Το διαβαλτικό σιδηροδρομικό έργο έχει ήδη κοστίσει δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά απέχει χρόνια από την ολοκλήρωσή του
Τα τρία κράτη της Βαλτικής είχαν την ιδέα πριν από χρόνια για έναν σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας που εκτείνεται σε 870 χιλιόμετρα (540 μίλια) σε όλη την Εσθονία, τη Λετονία και τη Λιθουανία.
BBC News
Το Rail Baltica ξεκίνησε ως ένα μεγάλο έργο, αλλά τώρα έχει γίνει μια στρατηγική επιταγή: από την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι Βαλτικοί θεωρούν όλο και περισσότερο τον γείτονά τους ως υπαρξιακή απειλή.
Επί του παρόντος, δεν υπάρχει άμεση σύνδεση που να διασχίζει τη Βαλτική και να συνδέεται με την Πολωνία.
Η Rail Baltica θα το κάνει αυτό, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού και φέρνοντας οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη, αλλά το κόστος αυτού του φιλόδοξου προγράμματος αυξάνεται.
Εν τω μεταξύ, τα κράτη της Βαλτικής και οι σύμμαχοί τους στο ΝΑΤΟ χρειάζονται τον σιδηρόδρομο γρήγορα.
Ο υπουργός Υποδομών της Εσθονίας Βλαντιμίρ Σβετ είπε ότι η σιδηροδρομική σύνδεση είναι ζωτικής σημασίας εν μέσω του ρωσικού πολέμου στην Ουκρανία.
«Η ιστορία επαναλαμβάνεται», είπε. «Το επιθετικό καθεστώς του Πούτιν προσπαθεί να αναδημιουργήσει ένα αυτοκρατορικό σχέδιο στο έδαφος του πρώην σοβιετικού μπλοκ».
Η μνήμη δεκαετιών σοβιετικής κατοχής είναι ακόμα νωπή στη Βαλτική. Η Μόσχα απέλασε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους από την περιοχή στη Σιβηρία.
Η Εσθονία και η Λετονία μοιράζονται χερσαία σύνορα με τη Ρωσία, ενώ η Λιθουανία γειτνιάζει με τον ρωσικό θύλακα Καλίνινγκραντ, ο οποίος μοιράζεται επίσης σύνορα με την Πολωνία, και τον στενό σύμμαχο της Μόσχας, τη Λευκορωσία.
Περίπου 10.000 στρατιώτες του ΝΑΤΟ βρίσκονται επί του παρόντος στη Βαλτική, μαζί με τοπικά στρατεύματα. Ο συνολικός αριθμός τους θα μπορούσε να φτάσει τις 200.000 στο χειρότερο σενάριο.
«Το Rail Baltica θα αυξήσει τη στρατιωτική κινητικότητα και θα επιτρέψει στα τρένα να πάνε απευθείας από την Ολλανδία στο Ταλίν», δήλωσε ο διοικητής Peter Nielsen, από τη Μονάδα Ενσωμάτωσης Δυνάμεων του ΝΑΤΟ.
Για τον υπουργό υποδομών της Εσθονίας, ο σιδηρόδρομος είναι «ένας άθραυστος σύνδεσμος με τα δίκτυα της Ευρώπης».
Όχι πολύ μακριά από την πρωτεύουσα της Εσθονίας, το Ταλίν, στην κορυφή του σιδηροδρόμου, δεκάδες εργάτες συγκολλούν και σφυρηλατούν στο νέο τερματικό σταθμό επιβατών Ülemiste.
«Αυτό θα είναι το βορειότερο σημείο του δικτύου, η αφετηρία των 215 χιλιομέτρων σιδηροδρομικής γραμμής στην Εσθονία και 870 χιλιομέτρων στα τρία κράτη της Βαλτικής», δήλωσε ο Anvar Salomets, Διευθύνων Σύμβουλος της Rail Baltica Estonia, περπατώντας προσεκτικά στις εμβρυϊκές πλατφόρμες.
Το βορειότερο σημείο της γραμμής βρίσκεται στην Εσθονία, αν και υπάρχει ελάχιστη ένδειξη εργασιών
Μέχρι τώρα, οι Βαλτικές χώρες χρησιμοποιούσαν ρωσικό πλάτος γραμμής, επειδή το σιδηροδρομικό τους σύστημα χρονολογείται από τη σοβιετική εποχή.
Οι επιβάτες πρέπει να αλλάξουν τρένο στο ευρωπαϊκό σύστημα όταν φτάσουν στα πολωνικά σύνορα.
Το νέο δίκτυο θα χρησιμοποιεί το πλάτος της ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής γραμμής και θα συνδέεται απρόσκοπτα με τους σιδηροδρόμους σε όλη την ΕΕ.
«Τα τρένα θα κινούνται με ταχύτητα έως και 250 χλμ./ώρα (155 μίλια/ώρα) σε σύγκριση με 80 ή 120 χλμ./ώρα (50 ή 74 μίλια/ώρα) αυτή τη στιγμή», πρόσθεσε ο Σαλομέτς.
Αυτό σημαίνει ότι οι χρόνοι ταξιδιού από το Ταλίν στην πρωτεύουσα της Λιθουανίας, Βίλνιους, θα μειωθούν μαζικά, από τουλάχιστον 12 ώρες τώρα σε λιγότερο από τέσσερις.
«Θα αλλάξει το παιχνίδι, μειώνοντας τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις σε ολόκληρο τον τομέα των μεταφορών μας», λέει ο Σαλομέτς, ο οποίος προβλέπει μεγάλα οικονομικά οφέλη.
