Πέμπτη 12 Ιουνίου 2025

Σιδηρόδρομος: Ποιός θα αξιολογήσει ποιόν;


Γράφει ο Δημήτρης 
Μακροδημόπουλος 

Ακούσαμε επανειλημμένα τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών να ανακοινώνει την επαναξιολόγηση του προσωπικού του ΟΣΕ και ειδικότερα των σταθμαρχών. 

Σε μία περίπτωση μάλιστα γνωστοποίησε ότι απομακρύνθηκαν δύο υπάλληλοι, οι οποίοι κρίθηκαν ακατάλληλοι καθώς βρέθηκαν υπό την επήρεια ναρκωτικών. Διευκρινίστηκε πως επρόκειτο για δύο εκπαιδευόμενους σταθμάρχες από τους συνολικά 109 κλειδούχους και σταθμάρχες (59 σταθμάρχες και 50 κλειδούχοι), που προσλήφθηκαν με μπλοκάκι, οι οποίοι τώρα εκπαιδεύονται στο κέντρο εκπαίδευσης του ΟΣΕ, προκειμένου να αναλάβουν καθήκοντα. (Καθημερινή 3/4/2025). 
Αν και η διαπόμπευση νέων μέσω των ΜΜΕ αγγίζει τα όρια της κοινωνικής αναλγησίας, εύλογα δημιουργούνται απορίες: Πώς προσλήφθηκαν οι 109 με μπλοκάκι; Πώς επελέγησαν; Σταματούσαν τυχαία τους περαστικούς από την Καρόλου και τους ρωτούσαν αν θέλουν να εργαστούν στον σιδηρόδρομο; 
Τους προσέλαβαν και άρχισαν την εκπαίδευση χωρίς να τηρήσουν τους κανονισμούς; Διότι παλαιόθεν για να προσληφθείς στον ΟΣΕ έπρεπε να περάσεις από ιατρικές εξετάσεις σύμφωνα με τον "Κανονισμό Κρίσεως και Σωματικής Ικανότητας". Στις περιπτώσεις των πελατειακών προσλήψεων δεν τηρούνται οι κανονισμοί; Δεν ενδιαφέρει η ασφάλεια; Αν κρίνουμε από την τραγωδία των Τεμπών με τη μετάταξη του σταθμάρχη σαφώς και δεν ενδιαφέρει. 
Αν βέβαια ισχυριστούν ότι οι προσληφθέντες με μπλοκάκι είχαν προσόντα, θα απαντήσουμε ότι οι θέσεις προκηρύσσονται ώστε μεταξύ των υποψηφίων που πληρούν τους όρους της προκήρυξης να επιλεγούν οι καλύτεροι και όχι καθ' υπόδειξη. Ισχυρίζονται ότι οι ανάγκες είναι επιτακτικές γιαυτό με το νομοσχέδιο που προωθούν θα προβλέπονται προσλήψεις εκτός ΑΣΕΠ. Μα τότε δεν χρειάζεται να νομοθετήσουν, διότι εφαρμόζουν το νόμο τα τελευταία χρόνια χωρίς καν να ψηφιστεί και μάλιστα με ταχύτατες διαδικασίες fast track, άμεσα με το μπλοκάκι. Γιατί όμως εκτός ΑΣΕΠ; Αναφέρουν ως δικαιολογία την προκήρυξη 1/2022, του Δεκεμβρίου του 2022 για την πρόσληψη ενενήντα θέσεων στον ΟΣΕ η οποία δεν τελεσφόρησε ακόμη. Όμως δεν τελεσφόρησε διότι στη διαδικασία αξιολόγησης, βάσει της προκήρυξης, εμπλέκεται και ο ΟΣΕ. Ο οποίος πέραν των τυπικών προσόντων θέτει ως προϋπόθεση πρόσληψης την εμπειρία και κυρίως την "πρακτική δοκιμασία" στην οποία θα υποβάλλει επιτροπή του ΟΣΕ τους υποψηφίους. «Αν ο υποψήφιος αποτύχει στην πρακτική δοκιμασία

