφαλή συστήματα ελέγχου. Οι Βρυξέλλες θα μπορούσαν να πιέσουν για την ταχύτερη υιοθέτηση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Τρένων (ETCS), ενός ψηφιακού προτύπου σηματοδότησης που λειτουργεί ήδη σε αρκετές χώρες της ΕΕ.
Αναμονή για απαντήσεις
Προς το παρόν, τα πιο πιεστικά ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα: πόσοι άνθρωποι τραυματίστηκαν στο τροχαίο του Νοεμβρίου, τι ακριβώς το προκάλεσε και αν τα δύο ατυχήματα έχουν κοινή αιτία. Μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα, οι επιβάτες της Σλοβακίας αντιμετωπίζουν προβλήματα στα ταξίδια τους και μια ανησυχία ότι το δίκτυο στο οποίο βασίζονται μπορεί να μην είναι τόσο ασφαλές όσο νόμιζαν.
Εν τω μεταξύ, οι ηγέτες της χώρας αντιμετωπίζουν μια δύσκολη επιλογή. Μπορούν είτε να αντιμετωπίσουν αυτά τα τροχαία ατυχήματα ως μεμονωμένες ατυχίες - το αναπόφευκτο αποτέλεσμα ανθρώπινου λάθους - είτε ως προειδοποιητικό σημάδι ότι η σιδηροδρομική υποδομή της Σλοβακίας έχει φτάσει σε κρίσιμο σημείο.
Αυτό που θα συμβεί στη συνέχεια θα καθορίσει εάν μπορεί να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στις σιδηροδρομικές μεταφορές της Σλοβακίας ή εάν αυτές οι δίδυμες συγκρούσεις σηματοδοτούν την αρχή μιας ευρύτερης αναθεώρησης για το σύστημα μεταφορών της χώρας.