Τρίτη 26 Αυγούστου 2025

Οδοντωτός: Βλάβες και κατολισθήσεις εκτροχιάζουν τα δρομολόγια - Επιβάτες εγκλωβισμένοι, αρμόδιοι αλληλοκατηγορούνται

Αμείωτα συνεχίζονται τα περιστατικά ασφαλείας στον οδοντωτό σιδηρόδρομο

Αμείωτα συνεχίζονται τα περιστατικά ασφαλείας στον οδοντωτό σιδηρόδρομο που ενώνει το Διακοπτό με τα Καλάβρυτα περνώντας μέσα από το φαράγγι του Βουραϊκού, με καταγγελίες για πλημμελή συντήρηση του τροχαίου υλικού και πηγές του ΟΣΕ να σημειώνουν ότι τα προαναγγελθέντα έργα αντικατολισθητικής προστασίας δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα, δύο χρόνια μετά τη μεγάλη φωτιά στην περιοχή, η οποία επιδείνωσε την κατάσταση.

Μαρία Λιλιοπούλου
ethnos.gr

Οι ευθύνες για ακόμα μία φορά είναι κουβάρι με τις αρμοδιότητες να εναλλάσσονται ανάλογα με το... τοπίο μεταξύ ΟΣΕ, συναρμόδιων υπουργείων και Περιφέρειας. Πριν από περίπου ένα μήνα ολοκληρώθηκαν τα έργα αρμοδιότητας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που αφορούν σε αντιπλημμυρική και αντιδιαβρωτική προστασία, αλλά δεν παρέχουν προστασία από κατολισθήσεις καθώς η συγκεκριμένη αρμοδιότητα δεν ανήκει στη Δασική Υπηρεσία.

Γεγονός είναι, πάντως, ότι εδώ και δύο χρόνια όταν το τρενάκι των Καλαβρύτων δεν σταματά τα δρομολόγιά του εξαιτίας των κατολισθήσεων στην περιοχή, συχνά η κυκλοφορία διαταράσσεται και επιβάτες μένουν εγκλωβισμένοι για ώρες σε δύσβατη περιοχή εξαιτίας τεχνικών προβλημάτων στους συρμούς.

Αυτό συνέβη και την περασμένη Κυριακή 24 Αυγούστου, όταν η αμαξοστοιχία 1336 ακινητοποιήθηκε αιφνιδίως, λόγω μηχανικής βλάβης σε δύσβατο σημείο της διαδρομής, με τους επιβάτες να παραμένουν εγκλωβισμένοι εντός του συρμού για περίπου τρεις ώρες καθώς και ο βοηθητικός συρμός που έφτασε για να τους παραλάβει δεν μπόρεσε να «δέσει» στη μηχανή του χαλασμένου. Σύμφωνα με πηγές της Hellenic Train, η ζεύξη ήταν αδύνατη εξαιτίας της κλίσης στο σημείο. Τελικώς χρειάστηκε η παρέμβαση της πυροσβεστικής και της ΕΜΑΚ προκειμένου οι επιβάτες να μεταφερθούν στην εφεδρική αμαξοστοιχία που τους οδήγησε στο Διακοπτό από όπου συνέχισαν με λεωφορεία τη διαδρομή τους προς τα Καλάβρυτα που ήταν και ο αρχικός τους προορισμός.

Επρόκειτο για την πολλοστή φορά που δημιουργείται πρόβλημα με τη λειτουργία του οδοντωτού με το περιστατικό να οδηγεί τον υφυπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη στην αποστολή αυστηρής επιστολής προς τη διοίκηση της Hellenic Train, με την οποία της υπενθυμίζει ότι αφενός είναι υποχρέωσή της η σωστή συντήρηση του τροχαίου υλικού, ενώ από τη σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο απορρέει και η υποχρέωση της εκτέλεσης ασφαλών δρομολογίων.

«Είναι ανεπίτρεπτο σιδηροδρομικά δρομολόγια όπως εκείνο του Οδοντωτού Καλαβρύτων, το οποίο παρουσιάζει μεγάλο τουριστικό ενδιαφέρον από το επιβατικό κοινό, να πραγματοποιούνται υπό συνθήκες που δεν διασφαλίζουν την πλήρη και κανονική εκτέλεσή τους. Περιστατικά δε, όπως αυτό που σημειώθηκε την 24η/8/2025 στον Οδοντωτό Καλαβρύτων και ταλαιπώρησε δεκάδες επιβάτες υποβαθμίζουν την προσπάθεια που καταβάλλεται καθημερινά από όλους μας για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου», αναφέρει στην επιστολή του ο κ. Κυρανάκης.

Τονίζει με έμφαση ότι πρόκειται για το δεύτερο σοβαρό περιστατικό που εξαιτίας «τεχνικού προβλήματος» σε αμαξοστοιχία που χρησιμοποιεί η Hellenic Train διαταράσσεται η κίνηση του επιβατικού κοινού μέσα σε διάστημα μικρότερο του ενός μήνα, υπενθυμίζοντας ότι και στις 25 Ιουλίου η αμαξοστοιχία IC 54 εκκίνησε δρομολόγιο από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη χωρίς επαρκή κλιματισμό, παρά την επικράτηση ιδιαίτερα υψηλών θερμοκρασιών, με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία εκατοντάδων επιβατών.

Βάσει της συμφωνίας του Ελληνικού Δημοσίου με την Hellenic Train, αποτελεί ευθύνη της εταιρείας η εξασφάλιση συρμών «σε κατάσταση που η παροχή των υπηρεσιών δεν θίγει την υγεία, την ασφάλεια και την αξιοπρέπεια των επιβατών», επισημαίνεται στην επιστολή.