διαγράφεται από τους πίνακες κατάταξης»...Όμως ποιός υποψήφιος, σταθμάρχης ή κλειδούχος, θα μπορούσε να έχει εμπειρία ή να ανταποκριθεί στην "πρακτική δοκιμασία" πλην όσων είχαν ήδη προσληφθεί με μπλοκάκι; Γιαυτό θεωρήθηκε ότι η προκήρυξη αποσκοπούσε στη μονιμοποίηση των προσληφθέντων με μπλοκάκι (Εφσυν 3/3/2023 & Καθημερινή 4/3/2023). Όμως στα έξη χρόνια που είναι η κυβέρνηση στην εξουσία τώρα αντιλήφθηκε τις ανάγκες του σιδηροδρόμου; Δεν τις προγραμμάτισε; Δεν τις γνώριζε από τις προηγούμενες κυβερνητικές θητείες της όταν πρωταγωνίστησε στη συρρίκνωσή του; Γιατί δεν προσέλαβε τους επιλαχόντες από προκήρυξη του ΑΣΕΠ και προτίμησε ρουσφετολογικές προσλήψεις με υποβολείς συνδικαλιστές και βουλευτές;; Αν λοιπόν το νομοσχέδιο προωθήσει προσλήψεις εκτός ΑΣΕΠ, αυτό ουσιαστικά θα σημαίνει τη νομιμοποίηση των αυθαιρεσιών στο διηνεκές

Σε αυτές τις συνθήκες πώς θα αξιολογηθούν οι υπάλληλοι; που προσλήφθηκαν με αδιαφανείς διαδικασίες, με υποβολείς βουλευτές ή συνδικαλιστές, που έχουν δηλαδή "στηρίγματα"; Οπωσδήποτε ένας αριθμός, μικρός, ίσως μεγαλύτερος, από τους προσληφθέντες θα είναι ικανοί για την εκτέλεση των καθηκόντων τους. Ήταν όμως μοναδική ευκαιρία να στελεχωθεί ο σιδηρόδρομος μόνο με τους αρίστους με διαφανείς διαδικασίες για να δημιουργηθούν θετικές παρακαταθήκες για το μέλλον του για δεκαετίες. Αξιολόγηση του προσωπικού γίνονταν σε ετήσια βάση στον σιδηρόδρομο με τα φύλλα ποιότητας. Μάλιστα ο προϊστάμενος κάθε υπηρεσίας που εμπλέκονταν στην ασφάλεια κυκλοφορίας με οποιονδήποτε τρόπο αξιολογούσε το προσωπικό με αξιοκρατικά κριτήρια. Για να αποτραπούν κατά το δυνατόν έκτακτα συμβάντα που θα ενοχοποιούσαν τον ίδιο, ως επικεφαλής, ενώπιον της κοινωνίας και της δικαιοσύνης;. Όμως, η κρίση του συμβουλίου προαγωγών κατά κανόνα υιοθετούσε τις παρεμβάσεις συνδικαλιστών και κομματικών

Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι την εποπτεία του νομοσχεδίου για τον σιδηρόδρομο έχει ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης κ. Χατζηδάκης ο οποίος με την οικονομίστικη λογική του και την άγνοιά του για τον σιδηρόδρομο, πρώτος τον λίθο έριξε κατά του σιδηροδρόμου το 2008 ώστε και με την εκδίωξη του προσωπικού το 2010 με το νόμο 3891 (ΠΑΣΟΚ ακούς;) διαλύθηκε σε βαθμό ώστε οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες να απουσιάζουν από πολλές περιοχές της χώρας και η τήρηση των κανονισμών να είναι εξαιρετικά δύσκολη έως αδύνατη.

Εργάζεσαι επί χρόνια στο σιδηρόδρομο, σε μάχιμη θέση στην πρώτη γραμμή, με καθημερινή αγωνία για την ασφάλεια της κυκλοφορίας και όταν φεύγεις έχεις τόσες απορίες, γιαυτό το αμάλγαμα των πάμπολλων ειδικοτήτων και των κανονισμών, ώστε έχεις την αίσθηση ότι πολύ περισσότερα είναι αυτά που αγνοείς από αυτά που έμαθες και συνεχίζεις να ρωτάς, ακόμη και ως συνταξιούχος, συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων ώστε να μαθαίνεις. Γιαυτό δεν αντέχεις να ακούς πολιτικούς που δεν είχαν βιώματα με τον σιδηρόδρομο να εμφανίζονται ως επαΐοντες για την επίλυση των προβλημάτων του που οι ίδιοι με την πολιτική τους δημιούργησαν

Μακροδημόπουλος Δημήτρης
Αλεξ/πολη