Αν και έχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από τότε που η κοινοπραξία Hellenic Train – DAMCO, δηλαδή το κοινό σχήμα των πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ομίλου Κοπελούζου, ανακηρύσσονταν «με τη βούλα» προσωρινός ανάδοχος του έργου της «Λειτουργίας, Συντήρησης, Εκμετάλλευσης, Ολοκλήρωση Μελετών, Κατασκευής Έργων και Προμήθεια Εξοπλισμού του Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι. Θριασίου Πεδίου», μέσω σύμβασης παραχώρησης αξίας άνω των 561 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ στα 696 εκατ.), εντούτοις, ακόμα δεν έχει «κλείσει η δουλειά» για το μεγάλο project - logistics center που είναι γνωστό και ως «Θριάσιο II» (Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής Θριασίου Πεδίου).
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Τι πρέπει να γίνει και μέχρι πότε
Προ ημερών μόλις, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με υπογραφή Χρ. Σταϊκούρα, γνωστοποίησε ότι έδωσε νέα παράταση του χρόνου ισχύος της Προσφοράς του προσωρινού αναδόχου «ΕΝΩΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ HELLENIC TRAIN - DAMCO», έως τις 30-06-2024, με το προηγούμενο ορόσημο, πάλι κατόπιν χορήγησης πρόσθετου χρόνου (ακολουθώντας την εκπνοή της προηγούμενης προθεσμίας στις 28-12-2023), να λήγει στο τέλος Φεβρουαρίου 2024. Παράλληλα, ο ανάδοχος καλείται να μεριμνήσει για την παράταση της ισχύος των σχετικών εγγυητικών επιστολών αναδόχου τουλάχιστον έως και τις 31 Αυγούστου 2024, προσκομίζοντας στην Αναθέτουσα Αρχή τα απαραίτητα έγγραφα που αποδεικνύουν την εν λόγω παράταση το αργότερο μέχρι τις 14 Μαρτίου 2024. Και βέβαια, πάνω απ’ όλα, καλείται να ολοκληρώσει εντός της προθεσμίας, δηλαδή μέσα στο προσεχές 4μηνο, τη διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, προκειμένου τα συμβατικά έγγραφα να εγκριθούν από την Αναθέτουσα Αρχή και να ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Είναι προφανές ότι ο προσωρινός ανάδοχος δεν έχει μέχρι σήμερα ολοκληρώσει τη διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων και με την από 22-2- 2024 επιστολή του επέλεξε να παρατείνει την ισχύ της προσφοράς του. Στο σημείο αυτό να καταγραφεί μία ακόμα παράμετρος που συνδέεται με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Όπως προκύπτει, το «δίδυμο» HELLENIC TRAIN – DAMCO στην επιστολή του με την οποία αιτήθηκε εκ νέου παράταση ισχύος της προσφοράς του έως τις 30-06-2024, έκανε λόγο ότι χρειάζεται χρόνο προκειμένου να λάβει από την αρμόδια Επιτροπή Ανταγωνισμού την σχετική έγκριση αναφορικά με την συγκέντρωση των επιχειρήσεων που αφορά στην συσταθησόμενη από την Ένωση Προσώπων, Εταιρεία Ειδικού Σκοπού (SPV), σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Μένει να φανεί, λοιπόν, αν το χρονικό «τράτο» σχετίζεται απλώς και μόνο με τέτοια διαδικαστικά, πλην όμως σοβαρά, ζητήματα, ή αν έχουν προκύψει άλλα «αγκάθια» με τα κόστη, τη χρηματοδότηση, το μοντέλο επένδυσης – ανάπτυξης. Πάντως, ήδη έχουν δοθεί σχετικές παρατάσεις κατά συνέπεια μένει να δούμε αν τηρηθεί το νέο χρονοδιάγραμμα.
Η ανάπτυξη
Η έκταση αναμένεται να διαμορφωθεί και μετατραπεί σε μεγάλο logistics center, σύγχρονο κέντρο συνδυασμένων μεταφορών και αποθήκευσης. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης, περιλαμβανομένης και της περιόδου εκτέλεσης του τεχνικού έργου, ορίστηκε στα 30 έτη. Σημειώνεται πως η κοινοπραξία υπήρξε ο μοναδικός διεκδικητής του έργου στην τελευταία προσπάθεια δημοπράτησης του, καθώς προηγούμενα εγχειρήματα είτε δεν προχώρησαν είτε οι διαγωνισμοί κηρύχθηκαν άγονοι.
Η ανάπτυξη προωθείται σε ακίνητο κυριότητας του ΟΣΕ Α.Ε., σε έκταση περίπου 1.450 στρεμμάτων, που βρίσκεται σε έκταση όμορη στο «Θριάσιο Ι» (εκεί την επένδυση προωθεί, με σύμβαση παραχώρησης, η ΘΕΚ ΑΕ στην οποία συμμετέχουν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και ο όμιλος Goldair), μία από τις μεγαλύτερες στην Αττική, όπου υφίστανται σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου και γραφείων και άλλα κτήρια υποστηρικτικών υπηρεσιών. Στην έκταση αναμένονταν να υλοποιηθεί μεγάλο logistics center, με σιδηροδρομικές και άλλες υποδομές.
Βάσει όσων αναφέρονταν σε προκηρύξεις, η σύμβαση παραχώρησης έχει ως αντικείμενο την εκτέλεση του τεχνικού έργου (ολοκλήρωση μελετών, κατασκευή έργων και προμήθεια Εξοπλισμού) του σιδηροδρομικού terminal, καθώς και τη παροχή των υπηρεσιών, τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης. Εντός του Χώρου Παραχώρησης υπάρχει και λειτουργεί Σιδηροδρομική Υποδομή και θα παρέχονται υπηρεσίες σιδηροδρομικής εξυπηρέτησης λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις της Σύμβασης Παραχώρησης. Για την ολοκλήρωση του συνόλου του Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι. εκκρεμούν εργασίες κατασκευής κτιρίων και προμήθειας και εγκατάστασης ειδικού εξοπλισμού τις οποίες θα αναλάβει να εκτελέσει ο Παραχωρησιούχος στο πλαίσιο εκτέλεσης του Τεχνικού Έργου.
Στην πλήρη διαμόρφωσή του, στο πλαίσιο εκτέλεσης της υπό ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης, ο χώρος αναμένεται να αποτελείται από τις ακόλουθες λειτουργικές ενότητες/περιοχές λειτουργίας: α) Σιδηροδρομικό Σύστημα, β) Χώρος Μεταφόρτωσης Συνδυασμένων Μεταφορών, γ) Χώρος Εξυπηρέτησης Ε/Κ, δ) Χώρος Μεταφόρτωσης Φορτίου Βαγονιών, ε) Χώροι Μεταφόρτωσης Γενικού Φορτιού, στ) Χώρος Μεταφόρτωσης Οχημάτων, ζ) Οδικό Σύστημα, η) Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου, θ) Χώρος Μεταφόρτωσης Υγρών Φορτίων.
sidirodromikanea.blogspot.com