Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2025

Υπογραφή κοινής δήλωσης για το μέλλον των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών



Η CER και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF) υπέγραψαν την «Κοινή δήλωση για το μέλλον των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών» στο πλαίσιο του κοινωνικού τομεακού διαλόγου για τους σιδηροδρόμους.

cer.be

Η δήλωση τονίζει τον βασικό ρόλο των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στη μετάβαση της Ευρώπης σε ένα βιώσιμο και αποτελεσματικό σύστημα μεταφορών.

Η κοινή δήλωση αναφέρει μεταξύ των άλλων:

Στο πλαίσιο του Κοινωνικού Τομεακού Διαλόγου για τους Σιδηροδρόμους, η Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF) εξέδωσαν κοινή δήλωση τονίζοντας τον κεντρικό ρόλο των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στη μετάβαση της Ευρώπης σε ένα βιώσιμο και αποτελεσματικό σύστημα μεταφορών. Αυτή η δήλωση υπογραμμίζει ουσιαστικά τη σημασία της εστίασης σε βασικούς τομείς για τη διασφάλιση της μελλοντικής επιτυχίας και ανταγωνιστικότητας των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στην ΕΕ. Τονίζει επίσης την ανάγκη για τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων να ενισχύσουν το συνολικό πλαίσιο ανταγωνιστικότητας με την εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων.

Εξασφάλιση ισότιμου αγωνιστικού χώρου μεταξύ όλων των τρόπων μεταφοράς

Οι κοινωνικοί εταίροι τονίζουν την επείγουσα ανάγκη για την ΕΕ να καλύψει τα μακροχρόνια ρυθμιστικά κενά που βλάπτουν τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές σε σύγκριση με άλλους τρόπους μεταφοράς. Παρά τα περιβαλλοντικά και αποδοτικά πλεονεκτήματα των σιδηροδρόμων, οι τρέχουσες πολιτικές αποτυγχάνουν να δημιουργήσουν ίσους όρους ανταγωνισμού, με τις οδικές μεταφορές να συνεχίζουν να κυριαρχούν. Ένα δίκαιο ανταγωνιστικό περιβάλλον απαιτεί την πλήρη εφαρμογή της βασικής νομοθεσίας, συμπεριλαμβανομένης της Οδηγίας Eurovignette και του πακέτου Fit for 55, διασφαλίζοντας ότι η τιμολόγηση αντικατοπτρίζει το πραγματικό περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος κάθε τρόπου λειτουργίας μέσω των αρχών «ο ρυπαίνων πληρώνει» και «ο χρήστης πληρώνει». Η αντιμετώπιση αυτών των ανισορροπιών είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας των σιδηροδρόμων και την ευθυγράμμιση με τους στόχους της ΕΕ για το κλίμα και τη βιωσιμότητα.

Μακροπρόθεσμη επένδυση στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές

Η σταθερή, μακροπρόθεσμη δημόσια χρηματοδότηση τόσο σε επίπεδο ΕΕ όσο και σε επίπεδο κρατών μελών είναι ζωτικής σημασίας για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών και την κάλυψη της μελλοντικής ζήτησης. Απαιτούνται πρόσθετοι πόροι για την αναβάθμιση, τη συντήρηση και την επέκταση των υποδομών και τον εκσυγχρονισμό του τροχαίου υλικού εμπορευμάτων, με τη χρηματοοικονομική σταθερότητα κλειδί για τη διατήρηση ενός ειδικευμένου εργατικού δυναμικού. Η αυξημένη στήριξη εντός του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου (ΠΔΠ) και των εσόδων του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών για την απαλλαγή των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι απαραίτητη.

Προώθηση Λειτουργιών Ενιαίου Φορτίου Φορτάμαξας και Συνδυασμένων Μεταφορών

Οι υπηρεσίες Single Wagon Load (SWL) και Combined Transport (CT) είναι κρίσιμες για τη διατήρηση αποτελεσματικών και βιώσιμων εμπορευματικών μεταφορών σε όλη την Ευρώπη. Ωστόσο, και οι δύο αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις λόγω των ανισορροπιών της αγοράς και ενός ρυθμιστικού πλαισίου που δεν αντικατοπτρίζει επαρκώς τη συμβολή τους στη μείωση του εξωτερικού κόστους, όπως η συμφόρηση, οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, η ατμοσφαιρική ρύπανση και τα ατυχήματα. Η στοχευμένη οικονομική στήριξη και οι προσαρμοσμένοι κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις είναι απαραίτητες για να διατηρηθούν αυτές οι βασικές υπηρεσίες και να βοηθηθεί η ΕΕ να επιτύχει τους μακροπρόθεσμους στόχους της για βιωσιμότητα, ασφάλεια και ενεργειακή απόδοση.

 Ψηφιοποίηση για Αποτελεσματικότητα του Σιδηροδρομικού Τομέα

Η επιτάχυνση της ανάπτυξης ψηφιακών τεχνολογιών είναι ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, της αποτελεσματικότητας και της ασφάλειας του τομέα των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Βασικές ψηφιακές καινοτομίες όπως το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) και η Ψηφιακή Αυτόματη Ζεύξη (DAC) έχουν τη δυνατότητα να μεταμορφώσουν τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, ενισχύοντας τη χωρητικότητα και τη διαλειτουργικότητα σε ολόκληρη την ΕΕ. Ωστόσο, η επιτυχής εφαρμογή απαιτεί συντονισμένες επενδύσεις και τη συμμετοχή του εργατικού δυναμικού, συμπεριλαμβανομένης της κατάλληλης κατάρτισης και αναβάθμισης των δεξιοτήτων. Η ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών πρέπει να συνοδεύεται από συστημικό σχεδιασμό για τη διασφάλιση της σχέσης κόστους-αποτελεσματικότητας, τη μεγιστοποίηση των κοινωνικών οφελών και την αποφυγή διαταραχών.

Μια ισχυρή σιδηροδρομική συνεργασία

Η μεγαλύτερη διασυνοριακή συνεργασία και η εναρμόνιση στη διαχείριση της σιδηροδρομικής χωρητικότητας είναι ζωτικής σημασίας για την πρόοδο του τομέα, παράλληλα με την ενίσχυση του ανταγωνισμού. Ο κατακερματισμός των διαδικασιών και των τεχνικών προτύπων στα κράτη μέλη εξακολουθεί να παρεμποδίζει την αποτελεσματικότητα των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Απαιτούνται πιο συνεπείς και εξορθολογισμένες πρακτικές διαχείρισης χωρητικότητας σε ολόκληρη την ΕΕ για την υποστήριξη των διασυνοριακών υπηρεσιών, της διαλειτουργικότητας και ενός γνήσιου ευρωπαϊκού δικτύου σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών ικανό να υποστηρίξει τους στόχους της ΕΕ για την κλιματική ουδετερότητα και την ολοκλήρωση της αγοράς.
Πηγή φωτογραφίας: CER