Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2024

Από πετρελαιοφόρα σε διηπειρωτικά τρένα: Επιτεύγματα και αναπτυξιακή πορεία των σιδηροδρόμων του Αζερμπαϊτζάν


Η 13η Οκτωβρίου γιορτάζεται κάθε χρόνο στο Αζερμπαϊτζάν ως Ημέρα των Εργαζομένων Σιδηροδρόμων - μια αργία που καθιερώθηκε το 2005 με διάταγμα του Προέδρου Ilham Aliyev. Η ημερομηνία αυτή συμβολίζει τη σημαντική συμβολή των σιδηροδρομικών μεταφορών στην ανάπτυξη της οικονομίας και της κοινωνίας της χώρας. Το σιδηροδρομικό δίκτυο του Αζερμπαϊτζάν, ένα από τα μεγαλύτερα στον Υπερκαύκασο, διαδραματίζει βασικό ρόλο στη μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών, συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.

report.az


Ιστορία και ρόλος των σιδηροδρόμων

Οι σιδηρόδρομοι στο Αζερμπαϊτζάν χρονολογούνται από τον Ιανουάριο του 1880, όταν τέθηκε σε λειτουργία η πρώτη γραμμή 20 χιλιομέτρων Μπακού - Σαμπούντσι - Σουραχανί. Αρχικά, η σιδηροδρομική υποδομή χρησίμευε για τη μεταφορά πετρελαίου από το Absheron στο λιμάνι του Μπακού. Έκτοτε, οι σιδηρόδρομοι της χώρας έχουν περάσει περιόδους εκσυγχρονισμού και επέκτασης.

Μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ, ο σιδηρόδρομος του Αζερμπαϊτζάν αναδιοργανώθηκε, αποτελώντας σημαντικό στοιχείο του νέου οικονομικού συστήματος. Το 2009, η Αζερμπαϊτζάν Railways CJSC δημιουργήθηκε με βάση τον κρατικό σιδηρόδρομο του Αζερμπαϊτζάν, ο οποίος σήμερα κατέχει ηγετική θέση στον κλάδο των μεταφορών της χώρας.

Η μηχανή της νέας γεωπολιτικής

Η Αζερμπαϊτζάν Railways CJSC έχει δομήσει τις δραστηριότητές της ως σημαντικό στοιχείο διεθνών διαδρόμων από την ίδρυσή της και έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο προς αυτή την κατεύθυνση. Η αποτελεσματική συνεργασία με πολλές χώρες και τα βήματα που έγιναν για την προσέλκυση φορτίου συνέβαλαν σημαντικά στο δυναμικό διαμετακόμισης και υλικοτεχνικής υποστήριξης της χώρας.

Τα τελευταία χρόνια, η γεωπολιτική κατάσταση έχει αυξήσει τη σημασία των σιδηροδρόμων του Αζερμπαϊτζάν, φέρνοντάς τους σε διεθνές επίπεδο. Το Αζερμπαϊτζάν έχει γίνει ένας σημαντικός κόμβος που συνδέει Ευρώπη και Ασία, ειδικά εντός του Μεσαίου Διαδρόμου - μια διαδρομή που παρακάμπτει τη Ρωσία και συνδέει την Κίνα με την Ευρώπη μέσω της Κεντρικής Ασίας, της Κασπίας Θάλασσας, του Καυκάσου και της Τουρκίας. Σήμερα, το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας διαδραματίζει βασικό ρόλο στη διασφάλιση της αποτελεσματικής και γρήγορης μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ των ηπείρων. Έτσι, παρά την έλλειψη πρόσβασης στην ανοιχτή θάλασσα, το Αζερμπαϊτζάν έχει γίνει σημαντικός διεθνής κόμβος μεταφορών.

