Οι Γερμανοί είναι βαθιά απογοητευμένοι με ένα σιδηροδρομικό σύστημα που καταρρέει, υπονομεύοντας την ακρίβεια που εδώ και καιρό αποτελεί πυρήνα της εθνικής αυτοεικόνας της Γερμανίας.
Ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός στη Φρανκφούρτη της Γερμανίας, τον περασμένο μήνα. (Michael Probst/AP)
washingtonpost.com
Γερμανία: η χώρα της μπύρας, των λουκάνικων και των τρένων που τρέχουν στην ώρα τους.
Στην πραγματικότητα, κάντε αυτή τη χώρα όπου το 56% των τρένων περνούν στην ώρα τους.
Πιο συγκεκριμένα (ή με ασαφή τρόπο, ανάλογα με το πόσο βιάζεστε), η χώρα όπου το 56% των τρένων φτάνουν εντός έξι λεπτών από την προγραμματισμένη ώρα — που είναι το απόθεμα που επιτρέπει στον εαυτό της η Deutsche Bahn, η εθνική σιδηροδρομική εταιρεία, για μια «έγκαιρη» άφιξη.
Στη Γερμανία, η ακρίβεια αποτελεί μέρος του εθνικού ήθους. Έτσι, για να ακούσουμε τους Γερμανούς να μιλούν γι' αυτήν, τα πρόσφατα προβλήματα που πλήττουν το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας είναι κάτι σαν εθνική κρίση.
Να πόσο άσχημα έχουν γίνει τα πράγματα: Από τα τέλη Απριλίου, η Ελβετία έχει απαγορεύσει σε ορισμένα γερμανικά τρένα να ταξιδεύουν πέρα από την ελβετική πόλη της Βασιλείας, επειδή οι καθυστερήσεις στο δίκτυο της Deutsche Bahn έχουν προκαλέσει χάος. Οι επιβάτες που ταξιδεύουν στη συνέχεια πρέπει να αλλάξουν στη Βασιλεία σε πιο αξιόπιστα ελβετικά τρένα.
«Είναι πολύ ντροπιαστικό για τη Γερμανία το γεγονός ότι αυτό το κάποτε αξιόπιστο σιδηροδρομικό σύστημα έχει πλέον καταντήσει τόσο υποβαθμισμένο», δήλωσε ο Ντέτλεφ Νόις, ομοσπονδιακός πρόεδρος της Pro Bahn, μιας ένωσης που υπερασπίζεται τα δικαιώματα των Γερμανών επιβατών τρένων.
Τριάντα χρόνια υποεπένδυσης έχουν επιτέλους καλύψει το περίφημο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, είπε ο Νόις. «Φτάνεις σε ένα σημείο όπου δεν λειτουργεί πλέον», είπε, «και βρισκόμαστε σε αυτό το σημείο τώρα».
Στις 26 Ιουλίου, ένα γερμανικό τρένο υψηλής ταχύτητας με προορισμό το Αμβούργο παρουσίασε βλάβη έξω από τη Βιέννη, με αποτέλεσμα περίπου 400 επιβάτες να εγκλωβιστούν σε μια σήραγγα χωρίς ρεύμα, φως ή κλιματισμό για περισσότερες από έξι ώρες . Οι διασώστες τελικά εκκένωσαν τους επιβάτες μέσω εξόδων κινδύνου.
Η κατάσταση έχει γίνει τόσο δραματική που η Deutsche Bahn καταφεύγει σε ακραία μέτρα για να επαναφέρει το σιδηροδρομικό σύστημα σε άριστη κατάσταση.
Από την Παρασκευή, η γραμμή που συνδέει τις δύο μεγαλύτερες πόλεις της Γερμανίας, το Βερολίνο και το Αμβούργο — η οποία συνήθως εκτελεί 470 τρένα που μεταφέρουν 30.000 επιβάτες ημερησίως — έχει κλείσει εντελώς για εννέα μήνες για επισκευές. Τα τρένα αναδρομολογούνται σε μια εναλλακτική διαδρομή που δεν διαθέτει τις ίδιες γραμμές υψηλής ταχύτητας, με αποτέλεσμα ένα ταξίδι δύο ωρών να μετατραπεί σε τρεις ώρες και να εγκλωβίζονται ορισμένοι επιβάτες κατά μήκος της αρχικής διαδρομής, οι οποίοι ξαφνικά δεν έχουν πρόσβαση σε σιδηροδρομικές γραμμές για τρία τέταρτα του έτους.
