Παρασκευή 18 Ιουλίου 2025

Απίστευτες εικόνες που αποτυπώνουν την ιστορία των ταξιδιών με τρένο. Εξαιρετικό αφιέρωμα

Ταξίδια με τρένο ανά τους αιώνες

Τα σιδηροδρομικά ταξίδια έχουν από καιρό αιχμαλωτίσει τη φαντασία των ανθρώπων, από τα πρώτα διηπειρωτικά ταξίδια στη Βόρεια Αμερική και την Αυστραλία μέχρι τα πρωτοποριακά βρετανικά τρένα και τις απίστευτες εξελίξεις των Ιαπώνων.

Κάντε κλικ στη συλλογή για να ανακαλύψετε πώς τα σιδηροδρομικά ταξίδια έγιναν ο βασικός πυλώνας των μεταφορών που είναι σήμερα, θαυμάστε τη λάμψη των σιδηροδρομικών βαγονιών του παρελθόντος και γιορτάστε αξιοσημείωτες στιγμές στην ιστορία των σιδηροδρόμων...

Δεκαετία του 1860: Η βασιλική οικογένεια υιοθετεί τα ταξίδια με τρένο

RDImages/Epics/Getty Images

Χτισμένο από το Wolverton Works το 1869, αυτό είναι το επιπλωμένο εσωτερικό του σεντάν βαγονιού της Βασίλισσας Βικτωρίας. Το 1842, ήταν η πρώτη Βρετανίδα μονάρχης που ταξίδεψε με τρένο, όταν πήρε το τρένο του Great Western Railway από το Slough στο Paddington.

Είκοσι επτά χρόνια αργότερα, η Βασίλισσα Βικτώρια παρήγγειλε δύο σιδηροδρομικά βαγόνια, ένα βαγόνι ύπνου και ένα σεντάν, και το τελευταίο φημολογείται ότι ήταν το αγαπημένο σιδηροδρομικό όχημα της βασίλισσας. Τώρα εκτίθεται στο Εθνικό Μουσείο Σιδηροδρόμων στο Γιορκ της Αγγλίας.

Δεκαετία του 1870: Μια πρώιμη σιδηροδρομική γέφυρα στην Αριζόνα
CORBIS/Corbis μέσω Getty Images

Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια που αντιμετώπιζαν οι σιδηρόδρομοι στις πρώτες μέρες ήταν η διέλευση από τα συχνά δύσκολα τοπία. Ένα τέτοιο μέρος ήταν το Κάνιον Ντιάμπλο στην Αριζόνα των ΗΠΑ - αυτή είναι η πρώτη φορά που κατασκευάσθηκε σιδηροδρομική γέφυρα πάνω από το φαράγγι, η οποία φωτογραφήθηκε κάποια στιγμή τη δεκαετία του 1870.

Η σημερινή χαλύβδινη γέφυρα ολοκληρώθηκε το 1903, αλλά τα θεμέλια της αρχικής γέφυρας με τρίποδο μπορούν να παρατηρηθούν ακόμα και σήμερα.

Δεκαετία του 1880: Πολυτελές εσωτερικό σιδηροδρομικού βαγονιού
Bettmann μέσω Getty

Πριν από τις αρχές του 20ού αιώνα, τα σιδηροδρομικά ταξίδια ήταν ακριβά, ειδικά στην Αμερική, αλλά η εταιρεία Pullman Company με έδρα το Σικάγο, με επικεφαλής τον George Pullman, βρήκε έναν τρόπο να τα κάνει ακόμη πιο πολυτελή. Ιδρύθηκε το 1867 και η εταιρεία παρήγαγε μια σειρά από περίτεχνα βαγόνια φαγητού, ύπνου και σαλονιού, ακόμη και ιδιωτικά βαγόνια για τους υπερπλούσιους.

Αυτά τα βαγόνια θα ήταν συνδεδεμένα με εμπορικά επιβατικά τρένα και ουσιαστικά ήταν μίνι αρχοντικά πάνω σε ρόδες.