Ο κ. Κυρανάκης καλεί την εταιρεία λειτουργίας να:

Ενημερώσει το υπουργείο για τους λόγους για τους οποίους την 24/8/2025 η αμαξοστοιχία 1336 ακινητοποιήθηκε κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του σιδηροδρομικού δρομολογίου Διακοπτό - Καλάβρυτα και για το σε τι συνίσταται το «τεχνικό πρόβλημα» που αναφέρεται στην από 24/8/2025 ανακοίνωση της Εταιρείας, καθώς και για το εάν έχουν τηρηθεί οι απαιτούμενες διαδικασίες συντήρησης της συγκεκριμένης αμαξοστοιχίας.

Ενημερώσει σχετικά με τα μέτρα που έχει λάβει προκειμένου να αποφεύγονται περιστατικά ακινητοποίησης των αμαξοστοιχιών λόγω τεχνικών προβλημάτων κατά την εκτέλεση σιδηροδρομικών δρομολογίων, ιδιαίτερα στον Οδοντωτό Καλαβρύτων, καθώς και για τα μέτρα που πρόκειται να λάβει για την αποφυγή όμοιων συμβάντων στο μέλλον.

Ενημερώσει για τα μέτρα που έχει ή πρόκειται να λάβει για την αποκατάσταση της ταλαιπωρίας και της ζημίας που υπέστησαν οι 38 επιβάτες της αμαξοστοιχίας 1336, εξαιτίας της ακινητοποίησής της σε δύσβατο σημείο κατά την εκτέλεση του δρομολογίου Διακοπτό - Καλάβρυτα την 24/8/2025.

Ο υφυπουργός μάλιστα υπογραμμίζει ότι «η αθέτηση οποιασδήποτε των ανωτέρω υποχρεώσεων από την Εταιρεία σας, ως Πάροχο της Δημόσιας Υπηρεσίας επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών, επισύρει τις ποινές που προβλέπονται στο άρθρο 15 της Σύμβασης Παροχής Δημόσιας Υπηρεσίας, μη αποκλειόμενου του δικαιώματος καταγγελίας αυτής για σπουδαίο λόγο κατά το άρθρο 19».
Διαρκές πρόβλημα οι κατολισθήσεις, «αγκάθι» οι συρμοί



Οσον αφορά τις κατολισθήσεις που διακόπτουν συχνά την κυκλοφορία του οδοντωτού, πηγές του ΟΣΕ επισημαίνουν ότι έχουν εδώ και καιρό παραλάβει τη μελέτη που είχε εκπονήσει το Πανεπιστήμιο Πατρών αναφορικά με τα προτεινόμενα μέτρα προστασίας, αλλά για την υλοποίηση των έργων «δείχνουν» προς την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας σημειώνοντας πως δεν έχουν εξασφαλιστεί ακόμα τα απαραίτητα κονδύλια. Προσθέτουν ότι έως σήμερα τέσσερεις φορές έχει χρειαστεί να απομακρύνουν φερτά υλικά από τη γραμμή προκειμένου να επανεκκινήσει δρομολόγια ο οδοντωτός.



Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την εν λόγω μελέτη, είχαν αρχικώς εντοπιστεί 20 προβληματικά σημεία κατά μήκος της διαδρομής, με 2-3 εξ αυτών να παρουσιάζουν φαινόμενα προσχώσεων, σε βαθμό που απειλούσε την απρόσκοπτη διέλευση των συρμών.



Η δέσμη παρεμβάσεων, τις οποίες είχε επεξεργαστεί η επιστημονική ομάδα περιλάμβανε ένα ευρύ φάσμα μέτρων: από τοπικές τεχνικές παρεμβάσεις και περιφράξεις μέχρι ριζικές λύσεις όπως νέα χάραξη της γραμμής, διάνοιξη σηράγγων και αποκαθήλωση επικίνδυνων βραχωδών όγκων. Ανάμεσα στις προτάσεις ήταν και η εγκατάσταση βροχομετρικών σταθμών, ώστε να υπάρχει έγκαιρη προειδοποίηση και συνεχής παρακολούθηση των καιρικών συνθηκών σε κρίσιμα σημεία.





«Τα απαραίτητα έργα θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί», επισημαίνει στο «ethnos.gr» ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Οδοντωτού Σιδηροδρόμου, Γιάννης Καραπαναγιώτης προσθέτοντας ότι και η συντήρηση του τροχαίου υλικού είναι προβληματική. «Το μηχανοστάσιο του Διακοπτού πρέπει να εκσυγχρονιστεί με μηχανήματα και να αποκτήσει επαρκές προσωπικό ώστε να αντιμετωπίζει τις βλάβες των τρένων», σημειώνει προσθέτοντας ότι ο μοναδικός τόρνος για την περιοδική λείανση των τροχών βρίσκεται στην Καλαμάτα με αποτέλεσμα τα φορεία να πρέπει να μεταφέρονται ως εκεί οδικώς.



«Για να έχουμε εντέλει ένα ασφαλές και σύγχρονο σιδηρόδρομο πρέπει να πληρούνται δύο προϋποθέσεις: καλή γραμμή - υποδομή και αξιόπιστοι συρμοί», καταλήγει ο κ. Καραπαναγιώτης ο οποίος υπηρέτησε στον σιδηρόδρομο για 33 χρόνια.