Με αφορμή το προχθεσινό εκτροχιασμό εμπορικού τρένου κοντά στο Πολύκαστρο ήρθε στη μνήμη μας, ο εκτροχιασμό που συνέβη του 2007 στον σιδηροδρομικό σταθμό του Άσπρου.
Γράφαμε τότε:
Άμεση ήταν η κινητοποίηση των συνεργείων του ΟΣΕ για αποκατάσταση των γραμμών στο σημείο που σημειώθηκε ο εκτροχιασμός της αμαξοστοιχίας 45214 στις 8 Μαΐου κοντά στον σταθμό του Άσπρου. Το πρόβλημα που εξακολουθεί να υπάρχει είναι αυτό της ηλεκτροδότησης της γραμμής . Ειδικότερα κατά τον εκτροχιασμό υπέστησαν ζημιές οι αγωγοί μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και οι κολώνες στήριξης των αγωγών. Στελέχη του οργανισμού είναι αισιόδοξα και πιστεύουν ότι σύντομα θα αποκατασταθούν όλες οι βλάβες του δικτύου και θα δοθεί και πάλι προς εκμετάλλευση.
Το χρονικό του ατυχήματος
Η εμπορική αμαξοστοιχία 45214 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκης - Σκόπια εκτροχιάστηκε λίγο πριν την είσοδο της στον σταθμό του Άσπρου – Πολυκάστρου στις 9.35 το βράδυ της 8ης Μαίου, με αποτέλεσμα να σημειωθεί πυρκαγιά στα βαγόνια που μετέφερε. Άμεση ήταν η κινητοποίηση των συνεργείων του ΟΣΕ και της πυροσβεστικής υπηρεσίας για την κατάσβεση της φωτιάς. Ταυτόχρονα λήφθηκαν μέτρα ασφάλειας για τους οδηγούς που διέρχονταν από την εθνική οδό και την παρακείμενη επαρχιακή οδό προς αποφυγή κάθε ενδεχόμενου. Από την πρώτη στιγμή κατέφθασαν στο σημείο του συμβάντος ο Διευθυντής Μακεδονίας –Θράκης Ζαχαρίας Λάτσιος και λίγο αργότερα από την Αθήνα έφτασαν ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΔΙΣΥ Κ. Βασίλης Μακαντάσης με τον διευθυντή υποδομής κ. Παναγιώτη Τερεζάκη. Ο κ. Μακαντάσης σε δηλώσεις του είπε: «Το τραίνο ξεκίνησε από την Θεσσαλονίκη είχε 18 βαγόνια και μια ηλεκτράμαξα τα περισσότερα βαγόνια ήταν φορτωμένα με καύσιμα, πετρέλαιο και βενζίνη και υπήρχαν 7 βαγόνια με ελάσματα. Υπάρχει στον τόπο της εκτροχίασης μια επιτροπή η οποία εξετάζει το συμβάν και θα βγάλει πόρισμα. Οι πρώτες μας εκτιμήσεις είναι ότι πρόκειται για ανθρώπινο λάθος, πιθανώς να έχει γίνει μια κακή συνεννόηση μεταξύ της τηλεδιοίκησης και του μηχανοδηγού. Η γραμμή είναι καινούργια δεν υπάρχει θέμα ποιότητας γραμμής η συντήρησης γραμμής, είναι καλή η γραμμή, είναι ενός χρόνου κατασκευής είναι πολύ καλή ποιότητος είναι για ταχύτητες 160 χιλιόμετρα την ώρα και το τροχαίο υλικό σε άριστη κατάσταση. Η εκτίμηση μας είναι ότι υπήρχε ένας λάθος χειρισμός. Η γραμμή παραμένει κλειστή εν αναμονή άφιξης του εισαγγελέα για να μας επιτρέψει να μεταφέρουμε τα βαγόνια και να ανοίξουμε την γραμμή από εκεί και πέρα θα μπορέσουμε να δώσουμε την γραμμή σε κυκλοφορία σε εικοσιτέσσερις ώρες. Η γραμμή είναι κυρίως μεταφοράς εμπορευμάτων υπάρχουν και ορισμένα επιβατικά τραίνα με επιβάτες. Οι συνέπειες ήταν παρά πολύ μικρές και αυτό οφείλεται στην άμεση επέμβαση τόσο του ΟΣΕ όσο κυρίως της πυροσβεστικής υπηρεσίας η οποία πραγματικά βοήθησε και κατέσβησε άμεσα την πυρκαγιά. Σκεφθείτε ότι σε αυτό το τραίνο μεταφέρονταν οκτακόσιοι τόνοι πετρελαίου και βενζίνης. Η καταστροφή είναι σχετικά μικρή για το μέγεθος του φορτίου μεταφοράς».
Ο κ. Μακαντάσης για τα όσα αναφέρθηκαν από τα Μ.Μ.Ε σχετικά με δολιοφθορά είπε: « Δεν μπορώ να σας πω για το συγκεκριμένο θέμα, εκείνο που μπορώ να σας πω είναι ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε συνέχεια φαινόμενα δολιοφθοράς στο δίκτυο του ΟΣΕ και αυτό συνίσταται σε κλοπές καλωδίων σηματοδότησης, τηλεδιοικησης σε κλοπές καλωδίων από την ηλεκτροκίνηση αλλά και τοποθέτησης αντικειμένων, πέτρες, λάστιχα, σιδερένια αντικείμενα πάνω στις γραμμές. Είμαστε σε συνεχή συνεννόηση με τις υπηρεσίες ασφάλειας και με την ΕΛΑΣ με συνεχείς περιπολίες να εντοπίσουμε αυτά τα άτομα τα οποία δημιουργούν αυτά τα προβλήματα».
Από τα 18 βαγόνια του συρμού τα 11 ήταν με καύσιμα και τα 7 με ελάσματα. Αν και η φωτιά είχε κατασβηστεί, η πυροσβεστική υπηρεσία ήταν σε διαρκεί ετοιμότητα για κάθε ενδεχόμενο λόγω των εναπομεινάντων εύφλεκτων υλικών.
Σώοι οι Μηχανοδηγοί
Από το ατύχημα του εκτροχιασμού ευτυχώς δεν υπήρξε κανένας τραυματισμός. Οι δυο μηχανοδηγοί δεν έπαθαν το παραμικρό και αυτό είναι το ποιο ευχάριστο μέσα στην ατυχία τους.
Μετά από συντονισμένες προσπάθειες των συνεργείων του ΟΣΕ η γραμμή αποκαταστάθηκε και δόθηκε σε κυκλοφορία τις πρώτες πρωινές ώρες της 11ης Μαΐου. Λίγο μετά το συμβάν ο Οργανισμός σιδηροδρόμων Ελλάδος εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρονταν στα πραγματικά περιστατικά του εκτροχιασμού και στις προσπάθειες των συνεργείων τόσο του ΟΣΕ όσο και της πυροσβεστικής υπηρεσίας για κατάσβεση της φωτιάς και την αποκατάσταση της γραμμής.
Χρήστος Γιαννακίδης