Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2025

Οι βαθύτεροι σταθμοί μετρό στον κόσμο



Ενώ τα περισσότερα δίκτυα αστικών μετρό βυθίζονται μόνο μερικές ορόφους κάτω από το επίπεδο του δρόμου, μερικές εκπληκτικές εξαιρέσεις βυθίζονται πάνω από εκατό μέτρα κάτω από το έδαφος. Παράγοντες όπως το ανώμαλο έδαφος, οι ψηλές όχθες ποταμών, η πυκνή αστική ανάπτυξη και η αυστηρή διατήρηση των ιστορικών τοποθεσιών αναγκάζουν τους μηχανικούς να ανοίξουν βαθύτερες σήραγγες για να φιλοξενήσουν γραμμές του μετρό. Το αποτέλεσμα; Ασυνήθιστοι σταθμοί που έχουν περίπλοκα σχέδια, κολοσσιαία συστήματα κυλιόμενων σκαλών και μεθόδους κατασκευής αιχμής.

worldatlas.com

Από τις πανύψηλες όχθες του Κίεβου - όπου βρίσκεται ο εμβληματικός σταθμός Arsenalna - μέχρι τους ψηλούς λόφους του Chongqing, όπου ο σταθμός Hongyancun διεκδικεί τον τίτλο του βαθύτερου στον κόσμο, αυτά τα υπόγεια θαύματα είναι κατορθώματα της σύγχρονης μηχανικής. Παρακάτω, θα εξερευνήσουμε μερικούς από τους βαθύτερους σταθμούς του μετρό στη Γη.

10. Σταθμός Ploshchad Lenina - 67 μέτρα (220 πόδια)
Η κυλιόμενη σκάλα στο σταθμό Ploshchad Lenina, Αγία Πετρούπολη, Ρωσία, μέσω Dmitrii Erekhinskii / Shutterstock.com


Το Ploshchad Lenina είναι ένας σταθμός στη γραμμή Kirovsko-Vyborgskaya του μετρό της Αγίας Πετρούπολης , που βρίσκεται 67 μέτρα υπόγεια. Άνοιξε την 1η Ιουνίου 1958 και ονομάστηκε αρχικά από τον κοντινό σταθμό της Φινλανδίας προτού μετονομαστεί για να αντικατοπτρίζει την εγγύτητά του στην πλατεία Λένιν. Ο επιφανειακός προθάλαμος, ενσωματωμένος στον σιδηροδρομικό τερματικό σταθμό Finlyandsky, διαθέτει ένα μωσαϊκό που μνημονεύει την ομιλία του Λένιν το 1917. Σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα AK Andreev, ο βαθύς υπόγειος πυλώνας του σταθμού αντικατοπτρίζει μια απομάκρυνση από τις σταλινικές αρχιτεκτονικές υπερβολές, επιλέγοντας μια πιο απλή αισθητική με ερυθρό και άσπρο χρωματικό συνδυασμό. Το 2006, ο φωτισμός του σταθμού ενημερώθηκε, αλλάζοντας σημαντικά την οπτική του ατμόσφαιρα.

9. Σταθμός Washington Park - 79 μέτρα (260 πόδια)
Westbound πλατφόρμα στο σταθμό Washington Park, By Pi.1415926535 - Own work, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons


Ο σταθμός Washington Park, που βρίσκεται 260 πόδια (79 μέτρα) κάτω από το έδαφος, είναι ο βαθύτερος σταθμός διέλευσης στη Βόρεια Αμερική και ο μόνος πλήρως υπόγειος σταθμός στο σύστημα MAX Light Rail του Πόρτλαντ. Άνοιξε τον Σεπτέμβριο του 1998 ως μέρος της επέκτασης Westside MAX, και χρησιμεύει ως κρίσιμος κόμβος που συνδέει σημαντικά αξιοθέατα όπως ο ζωολογικός κήπος του Όρεγκον και το Παγκόσμιο Δασικό Κέντρο. Αυτός ο σταθμός σχεδιάστηκε για να μειώσει τη συμφόρηση και να βελτιώσει την πρόσβαση σε βασικές τοποθεσίες στο Πόρτλαντ. Ο σχεδιασμός ενσωματώνει ένα γεωλογικό χρονοδιάγραμμα και διατηρεί μια φυσική μέση θερμοκρασία 50 °F (10 °C) όλο το χρόνο λόγω του βάθους και της δομής του βράχου που περιβάλλει. Διαθέτει επίσης ανελκυστήρες υψηλής ταχύτητας και τοιχογραφίες μεγάλης κλίμακας, ενισχύοντας την αρχιτεκτονική και λειτουργική του γοητεία.

