Οι πτήσεις μεταξύ ευρωπαϊκών προορισμών παραμένουν φθηνότερες από το τρένο σε περισσότερες από τις μισές περιπτώσεις, σύμφωνα με νέα μελέτη της Greenpeace που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη. Το Βέλγιο συγκαταλέγεται στις χώρες με τις χειρότερες επιδόσεις, με το 60% των διαδρομών που εξετάστηκαν να είναι φθηνότερες με αεροπλάνο παρά με τρένο.
.belganewsagency.eu
Η Greenpeace συνέκρινε 109 διεθνείς διαδρομές σε 31 ευρωπαϊκές χώρες και διαπίστωσε ότι οι πτήσεις ήταν φθηνότερες στο 54% των περιπτώσεων. Στις εγχώριες διαδρομές, τα τρένα ήταν πιο ανταγωνιστικά: στο 70% των 33 διαδρομών που μελετήθηκαν, το τρένο ήταν η φθηνότερη επιλογή. Η πιο έντονη αντίθεση ήταν στη διαδρομή Βαρκελώνη-Λονδίνο, όπου ένα εισιτήριο τρένου κόστιζε 26 φορές περισσότερο από μια πτήση.
Τάσεις τρένων
Μόνο 29 διαδρομές ήταν πάντα ή σχεδόν πάντα φθηνότερες με τρένο, κυρίως στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, ιδίως στις χώρες της Βαλτικής και την Πολωνία.
Για το Βέλγιο, εξετάστηκαν μόνο οι συνδέσεις με τις Βρυξέλλες. Τα τρένα προς Αμβούργο, Ζυρίχη και Βερολίνο είναι συνήθως φθηνότερα, αλλά τα δρομολόγια προς Βιέννη, Μπρατισλάβα, Μαδρίτη, Κοπεγχάγη και Βουδαπέστη κοστίζουν σχεδόν πάντα περισσότερο, όπως και η σύνδεση με την Πράγα. Η μεγαλύτερη διαφορά παρατηρήθηκε στη γραμμή Βρυξέλλες-Μαδρίτη, όπου το τρένο είναι περισσότερο από έντεκα φορές ακριβότερο από το αεροπλάνο.
Το Βέλγιο κατατάσσεται έκτο χειρότερο, μαζί με τη Ρουμανία και τη Νορβηγία, με το 60% των διαδρομών να είναι πιο ακριβές με τρένο. Η Γαλλία (95%), η Ισπανία (92%), το Ηνωμένο Βασίλειο (90%), η Ιταλία (88%) και η Ουγγαρία (71%) έχουν ακόμη χειρότερες επιδόσεις, ενώ το Λουξεμβούργο (40%) και η Ολλανδία (22%) έχουν καλύτερες επιδόσεις. Η Λιθουανία προηγείται, με όλες τις διαδρομές από το Βίλνιους φθηνότερες με τρένο. Στην Πολωνία, το ποσοστό είναι 89% και στη Σλοβενία, 80%.
Παρά τον έντονο αντίκτυπο της αεροπορίας στο κλίμα, οι πτήσεις συχνά παραμένουν η φθηνότερη επιλογή. Η Greenpeace επισημαίνει ότι τα αεροπορικά καύσιμα δεν φορολογούνται και τα διεθνή αεροπορικά εισιτήρια απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ, ενώ οι σιδηροδρομικοί φορείς πρέπει να πληρώνουν τον πλήρη ΦΠΑ μαζί με το αυξανόμενο κόστος ενέργειας και υποδομών.
Σημάδια προόδου
Ωστόσο, έχει σημειωθεί κάποια βελτίωση σε σύγκριση με το 2023: ο αριθμός των διαδρομών όπου τα τρένα είναι τα φθηνότερα έχει αυξηθεί κατά 14 ποσοστιαίες μονάδες στο 41%, χάρη στις λιγότερες εξαιρετικά φθηνές αεροπορικές συνδέσεις και στη βραδύτερη αύξηση των τιμών των σιδηροδρομικών εισιτηρίων.
Η Greenpeace προτρέπει την ΕΕ και τις εθνικές κυβερνήσεις να τερματίσουν τις επιδοτήσεις στις αερομεταφορές, να απλοποιήσουν την έκδοση διεθνών εισιτηρίων τρένων και να αυξήσουν τις επενδύσεις στις δημόσιες συγκοινωνίες. Η ομάδα ζητά επίσης την εισαγωγή «κλιματολογικών εισιτηρίων», προσιτών, απλών καρτών που θα ισχύουν για όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς σε μια χώρα ή περιοχή.
«Οποιαδήποτε διαδρομή όπου το αεροπλάνο είναι φθηνότερο από το τρένο αποτελεί πολιτική αποτυχία», καταλήγει ο Joeri Thijs της Greenpeace Belgium. «Στη συμφωνία συνασπισμού, η κυβέρνηση της Αριζόνα υπόσχεται να επικεντρωθεί σε «περισσότερες και καλύτερες ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές συνδέσεις» και σε «υγιή ανταγωνισμό τιμών στις διεθνείς διαδρομές». Είναι καιρός να το κάνουμε αυτό συγκεκριμένο: τα ταξίδια με τρένο πρέπει να γίνουν η φθηνότερη και ευκολότερη επιλογή, όχι η έσχατη λύση».