Πρόσφατη ανάλυση για την κοινοπραξία Rail Baltica εκτιμά τη συνολική οικονομική ώθηση σε 6,6 δισ. ευρώ (5,5 δισ. £).
«Η συντριπτική πλειονότητα των μελετών για τα υπάρχοντα σιδηροδρομικά συστήματα υψηλής ταχύτητας δείχνει θετικό οικονομικό αντίκτυπο», δήλωσε ο Άνταμ Κοέν από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϋ.
Getty Images
Η Λετονία και η Εσθονία έχουν επικριθεί για την κατασκευή σιδηροδρομικών τερματικών σταθμών πριν από τον ίδιο τον σιδηρόδρομο
Αλλά αυτά τα οφέλη δεν θα εμφανιστούν εν μία νυκτί και υπάρχει αυξανόμενη ανησυχία για το αυξανόμενο κόστος. Οι εκτιμήσεις των προγραμματιστών έχουν τετραπλασιαστεί από το 2017 και τώρα ανέρχονται σε 24 δισ. ευρώ.
Μέχρι στιγμής, η ΕΕ έχει επιδοτήσει το 85% του έργου και μόλις ανακοίνωσε άλλα 1,1 δισ. ευρώ.
Η Εσθονία και η Λετονία δέχτηκαν επίσης κριτική επειδή επικεντρώθηκαν στην εγκατάσταση των σιδηροδρομικών τερματικών σταθμών πρώτα πριν από την κατασκευή της κύριας γραμμής.
Ο Γάλλος μηχανικός Emilien Dang, του οποίου η RB Rail επιβλέπει το έργο, κατηγόρησε τις πρόσφατες παγκόσμιες κρίσεις για τη μεγάλη αύξηση του κόστους: «Η αρχική μας εκτίμηση δεν είχε λάβει υπόψη την πανδημία του Covid και τον υψηλό πληθωρισμό - και η κατάσταση στην Ουκρανία έχει αυξήσει δραματικά το κόστος του υλικού."
Καθώς περνούσε από ένα μεγάλο νέο τερματικό σταθμό στη λετονική πρωτεύουσα Ρίγα, ανέφερε επίσης πολιτιστικά ζητήματα.
«Η άποψη από τη Γαλλία, λανθασμένα, είναι ότι η Βαλτική είναι μια ενότητα. Αλλά είναι τρεις χώρες, με διαφορετικούς κανονισμούς».
Ο Γάλλος μηχανικός Emilien Dang είπε ότι το έργο έπρεπε να αντιμετωπίσει τρεις διαφορετικές χώρες με διαφορετικούς κανονισμούς
Τα κράτη της Βαλτικής αποφάσισαν να χωρίσουν το έργο σε δύο φάσεις. Το πρώτο, που κοστίζει 15 δισεκατομμύρια ευρώ, θα έχει μια μονή αντί για διπλή γραμμή μέχρι το 2030 και θα επικεντρωθεί στις πιο σημαντικές στάσεις τρένων.
Η δεύτερη γραμμή και οι πρόσθετοι σιδηροδρομικοί σταθμοί πρόκειται να ολοκληρωθούν ως μέρος μιας δεύτερης φάσης χωρίς συγκεκριμένη ημερομηνία ολοκλήρωσης ακόμη.
Το αυξανόμενο κόστος έχει ωθήσει τα κράτη να περιορίσουν ορισμένες από τις φιλοδοξίες τους.
«Μπορούμε να περιορίσουμε περαιτέρω το πεδίο εφαρμογής της πρώτης φάσης, για παράδειγμα συνδέοντας το αεροδρόμιο της Ρίγας σε μεταγενέστερο στάδιο», δήλωσε ο Άντρις Κούλμπεργκς, ο οποίος προεδρεύει της λετονικής κοινοβουλευτικής επιτροπής που ερευνά το έργο.
Καθώς δεν έχουν εξασφαλιστεί ακόμη δισεκατομμύρια ευρώ για την πρώτη φάση, αυτό μπορεί να είναι απαραίτητο.
Ο εθνικός ελεγκτής της Εσθονίας Janar Holm πιστεύει ότι είναι πιθανές καθυστερήσεις για πολλά ακόμη χρόνια: «Πρέπει να βρούμε τα κεφάλαια για να κατασκευάσουμε αυτόν τον σιδηρόδρομο τώρα, διαφορετικά θα είναι ακόμη πιο ακριβό».
Ο υπουργός υποδομών της χώρας, Βλαντιμίρ Σβετ, επέμεινε "μειώνουμε τον προϋπολογισμό όσο το δυνατόν περισσότερο, έχουμε εξορθολογίσει τη διαδικασία των δημοσίων συμβάσεων και, εάν χρειαστεί, θα λάβουμε δάνειο".
«Εάν θέλουμε να διατηρήσουμε τον πολιτισμό μας και να αισθανόμαστε ασφαλείς για την ελευθερία μας, δεν υπάρχει άλλος τρόπος από το να είμαστε σε μια ισχυρή ΕΕ, το ΝΑΤΟ και τη διεθνή κοινότητα που υποστηρίζει το διεθνές δίκαιο», πρόσθεσε.
Για τα τρία κράτη της Βαλτικής που απελευθερώθηκαν από τη Σοβιετική Ένωση για να ενταχθούν στην ΕΕ και στο ΝΑΤΟ, η Rail Baltica θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως σωσίβιο - εάν καταφέρει να παραμείνει σε τροχιά.
sidirodromikanea.blogspot.com