Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2024

Enrico Letta - πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας: Το όραμά του για τον ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο εξαρτάται από την ολοκλήρωση της Ένωσης Κεφαλαιαγορών


Στην έκθεσή του υψηλού επιπέδου για το μέλλον της ενιαίας αγοράς, ο Enrico Letta επιβεβαιώνει ότι «μια γνήσια ενιαία αγορά στον τομέα των μεταφορών παραμένει ένας σημαντικός στόχος που πρέπει να επιτευχθεί»

Μπάρμπαρα Ματσάντο 
Euractiv 03-10-2024 06:30 3 λεπτά. 

Σε μια συζήτηση την Τρίτη (1 Οκτωβρίου), ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας Ενρίκο Λέτα είπε ότι το όραμά του για ένα πανευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας θα πραγματοποιηθεί μόνο εάν η Ευρώπη πραγματοποιήσει το όνειρό της για μια ενιαία αγορά επενδύσεων και αποταμίευσης.

«Υποστηρίζουμε τους σιδηροδρόμους, αλλά αν δεν μπορούμε να πούμε κάτι ξεκάθαρο για τον τρόπο χρηματοδότησής τους, θα παραμείνει [μόνο] μια πολύ καλή έκφραση καλής θέλησης», είπε ο Letta στη συζήτηση της Τρίτης, που διοργανώθηκε από τον οργανισμό σιδηροδρομικής βιομηχανίας CER και το Ινστιτούτο Jacques Delors. .

Επί του παρόντος, πρόεδρος του Ινστιτούτου Jacques Delors, ο Letta είναι ο συγγραφέας μιας έκθεσης υψηλού προφίλ τον Απρίλιο, η οποία καθορίζει πώς η Ευρώπη μπορεί να εμβαθύνει την ενιαία αγορά της σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένων τόσο των χρηματοοικονομικών όσο και των μεταφορών.

Στον σιδηρόδρομο, η έκθεσή του συνηγορεί υπέρ της δημιουργίας ενός πανευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας και της ενισχυμένης συνδεσιμότητας μεταξύ των σιδηροδρομικών συστημάτων σε όλη την Ευρώπη.

Στην εκδήλωση, ο Letta μίλησε για μια νέα «ορμή» πίσω από την επέκταση των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων και υποστήριξε ότι αυτό ήταν, εν μέρει, αποτέλεσμα της έκθεσής του.

«Δεν θυμάμαι στιγμή κατά την οποία μπορέσαμε να συζητήσουμε πώς να επιταχύνουμε, πώς να κλιμακώσουμε, πώς να επανεκκινήσουμε την ευρωπαϊκή επένδυση σε τρένα, σιδηρόδρομους και εξοπλισμό για τρένα υψηλής ταχύτητας σε ευρωπαϊκό επίπεδο όπως αυτό που έχουμε σήμερα », είπε στην εκδήλωση.

Αλλά για τη Letta, αυτή η φιλοδοξία μπορεί να επιτευχθεί μόνο με μια βαθιά ανανέωση του ευρύτερου χρηματοδοτικού πλαισίου της Ευρώπης.

Μιλώντας σε δημοσιογράφους μετά την εκδήλωση, ο Letta μίλησε για τη «στενή σχέση μεταξύ (...) βελτίωσης των τρένων υψηλής ταχύτητας και της δημιουργίας μιας (ενιαίας) χρηματοπιστωτικής αγοράς όσον αφορά τις ιδιωτικές επενδύσεις» και είπε ότι η μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση αυτής της σχέσης ήταν η κύριο αποτέλεσμα της εκδήλωσης της Τρίτης.

Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων

Ο Letta αναφερόταν στην πρότασή του για «ένωση αποταμιεύσεων και επενδύσεων», η οποία μοιάζει πολύ με το σχέδιο της Ένωσης Κεφαλαιαγορών της ΕΕ, μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2015 υπό τον τότε πρόεδρο της Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ.

Εάν πετύχει, η πρωτοβουλία θα επιτρέψει καλύτερη ροή αποταμιεύσεων και επενδύσεων πέρα ​​από τα σύνορα της ΕΕ. Έχει λάβει εκ νέου την προσοχή από εθνικούς και ευρωπαίους ηγέτες τα τελευταία χρόνια, καθώς θα μπορούσε δυνητικά να ξεκλειδώσει δισεκατομμύρια επιπλέον ευρώ ιδιωτικών επενδύσεων για την επίτευξη των στόχων του κλίματος, της βιομηχανικής στρατηγικής και της άμυνας της ηπείρου.

Ωστόσο, η πρόοδος στην ολοκλήρωση της ένωσης κεφαλαιαγορών ήταν αργή και η επιτυχία δεν είναι εγγυημένη. Η ολοκλήρωση θα απαιτούσε εναρμόνιση των εθνικών δημοσιονομικών κανονισμών και πιο συγκεντρωτική εποπτεία σε ευρωπαϊκό επίπεδο – κάτι με το οποίο οι εθνικές πρωτεύουσες ήταν απρόθυμες να συμφωνήσουν.

Ο Letta τοποθέτησε την ένωση αποταμίευσης και επενδύσεων του ως προϋπόθεση για επαρκείς δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στον σιδηρόδρομο.

«Εάν δεν μπορέσουμε να οικοδομήσουμε μια ισχυρή ολοκληρωμένη χρηματοπιστωτική αγορά σε ευρωπαϊκό επίπεδο τα επόμενα δύο χρόνια, θα είναι αδύνατο να κινητοποιήσουμε ιδιωτικές επενδύσεις. Και χωρίς την κινητοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων, θα είναι αδύνατο να πειστούν και οι 27 (χώρες της ΕΕ) να βάλουν το δημόσιο χρήμα σε ένα κοινό κουτί», πρόσθεσε η Letta.

«Εάν δεν είμαστε σε θέση να έχουμε αυτή τη μόχλευση με ιδιωτική χρηματοδότηση, εικάζω ότι όλη η συζήτηση για τη δημόσια χρηματοδότηση θα οδηγήσει σε απογοήτευση», είπε στο Euractiv.

sidirodromikanea.blogspot.com