Η σιδηροδρομική εταιρεία, σε ανακοίνωσή της, αναγνώρισε την έκταση των προβλημάτων.
«Εμείς στην DB είμαστε κάθε άλλο παρά ικανοποιημένοι με αυτά τα στοιχεία ακρίβειας», δήλωσε εκπρόσωπος της Deutsche Bahn σε μια δήλωση που έστειλε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. «Το 80% όλων των καθυστερήσεων στις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων οφείλεται σε παλιές, επιρρεπείς σε βλάβες και υπερφορτωμένες υποδομές. Αυτό περιλαμβάνει επίσης πολλές δυσλειτουργίες των σιδηροδρομικών μας εγκαταστάσεων. Γι' αυτό ανακαινίζουμε τις υποδομές με πλήρη ταχύτητα».
Νωρίς το πρωί της Δευτέρας, κουρασμένοι και απογοητευμένοι επιβάτες στον σταθμό της Βόννης στη δυτική Γερμανία περίμεναν το τρένο των 6:23 για το Βερολίνο, το οποίο είχε καθυστέρηση 14 λεπτών λόγω προηγούμενης καθυστέρησης.
Μία ώρα μετά την έναρξη του ταξιδιού, 100 επιβάτες επιβιβάστηκαν απροσδόκητα στο τρένο στο Βούπερταλ, αφού το προηγούμενο τρένο τους με προορισμό το Βερολίνο παρουσίασε βλάβη και σταμάτησε να δρομολογείται εκεί.
Για τους μετακινούμενους όπως ο Michael Prieggen, τραπεζικός υπάλληλος από το Ντίσελντορφ, οι καθυστερήσεις έχουν γίνει ένα συνηθισμένο επαγγελματικό βάρος. Το πρωί της Δευτέρας, σχεδίαζε να ταξιδέψει 45 λεπτά στο Χαμ από το Βούπερταλ. Αλλά το τρένο του δεν έφυγε ποτέ από τον σταθμό.
Αφού περίμενε έναν αντικαταστάτη, έφτασε δύο ώρες αργότερα από το προγραμματισμένο. Ένας συνάδελφος έπρεπε να αναλάβει τη συνάντηση των 8 π.μ. για λογαριασμό του.
Η κατάσταση στους σιδηροδρόμους της Γερμανίας είναι «δύσκολη», είπε ο Πρίγκεν — και στη συνέχεια πρόσθεσε, λιγότερο διπλωματικά, «ή καταστροφική».
«Τα έγκαιρα τρένα αποτελούν πλέον την εξαίρεση», είπε.
Ο Gerald Vogel, ένας 72χρονος συνταξιούχος, αναγκάστηκε επίσης να εγκαταλείψει το τρένο του στο Βούπερταλ, όπου συνάντησε τον Prieggen στην πλατφόρμα και περίμενε το επόμενο τρένο για το Βερολίνο. Ο Vogel, ο οποίος ταξίδευε για να επισκεφτεί την κόρη του, απέδωσε την αιτία σε τρεις δεκαετίες υποεπένδυσης.
«Όλοι γνωρίζουμε ότι όταν δεν κάνεις τίποτα για τις υποδομές, τότε απλώς επιδεινώνεις τα προβλήματα που ουσιαστικά έχουμε τώρα», είπε. Στη συνέχεια, τον διέκοψε μια ανακοίνωση στο μεγάφωνο του τρένου.
«Λόγω της επιπλέον στάσης στο Χαμ... θα φτάσουμε στο Αννόβερο ακόμη αργότερα από το προγραμματισμένο», είπε ο ελεγκτής. «Δυστυχώς, δεν μπορώ να σας πω τώρα ακριβώς πόσο θα διαρκέσει αυτό».
