Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2025

Σε τροχιά σύγκρουσης ΟΣΕ και Hellenic Train μετά τα συνεχή περιστατικά βλαβών στον Οδοντωτό


ΟΣΕ και Ηellenic Train πετούν ο ένας στον άλλον το μπαλάκι των ευθυνών έχοντας εισέλθει εκ νέου πλέον σε τροχιά σύγκρουσης μεταξύ τους

primenews.press

Τρία σοβαρά περιστατικά μέσα σε μόλις πέντε μήνες έχουν σημειωθεί στον οδοντωτό σιδηρόδρομο Διακοπτού – Καλαβρύτων, προκαλώντας έντονη ανησυχία για την ασφάλεια των δρομολογίων και επαναφέροντας στο προσκήνιο τη διαμάχη μεταξύ ΟΣΕ και Hellenic Train. Και στα δύο από τα τρία συμβάντα, δεκάδες επιβάτες εγκλωβίστηκαν σε δύσβατες περιοχές για αρκετές ώρες, απαιτώντας τη συνδρομή της ΕΜΑΚ και της Πυροσβεστικής για τον απεγκλωβισμό τους. Οι δύο φορείς, αντί να καταλήξουν σε κοινή γραμμή για τα αίτια και τις λύσεις, αντάλλαξαν κατηγορίες και δηλώσεις, επιχειρώντας ο καθένας να αποποιηθεί των ευθυνών του.

Το πιο πρόσφατο περιστατικό σημειώθηκε την Κυριακή 12 Οκτωβρίου, όταν η αμαξοστοιχία 1330 με 101 επιβάτες ακινητοποιήθηκε στην περιοχή Νιάματα. Η Hellenic Train, σε πρώτη ανακοίνωση την ίδια ημέρα, απέδωσε τη βλάβη σε σοβαρό τεχνικό πρόβλημα και ενημέρωσε ότι επιστρατεύτηκε εφεδρικός συρμός για τη ρυμούλκηση της ακινητοποιημένης αμαξοστοιχίας. Ωστόσο, λόγω της φύσης της βλάβης, η ρυμούλκηση δεν κατέστη δυνατή. Οι επιβάτες παρέμειναν εγκλωβισμένοι για περίπου τέσσερις ώρες, ώσπου μεταφέρθηκαν με τρίτο συρμό υπό την επίβλεψη της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.

Λιγότερο από ένα 24ωρο μετά, η εταιρεία προχώρησε σε δεύτερη ανακοίνωση, όπου επανερμήνευσε τα αίτια, αποδίδοντας το περιστατικό σε πρόβλημα του δικτύου, δηλαδή στην υποδομή που διαχειρίζεται ο ΟΣΕ. «Το περιστατικό προκλήθηκε από πρόβλημα στο δίκτυο», ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «παρά τις άμεσες προσπάθειες του προσωπικού, η αποκατάσταση της σοβαρής βλάβης δεν κατέστη δυνατή επί τόπου». Σύμφωνα με τη νέα εκδοχή, το συμβάν οφειλόταν σε φερτά υλικά που εντοπίστηκαν στις γραμμές, προκαλώντας δυσλειτουργία στην οδόντωση του συρμού και ενεργοποίηση του μηχανισμού ασφαλείας, ο οποίος οδήγησε στην ακινητοποίηση. Η προσπάθεια ρυμούλκησης απέτυχε, καθώς η βλάβη είχε πλήξει τμήμα της υποδομής, καθιστώντας τη ζεύξη αδύνατη.

Η Hellenic Train, επιχειρώντας να περιορίσει τις αντιδράσεις, σημείωσε ότι καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για τη διασφάλιση υψηλού επιπέδου άνεσης, αξιοπιστίας και ασφάλειας προς το επιβατικό κοινό, δηλώνοντας ότι παραμένει σε στενή συνεργασία με τον ΟΣΕ και διερευνά συνεργασίες με διεθνώς εξειδικευμένους τεχνικούς οίκους για την υποστήριξη του Οδοντωτού, «παρότι αυτό δεν αποτελεί συμβατική της υποχρέωση». Παράλληλα, υπενθύμισε ότι το τροχαίο υλικό του Οδοντωτού ανήκει στο Δημόσιο και ενοικιάζεται από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία είναι υπεύθυνη για τη διάθεση και τη συντήρησή του.