Δεκαετία του 1880: Το πρώτο διηπειρωτικό τρένο στον Καναδά
Ο Συλλέκτης Εκτυπώσεων/Συλλογέας Εκτυπώσεων/Getty Images

Κατασκευασμένη μεταξύ 1881 και 1885, η πρώτη γραμμή του Καναδικού Ειρηνικού Σιδηροδρόμου συνέδεε τον ανατολικό Καναδά με τη Βρετανική Κολομβία. Το πρώτο τρένο που διένυσε την πλήρη διαδρομή αναχώρησε από τον σταθμό Νταλχάουζι του Μόντρεαλ στις 8 μ.μ. στις 28 Ιουνίου 1886 και έφτασε στον τελικό τερματικό σταθμό στη δυτική ακτή, το Πορτ Μούντι, το μεσημέρι της 4ης Ιουλίου.

Εδώ, το πρώτο τρένο φωτογραφίζεται στο Φέρνι, περίπου 900 χιλιόμετρα ανατολικά από το Πορτ Μούντι.

Δεκαετία του 1890: Βαγόνι-εστιατόριο στο Chicago Great Western Limited
Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου/Δημόσιος Τομέας μέσω Picryl

Ο Σιδηρόδρομος Chicago Great Western ήταν μια σχετικά μικρή αμερικανική σιδηροδρομική αλυσίδα, οι διαδρομές της οποίας συνέδεαν κυρίως το Σικάγο και τις Δίδυμες Πόλεις. Αυτό που της έλειπε σε μέγεθος, όμως, το αντιστάθμιζε με κομψότητα και αίγλη.

Τα καθημερινά τρένα της Great Western Limited που συνέδεαν το Σικάγο και το Κάνσας Σίτι δεν έκαναν εκπτώσεις στην πολυτέλεια, όπως φαίνεται σε αυτή τη φωτογραφία του βαγονιού-εστιατορίου, που τραβήχτηκε το 1899. Τα ειδικά βαγόνια-εστιατόρια ήταν ήδη ένα κανονικό μέρος των τρένων μεγάλων αποστάσεων από τα μέσα της δεκαετίας του 1880.

Δεκαετία του 1890: Κουρείο σε τρένο
Μουσείο της Πόλης της Νέας Υόρκης/Συλλογή Κομητείας Μπάιρον/Getty Images

Καθώς οι επιθυμίες και οι ανάγκες των πλουσιότερων επιβατών μεγάλωναν, τα τρένα έγιναν ακόμη πιο πολυτελή, μετατρέποντάς τα σε 5άστερα ξενοδοχεία, εστιατόρια και κομμωτήρια με ρόδες. Αυτός ο κουρέας λειτουργούσε ένα κατάστημα σε ένα τρένο του σιδηροδρόμου Erie, που συνέδεε τη Νέα Υόρκη και το Τζέρσεϊ Σίτι με το Κλίβελαντ, το Μπάφαλο και το Σικάγο.

Δεκαετία του 1900: Όλα για την άνεση
Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου/Corbis/VCG μέσω Getty Images

Ενώ το ταξίδι με τρένο εξακολουθούσε να θεωρείται πολυτέλεια και όχι απλώς ένα μέσο μεταφοράς, η άνεση ήταν προτεραιότητα, ιδιαίτερα για τους πιο εύπορους επιβάτες. Φωτογραφημένη το 1905, αυτή η γυναίκα απολαμβάνει να διαβάζει ένα βιβλίο πριν τον ύπνο στην ευρύχωρη κουκέτα της σε ένα βαγόνι ύπνου.

