Πέμπτη 13 Μαρτίου 2025

Τι θα σημάνει για τη Θεσσαλονίκη η σιδηροδρομική σύνδεση Κωνσταντινούπολης - Ηγουμενίτσας


Επίκειται συνάντηση για την επικαιροποίηση του ενδιαφέροντος - Γιατί καίγονται οι Τούρκοι - Αυξάνεται ο λιμενικός ανταγωνισμός στην ευρύτερη περιοχή

Λίνα Τσιρέκα
Voria.gr

Σε επικαιροποίηση του τουρκικού επενδυτικού ενδιαφέροντος για τη δημιουργία σιδηροδρομικής σύνδεσης Κωνσταντινούπολης - Ηγουμενίτσας, με κόμβο τη Θεσσαλονίκη, πρόκειται να προχωρήσει η Ελληνική Εταιρεία Logistics/ ΕLL κατά τη επικείμενη συνάντησή της με τον αντίστοιχο τουρκικό φορέα που θα πραγματοποιηθεί τον Απρίλιο στην Αθήνα.

Όπως τόνισε μιλώντας στη Voria.gr, ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics/ ΕLL, Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, όλα ξεκίνησαν το Φεβρουάριο σε b2b συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν στην ελληνική πρεσβεία στην Κωνσταντινούπολη, κατά τη διάρκεια των οποίων ετέθη το ζήτημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης μεταξύ των δυο χωρών.

Η σύνδεση αυτή φαίνεται να αποτελεί ένα ζήτημα που απασχολεί ιδιαίτερα την πλευρά των γειτόνων μας, καθώς όπως εξηγεί ο κ. Παπαγεωργίου οι εξαγωγείς της γειτονικής χώρας ταλαιπωρούνται από τα bottlenecks που δημιουργούνται από τα φορτηγά στα σύνορα της Τουρκίας. Είναι χαρακτηριστικό πως το καλοκαίρι καταγράφονται πολύωρες καθυστερήσεις, που σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν τις 8-10 ώρες. Σε μια ενδεχόμενη δημιουργία αυτής της γραμμής σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει η γεωγραφική θέση της Θεσσαλονίκης - και του λιμανιού της- που βρίσκεται σε μεγάλη εγγύτητα με τις Βαλκανικές χώρες.

Στόχος της συνάντησης των δυο πλευρών, που κανονίστηκε στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, είναι να διερευνηθεί η δυνατότητα υλοποίησης του εγχειρήματος που μοιάζει άκρως ενδιαφέρον, παρότι και αρκετά δύσκολο, αν λάβει κανείς υπόψη του τις μέχρι σήμερα επαναλαμβανόμενες συζητήσεις στη χώρα μας, χωρίς όμως μέχρι σήμερα, αποτέλεσμα, για τη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τον σιδηρόδρομο.

Θέλοντας μάλιστα να καταδείξει πως ο λιμενικός ανταγωνισμός αυξάνεται ο κ. Παπαγεωργίου ανάφερε χαρακτηριστικά ότι «η Ελλάδα διαθέτει σύγχρονα λιμάνια, μέσω των οποίων μπορούν να διακινηθούν μεγάλοι όγκοι εμπορευμάτων, που δεν είναι δυνατόν να εξυπηρετηθούν μόνο με τα φορτηγά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της σημασίας της σύνδεσης των λιμανιών με τους σιδηροδρόμους είναι το λιμάνι του Κόπερ στη Σλοβενία, στο οποίο τα τρένα φτάνουν από πέντε διαφορετικές γραμμές. Μάλιστα κατασκευάζεται ένα hub μεταφορών σε απόσταση 30 χλμ, όπου το 80-85% της σιδηροδρομικής γραμμής θα είναι υπογειοποιημένη, έργα που ολοκληρώνονται εντός του 2025».

Γερασμένος ο στόλος των φορτηγών

Και μπορεί η μεταφορά της πλειονότητας των εμπορευμάτων στη χώρα μας να γίνεται οδικώς, ωστόσο ο στόλος των ελληνικών φορτηγών είναι ο πλέον γερασμένος στην ΕΕ, με την ηλικία ζωής του να αγγίζει τα 22,3 έτη, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός τοποθετείται στα 14,1 έτη. Στην Αυστρία, μάλιστα, που διαθέτει τον πιο νέο στόλο, η μέση ηλικία των φορτηγών δεν ξεπερνά τα 6,7 έτη.

«Με τον στόλο μεταφορών που διαθέτει η χώρα μας δεν μπορούμε να μιλάμε για ασφάλεια, πράσινη ανάπτυξη, οικολογικό αποτύπωμα, όταν τα φορτηγά μας είναι κατά 10 χρόνια παλαιότερα από τον μέσο όρο ηλικίας των φορτηγών στην Ευρώπη. Χρειαζόμαστε οπωσδήποτε αναβάθμιση του στόλου μας, προσέλκυση νέων στο επάγγελμα, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου», αναφέρει ο κ. Παπαγεωργίου.

Το ενδιαφέρον της κυβέρνησης

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ELL «η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται πλήρως το ζήτημα των μεταφορών και έχει καταλάβει τη σημασία της εφοδιαστικής αλυσίδας, όσον αφορά στην οικονομία και στην κοινωνία. Ο τρόπος λειτουργίας της οικονομίας αλλάζει με το e-commerce».

«Τα logistics δεν συνδέονται μόνο με τις μεταφορές για τη βιομηχανία και το διεθνές εμπόριο, αλλά συνδέονται και με τον τουρισμό», προσθέτει ο κ. Παπαγεωργίου σημειώνοντας πως το καλοκαίρι, τα προβλήματα γίνονται εντονότερα, καθώς όλη η περιφέρεια, με υψηλότερο κόστος, πρέπει να τροφοδοτεί την πρωτεύουσα, όπου βρίσκεται ο μισός πληθυσμός της Ελλάδας, αλλά και τα νησιά και τις άλλες τουριστικές περιοχές, κάτι που απαιτεί καλύτερη οργάνωση των μεταφορών και σύγχρονους, μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου, οι μελέτες που δόθηκαν πρόσφατα σε κυβέρνηση και Παγκόσμια Τράπεζα για δημιουργία city logistics, για εμπορευματικά κέντρα και για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, θα επιστραφούν, συνοδευόμενες από σχετικά σχόλια και παρατηρήσεις στο επόμενο εξάμηνο, ώστε οι εμπλεκόμενοι με το θέμα να καθορίσουν τις επόμενες κινήσεις τους. «Είναι θετικό που προχωράει η δημιουργία hub logistics στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, αλλά και το ότι οι μεταφορικές εταιρείες φεύγουν από την περιοχή του Ρέντη και θα εγκατασταθούν στην περιοχή της Φυλής. Εάν στην εξίσωση μπει και η Παγκόσμια Τράπεζα, τότε θα μπορούμε να είμαστε πολύ αισιόδοξοι για τις εξελίξεις», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕLL. Σημειώνεται πως με πρωτοβουλία της ELL, το Νοέμβριο του 2024 πραγματοποιήθηκε συνάντηση σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, ενώ ακολούθησε και επόμενη συνάντηση, στην οποία ενεπλάκη και η Παγκόσμια Τράπεζα.