8. Park Pobedy - 84 μέτρα (276 πόδια)
Άνθρωποι στη μεγαλύτερη κυλιόμενη σκάλα της Ευρώπης στο σταθμό του μετρό Park Pobedy, μέσω PixHound / Shutterstock.com

Το Park Pobedy, ένας σταθμός του μετρό της Μόσχας που βρίσκεται στην περιοχή Dorogomilovo, είναι αξιοσημείωτος για το βάθος των 84 μέτρων, καθιστώντας τον τον βαθύτερο σταθμό του μετρό στη Μόσχα και έναν από τους βαθύτερους στον κόσμο. Χρησιμεύει ως κόμβος για τις γραμμές Arbatsko-Pokrovskaya και Kalininsko-Solntsevskaya. Ο σταθμός, ο οποίος ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1986 και άνοιξε το 2003, διαθέτει ανταλλαγή μεταξύ των δύο γραμμών μεταξύ των πλατφορμών. Ο σχεδιασμός του περιλαμβάνει τις μεγαλύτερες κυλιόμενες σκάλες στην Ευρώπη, μήκους 126 μέτρων η καθεμία, που χρειάζονται περίπου τρία λεπτά για να ανέβουν. Η αρχιτεκτονική του σταθμού χαρακτηρίζεται από αντιθέσεις χρωμάτων και μεγάλα ψηφιδωτά που απεικονίζουν ιστορικά γεγονότα, σχεδιασμένα από τους αρχιτέκτονες Nataliya Shurygina και Nikolay Shumakov. Επιπλέον, η κατασκευή του χρησιμοποίησε μια μοναδική μέθοδο που περιλαμβάνει χαλύβδινους ογκόλιθους γεμάτους με σκυρόδεμα, μειώνοντας σημαντικά το κόστος.

7. Σταθμός Admiralteyskaya - 86 μέτρα (282 πόδια)
Πλήθος στο σταθμό του μετρό Admiralteyskaya, Αγία Πετρούπολη, Ρωσία, μέσω StockphotoVideo / Shutterstock.com


Ο σταθμός Admiralteyskaya, μέρος της γραμμής Frunzensko-Primorskaya του μετρό της Αγίας Πετρούπολης, άνοιξε στις 28 Δεκεμβρίου 2011, κυρίως για να διευκολύνει τη συμφόρηση στους κοντινούς σταθμούς και να παρέχει καλύτερη πρόσβαση στο Ερμιτάζ και σε άλλα μουσεία. Αρχικά σχεδιάστηκε για τη γραμμή Nevsko-Vasileostrovskaya, η κατασκευή της αντιμετώπισε καθυστερήσεις λόγω ζητημάτων χρηματοδότησης και διαφωνιών σχετικά με την τοποθεσία εξόδου της, ιδίως όσον αφορά την ιστορική σημασία της επιλεγμένης τοποθεσίας. Ο σταθμός, που βρίσκεται κοντά στο κτίριο του Admiralty, είναι αξιοσημείωτος για το βάθος του, που φτάνει τα 86 μέτρα υπόγεια, καθιστώντας τον τον βαθύτερο σταθμό του μετρό στην Αγία Πετρούπολη. Το συγκρότημα του περιλαμβάνει δύο κυλιόμενες σκάλες, με τη μεγαλύτερη να είναι 125 μέτρων, που οδηγεί σε ένα ενδιάμεσο επίπεδο πριν κατέβει περαιτέρω.

