
Στις 8:32 π.μ. στις 10 Ιουνίου, το σφύριγμα ενός τρένου διέσχισε τον πρωινό αέρα στον σιδηροδρομικό σταθμό Jiaozhou στο Qingdao, στην επαρχία Shandong της ανατολικής Κίνας. Το τρένο με αριθμό 75052, ένα εμπορικό τρένο Κίνας-Ευρώπης φορτωμένο με ηλεκτρονικές οθόνες και οικιακές συσκευές, ξεκίνησε το διηπειρωτικό του ταξίδι προς την Ευρώπη.
en.people.cn
Με αυτήν την αναχώρηση, ο συνολικός αριθμός ταξιδιών με εμπορευματικά τρένα μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιών μετ' επιστροφής, ξεπέρασε επίσημα τα 110.000. Μαζί, αυτά τα τρένα έχουν μεταφέρει εμπορεύματα αξίας άνω των 450 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η υπηρεσία εμπορευματικών τρένων Κίνας-Ευρώπης ξεκίνησε το 2013 μετά την εισαγωγή της Πρωτοβουλίας «Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος». Το 2016, εντάχθηκε σε ένα ενιαίο εμπορικό σήμα. Μέχρι το 2024, ο ετήσιος αριθμός ταξιδιών είχε φτάσει τις 19.000 - αύξηση 10,4 φορές από τα 1.702 ταξίδια που καταγράφηκαν το 2016 - σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 35%. Η υπηρεσία έχει γίνει ένα ιδιαίτερα περιζήτητο διεθνές δημόσιο αγαθό.
Ο χρόνος που απαιτείται για τη λειτουργία κάθε 10.000 τρένων έχει μειωθεί δραματικά από 90 μήνες στην αρχή σε μόλις 6 μήνες σήμερα. Επί του παρόντος, ένα εμπορευματικό τρένο Κίνας-Ευρώπης αναχωρεί περίπου κάθε 30 λεπτά, γεγονός που αντικατοπτρίζει ολοκληρωμένες αναβαθμίσεις στον σχεδιασμό, τον συντονισμό και την εφοδιαστική.
Ένα καλά ανεπτυγμένο δίκτυο εμπορευματικών διαδρόμων εκτείνεται πλέον σε όλη την ήπειρο. Στο εσωτερικό της χώρας, η Κίνα έχει δημιουργήσει τρεις μεγάλους σιδηροδρομικούς διαδρόμους: δυτικές, κεντρικές και ανατολικές διαδρομές. Σε διεθνές επίπεδο, το δίκτυο εκτείνεται σε βόρειους, κεντρικούς και νότιους διαδρόμους. Μέχρι στιγμής, 128 κινεζικές πόλεις έχουν δρομολογήσει υπηρεσίες που συνδέουν 229 πόλεις σε 26 ευρωπαϊκές χώρες και πάνω από 100 πόλεις σε 11 ασιατικές χώρες.
Τα συνοριακά λιμάνια της Κίνας έχουν επίσης υποστεί σημαντικές αναβαθμίσεις χωρητικότητας. Τα τελευταία χρόνια, οι σιδηροδρομικές αρχές έχουν επεκτείνει τη χωρητικότητα σε πέντε βασικά λιμάνια - Alashankou, Horgos, Erenhot, Manzhouli και Suifenhe - και έχουν αναπτύξει το νέο Βόρειο Σιδηροδρομικό Λιμάνι Tongjiang. Αυτά τα έξι λιμάνια μπορούν πλέον να χειριστούν έως και 184 ανταλλαγές τρένων την ημέρα, σημειώνοντας αύξηση 45% από τα επίπεδα του 2016.

Φωτογραφία δείχνει ένα λιμάνι ξηράς στον δήμο Τσονγκκίνγκ της νοτιοδυτικής Κίνας. (Φωτογραφία από Guo Jin/People's Daily Online)
Για μεγάλο χρονικό διάστημα, ο εκτελωνισμός αποτελούσε σημαντικό εμπόδιο. Για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, ο σιδηροδρομικός τομέας εισήγαγε ένα ψηφιακό σύστημα λιμένων, επιτρέποντας στους συνοριακούς σταθμούς να προεπεξεργάζονται τα τελωνειακά έγγραφα με βάση τα δεδομένα αναχώρησης. Επιπλέον, έχει αναπτυχθεί ένας μηχανισμός ταχέως εκτελωνισμού για τη δραματική βελτίωση της αποτελεσματικότητας.
Με αυτό το σύστημα ταχείας εκτελωνισμού, οι εταιρείες δεν χρειάζεται πλέον να συμπληρώνουν τελωνειακές διασαφήσεις μεταφοράς, εκκαθαρίσεις ή συμφωνίες, εξήγησε ο Wang Shengyuan, γενικός διευθυντής μιας εμπορικής εταιρείας στο Ulanqab, στην αυτόνομη περιοχή της Εσωτερικής Μογγολίας στη βόρεια Κίνα.
«Το σύστημα επιτρέπει την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ τελωνείων, σιδηροδρόμων και φορέων εφοδιαστικής. Ως αποτέλεσμα, ο χρόνος εκτελωνισμού έχει μειωθεί από μισή ημέρα σε λιγότερο από 30 λεπτά - σε ορισμένες περιπτώσεις, σε λίγα μόνο λεπτά», σημείωσε ο Wang.
Σήμερα, η υπηρεσία εμπορευματικών τρένων Κίνας-Ευρώπης έχει εξελιχθεί πέρα από τις απλές σιδηροδρομικές γραμμές. Έχει γίνει ένας πολυτροπικός διάδρομος εφοδιαστικής που συνδέει την Ανατολική Ασία και τη Νοτιοανατολική Ασία με την Ευρώπη, ενσωματώνοντας άψογα τον Νέο Διεθνή Εμπορικό Διάδρομο Ξηράς-Θάλασσας, τα παράκτια λιμάνια και τη χρυσή ναυτιλιακή διαδρομή του ποταμού Γιανγκτσέ.