Δεκαετία του 1910: Οι Royals σε περιοδεία
Αρχείο Hulton/Getty Images

Για πολλά χρόνια τα τρένα ήταν, και σε ορισμένες περιπτώσεις εξακολουθούν να είναι, η κορυφαία επιλογή για ταξίδια σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο για τη βρετανική βασιλική οικογένεια. Εδώ, ο Βασιλιάς Γεώργιος Ε΄ και η βασιλική παρέα φωτογραφίζονται να φεύγουν από τον σταθμό της Γλασκώβης κατά τη διάρκεια μιας βασιλικής περιοδείας στη Σκωτία το 1914.

Δεκαετία του 1910: Ταξίδια με τρένο για όλους
Τοπικό Πρακτορείο Τύπου/Getty Images

Καθώς τα τρένα γίνονταν όλο και πιο δημοφιλή σε όλο τον κόσμο, πολλοί άνθρωποι ήθελαν να απολαύσουν αυτόν τον ταχύτερο τρόπο ταξιδιού. Προφανώς, η άνεση της τρίτης θέσης δεν ήταν ούτε κατά διάνοια κοντά στην εξυπηρέτηση που απολάμβαναν οι επιβάτες της πρώτης θέσης.

Ωστόσο, αυτά τα παιδιά και οι νεαροί ενήλικες εξακολουθούν να είναι ενθουσιασμένοι για το ταξίδι των διακοπών τους στο Μπόγκνορ Ρέτζις, στη νότια ακτή της Αγγλίας, φωτογραφημένοι πριν φύγουν από τον σταθμό London Bridge τον Ιούλιο του 1913.

Σας αρέσει αυτό; Κάντε κλικ στο κουμπί "Μου αρέσει" παραπάνω. Και κάντε κλικ στο κουμπί "Ακολουθήστε" παραπάνω για περισσότερες υπέροχες ιστορίες από το loveEXPLORING

Δεκαετία του 1910: Σιδηρόδρομος Ιμαλαΐων Νταρτζίλινγκ
Ο Συλλέκτης Εκτυπώσεων/Συλλογέας Εκτυπώσεων/Getty Images

Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, ο Σιδηρόδρομος Ιμαλαΐων Νταρτζίλινγκ στην Ινδία είναι αναμφίβολα μια από τις πιο διάσημες σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο. Κατασκευασμένος μεταξύ 1879 και 1881, η γραμμή έχει μήκος περίπου 89 χιλιόμετρα και χρησιμοποιεί έξι ζιγκ-ζαγκ και πέντε κυκλικές διαδρομές για να φτάσει σε υψόμετρο λίγο κάτω από 2.134 μέτρα.

Ένας τέτοιος βρόχος είναι ο βρόχος αρ. 4 ή βρόχος Agony Point, που φωτογραφήθηκε εδώ γύρω στο 1910.


Δεκαετία του 1920: Πρώτη απευθείας πτήση του Flying Scotsman
Edward G. Malindine/Πρακτορείο Τύπου Τοπικού Τύπου/Αρχείο Hulton/Getty Images

Ένα από τα πιο διάσημα τρένα της Βρετανίας, το Flying Scotsman, ξεκίνησε το πρώτο του ταξίδι το 1862. Ωστόσο, μόλις τον Μάιο του 1928 ολοκλήρωσε την πρώτη του απευθείας διαδρομή μεταξύ Εδιμβούργου και Λονδίνου.

Σε αυτή τη φωτογραφία που τραβήχτηκε στον σταθμό King's Cross στο Λονδίνο, ο μηχανοδηγός και οι πυροσβέστες λαμβάνουν αναμνηστικά για να τιμήσουν την περίσταση. Αυτή η συγκεκριμένη ατμομηχανή (LNER Class A3 4472) σημείωσε επίσης δύο παγκόσμια ρεκόρ ατμομηχανής: πρώτον για την επίτευξη ταχύτητας 161 χλμ./ώρα και στη συνέχεια για τη μεγαλύτερη χωρίς στάση διαδρομή 711 χλμ. στην Αυστραλία το 1989.