Το ενδιαφέρον για τον Μεσαίο Διάδρομο αυξάνεται, όπως αποδεικνύεται από την αύξηση της εμπορευματικής κίνησης, η οποία αυξήθηκε κατά 70% φέτος, φτάνοντας τους 3,4 εκατ. τόνους, ξεπερνώντας το σύνολο του περασμένου έτους. Προβλέπεται ότι μέχρι το τέλος του έτους ο αριθμός αυτός θα φτάσει τους 4,2 εκατομμύρια τόνους. Οι παγκόσμιες γεωπολιτικές αλλαγές συμβάλλουν στην αυξανόμενη ζήτηση για διαδρομές που συνδέουν την Κίνα με την Ευρώπη και απαιτούν επίσης διαφοροποίηση και επέκταση της υποδομής του διαδρόμου. Οι συμφωνίες που επετεύχθησαν μεταξύ των χωρών επιβεβαιώνουν ότι το Αζερμπαϊτζάν μπορεί να παρέχει ταχύτερη και πιο αποτελεσματική παράδοση αγαθών από την Ασία, συμπεριλαμβανομένης της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας, γεγονός που θα αυξήσει σημαντικά την ελκυστικότητα του διαδρόμου.

Η επέκταση της διαδρομής πραγματοποιείται τόσο στη δυτική όσο και στην ανατολική πλευρά της Κασπίας Θάλασσας. Στα δυτικά, εκτός από το Μπακού-Τιφλίδα-Καρς, σχεδιάζεται η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Μπακού-Ναχτσιβάν-Καρς, που θα δημιουργήσει έναν επιπλέον κλάδο του Μεσαίου Διαδρόμου. Αναμένεται επίσης η ενοποίηση του Μεσαίου Διαδρόμου με τον Βορρά-Νότο, ο οποίος θα ενισχύσει το διαμετακομιστικό δυναμικό του Αζερμπαϊτζάν και των εταίρων του.

Στα ανατολικά, τα εμπορεύματα περνούν από την κινεζική πόλη Kashgar οδικώς μέσω Κιργιζίας, που συνδέονται με το σιδηρόδρομο στο Andijan (Ουζμπεκιστάν). Η κατασκευή μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής, που συμφωνήθηκε πρόσφατα από την Κίνα, την Κιργιζία και το Ουζμπεκιστάν, θα ανοίξει πρόσθετες ευκαιρίες για χώρες όπως το Τατζικιστάν, το Τουρκμενιστάν, το Αφγανιστάν και το Πακιστάν και ενδέχεται να δημιουργήσει συνθήκες για τη σύνδεση των διαδρόμων της Μέσης και του Αφγανιστάν .

Η ανάγκη για μεταφορά εμπορευμάτων από το Κιργιστάν, το Ουζμπεκιστάν, το Τουρκμενιστάν και το Τατζικιστάν μέσω της νότιας πτέρυγας του διαδρόμου μεταφοράς της Trans-Caspian Ανατολής-Δύσης, ως συνέχεια του Μεσαίου Διαδρόμου, υπάρχει ήδη και οι ευρωπαϊκές χώρες δείχνουν ενδιαφέρον για πρόσβαση στην Κεντρική Ασία αγορές. Σε απάντηση σε αυτό, οι Σιδηροδρόμοι του Αζερμπαϊτζάν ξεκίνησαν τη δημιουργία της Διεθνούς Ένωσης «Ευρασιατική Διαδρομή Μεταφορών» (ETR) για τη βελτίωση του συντονισμού των υπηρεσιών μεταφορών και την αύξηση της προσβασιμότητας στα τιμολόγια.

