Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025

Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία υπογράφουν Σύμφωνο της ΕΕ για τον Διάδρομο Μεταφορών Βορρά-Νότου


Τον Νοέμβριο, η Ελλάδα, η Βουλγαρία και η Ρουμανία θα υπογράψουν σύμφωνο συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες, εγκαινιάζοντας έναν νέο διασυνοριακό διάδρομο μεταφορών που θα συνδέει το Αιγαίο και τη Μαύρη Θάλασσα μέσω σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας.

Η πρωτοβουλία ενισχύει τη συνδεσιμότητα Βορρά-Νότου στην Ανατολική Ευρώπη και υποστηρίζει το σχέδιο της ΕΕ για την ενσωμάτωση δικτύων εμπορίου και κινητικότητας σε ολόκληρη την ήπειρο. Η νέα διαδρομή θα συνδέει τα ελληνικά λιμάνια με την ενδοχώρα της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας και θα εκτείνεται προς τη Μολδαβία και την Ουκρανία, βελτιώνοντας την οικονομική, ενεργειακή και μεταφορική πρόσβαση σε ολόκληρη την περιοχή.
Ο Επίτροπος πιέζει για ταχεία πρόοδο

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας, χαρακτήρισε τον διάδρομο «κορυφαία ευρωπαϊκή προτεραιότητα» και «μοντέλο διασυνοριακής συνεργασίας». Προέτρεψε και τις τρεις χώρες να επιταχύνουν την κατασκευή για την ταχεία ολοκλήρωση του έργου.

Λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ο Τζιτζικώστας κάλεσε τους υπουργούς Μεταφορών της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στις Βρυξέλλες για να συντονίσουν τα επόμενα βήματα. Η επερχόμενη συμφωνία καθορίζει ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης με αυστηρές προθεσμίες, διασφαλίζοντας ότι κάθε χώρα ολοκληρώνει το τμήμα της εντός του χρονοδιαγράμματος.

Οικονομικές και γεωπολιτικές επιπτώσεις για την Ελλάδα

Ο διάδρομος θα αναδιαμορφώσει το εμπόριο μεταξύ της νότιας και της ανατολικής Ευρώπης, προσφέροντας μια ταχύτερη και πιο αξιόπιστη εναλλακτική λύση σε σχέση με τις υπάρχουσες διαδρομές μέσω του Βοσπόρου. Επίσης, διαφοροποιεί το δίκτυο μεταφορών της ΕΕ και ενισχύει την ανθεκτικότητα της ενιαίας αγοράς.

Για την Ελλάδα , το έργο σηματοδοτεί μια σημαντική οικονομική ευκαιρία. Τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης θα χρησιμεύσουν ως βασικές πύλες για τα εμπορεύματα που μεταφέρονται στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Η βελτίωση των οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων θα μετατρέψει την Ελλάδα σε στρατηγικό κόμβο για το εμπόριο μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Ενίσχυση της άμυνας και της περιφερειακής ασφάλειας

Ο Τζιτζικώστας τόνισε τον αμυντικό ρόλο του έργου. Καθώς η Ευρώπη προσαρμόζεται στις νέες προκλήσεις ασφαλείας, ο διάδρομος θα επιτρέψει σε στρατεύματα, βαρέα οχήματα και εξοπλισμό να κινούνται πέρα ​​από τα σύνορα ταχύτερα και με μεγαλύτερη ασφάλεια.

«Δεν πρόκειται απλώς για υποδομές· είναι μια στρατηγική αναγκαιότητα», είπε, τονίζοντας ότι τα σύγχρονα συστήματα μεταφορών πρέπει να εξυπηρετούν τόσο τις πολιτικές όσο και τις αμυντικές ανάγκες.

Τουρισμός και περιφερειακή ολοκλήρωση

Μια άμεση σύνδεση μεταξύ Θεσσαλονίκης και Βουκουρεστίου θα ενισχύσει τόσο τις εμπορευματικές μεταφορές όσο και τον τουρισμό. Οι ταξιδιώτες θα έχουν ευκολότερη πρόσβαση μεταξύ Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, ενώ οι επιχειρήσεις θα αποκτήσουν ταχύτερες συνδέσεις με νέες αγορές.

Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από ενωσιακές και εθνικές πηγές. Μόλις ολοκληρωθεί, θα αποτελέσει τον ακρογωνιαίο λίθο του βιώσιμου δικτύου μεταφορών της Ευρώπης —ενισχύοντας το εμπόριο, τον τουρισμό και τη σταθερότητα σε ολόκληρη την ήπειρο.