Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2025

Οι σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων από την Κίνα στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 27% το πρώτο εξάμηνο του 2025



Ο όγκος των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών Κίνας -ΕΕ μειώθηκε κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, παρά την αύξηση του συνολικού εμπορίου Ανατολής-Δύσης.

Παύλο Αντωνόπουλο
greekcitytimes.com

Οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές δεν έχουν εξασφαλίσει διαρθρωτική θέση στις εμπορικές ροές μεταξύ Κίνας και Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από το 2019, οι αυξήσεις στη δραστηριότητα συνδέονται κυρίως με εξωτερικές διαταραχές, όπως η ανάκαμψη μετά την COVID το 2021 και η διαταραχή των θαλάσσιων μεταφορών στην Ερυθρά Θάλασσα το 2024. Μόλις σταθεροποιήθηκαν οι θαλάσσιες μεταφορές, οι μεταφορείς έτειναν να επιστρέφουν σε προηγούμενα μοντέλα εφοδιαστικής.

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, η συνολική κυκλοφορία ήταν 138.009 TEU, σημειώνοντας μείωση 27% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024. Η σιδηροδρομική κυκλοφορία προς τα δυτικά μειώθηκε κατά 27,4% στα 118.291 TEU, ενώ ο όγκος προς τα ανατολικά μειώθηκε κατά 24,7% στα 19.718 TEU. Η κυκλοφορία παραμένει ασύμμετρη, με τις κινεζικές εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν το 86% του συνόλου. Από το 2019, η μέση αύξηση για το πρώτο εξάμηνο κάθε έτους περιορίστηκε στο 2,3%, με μείωση 14% στην κατεύθυνση Δύσης-Ανατολής και αύξηση 7,9% στην κατεύθυνση Ανατολής-Δύσης. Οι ροές προς την κινεζική αγορά συνεχίζουν να μειώνονται από το 2021.

Η ανισορροπία στις ροές αντικατοπτρίζει το διευρυνόμενο εμπορικό έλλειμμα της ΕΕ με την Κίνα. Οι κινεζικές εισαγωγές από την ΕΕ μειώθηκαν κατά 5,9% το πρώτο εξάμηνο του 2025, ενώ οι εξαγωγές προς την ΕΕ αυξήθηκαν κατά 6,6%. Κατά μέσο όρο, από το 2019, οι εξαγωγές έχουν αυξηθεί κατά 4,72% ετησίως, ενώ οι εισαγωγές έχουν μειωθεί κατά 1,34%. Οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές δεν έχουν αξιοποιήσει αυτήν την αύξηση των εξαγωγών. Οι φορτωτές που είχαν στραφεί στις σιδηροδρομικές μεταφορές κατά τη διάρκεια των διαταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα το 2024 έχουν επιστρέψει σε μεγάλο βαθμό στις θαλάσσιες μεταφορές, οι οποίες παραμένουν πιο αργές αλλά σταθερές και σε ανταγωνιστικές τιμές μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.


Η Πολωνία συνεχίζει να εδραιώνει τον ρόλο της ως το κύριο ευρωπαϊκό σημείο εισόδου για τις εμπορευματικές μεταφορές προς ανατολάς. Ο διάδρομος Κίνας-Πολωνίας αντιπροσώπευε το 93,4% του όγκου των μεταφορών προς ανατολάς κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, σε σύγκριση με 82,5% την ίδια περίοδο το 2024. Ενώ η διάβρωση ήταν λιγότερο σοβαρή από ό,τι σε άλλες διαδρομές, η κυκλοφορία μεταξύ Κίνας και Γερμανίας μειώθηκε τρεις φορές και οι ροές μεταξύ Κίνας και Βελγίου μειώθηκαν δεκαπλάσια. Οι ροές προς την Ουγγαρία μειώθηκαν από 2.570 TEU σε αμελητέα επίπεδα.

Στην αντίθετη κατεύθυνση, ο διάδρομος Γερμανίας -Κίνας παρέμεινε ο κύριος διάδρομος προς τα δυτικά με 13.978 TEU, ή 71% των συνολικών ροών, αλλά οι όγκοι μειώθηκαν κατά 26% σε ετήσια βάση. Οι όγκοι Πολωνίας-Κίνας μειώθηκαν κατά 16,6% στα 4.886 TEU. Και οι δύο μειώσεις συνδέονταν με μειωμένες αποστολές από τον αυτοκινητοβιομηχανικό τομέα.