Η ανάπτυξη της ευρασιατικής οδού μεταφορών και ο εκσυγχρονισμός των βασικών σιδηροδρομικών γραμμών καθιστούν το Αζερμπαϊτζάν σημαντικό διαμετακομιστικό κόμβο. Έργα όπως το Μπακού-Τιφλίδα-Καρς και ο εκσυγχρονισμός των γραμμών που οδηγούν στα λιμάνια της Κασπίας Θάλασσας καθιστούν το Αζερμπαϊτζάν βασικό διαμετακομιστικό κόμβο. Επιπλέον, η κατασκευή νέας σιδηροδρομικής υποδομής και η ενσωμάτωσή της σε διεθνείς αλυσίδες logistics συμβάλλει στην αύξηση της οικονομικής επιρροής της χώρας.

Στο πλαίσιο των παγκόσμιων αλλαγών, οι σιδηρόδρομοι του Αζερμπαϊτζάν γίνονται όχι μόνο σημαντικό στοιχείο της οικονομίας αλλά και στρατηγικό γεωπολιτικό εργαλείο, διασφαλίζοντας τη σταθερότητα των ροών μεταφορών μεταξύ Ανατολής και Δύσης.

Επιτεύγματα και Δείκτες

Οι μεταρρυθμίσεις στις σιδηροδρομικές μεταφορές στο Αζερμπαϊτζάν αποφέρουν απτά αποτελέσματα, όπως επιβεβαιώνεται από στατιστικά στοιχεία. Από το 2020 έως το 2023, η χώρα αύξησε σημαντικά τον όγκο των μεταφορών της, υποδεικνύοντας βελτιώσεις στις υποδομές και την αποτελεσματικότητα της διαχείρισης του σιδηροδρομικού δικτύου.

Την περίοδο αυτή, ο όγκος των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών αυξήθηκε κατά 3,65 εκατ. τόνους (ή 25%), φθάνοντας τους 18,276 εκατ. τόνους. Ιδιαίτερα αισθητή είναι η ανάπτυξη στις διαμετακομιστικές μεταφορές, σημειώνοντας αύξηση 66,2% (ή 2,74 εκατ. τόνους), ξεπερνώντας τους 6,87 εκατ. τόνους. Αυτό υπογραμμίζει τον αυξανόμενο ρόλο του Αζερμπαϊτζάν ως διαμετακομιστικού διαδρόμου, ο οποίος είναι ιδιαίτερα σημαντικός στο πλαίσιο της ανάπτυξης μεγάλων έργων όπως Βορράς-Νότος και Ανατολή-Δύση.

Η εφαρμογή ψηφιακών τεχνολογιών απλοποιεί τις διαδικασίες μεταφοράς, καθώς ο χρόνος επεξεργασίας του φορτίου στα σύνορα έχει μειωθεί και οι αποστολείς μπορούν να παρακολουθούν το φορτίο τους σε πραγματικό χρόνο. Η μετάβαση στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες συνεχίζεται με ταχείς ρυθμούς και σήμερα οι σιδηρόδρομοι προσφέρουν τη δυνατότητα ηλεκτρονικής ανανέωσης υπολοίπου κάρτας στον ιστότοπό τους, επιτρέποντας στους επιβάτες να εξοικονομήσουν χρόνο. Επιπλέον, έχει εισαχθεί ένα δυναμικό σύστημα τιμολόγησης για τις υπεραστικές διαδρομές, όπου οι τιμές των εισιτηρίων εξαρτώνται από την ημέρα της εβδομάδας, την κατεύθυνση, τις αργίες και τη ζήτηση. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στους επιβάτες να λαμβάνουν πιο ευνοϊκές τιμές με έγκαιρη κράτηση και ενθαρρύνει τον προγραμματισμό ταξιδιού.

Το πρόγραμμα επιβράβευσης των προαστιακών τρένων μέσω της εφαρμογής ADY Mobile προσφέρει επιστροφή μετρητών 3% για κάθε ταξίδι, μπόνους εγγραφής και συμμετοχή στην κοινότητα, προσελκύοντας περισσότερους επιβάτες για χρήση σιδηροδρομικών μεταφορών και ψηφιακών υπηρεσιών.