Ο ΟΣΕ, από την πλευρά του, απάντησε λακωνικά αλλά κατηγορηματικά. «Η ανακοίνωση για τα Καλάβρυτα είναι εντελώς ψευδής», ανέφεραν πηγές του Οργανισμού , απορρίπτοντας κάθε ευθύνη για το περιστατικό, χωρίς ωστόσο να προβούν σε επίσημη ανακοίνωση ή περαιτέρω εξηγήσεις. Σιδηροδρομικοί κύκλοι επισήμαναν πάντως ότι τόσο η υποδομή του Οδοντωτού, η οποία παρουσιάζει προβλήματα στην οδόντωση, όσο και το τροχαίο υλικό, που αντιμετωπίζει ελλείψεις σε ανταλλακτικά και τακτική συντήρηση, βρίσκονται σε οριακή κατάσταση εδώ και καιρό, γεγονός γνωστό και στους δύο φορείς.

Τα προβλήματα δεν περιορίζονται στο τελευταίο περιστατικό. Στις 26 Μαΐου, η αμαξοστοιχία 1330 είχε ακινητοποιηθεί στην περιοχή Τρικλιάς λόγω κατολίσθησης, με 105 επιβάτες να επιστρέφουν στο Διακοπτό και τα δρομολόγια να αναστέλλονται προσωρινά. Ένα μήνα αργότερα, η αμαξοστοιχία 1336 παρουσίασε τεχνική βλάβη στην ίδια περιοχή. Εφεδρικός συρμός μετέφερε τους επιβάτες πίσω στο Διακοπτό και στη συνέχεια στα Καλάβρυτα με λεωφορείο, με τη συνδρομή της Πυροσβεστικής. Στις 24 Αυγούστου, η ίδια αμαξοστοιχία εμφάνισε εκ νέου βλάβη σε δυσπρόσιτο σημείο, αφήνοντας 38 επιβάτες εγκλωβισμένους για τέσσερις ώρες, καθώς η ζεύξη με τον εφεδρικό συρμό δεν κατέστη εφικτή λόγω της μορφολογίας του εδάφους. Και στις τρεις περιπτώσεις, απαιτήθηκε η παρέμβαση της ΕΜΑΚ και της Πυροσβεστικής για την ασφαλή απομάκρυνση των επιβατών.

Η συσσώρευση των περιστατικών οδήγησε τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη να ζητήσει εξηγήσεις από τη Hellenic Train. Με επίσημη επιστολή του, κάλεσε την εταιρεία να καταθέσει αναλυτική αναφορά για τα αίτια της πρόσφατης βλάβης στην αμαξοστοιχία 1330, απολογισμό συντήρησης του τροχαίου υλικού και διευκρινίσεις για τυχόν παραλείψεις. Ζήτησε επίσης την άμεση λήψη προληπτικών μέτρων για την αποφυγή νέων ακινητοποιήσεων, καθώς και ενημέρωση σχετικά με ενδεχόμενες αποζημιώσεις ή μέτρα ανακούφισης των επιβατών που ταλαιπωρήθηκαν.

Ο υπουργός υπενθύμισε ρητά στη Hellenic Train ότι, βάσει της σύμβασής της με το Ελληνικό Δημόσιο, οφείλει να διασφαλίζει την ασφαλή και απρόσκοπτη εκτέλεση των δρομολογίων, προειδοποιώντας για πιθανές κυρώσεις ή ακόμη και για καταγγελία της σύμβασης σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Το περιστατικό στον Οδοντωτό επανέφερε με οξύ τρόπο τη συζήτηση για τη συντήρηση του δικτύου και τη συνεργασία των εμπλεκομένων φορέων, σε έναν σιδηρόδρομο που, ενώ αποτελεί ιστορικό και τουριστικό κόσμημα της χώρας, δείχνει σήμερα να κινείται στα όρια της επιχειρησιακής του αντοχής.