Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2025

Μετρό Θεσσαλονίκης – Επέκταση Καλαμαριάς: Οι εκκρεμότητες και τα αγκάθια για Πόντου και Μίκρα



Οι απαλλοτριώσεις για τη διάνοιξη της Πόντου, η σύνδεση του δρόμου με τη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής, η κατασκευή και η λειτουργία του τερματικού σταθμού της Μίκρας

Φωτεινή Στεφανοπούλου
voria.gr

Σε αγώνα δρόμου επιδίδεται ο δήμος Καλαμαριάς, προκειμένου να επιλύσει όσες εκκρεμότητες ανήκουν στη δική του αρμοδιότητα σχετικά με τη διάνοιξη της οδού Πόντου, έργο κομβικής σημασίας για την εύρυθμη λειτουργία της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Κρίσιμη για την πορεία του έργου είναι η 13η Οκτωβρίου, ημέρα κατά την οποία αναμένεται να συζητηθεί στο Εφετείο Θεσσαλονίκης η αίτηση του δήμου για προσδιορισμό προσωρινής τιμής μονάδος σε ό,τι αφορά τα οικόπεδα που πρέπει να απαλλοτριωθούν. Κι αυτό γιατί, εάν υπάρξει νέα αναβολή, δεν θα μπορέσει η διάνοιξη να συμπεριληφθεί στην εργολαβία της επέκτασης, ώστε να έχει την εξασφαλισμένη χρηματοδότηση μέσω της Ελληνικό Μετρό, όπως έχει συμφωνηθεί με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Τις μέχρι στιγμής ενέργειες της δημοτικής αρχής για την ολοκλήρωση του έργου, καθώς επίσης τις προσπάθειες που καταβάλλει για να προχωρήσει η σύνδεση της Πόντου με τη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής και τα προβλήματα που υπάρχουν με την κατασκευή και τη λειτουργία του σταθμού μετεπιβίβασης της Μίκρας, ανέλυσε διεξοδικά η δήμαρχος Καλαμαριάς, Χρύσα Αράπογλου, κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου.

Η κ. Αράπογλου ανέφερε πως η δημοτική αρχή χαρτογράφησε για πρώτη φορά τις ιδιοκτησίες, αφήνοντας αιχμές για τις προηγούμενες διοικήσεις, οι οποίες, όπως είπε, δεν φρόντισαν ούτε καν να καταγράψουν τις εκτάσεις που ανήκουν στο Δημόσιο, που δεν είναι όλες ανταλλάξιμα κτήματα και απαιτούν μεγάλη γραφειοκρατία για να αποδοθούν. Η δήμαρχος σημείωσε ότι το ποσό που θα απαιτηθεί για τα 24 ακίνητα, για τα οποία έχει ζητηθεί ο προσδιορισμός τιμής μονάδος, υπολογίζεται σε περίπου 15 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ο δήμος έχει καταθέσει αιτήματα παραχώρησης και για τις 16 ιδιοκτησίες του Δημοσίου που ανήκουν στην Κτηματική Υπηρεσία, στη ΔΥΠΑ και στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, ζητώντας παράλληλα από τον υπουργό Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη, να επισπεύσει τις διαδικασίες.

«Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μια από τις πιο κρίσιμες στιγμές στην ιστορία της Καλαμαριάς. Εάν πάνε όλα κατ’ ευχήν και σύμφωνα με αυτά τα οποία σχεδιάζουμε τους τελευταίους μήνες και τον τελευταίο χρόνο και τις δεσμεύσεις οι οποίες αναλαμβάνονται απέναντί μας από την κυβέρνηση και πάνε καλά φυσικά τα δικαστήρια με τις απαλλοτριώσεις, μπορούμε να ελπίζουμε ότι σε έναν με ενάμιση χρόνο θα έχουμε φτάσει εκεί που το προσπαθούσε η Καλαμαριά εδώ και δεκαετίες. Το σημαντικότερο και η μεγάλη ευκαιρία αυτή τη στιγμή είναι ότι, αν καταφέρουμε να έχουμε προσδιορισμό τιμής μονάδας τον Οκτώβριο, δηλαδή εκδίκαση και απόφαση του Δικαστηρίου μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, και όλα αυτά γίνουν προτού ολοκληρωθεί η εργολαβία για την κατασκευή του μετρό, θα έχουμε την κατασκευή του έργου που μπορεί να αναλάβει εξ ολοκλήρου το υπουργείο μέσω της Ελληνικό Μετρό», τόνισε η κ. Αράπογλου.