Δεκαετία του 1920: Δεύτερη Θέση Σουηδικών Κρατικών Σιδηροδρόμων
Ψηφιακό Μουσείο/Δημόσιος Τομέας μέσω Picryl

Αυτή η εικόνα δείχνει ότι το ταξίδι στη δεύτερη θέση ήταν ακόμα πολύ άνετο σε ορισμένα κρατικά τρένα όπως αυτά της Σουηδίας. Τα αρχικά SJ στα κεντημένα καλύμματα προσκέφαλων αντιπροσωπεύουν το Statens Jarnvagar, που στα σουηδικά σημαίνει Σουηδικοί Κρατικοί Σιδηρόδρομοι.

Δεκαετία του 1920: Νέα ψυχαγωγία επί του τρένου
Bettmann μέσω Getty

Τα τρένα άρχισαν επίσης να παρέχουν νέες μορφές ψυχαγωγίας εν πτήσει για να βοηθούν τους επιβάτες να περνούν τον χρόνο τους με άνεση. Πέρασαν οι μέρες που κοιτούσαμε από το παράθυρο για ώρες ολόκληρες, καθώς εισήχθη το ραδιόφωνο για να ψυχαγωγεί τους ταξιδιώτες στον Βορειοδυτικό Σιδηρόδρομο που ξεκινούσε από το Μιλγουόκι των ΗΠΑ.

Ραδιόφωνα εγκαταστάθηκαν σε κάθε αυτοκίνητο και οι επιβάτες μπορούσαν να περνούν την ώρα τους ακούγοντας μουσική ή ιστορίες που μεταδίδονταν μέσω των ραδιοκυμάτων.

Δεκαετία του 1930: Ταινίες σε τρένα
Ντέιβιντ Σάβιλ/Πρακτορείο Τύπου Τοπικού Τύπου/Getty Images

Το Ηνωμένο Βασίλειο ακολούθησε παρόμοια προσέγγιση το 1935, όταν η ταινία για το Ασημένιο Ιωβηλαίο του Βασιλιά Γεωργίου Ε΄ προβλήθηκε στο τρένο που αναχωρούσε από το Λονδίνο King's Cross με προορισμό το Πίτερμπορο.

Δεκαετία του 1920: Εορταστική έξαρση
Συλλογή Hulton-Deutsch/CORBIS/Corbis μέσω Getty Images

Καθώς το καλοκαίρι έφτασε τον Ιούνιο του 1926, ο σταθμός Paddington στο Λονδίνο της Αγγλίας δεν φαινόταν πολύ διαφορετικός από τον τρόπο που φαίνεται το αεροδρόμιο Stansted σήμερα κατά την περίοδο των διακοπών. Πλήθη απεικονίζονται να περιμένουν να επιβιβαστούν σε τρένα για την Κορνουάλη - έναν ιδιαίτερα περιζήτητο προορισμό διακοπών για τους Λονδρέζους εκείνη την εποχή.

Δεκαετία του 1930: Άνετος ύπνος
Λέσχη Πολιτισμού/Getty Images

Αν και η δεκαετία του 1930 ήταν μια ταραγμένη δεκαετία που καθορίστηκε σε μεγάλο βαθμό από την κατάρρευση του χρηματιστηρίου και τη Μεγάλη Ύφεση στις ΗΠΑ, καθώς και από την έναρξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η δεκαετία του '20 είχε αφήσει το στίγμα της στα ταξίδια με τρένο. Ήταν ακόμα μια μάλλον πολυτελής εμπειρία, όπως φαίνεται από αυτές τις δύο κυρίες με μεταξωτά νυχτικά, οι οποίες φωτογραφήθηκαν μέσα σε ένα υπνοδωμάτιο σε ένα τρένο της Union Pacific Railroad τη δεκαετία του 1930.

