Πέμπτη 11 Απριλίου 2024

Ο καυγάς ΓΑΙΑΟΣΕ με Onex για τη σιδηροδρομική γραμμή στα Ναυπηγεία Ελευσίνας



Προσπάθεια για να αποσοβηθεί μια δικαστική σύγκρουση μεταξύ του Δημοσίου και των ιδιωτικοποιημένων πλέον Ναυπηγείων Ελευσίνας θα καταβληθεί σήμερα, Τετάρτη, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Σε σύσκεψη που θα πραγματοποιηθεί παρουσία των υπουργών Ανάπτυξης και Υποδομών θα επιχειρηθεί να βρεθεί συμβιβαστική λύση στο θέμα της διεκδίκησης περίπου 36 στρεμμάτων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας από τις κρατικές επιχειρήσεις ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ.

 Βαγγέλης Μανδραβέλης
powergame.gr

Πρόκειται για την έκταση που «φιλοξενεί» τη μετρική σιδηροδρομική γραμμή, η οποία σήμερα παραμένει ανενεργή και στο παρελθόν συνέδεε την Αθήνα με την Πελοπόννησο. Υπενθυμίζεται ότι η γραμμή αυτή είχε αναβαθμιστεί στη δεκαετία του 2000 -τότε που ο ΟΣΕ είχε δισεκατομμύρια- αλλά, παρά την αναβάθμιση αυτήν, ποτέ δεν λειτούργησε. Στόχος δε ήταν ν’ αποτελέσει μια γραμμή περισσότερο ατραξιόν τουριστικής ανάπτυξης και λιγότερο αστικών και υπεραστικών μεταφορών από την Αθήνα μέχρι και το Ναύπλιο.

Τώρα η σιδηροδρομική γραμμή ως ακίνητο φαίνεται να περιέρχεται στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και στον νέο επενδυτή, την Onex, και η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία διαχειρίζεται το σύνολο της κινητής και ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, έχει προσφύγει με ασφαλιστικά μέτρα κατά της εγγραφής των συγκεκριμένων εκτάσεων στο Κτηματολόγιο.

Συγκεκριμένα, η εταιρεία, προκειμένου να διασφαλίσει ότι δεν θα υπάρξει μεταβιβαστική σύμβαση στο Κτηματολόγιο, λόγω της επικύρωσης συμφωνίας εξυγίανσης, η οποία θα κατέλυε τη νομική βάση των αγωγών περί αυτούσιας απόδοσης των συγκεκριμένων ακινήτων, κατέθεσε στο τέλος Μαρτίου (27.03.2024) αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά των Ναυπηγείων Ελευσίνας και της ONEX με αίτημα προσωρινής διαταγής την απαγόρευση μεταβολής της νομικής και πραγματικής κατάστασης των ακινήτων.

Η αίτηση της ΓΑΙΑΟΣΕ αρχικά είχε προσδιοριστεί να συζητηθεί στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών στις 29 Μαρτίου 2024. Κατόπιν αιτήματος, ωστόσο, αναβλήθηκε για τις 16 Απριλίου 2024. Σημειώνεται ότι η σιδηροδρομική γραμμή διέρχεται τις παρυφές του ακινήτου των Ναυπηγείων Ελευσίνας, αλλά σίγουρα το «χωρίζει», σχεδόν στα δύο. Και όσο αυτά ήταν δημόσια επιχείρηση, το κακό ήταν μικρό. Τώρα, που γίνεται ιδιωτικό το ναυπηγείο, το πρόβλημα γίνεται μεγάλο.

Πρόκειται αναμφίβολα για μια κλασική αστοχία της γραφειοκρατίας του Δημοσίου και του Υπερταμείου, που αντί να προλάβει τα κακώς κείμενα, έρχεται να τα θεραπεύσει. Σημειώνεται ότι η υπόθεση της εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας «τρέχει» εδώ και μια εξαετία και ήταν γνωστές οι προσπάθειες της κυβέρνησης για είσοδο επενδυτή στην επιχείρηση.

Πάντως, στη σύσκεψη θα γίνει μια δεύτερη προσπάθεια να κλείσει το θέμα «φιλικά», πριν φτάσει η υπόθεση στη Δικαιοσύνη. Για τον λόγο αυτόν έχουν προσκληθεί η διοίκηση του Υπερταμείου, η διοίκηση της θυγατρικής της ΓΑΙΑΟΣΕ, στελέχη του υπ. Ανάπτυξης, συμπεριλαμβανομένου του υπουργού Κώστα Σκρέκα, οι υφυπουργοί του υπουργείου Υποδομών, Ν. Ταχιάος και Χρ. Αλεξοπούλου, ο επικεφαλής της Onex, Π. Ξενοκώστας κ.ά.

Το Εθνικό Κτηματολόγιο στην Ελευσίνα συντάχθηκε κατά το πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα κτηματογράφησης το 1995, ενώ το τοπικό Κτηματολογικό Γραφείο ξεκίνησε να λειτουργεί το 2004. Σύμφωνα με τη ΓΑΙΑΟΣΕ, η εταιρεία, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, για τη διασφάλιση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, ζήτησε και έλαβε από το Ελληνικό Κτηματολόγιο, για όλη την Επικράτεια, όταν αυτό κατέστη εφικτό, όλα τα στοιχεία των γεωτεμαχίων επί των οποίων υφίσταται εμπράγματο δικαίωμα του Οργανισμού.

Μέσω της ενέργειας αυτής, διά της αντιπαραβολής των γεωχωρικών δεδομένων, που παράχθηκαν από τις μελέτες καταγραφής και τοπογραφικής αποτύπωσης της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ με τα στοιχεία του λειτουργούντος Κτηματολογίου, κατέστη για πρώτη φορά δυνατός ο εντοπισμός των προβλημάτων, που αφορούσαν, κατά κύριο λόγο, μη αναγνώριση κυριότητας ή γεωμετρικές διαφορές ως προς το σχήμα ή/και το εμβαδόν της ιδιοκτησίας του ΟΣΕ.

Ωστόσο, διαπιστώθηκαν και σοβαρότερα προβλήματα, όπως για παράδειγμα, στην Ελευσίνα, όπου και διαπιστώθηκε πως, κατά την κτηματογράφηση, δεν αναγνωρίστηκε ο ΟΣΕ ως ιδιοκτήτης, ούτε καν στο τμήμα της υφιστάμενης μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής. Το ζητούμενο, ωστόσο, είναι το πότε αυτό υπέπεσε στην αντίληψη της ΓΑΙΑΟΣΕ και του Υπερταμείου και το τι έπραξαν μέχρι σήμερα.

sidirodromikanea.blogspot.com