Πάντως, σύμφωνα με τη νομική υπηρεσία του δήμου, ακόμα και μετά την έκδοση της απόφασης υπάρχουν πολύπλοκες νομικές και γραφειοκρατικές διαδικασίες που πρέπει να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατόν, ώστε ο δήμος να αποκτήσει την κυριότητα των οικοπέδων και ο ανάδοχος να μπορέσει να εκτελέσει το έργο.

Η σύνδεση με τη Γεωργικής Σχολής

Η δήμαρχος αναφέρθηκε και στο ζήτημα της σύνδεσης της Πόντου με τη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής, το οποίο η διοίκηση θεωρεί κρίσιμο, καθώς ο δρόμος σήμερα καταλήγει στην περιφερειακή τάφρο, οπότε εκ των πραγμάτων η κίνηση των οχημάτων για την εξυπηρέτηση των σταθμών του μετρό θα έπρεπε να εκτραπεί στις οδούς του Φοίνικα. Όπως είπε, έπειτα από πολύμηνες συγκρούσεις η αρχική πρόταση του ΟΣΕΘ για εκτροπή των λεωφορείων από τον σταθμό του ΟΑΣΘ στο ΙΚΕΑ και των ΙΧ από την ανατολική Θεσσαλονίκη έως τον τερματικό σταθμό της Μίκρας μέσω των οδών Ικάρων και Κακουλίδη απορρίφθηκε, δεδομένου ότι επιπλέον οι δρόμοι αυτοί περιλαμβάνονται στην εμβληματική ανάπλαση της νοτιοανατολικής εισόδου της Καλαμαριάς.

Για το θέμα, είπε, υπάρχει συνεργασία εκτός από το υπουργείο και με τον δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, έχουν παρουσιαστεί τρία εναλλακτικά σενάρια για σύνδεση μέσω της Πυλαίας, τα οποία έχουν ως κοινό χαρακτηριστικό έναν κυκλικό κόμβο στην οδό Ικάρων και διαφορετικά σημεία κατάληξης, με πιθανότερο αυτό που θα βγαίνει στην οδό Τρίτση. Επισήμανε επίσης ότι υπάρχει πρόβλεψη και για ποδηλατόδρομο διπλής κατεύθυνσης περίπου 2 χιλιομέτρων, ο οποίος θα ενώνεται με την αντίστοιχη υποδομή της περιοχής ανάπλασης.

Ο τερματικός της Μίκρας

Σε ό,τι αφορά τη Μίκρας η κ. Αράπογλου τόνισε ότι εγκαταλείφθηκε το μεγαλεπήβολο σχέδιο για τερματικό σταθμό έκτασης 32 στρεμμάτων, καθώς δεν προχώρησαν καθόλου οι διαδικασίες για τις αναγκαίες απαλλοτριώσεις. Ο μέχρι στιγμής σχεδιασμός προβλέπει την αξιοποίηση 9 – 10 στρεμμάτων, δηλαδή ένα τμήμα που καταλαμβάνεται σήμερα από το εργοτάξιο και μία παράπλευρη έκταση, όπου θα τοποθετηθούν οι ρεμίζες των λεωφορείων. Επίσης, απελευθερώθηκαν και άλλα στρέμματα, εντός των οποίων προγραμματιζόταν να κατασκευαστεί αμαξοστάσιο, μετά την απόφαση η επόμενη επέκταση του μετρό να είναι δυτικά και όχι προς το αεροδρόμιο.

Σημαντικό πρόβλημα χαρακτήρισε η δήμαρχος τη δημιουργία χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων που θα πρέπει να κατασκευάσει ο δήμος κοντά στον τερματικό σταθμό, ζήτημα για το οποίο αναζητείται λύση.