Δεκαετία του 1930: Μάχη με αποσκευές
John F. Stephenson/Πρακτορείο Τύπου Topical/Getty Images

Είτε πρόκειται για ταξίδι με τρένο τη δεκαετία του 1930 είτε για ταξίδι με αεροπλάνο τη δεκαετία του 2000, εξακολουθούν να υπάρχουν αποσκευές προς φόρτωση και εκφόρτωση. Εδώ, οι αποσκευές ξεφορτώνουν τις βαλίτσες των επιβατών από ένα τρένο που έχει φτάσει στον σταθμό Waterloo του Λονδίνου.

Δεκαετία του 1930: Καλοκαιρινές διακοπές στην αυστριακή ύπαιθρο
Ο Συλλέκτης Εκτυπώσεων μέσω Getty Images

Όταν ο τουρισμός εκτοξεύτηκε στα ύψη το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα και οι περιοχές γύρω από τη Βιέννη έγιναν δημοφιλείς σε ταξιδιώτες από όλη την Ευρώπη, η ορεινή περιοχή του Σνέμπεργκ αναδείχθηκε σε αγαπημένο θερινό θέρετρο για τους πλούσιους. Εδώ, μια ομάδα πεζοπόρων αποβιβάζεται από τον σιδηρόδρομο Σνέμπεργκ στον σταθμό Μπάουμγκαρτνερχαους το 1935.

Δεκαετία του 1940: Ταξίδια μεγάλων αποστάσεων με άνεση
Φωτογραφίες αρχείου/Getty Images

Το Rocky Mountain Rocket, που παρουσιάστηκε τον Νοέμβριο του 1939, ήταν ένα από τα έξι αεροδυναμικά τρένα που ταξίδευαν μεταξύ Σικάγο και Ντένβερ στις ΗΠΑ. Καθώς ο ανταγωνισμός σε αυτή τη διαδρομή ήταν σκληρός, το Rocket προσέφερε στους επιβάτες του απόλυτη άνεση κατά τη διάρκεια του 13ωρου ταξιδιού.

Το τρένο είχε ένα βαγόνι για εστιατόριο 32 ατόμων και ένα βαγόνι για κοκτέιλ μπαρ 14 ατόμων, δύο κλινάμαξες και ένα βαγόνι για παρατήρηση με κλινάμαξες, καθώς και βαγόνια με φαρδιά και μαλακά ανακλινόμενα καθίσματα.

Δεκαετία του 1940: Νέα πολυτελή τρένα
Bettmann μέσω Getty

Η μεταπολεμική Αμερική ήταν πολύ πρόθυμη να ξεπεράσει τις τραγωδίες και να εγκαινιάσει μια νέα καπιταλιστική και καταναλωτική εποχή. Τα σιδηροδρομικά ταξίδια σίγουρα επωφελήθηκαν από αυτή τη νέα στάση.

Αυτό το βαγόνι παρατήρησης, που λανσαρίστηκε το 1948, ήταν το νέο βαγόνι παρατήρησης της 20th Century Limited, μιας αμαξοστοιχίας του Κεντρικού Σιδηροδρόμου της Νέας Υόρκης που εκτελούσε δρομολόγια μεταξύ Νέας Υόρκης και Σικάγο. Τα νέα, πολυτελώς εξοπλισμένα τρένα ήταν (και εξακολουθούν να είναι) από τα καλύτερα τρένα στον κόσμο και η φράση «κόκκινο χαλί» προέρχεται από τα ειδικά κατασκευασμένα πορφυρά χαλιά τους.

Δεκαετία του 1950: Lounge στο Southern Pacific Sunset Limited
Κεντρικές Πανεπιστημιακές Βιβλιοθήκες/Δημόσιος Τομέας του Southern Methodist University μέσω Picryl

Λειτουργώντας από τον σιδηρόδρομο Southern Pacific, η Sunset Limited ήταν μια διαδρομή που συνέδεε τη Νέα Ορλεάνη με το Λος Άντζελες. Το παλαιότερο τρένο με όνομα στις ΗΠΑ, η Sunset Limited, ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1894 και, έχοντας ανοίξει 20 χρόνια πριν από τη Διώρυγα του Παναμά, προσέφερε μια ταχύτερη σύνδεση μεταξύ των ανατολικών και των δυτικών ακτών.

