Πέμπτη 21 Αυγούστου 2025

«Θα διασχίσουμε τη θάλασσα με τρένο»: Μια κολοσσιαία σήραγγα κάτω από τη θάλασσα θα συνδέσει την Ευρώπη και την Αφρική.

Ένα κολοσσιαίο έργο σήραγγας που συνδέει την Ευρώπη και την Αφρική μόλις πήρε το πράσινο φως μετά από τέσσερις δεκαετίες καθυστερήσεων. Εκτεινόμενο κάτω από τη θάλασσα, υπόσχεται να μεταμορφώσει το εμπόριο, τα ταξίδια και τη γεωπολιτική σε δύο ηπείρους.

dailygalaxy.com/

Τα σχέδια για τη σύνδεση της Ευρώπης και της Αφρικής μέσω μιας υποθαλάσσιας σήραγγας κάτω από το Στενό του Γιβραλτάρ —ένα όνειρο που κυκλοφορούσε εδώ και δεκαετίες— έχουν επιτέλους εισέλθει σε επίσημο έδαφος. Τον Αύγουστο του 2025, οι κυβερνήσεις του Μαρόκου και της Ισπανίας ενέκριναν ένα έργο που παρέμενε σε εκκρεμότητα από τη δεκαετία του 1980, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στις διαηπειρωτικές μεταφορές. Υποστηριζόμενη από μελέτες σκοπιμότητας, οικονομική στρατηγική και γεωπολιτική ορμή, η υποθαλάσσια σήραγγα Μαρόκου-Ισπανίας μεταβαίνει τώρα από ιδέα σε κατασκευασμένη πραγματικότητα.

Η έγκριση κατασκευής σήραγγας τερματίζει τέσσερις δεκαετίες αναποφασιστικότητας

Σύμφωνα με το Morocco World News , οι κυβερνήσεις του Μαρόκου και της Ισπανίας επικύρωσαν επίσημα το έργο της σιδηροδρομικής σήραγγας του Γιβραλτάρ , διαθέτοντας 1,6 εκατομμύρια ευρώ για την ενημέρωση των τεχνικών μελετών σκοπιμότητας. Ενώ η ιδέα χρονολογείται από το 1979, η ανανεωμένη ώθηση κέρδισε έδαφος μετά το 2023, λόγω κοινών διπλωματικών συμφερόντων και φιλοδοξιών για υποδομές που συνδέονται με το Παγκόσμιο Κύπελλο FIFA 2030 , το οποίο θα φιλοξενήσουν από κοινού η Ισπανία , η Πορτογαλία και το Μαρόκο .

Σχεδιασμένη να εκτείνεται σε μήκος περίπου 42 χιλιομέτρων , συμπεριλαμβανομένων 28 χιλιομέτρων βυθισμένης , η σήραγγα θα συνδέει τη νότια ισπανική ακτή κοντά στην Ταρίφα με το λιμάνι Ταγγέρης-Μεσοδείας του Μαρόκου . Το βαθύτερο σημείο θα μπορούσε να φτάσει έως και 475 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας , καθιστώντας την μία από τις πιο σύνθετες υποθαλάσσιες κατασκευές που έχουν επιχειρηθεί ποτέ.

Η ισπανική εφημερίδα El País και άλλες περιφερειακές πηγές αναφέρουν την Herrenknecht AG , τη γερμανική εταιρεία κατασκευής σηράγγων γνωστή για τα μεγάλα έργα υποδομής που κατασκευάζει, ως πιθανό τεχνικό εταίρο.

