Οι μηχανοδηγοί ψήφισαν συντριπτικά υπέρ της αποδοχής μιας πολυετούς προσφοράς αμοιβής, δίνοντας τέλος σε μια διετή διαμάχη σε 16 σιδηροδρομικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Northern και TransPennine Express.
Το συνδικάτο Aslef είπε ότι τα μέλη του ψήφισαν με 96 τοις εκατό υπέρ μιας συμφωνίας που το συνδικάτο είπε ότι αξίζει 15 τοις εκατό για τρία χρόνια. Αυτό θα σήμαινε ότι ο μέσος μισθός ενός μηχανοδηγού θα αυξανόταν από 60.000 £ σε 69.000 £.
Η προσφορά έγινε από τη νέα κυβέρνηση των Εργατικών εντός εβδομάδων από τη νίκη του κόμματος στις γενικές εκλογές. Το αποτέλεσμα της κάλπης τερματίζει αυτό που ο Aslef αποκάλεσε τη μεγαλύτερη απεργία των μηχανοδηγών στην πρόσφατη ιστορία, κατά τη διάρκεια της οποίας οι οδηγοί έκαναν 18 ημέρες απεργίας. Το συνδικάτο είχε κατηγορήσει την προηγούμενη συντηρητική κυβέρνηση ότι «κάθεται στα χέρια» και αρνείται να διαπραγματευτεί.
Ο Mick Whelan, γενικός γραμματέας του Aslef, δήλωσε: «Η δύναμη και η ανθεκτικότητα και η αποφασιστικότητα που επέδειξαν οι μηχανοδηγοί για την προστασία των σκληρών και πληρωμένων όρων και προϋποθέσεων τους ενάντια στην πολιτική πειρατεία μιας ανίκανης και καταστροφικής κυβέρνησης των Τόρις έχει επικρατήσει.
«Δεν ήταν ένας αγώνας που επιζητούσαμε ή θέλαμε. Το μόνο που επιδιώξαμε μετά από πέντε χρόνια χωρίς αύξηση μισθών, δουλεύοντας σε ιδιωτικές εταιρείες που, καθ' όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου, δήλωναν εκατομμύρια λίρες σε κέρδη και μερίσματα στους μετόχους, ήταν ένα πλήγμα στο κόστος ζωής.
«Είμαστε ευγνώμονες που η Louise Haigh, η υπουργός Μεταφορών, και οι ενήλικες μπήκαν στην αίθουσα και αναζήτησαν μια δίκαιη πορεία προς τα εμπρός, ώστε τα τρένα να λειτουργούν και να κινούνται προς το συμφέρον του επιβάτη, του φορολογούμενου και όσων εργάζονται σε και είναι αφοσιωμένοι σε αυτόν τον κλάδο. Όσοι είπαν ψέματα για αυτήν την προσφορά αμοιβής και συνέδεαν τη συμφωνία που προσφέρεται στους οδηγούς με τις αποφάσεις για το επίδομα χειμερινών καυσίμων, θα πρέπει να ντρέπονται».
Η κ. Haigh είπε: «Μετά από δύο χρόνια χάους στους σιδηροδρόμους μας υπό τους Συντηρητικούς, αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα προς τη διόρθωση των σιδηροδρόμων μας και την ανάκαμψη της χώρας. Θα διασφαλίσει μια πιο αξιόπιστη υπηρεσία βοηθώντας στην προστασία των επιβατών από εθνικές απεργίες και, κυρίως, ανοίγει το δρόμο για ζωτικής σημασίας μεταρρυθμίσεις – συμπεριλαμβανομένου του εκσυγχρονισμού των απαρχαιωμένων πρακτικών εργασίας – για να διασφαλιστεί η καλύτερη απόδοση των σιδηροδρόμων για όλους».
Και πρόσθεσε: «Το κόστος της μη διευθέτησης θα ξεπερνούσε σημαντικά το κόστος αυτής της συμφωνίας κάτω από τον πληθωρισμό. Δεν θα κάνουμε το ίδιο λάθος με τους Συντηρητικούς, που σκόπιμα παρέτειναν τις διαμάχες με αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη απεργία στην ιστορία των σιδηροδρόμων – κοστίζοντας στην οικονομία μας και στους φορολογούμενους πάνω από 1 δισεκατομμύριο λίρες».
Κατά τη διάρκεια της διαμάχης, 13.000 οδηγοί έκαναν 18 ημέρες απεργίας, καθώς και αρνήθηκαν να εργαστούν υπερωρίες εκτός σύμβασης σε 16 εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των LNER, TransPennine Express και Northern. Η συμφωνία περιλαμβάνει αναδρομική αύξηση 5 τοις εκατό για το 2019 έως το 2022, 4,75 τοις εκατό για το 2022 έως το 2024 και ένα επιπλέον 4,5 τοις εκατό για το 2024 έως το 2025.
Η Kate Nicholls, διευθύνων σύμβουλος του UKHospitality, δήλωσε: «Οι επιχειρήσεις φιλοξενίας θα αναπνέουν τεράστια ανακούφιση από την είδηση ότι τα μέλη του Aslef ψήφισαν για τον τερματισμό της εθνικής διαφωνίας για τους μισθούς του συνδικάτου.
«Οι απεργίες ήταν εξαιρετικά ανατρεπτικές τα τελευταία δυόμισι χρόνια, με τις επιχειρήσεις να εκτιμάται ότι έχασαν 3,5 δισεκατομμύρια £ σε πωλήσεις ως αποτέλεσμα. Κοστίζει επίσης τους εργαζόμενους που δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στις βάρδιες και επηρεάζει τις οικογένειες που αναγκάστηκαν να ακυρώσουν σχέδια.
«Ένα ψήφισμα καθώς οδεύουμε προς τους χειμερινούς μήνες και το κρίσιμο «χρυσό τρίμηνο», όταν η φιλοξενία αποτελεί σημαντικό μέρος των εσόδων της γύρω στα Χριστούγεννα, ήταν απολύτως απαραίτητη. Με μια γραμμή που χαράσσεται τώρα κάτω από αυτή τη διαμάχη, ελπίζω ότι όλα τα μέρη μπορούν να συνεργαστούν για να ξαναχτίσουν την πίστη και την εμπιστοσύνη στο σιδηροδρομικό μας δίκτυο, το οποίο είναι τόσο κρίσιμο για τη φιλοξενία, την αναψυχή και τον τουρισμό».
Συνιστάται στους εργαζόμενους σιδηροδρόμων, που είναι μέλη της Ένωσης RMT, να αποδεχτούν ξεχωριστή προσφορά αμοιβής.
Γίνεται κατανοητό ότι η προσφορά για τους εργαζόμενους στο δίκτυο σιδηροδρόμων είναι για αύξηση βάσης κατά 4,5 τοις εκατό, με ισχύ από τον Ιανουάριο του 2024 έως τον Δεκέμβριο. Για όσους εργάζονται σε εταιρείες τρένων, η προσφορά θεωρείται ότι είναι αύξηση μισθού 4,75 τοις εκατό για το 2023/24 και 4,5 τοις εκατό για το 2024/25.
Ένας εκπρόσωπος της RMT είπε: «Έχει ληφθεί πρόταση πληρωμής σχετικά με τις εταιρείες εκμετάλλευσης τρένων και το Network Rail. Και τα δύο έχουν τεθεί σε δημοψήφισμα σε μέλη, τα οποία η NEC (εθνική εκτελεστική εξουσία) έχει συστήσει να αποδεχτούν».