Εδώ, ταξιδιώτες περνούν την ώρα τους σε ένα από τα δύο βαγόνια αναμονής τη δεκαετία του 1950.

Δεκαετία του 1960: Ένα όνειρο για την Ευρωσήραγγα
-/AFP μέσω Getty Images

Αν και η κατασκευή της σήραγγας της Μάγχης, γνωστής ως Eurotunnel, δεν ξεκίνησε μέχρι το 1988, τα σχέδια για την κατασκευή μιας τέτοιας σήραγγας εμφανίστηκαν ήδη από το 1802.

Εδώ, η Βρετανίδα υπουργός Μεταφορών Μπάρμπαρα Κάστλ φωτογραφίζεται με τον διευθύνοντα σύμβουλο της γαλλικής SNCF (εθνική κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων της Γαλλίας), Αντρέ Σεγκαλά, στις 29 Οκτωβρίου 1966. Στέκονται πάνω σε ένα βαγόνι, παρουσιάζοντας πώς θα λειτουργούσαν οι μεταφορές μέσω της σήραγγας, περίπου 30 χρόνια πριν από την πραγματοποίησή τους.

Δεκαετία του 1960: Παρουσιάζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας στην Ιαπωνία.
Ντιν Κόνγκερ/Corbis μέσω Getty Images

Μια τεράστια πρόοδος στα σύγχρονα σιδηροδρομικά ταξίδια, τα νέα τρένα υψηλής ταχύτητας Shinkansen της Ιαπωνίας μείωσαν τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Τόκιο και Οσάκα κατά τρεις ώρες και 10 λεπτά. Τα νέα τρένα υψηλής ταχύτητας, που κυκλοφόρησαν το 1964, ακριβώς εγκαίρως για τους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο, απέκτησαν γρήγορα δημοτικότητα και μέγεθος.

Εδώ, ένα τρένο υψηλής ταχύτητας ταξιδεύει στην πρώτη γραμμή Shinkansen Tokaido με το όρος Φούτζι στο βάθος το 1968.

Δεκαετία του 1970: Θολωτό βαγόνι της Southwest Limited
Διοίκηση Εθνικών Αρχείων και Αρχείων των ΗΠΑ/Δημόσιος Τομέας μέσω Wikimedia Commons

Ένα τρένο της Amtrak που συνδέει το Λος Άντζελες της Καλιφόρνια με το Σικάγο του Ιλινόις, το Southwest Limited, περνούσε μέσα από τα μαγευτικά τοπία του Νέου Μεξικού και της Αριζόνα. Τα νέα βαγόνια τύπου θόλου ήταν ιδανικά για περιηγήσεις στα αξιοθέατα και εισήχθησαν ήδη από τη δεκαετία του 1950 από την Budd Company.

Εδώ, οι επιβάτες απολαμβάνουν τη θέα στη γύρω περιοχή το 1974 στο Southwest Limited, τώρα Southwest Chief.

Δεκαετία του 1970: Το εναρκτήριο ταξίδι του Ινδικού Ειρηνικού
Γουίλιαμ Λάβλεϊς/Express/Getty Images

Παραδόξως, μόλις στις 23 Φεβρουαρίου 1970 οι δύο ακτές της Αυστραλίας συνδέθηκαν επιτέλους με απευθείας σιδηροδρομική γραμμή. Με μήκος άνω των 2.700 μιλίων (4.345 χλμ.), το ταξίδι μεταξύ Περθ στη Δυτική Αυστραλία και Σίδνεϊ στη Νέα Νότια Ουαλία διήρκεσε περίπου 75 ώρες.

Εδώ, ο νέος Ινδικός Ειρηνικός (αρχικά ονομαζόταν Διηπειρωτικός) πραγματοποιεί το πρώτο του ταξίδι το 1970.