Από το 2020 έως το 2023, ο αριθμός των επιβατών που χρησιμοποιούν τον σιδηρόδρομο αυξήθηκε 3,4 φορές, φθάνοντας τα 7,19 εκατομμύρια άτομα, ο υψηλότερος αριθμός από το 1995. Οι βελτιωμένες συνθήκες ταξιδιού, ο εκσυγχρονισμός του τροχαίου υλικού και η επέκταση των διαδρομών συνέβαλαν στην αύξηση της εμπιστοσύνης των επιβατών.

Τα έξοδα σιδηροδρομικών μεταφορών κατά την ίδια περίοδο αυξήθηκαν κατά 25,6%, φτάνοντας τα 501,159 εκατομμύρια manats (294,799 εκατομμύρια δολάρια). Σημαντική αύξηση σημειώνεται στα έξοδα μεταφοράς επιβατών - 2,6 φορές (έως 326,202 εκατομμύρια manat, ή 191,883 εκατομμύρια δολάρια), που σχετίζονται με την ανανέωση τροχαίου υλικού, τον εκσυγχρονισμό του σταθμού και τη βελτίωση των υπηρεσιών.

Ο μέσος μηνιαίος μισθός των υπαλλήλων των σιδηροδρόμων αυξήθηκε επίσης 2,2 φορές, φτάνοντας τα 1.200,3 manats (706,06 $), αντανακλώντας τις προσπάθειες για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την προσέλκυση ειδικευμένων ειδικών.

Η θετική δυναμική συνεχίστηκε και το 2024. Το πρώτο εξάμηνο ο όγκος εμπορευμάτων ήταν 9,32 εκατ. τόνοι, 1,8% περισσότερος από την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Η επιβατική κίνηση για την ίδια περίοδο αυξήθηκε κατά 19,2%, φτάνοντας τα 3,85 εκατομμύρια άτομα και πλησίασε τα 6 εκατομμύρια άτομα μετά από εννέα μήνες, υποδηλώνοντας σταθερή αύξηση της ζήτησης για σιδηροδρομικές μεταφορές.

Οι προσπάθειες για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας συνεχίζονται επίσης: ο μέσος μισθός των εργαζομένων τον Ιανουάριο-Ιούνιο 2024 ήταν 1.402,4 manats (824,94 $), 21,3% υψηλότερος σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.

Αναγνώριση και Βραβεία

Η αναγνώριση των προσόντων των υπαλλήλων των σιδηροδρόμων του Αζερμπαϊτζάν έχει αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία και οι επαγγελματικές τους διακοπές έχουν γίνει ένα σημαντικό γεγονός που αναδεικνύει τη συμβολή των εργαζομένων στην ανάπτυξη της χώρας. Κάθε χρόνο, οι καλύτεροι εργαζόμενοι του κλάδου λαμβάνουν κρατικά βραβεία και αναμνηστικά δώρα, αποδεικνύοντας την αναγνώριση του έργου τους και τον σημαντικό ρόλο τους στην ενίσχυση της εθνικής οικονομίας.

Σήμερα, οι Σιδηροδρόμοι του Αζερμπαϊτζάν είναι ένας σύγχρονος, δυναμικά αναπτυσσόμενος κλάδος που όχι μόνο υποστηρίζει την εγχώρια οικονομία, αλλά συμβάλλει επίσης στην ενσωμάτωση της χώρας σε παγκόσμια έργα μεταφορών, όπως η Ευρασιατική Διαδρομή και ο Μέσος Διάδρομος.

Δεδομένης της ενεργού επέκτασης των διαδρομών διεθνών μεταφορών και της ανάπτυξης υποδομών, ο ρόλος των σιδηροδρόμων του Αζερμπαϊτζάν θα ενισχυθεί, ενισχύοντας τη θέση της δημοκρατίας ως βασικό παράγοντα στο παγκόσμιο εμπόριο και την εφοδιαστική.

sidirodromikanea.blogspot.com