Στις 10 Μαΐου του τρέχοντος έτους, ένα διατροπικό τρένο ξηράς-θάλασσας που μετέφερε τηλεοράσεις LCD που παράγονται στην Τζακάρτα της Ινδονησίας, αναχώρησε από το Τσιντζόου στην αυτόνομη περιοχή Γκουανγκσί Τζουάνγκ της νότιας Κίνας. Το φορτίο μεταφέρθηκε στο Τσονγκκίνγκ στη νοτιοδυτική Κίνα, όπου υποβλήθηκε σε ταχύτατο εκτελωνισμό πριν επιβιβαστεί σε ένα εμπορικό τρένο Κίνας-Ευρώπης με προορισμό την Ευρώπη μέσω του λιμανιού Χόργκος στην αυτόνομη περιοχή Σιντζιάνγκ Ουιγούρ της βορειοδυτικής Κίνας. Το πλήρες ταξίδι αναμένεται να διαρκέσει μόλις 20 έως 25 ημέρες.

Μια γυναίκα ψωνίζει σε ένα τελωνειακό κατάστημα εισαγόμενων αγαθών από την υπηρεσία εμπορευματικών τρένων Κίνας-Ευρώπης στο Γιντσουάν, στην αυτόνομη περιοχή Νινγκσιά Χούι της βορειοδυτικής Κίνας, στις 23 Μαρτίου 2025. (Φωτογραφία: Wen Rui/People's Daily Online)
«Στο παρελθόν, τα εμπορεύματα από την Ινδονησία μπορούσαν να φτάσουν στην Ευρώπη μόνο μέσω θαλάσσης», δήλωσε ο Zhong Chaowen, αναπληρωτής διευθυντής μάρκετινγκ της Guangxi Yanhai Railway Company. «Τώρα, με τις διατροπικές σιδηροδρομικές-θαλάσσιες μεταφορές, το χρονοδιάγραμμα της εφοδιαστικής είναι πιο αξιόπιστο».
Άλλες καινοτομίες, όπως η υπηρεσία συνδυασμένων οδικών-σιδηροδρομικών μεταφορών Κίνας-Κιργιστάν-Ουζμπεκιστάν, επεκτείνουν ακόμη περισσότερο την εμβέλεια του δικτύου εμπορευματικών τρένων.
Πρόσφατα, ένα τρένο πλήρως φορτωμένο με γενικά εμπορεύματα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό Kashgar North στο Xinjiang. Τα εμπορεύματα μεταφέρθηκαν στη συνέχεια με φορτηγό και εξήλθαν από την Κίνα μέσω του λιμένα Irkeshtam, με κατεύθυνση την Τασκένδη του Ουζμπεκιστάν.
«Αυτή η διαδρομή εξοικονομεί περίπου πέντε ημέρες σε χρόνο μεταφοράς και μειώνει το κόστος κατά σχεδόν 30% σε σύγκριση με τις παραδοσιακές διαδρομές», δήλωσε ο Φανγκ Ζιτζούν, διευθυντής επιχειρήσεων μιας εταιρείας logistics με έδρα το Κασγκάρ.
Το εύρος των εμπορευμάτων που μεταφέρονται με εμπορευματικά τρένα Κίνας-Ευρώπης περιλαμβάνει πλέον 53 κύριες κατηγορίες και πάνω από 50.000 είδη προϊόντων - από ολόκληρα οχήματα και μηχανήματα έως έπιπλα, υφάσματα και ηλεκτρονικά είδη. Το 2024, τα εμπορεύματα υψηλής αξίας, όπως αυτοκίνητα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων, μηχανήματα και ηλεκτρικές συσκευές, αποτελούσαν περισσότερο από το 60% του εξερχόμενου φορτίου.
Τα ταξίδια προς και από την επιστροφή είναι πλέον περίπου ισορροπημένα και ο συνολικός λόγος των φορτωμένων εμπορευματοκιβωτίων ανέρχεται σε σχεδόν 100%. Η ετήσια αξία των μεταφερόμενων εμπορευμάτων έχει αυξηθεί από 8 δισεκατομμύρια δολάρια το 2016 σε 66,4 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024, με τη συνολική εμπορική αξία να υπερβαίνει τα 450 δισεκατομμύρια δολάρια.
Πέρα από τις εμπορευματικές μεταφορές, τα τρένα αναδιαμορφώνουν τις περιοχές που συνδέουν. Στην Ευρώπη, πόλεις όπως το Λοτζ στην Πολωνία, το Ντούισμπουργκ στη Γερμανία και η Μαδρίτη στην Ισπανία - βασικοί κόμβοι για τα εμπορευματικά τρένα Κίνας-Ευρώπης - εκσυγχρονίζουν τις υποδομές και ενεργοποιούν τις σχετικές βιομηχανίες. Στο Καζακστάν, η υπηρεσία εμπορευματικών τρένων έχει ανοίξει νέα σημεία θαλάσσιας πρόσβασης, επιτρέποντας στη χώρα να εξάγει βασικά προϊόντα όπως το σιτάρι στις αγορές της Νοτιοανατολικής Ασίας μέσω της Κίνας.
Αυτό αποτελεί ένα ζωντανό παράδειγμα συνεργασίας που είναι επωφελής για όλους στην πράξη. Διασχίζοντας βουνά και ποτάμια, τα εμπορευματικά τρένα Κίνας-Ευρώπης συνεχίζουν να δημιουργούν νέες ευκαιρίες για ανάπτυξη.