Δεκαετία του 1970: Το τελευταίο ταξίδι του Orient Express
Keystone/Αρχείο Hulton/Getty Images

Μια γλυκόπικρη στιγμή αποτυπώνεται εδώ τον Οκτώβριο του 1977, καθώς το Orient Express, η λαμπερή υπηρεσία επιβατών μεγάλων αποστάσεων, σταματά στο Μόντε Κάρλο κατά τη διάρκεια του τελευταίου απευθείας ταξιδιού του από το Παρίσι στην Κωνσταντινούπολη.

Δεκαετία του 1980: Επιχειρήσεις εν κινήσει
Bettmann μέσω Getty

Δεν αποτελεί έκπληξη το θέαμα σε κανένα τρένο σήμερα, καθώς αυτός ο κύριος της δεκαετίας του 1980 είναι πολύ μπροστά από την εποχή του, καθώς χρησιμοποιεί τον πολύτιμο χρόνο του για τις μετακινήσεις του δουλεύοντας σε έναν πρώιμο φορητό υπολογιστή Hewlett-Packard.

Δεκαετία του 1990: Επιβάτες καθ' οδόν προς το Royal Ascot
Richard Baker/In Pictures Ltd./Corbis μέσω Getty Images

Ανά τους αιώνες, τα τρένα έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη ζωή των ανθρώπων. Ενώ η ιδιωτική ιδιοκτησία αυτοκινήτων έχει αυξηθεί σταθερά από τη δεκαετία του 1980, τα τρένα εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικό μέρος ειδικών περιστάσεων όπως αυτή.

Εδώ, απαθανατισμένη τον Ιούνιο του 1993, ένα ζευγάρι με την κοσμική του εμφάνιση φτάνει στον σταθμό του Άσκοτ στο Μπέρκσαϊρ από το Λονδίνο Γουότερλου για την εβδομάδα ιπποδρομιών Royal Ascot, ενώ δύο γυναίκες παρακολουθούν.

Δεκαετία του 1990: Η εκλιπούσα Βασίλισσα Ελισάβετ Β' και ο Πρίγκιπας Φίλιππος στο Eurostar
Βιβλιοθήκη εικόνων Tim Graham/Getty Images

Το όνειρο μιας σήραγγας και ενός τρένου που θα συνδέει την ηπειρωτική Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο έγινε τελικά πραγματικότητα το 1994, όταν λανσαρίστηκαν τόσο το Eurotunnel όσο και το Eurostar.

Εδώ, η εκλιπούσα Βασίλισσα Ελισάβετ Β' και ο Πρίγκιπας Φίλιππος συνοδεύονται από τον Πρωθυπουργό Τζον Μέιτζορ (κάθεται πίσω από τη Βασίλισσα) σε ένα τρένο Eurostar στα εγκαίνια της σήραγγας στις 6 Μαΐου 1994.

Δεκαετία του 2000: Υπάλληλοι της Amtrak μπροστά από το νέο τρένο Acela Express
Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου/Δημόσιος Τομέας

Τα ταξίδια με τρένο στην Αμερική έφτασαν σε νέα ύψη με την έναρξη λειτουργίας της Amtrak τον Μάιο του 1971, αλλά η ναυαρχίδα της, η Acela Express, που ξεκίνησε το 2000, είναι μακράν η πιο επιτυχημένη διαδρομή. Συνδέοντας την Ουάσινγκτον και τη Βοστώνη μέσω 16 στάσεων που περιλαμβάνουν τη Βαλτιμόρη, τη Φιλαδέλφεια και τη Νέα Υόρκη, αποτελεί μια απαραίτητη υπηρεσία όχι μόνο για τους ταξιδιώτες, αλλά και για τους μετακινούμενους.

Είναι επίσης τα ταχύτερα τρένα στην Αμερική, επιτυγχάνοντας ταχύτητες έως και 150 μίλια την ώρα (241 χλμ./ώρα). Εδώ, περήφανοι υπάλληλοι της Amtrak επιδεικνύουν τις νέες τους στολές μπροστά από το νεοσύστατο τρένο.