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, περίπου το 85% των τρένων μεγάλων αποστάσεων στη Γερμανία έφταναν στην ώρα τους. Για το μεγαλύτερο μέρος του περασμένου έτους, το ποσοστό αυτό κυμαινόταν από τα χαμηλά έως τα μέσα της δεκαετίας του '60. Τον Ιούλιο, μόνο το 56% των τρένων μεγάλων αποστάσεων τήρησαν το χρονοδιάγραμμα εντός έξι λεπτών, σύμφωνα με την Deutsche Bahn.
Ο σιδηροδρομικός φορέας στοχεύει σε τουλάχιστον 65% ακρίβεια στις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων φέτος, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο, και σε ποσοστό ακρίβειας 75 έως 80% έως το 2027.
«Η αξιοπιστία του σιδηροδρόμου πρέπει να βελτιωθεί σημαντικά», δήλωσε την Τρίτη στον γερμανικό ειδησεογραφικό σταθμό ZDF ο Πάτρικ Σνίντερ, νέος υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας, χαρακτηρίζοντας τους αριθμούς ακρίβειας «μη ικανοποιητικούς». Οι επιβάτες συχνά επισημαίνουν το ίδιο σημείο — αλλά χρησιμοποιώντας ύβρεις.
Το Υπουργείο Οικονομικών της Γερμανίας διέθεσε το ποσό ρεκόρ των 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων για σιδηροδρομικές υποδομές το 2025, με περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια να προέρχονται από ένα ειδικό επενδυτικό ταμείο 577 δισεκατομμυρίων δολαρίων για έργα υποδομών και κλιματικής αλλαγής που δημιουργήθηκε φέτος στο πλαίσιο μιας ιστορικής μετατόπισης που επιτρέπει περισσότερο δανεισμό από την κυβέρνηση.
Το πακέτο ανοίγει τον δρόμο για επενδύσεις άνω των 116 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε σιδηροδρομικές μεταφορές έως το 2029 και αποτελεί μέρος μιας τεράστιας ενίσχυσης των δαπανών για υποδομές, στο πλαίσιο της δέσμευσης της Γερμανίας ως μέλους του ΝΑΤΟ να δαπανά το 5% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της σε έργα που σχετίζονται με την άμυνα .
Ο Νόις δήλωσε ότι αυτά τα κεφάλαια θα βοηθήσουν, αλλά ότι εξακολουθούν να απαιτούνται «σημαντικά περισσότερες επενδύσεις» στους γερμανικούς σιδηροδρόμους.
Τη Δευτέρα, οι ξαδέρφες Ντορέθι Λόχα, 21 ετών, και Μπάρμπαρα Βίλχελμ, 23 ετών, ταξίδευαν από την Κολωνία στα δυτικά προς το Ρόστοκ στις ακτές της Βαλτικής για να επισκεφτούν τον αδελφό της Λόχα. Επίσης, αναγκάστηκαν να αλλάξουν τρένο στο Βούπερταλ, με αποτέλεσμα να χάσουν την ανταπόκρισή τους στο Βερολίνο και να αντιμετωπίσουν μια πιθανή αύξηση δύο ωρών στο ταξίδι τους.
«Το αστείο είναι ότι τηλεφωνήσαμε στον ξάδερφό μου, τον αδερφό της, χθες το βράδυ για να του πούμε τι ώρα θα φτάναμε, και εκείνος είπε: "Εντάξει, περίπου δύο ώρες μετά από αυτό, λοιπόν"», είπε ο Βίλχελμ.
«Είχα καθυστερήσεις τεσσάρων ωρών», πρόσθεσε η Λόσα. «Ή έφτασα σε ορισμένα μέρη στις 3 το πρωί. Απλώς αρχίζεις να προσαρμόζεσαι και προσπαθείς να μην προγραμματίζεις τίποτα για την ημέρα που φτάνεις».