6. Universytet (Μετρό Κιέβου) - 87 μέτρα (285 πόδια)
Universytet, Κίεβο, Ουκρανία

Ο σταθμός Universytet, μέρος της γραμμής Sviatoshynsko-Brovarska του μετρό του Κιέβου, άνοιξε στις 6 Νοεμβρίου 1960. Πήρε το όνομά του από το κοντινό Εθνικό Πανεπιστήμιο Taras Shevchenko του Κιέβου, αυτός ο σταθμός ξεχωρίζει για την αρχιτεκτονική του σε πυλώνες που θυμίζει σταλινικά σχέδια από τη Μόσχα και την Αγία Πετρούπολη της δεκαετίας του 1950. Διαθέτει κόκκινους μαρμάρινους πυλώνες με λευκές μαρμάρινες προτομές εξέχουσες ουκρανικές και ρωσικές μορφές, αν και αυτές ρωσικής προέλευσης καλύφθηκαν κατά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία το 2022. Ο σχεδιασμός του σταθμού περιλαμβάνει κρυφά φωτιστικά για φωτισμό, τοίχους στολισμένους με πορτοκαλί πλακάκια και δάπεδα με γρανίτη σε παραδοσιακά ουκρανικά μοτίβα. Το Universytet έχει χρησιμοποιηθεί ως καταφύγιο βομβών και έχει την ιδιότητα του αρχιτεκτονικού μνημείου.

5. Σταθμός Hongtudi - 94,47 μέτρα (309,9 πόδια)
Chongqing Rail Transit - Hongtudi, By Azylber - Own work, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Ο σταθμός Hongtudi, που βρίσκεται στην περιοχή Jiangbei, Chongqing, Κίνα , χρησιμεύει ως σταθμός ανταλλαγής για τις γραμμές 6 και 10 της σιδηροδρομικής διέλευσης Chongqing. Συγκεκριμένα, κατατάσσεται μεταξύ των βαθύτερων σταθμών του μετρό στον κόσμο με το χαμηλότερο επίπεδο στα 94 μέτρα κάτω από το έδαφος. Αρχικά άνοιξε το 2012 με πλατφόρμες Γραμμής 6 σε βάθος πάνω από 60 μέτρα, ο σταθμός επέκτεινε το βάθος του στα 94 μέτρα με την εισαγωγή των πλατφορμών της Γραμμής 10 το 2017. Αυτό το βάθος τον τοποθετούσε προηγουμένως μεταξύ των βαθύτερων παγκοσμίως, πριν ξεπεραστεί από τα 116 μέτρα του σταθμού Hongyancun. Το συγκρότημα του σταθμού, λόγω του βάθους και των υψηλών όγκων μεταφοράς, είναι εξοπλισμένο με περισσότερες από 91 κυλιόμενες σκάλες για τη διευκόλυνση της κίνησης σε όλη την εκτεταμένη διάταξή του.

4. Ζολότι Βορώτα - 96,5 μέτρα (317 πόδια)
Μετρό Zoloti Vorota στην Ουκρανία, μέσω Hrecheniuk Oleksii / Shutterstock.com

Ο σταθμός Zoloti Vorota, ένας σταθμός στη γραμμή Syretsko-Pecherska του μετρό του Κιέβου, άνοιξε στις 31 Δεκεμβρίου 1989. Πήρε το όνομά του από την κοντινή ιστορική Πύλη Golden Gate, ο σταθμός είναι γνωστός για το βάθος του, που βρίσκεται 96,5 μέτρα κάτω από το έδαφος. Λειτουργεί ως σταθμός μεταφοράς προς τον σταθμό Teatralna στη γραμμή Sviatoshynsko-Brovarska. Ο σταθμός διαθέτει ένα μοναδικό σχέδιο που μοιάζει με αρχαίο ναό της Ρωσίας του Κιέβου, μια απόκλιση από το αρχικό χρηστικό σχέδιο, χάρη στους αρχιτέκτονες Borys και Vadym Zhezherin μαζί με τον Mykola Zharikov. Προβάλλει 80 μωσαϊκά που απεικονίζουν την ιστορία της Ρωσίας του Κιέβου, κερδίζοντας την αναγνώριση ως έναν από τους πιο εντυπωσιακούς σταθμούς του μετρό της Ευρώπης. Ο σταθμός προσαρμόστηκε επίσης ως καταφύγιο βομβών κατά τη διάρκεια της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία το 2022 .