Δεκαετία του 2000: Στο American Orient Express
Ντέιβιντ ΜακΝιού/Newsmakers

Μια νέα εκδοχή του διάσημου τρένου, το American Orient Express, παλαιότερα γνωστό ως American European Express, λειτούργησε μεταξύ 1989 και 2008. Ένα ιδιωτικό πολυτελές τρένο που λειτουργούσε υπό την Amtrak, προσέφερε στους επιβάτες του ένα ταξίδι all-inclusive με γεύματα, ψυχαγωγία και διαμονή σε ξενοδοχείο κατά μήκος της διαδρομής.

Τα επιβατικά αυτοκίνητα της δεκαετίας του 1940 και του 1950 κόστισαν σχεδόν 9,6 εκατομμύρια λίρες (15 εκατομμύρια δολάρια) για την ανακαίνιση – αυτό θα ήταν περίπου 29 εκατομμύρια λίρες (37 εκατομμύρια δολάρια) σήμερα. Όπως ήταν αναμενόμενο, τα εισιτήρια δεν ήταν φθηνά και κόστιζαν έως και 6.400 λίρες (10.000 δολάρια) ανά άτομο για απλή μετάβαση – ή 19.800 λίρες (25.000 δολάρια) σε σημερινά χρήματα.

Δεκαετία του 2010: Ταξίδια με τρένο υψηλής ταχύτητας στην Κίνα
N509FZ/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0

Το 2011, η Κίνα ξεπέρασε την Ιαπωνία ως η χώρα με τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατών σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας (HSR) - ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα για μια χώρα που δεν διέθετε σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας στις αρχές του αιώνα. Στο αποκορύφωμά τους το 2019, 2,29 δισεκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποίησαν τις σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας της Κίνας.

Σήμερα, η Κίνα διαθέτει 42.000 χιλιόμετρα (26.000 μίλια) σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας, που είναι μακρύτερες από την περιφέρεια της Γης. Αυτό το αεροδυναμικό τρένο της G20, που απεικονίζεται, ταξιδεύει κατά μήκος της γραμμής Πεκίνου-Χονγκ Κονγκ, η οποία άνοιξε το 2018. Το κομψό του αμάξωμα και η επιμήκης μύτη του δείχνουν πόσο έχουν εξελιχθεί τα τρένα κατά τη διάρκεια των δεκαετιών.

Δεκαετία του 2020: Ένας πιο συνδεδεμένος κόσμος
WINDCOLORS/Shutterstock

Το 2023, η Ισπανία ανακοίνωσε χρηματοδότηση για έρευνα σχετικά με μια σιδηροδρομική σύνδεση υψηλής ταχύτητας με το Μαρόκο. Η γραμμή θα είναι η πρώτη που θα συνδέει την Ευρώπη και την Αφρική, γεφυρώνοντας εννέα μίλια (14 χιλιόμετρα) μεταξύ των δύο ηπείρων. Τα τρέχοντα σχέδια υποδηλώνουν ότι θα περνάει κάτω από το στενό του Γιβραλτάρ, όπως ακριβώς η σήραγγα της Μάγχης συνδέει την Αγγλία και τη Γαλλία.

Η γραμμή πιθανότατα θα συνδέει τη Μαδρίτη στην Ισπανία με την Καζαμπλάνκα στο Μαρόκο. Σήμερα, τρένα υψηλής ταχύτητας όπως αυτό (στη φωτογραφία) που διασχίζουν μια οδογέφυρα στην Ισπανία, φτάνουν ταχύτητες μεταξύ 124 και 221 μιλίων ανά ώρα (200-355 χλμ./ώρα) - μια απόσταση που απέχει πολύ από τις πρώτες ημέρες των σιδηροδρομικών ταξιδιών.