Τι λένε στην πραγματικότητα οι αριθμοί

Πολλαπλές μηχανικές εκτιμήσεις υποδεικνύουν ένα συνολικό κόστος από 6 έως 15 δισεκατομμύρια ευρώ , ανάλογα με τον σχεδιασμό, την εφοδιαστική και τα υλικά. Μια έκθεση του Africa Supply Chain Mag σημειώνει ότι ο πληθωρισμός, η γεωλογία του βυθού και οι σεισμικοί κίνδυνοι στην περιοχή έχουν αυξήσει τις προβλέψεις κόστους. Ωστόσο, παρά τις προκλήσεις αυτές, η τρέχουσα πολιτική βούληση - και η οικονομική υποστήριξη τόσο από κυβερνήσεις όσο και από ευρωπαϊκά επενδυτικά οχήματα - δίνει στη σήραγγα μια δυναμική που δεν είχε ποτέ πριν.

Η Εθνική Εταιρεία Μελέτης του Πορθμού του Γιβραλτάρ (SNED) του Μαρόκου και η ισπανική ομόλογός της έχουν επανενεργοποιήσει μια διεθνική επιτροπή για την επίβλεψη ενημερωμένων γεωλογικών ερευνών, με μια τελική έκθεση σκοπιμότητας να αναμένεται έως τα μέσα του 2026. Εάν δοθεί το πράσινο φως για πλήρη κατασκευή, το έργο έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί γύρω στο 2040 .
Ένας νέος διάδρομος για τους ανθρώπους, το εμπόριο και την εξουσία

Περισσότερο από ένα κατόρθωμα μηχανικής, η σήραγγα διαμορφώνεται ως μια νέα οικονομική αρτηρία μεταξύ ηπείρων. Μια σιδηροδρομική σύνδεση Ευρώπης-Αφρικής θα μείωνε τους χρόνους μεταφοράς εμπορευμάτων, θα διευκόλυνε την εφοδιαστική αλυσίδα της μετανάστευσης και θα παρείχε μια πιο φιλική προς το κλίμα εναλλακτική λύση σε σχέση με τα πορθμεία και τα αεροπλάνα μεταφοράς εμπορευμάτων.

Το Tanger-Med, το ήδη πιο πολυσύχναστο λιμάνι της Βόρειας Αφρικής, θα αναδυόταν ως πύλη προς την Ευρώπη για εμπορεύματα από τη Δυτική και Κεντρική Αφρική, ενισχύοντας τη υλικοτεχνική σημασία του Μαρόκου στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού.

Είναι επίσης μια πολιτιστική κίνηση. Οι αναλυτές περιέγραψαν τη σήραγγα ως «όχι απλώς χάλυβα και σκυρόδεμα—αλλά και μια γέφυρα προθέσεων», αντανακλώντας ευρύτερες προσπάθειες για την εμβάθυνση της οικονομικής και διπλωματικής ολοκλήρωσης μεταξύ του Παγκόσμιου Βορρά και του Νότου .

Χρονοδιαγράμματα, Προσδοκίες και Πολιτική Βούληση

Ενώ κανένα φτυάρι δεν έχει φτάσει ακόμη στον βυθό, η επίσημη επικύρωση του έργου σηματοδοτεί κάτι που έλειπε από τις προηγούμενες δεκαετίες: ευθυγραμμισμένα συμφέροντα και στις δύο πλευρές του Πορθμού .

Η κοινή υποψηφιότητα για το Παγκόσμιο Κύπελλο παρείχε ένα συμβολικό σκηνικό, αλλά η πραγματική έλξη της σήραγγας έγκειται στη μακροπρόθεσμη στρατηγική. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ τη θεωρούν μέρος ενός ευρύτερου διαδρόμου υποδομών της Μεσογείου. Για το Μαρόκο, υποστηρίζει μια εθνική αναπτυξιακή ατζέντα που επικεντρώνεται στον εκσυγχρονισμό των μεταφορών και την πρόσβαση στην παγκόσμια αγορά.

Και για την Ισπανία, η σήραγγα θα μπορούσε να εξισορροπήσει τον αυξανόμενο περιφερειακό ανταγωνισμό, να ενισχύσει τον υλικοτεχνικό ρόλο της Ανδαλουσίας και να ενισχύσει τη σημασία της χώρας στις ευρω-αφρικανικές υποθέσεις.