3. Arsenalna (Μετρό Κιέβου) - 105,5 μέτρα (346 πόδια)
Κυλιόμενες σκάλες στην Arsenalna, στο μετρό του Κιέβου, μέσω meunierd / Shutterstock.com

Ο σταθμός Arsenalna, στη γραμμή Sviatoshynsko-Brovarska του μετρό του Κιέβου, είναι αξιοσημείωτος ως ο τρίτος βαθύτερος σταθμός στον κόσμο στα 105,5 μέτρα. Άνοιξε κατά το αρχικό στάδιο της γραμμής, διαθέτει ένα ασυνήθιστο σχέδιο χωρίς κεντρικό χώρο, που μοιάζει με διατάξεις του μετρό του Λονδίνου. Η μοναδική αρχιτεκτονική τρίβαθων πυλώνων του σταθμού, σχεδιασμένη από τους G Granatkin, S Krushynsky και N Shchukina, περιλαμβάνει μόνο διακοσμητικούς πυλώνες λόγω των δύσκολων συνθηκών του εδάφους και των προβλημάτων υδρομόνωσης. Το Arsenalna πήρε το όνομά του από το κοντινό εργοστάσιο Arsenal του Κιέβου, τώρα το Μουσείο Mystetskyi Arsenal, το Arsenalna χαρακτηρίστηκε ως Αρχιτεκτονικό Μνημείο Τοπικής Σημασίας το 1986. Χρησιμοποίησε επίσης ως καταφύγιο βομβών κατά τη διάρκεια της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία το 2022. Το εκτεταμένο σύστημα κυλιόμενων σκαλών του σταθμού είναι μια από τις βαθύτερες καταβάσεις του Κιέβου.

2. Μετρό Πιονγκγιάνγκ - 110 μέτρα (360 πόδια)
Μετρό της Πιονγκγιάνγκ, το σύστημα ταχείας διαμετακόμισης στην Πιονγκγιάνγκ της Βόρειας Κορέας, μέσω Richie Chan / Shutterstock.com

Το μετρό της Πιονγκγιάνγκ, που εξυπηρετεί την πρωτεύουσα της Βόρειας Κορέας , αποτελείται από δύο γραμμές και συγκαταλέγεται στα βαθύτερα μετρό του κόσμου, με διαδρομές βάθους άνω των 110 μέτρων, επιτρέποντας στους σταθμούς να λειτουργούν ως καταφύγια βομβών. Ξεκίνησε το 1965 και κυκλοφόρησε μεταξύ 1969 και 1972 υπό την ηγεσία του Kim Il Sung, το μετρό διαθέτει σταθμούς όπως οι Puhŭng και Yŏnggwang, οι οποίοι προστέθηκαν το 1987. Λειτουργεί βαθιά υπόγεια χωρίς κανένα υπέργειο τμήμα, διατηρώντας θερμοκρασία πλατφόρμας 18 °C (64 °F) το χρόνο. Η κατασκευή περιελάμβανε κινεζική τεχνική βοήθεια, ιδιαίτερα στην εγκατάσταση ηλεκτρικού εξοπλισμού και κυλιόμενων σκαλών. Επί του παρόντος, το μετρό υφίσταται ενημερώσεις και πιθανές επεκτάσεις, με το τροχαίο υλικό του να αποτελείται κυρίως από ανακαινισμένα μοντέλα από τον U-Bahn του Βερολίνου. Το σύστημα διαθέτει επίσης ένα μουσείο αφιερωμένο στην ιστορία και την κατασκευή του.

1. Σταθμός Hongyancun - 116 μέτρα (381 πόδια)
Σταθμός Hongyancun, By Daredemodaisuki 114514 - Ίδιο έργο, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Ο σταθμός Hongyancun στη γραμμή 9 του Chongqing Rail Transit, Κίνα, κατέχει τον τίτλο του βαθύτερου σταθμού του μετρό στον κόσμο με το βαθύτερο σημείο του στα 116 μέτρα κάτω από το έδαφος. Άνοιξε το 2022 στην περιοχή Yuzhong, ξεπέρασε το προηγούμενο ρεκόρ του σταθμού Arsenalna του Κιέβου. Συνδέεται επίσης με τη γραμμή 5 από τον Νοέμβριο του 2023. Ο σταθμός διαθέτει σημαντική κάθετη διαφορά ύψους 141 μέτρων μεταξύ δύο από τις εισόδους του. Για να πλοηγηθούν σε αυτό το βάθος, οι επιβάτες χρησιμοποιούν εκτεταμένα συστήματα κυλιόμενων σκαλών ή κινούμενους διαδρόμους, απαιτώντας έως και 8 λεπτά για να φτάσουν στις πλατφόρμες, επιδεικνύοντας τη μοναδική και εκτεταμένη υπόγεια δομή του σταθμού.