«ΜΑΡΑΖΩΣΕ» Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΧΩΡΙΣ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΟΔΟΝΤΩΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ – ΧΑΝΕΙ 600 ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ…
Με την ελπίδα ότι ο Οδοντωτός θα ξαναμπεί στις ράγες εντός της εβδομάδας, με βάση και τις εκτιμήσεις του ΟΣΕ, ζουν στο Διακοπτό και τα Καλάβρυτα, πολύ περισσότερο δε οι φίλοι του δημοφιλούς σιδηροδρόμου που κάνουν λόγο για ένα καταστροφικό φθινόπωρο για τη γραμμή.
Και πώς να μην είναι όταν εξαιτίας των παύσεων λειτουργίας λόγω των κατολισθήσεων για δύο δεκαπενθήμερα αλλά και όλο τον Νοέμβριο, η περιοχή έχασε 36.000 επισκέπτες…
Κατά συνέπεια, τα επακόλουθα τις καταστροφικής πυρκαγιάς του περασμένου Ιουλίου, πλήττουν ανεπανόρθωτα την τοπική κοινωνία και οικονομία και είναι ευχή όλων να μην υπάρξουν νέες κατολισθήσεις που θα «πνίξουν» τη γραμμή με πέτρες και χώματα και θα καταδικάσουν δύο περιοχές στην απομόνωση. Κι αν αυτό δεν ισχύει για τα Καλάβρυτα, που ούτως ή άλλως τα τελευταία χρόνια εξελίσσονται σε δημοφιλές χειμερινό τουριστικό θέρετρο, το Διακοπτό φαίνεται πως «ζει» από τον Οδοντωτό και η ζημιά ως τώρα είναι ανεπανόρθωτη.
Σύμφωνα πάντως με εκτιμήσεις και στην περίπτωση που δεν μεσολαβήσει νέα κακοκαιρία, στα τέλη της επόμενης εβδομάδας αναμένεται να επιστρέψει στις ράγες ο Οδοντωτός. Πάνω στη γραμμή εργάζεται συνεργείο του ΟΣΕ και του δήμου Καλαβρύτων καθαρίζει και ελέγχει το δίκτυο που έχει πληγεί από την εκτεταμένη κατολίσθηση στις 2 Νοεμβρίου. Οι επιθεωρήσεις που έγιναν εκ νέου από κλιμάκιο τεχνικών του ΟΣΕ έδειξαν ότι η γραμμή εξακολουθεί να είναι ανθεκτική στις αλλεπάλληλες κατολισθήσεις Οκτωβρίου και Νοεμβρίου.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Υποδομών με πρωτοβουλία της υφυπουργού Χριστίνας Αλεξοπούλου, ανταποκρίθηκε στο αίτημα του δήμου Καλαβρύτων να χορηγήσει εκτάκτως 100.000 ευρώ από το Ταμείο Φυσικών Καταστροφών για να συνδράμει στις εργασίες αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής του Οδοντωτού.
Το τρίτο «χτύπημα» ήταν το πιο βαρύ
΄΄Είμαστε στο τελικό στάδιο καθαρισμού των γραμμών, ελπίζουμε ότι αυτή την εβδομάδα η γραμμή θα δοθεί στην κυκλοφορία. Απ’ όσο γνωρίζουμε θα γίνει έλεγχος μέχρι τα Καλάβρυτα για να πιστοποιηθεί ότι η διαδρομή είναι πλέον καθαρή και δεν υπάρχει πρόβλημα ασφαλείας. Από εκεί και πέρα θα δούμε πώς θα οργανωθεί΄΄, ανέφερε στo Protionline.gr ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Οδοντωτού Σιδηροδρόμου Διακοπτού – Καλαβρύτων Γιάννης Καραπαναγιώτης.
Αναφορικά με την τρίτη αυτή διακοπή που ήταν μεγαλύτερη από τις υπόλοιπες, ο κ. Καραπαναγιώτης είπε: ΄΄Πράγματι η τρίτη διακοπή λειτουργίας ήταν η μεγαλύτερη. Είχαμε παύση δρομολογίων δεκαπέντε ημέρες τον Σεπτέμβριο, 15 ημέρες τον Οκτώβριο και τώρα μετράμε ήδη έναν μήνα που ο Οδοντωτός είναι εκτός λειτουργίας. Αυτό, όπως μας μεταφέρθηκε, οφείλεται στο γεγονός ότι η τελευταία κατολίσθηση ήταν η πιο έντονη και τα καιρικά φαινόμενα ήταν ακραία. Μάλιστα, οι κατολισθήσεις σημειώθηκαν σε μήκος 2 χιλιομέτρων, από το 2ο ως το 4ο χιλιόμετρο της γραμμής. Μην ξεχνάμε ότι το βουνό που γειτνιάζει κάηκε ολόκληρο και έχουν δημιουργηθεί χαράδρες, με αποτέλεσμα τα νερά της βροχής να παρασύρουν ό,τι βρουν και να καταλήγουν στη γραμμή. Στην καθυστέρηση της αποκατάστασης συνετέλεσε και το γεγονός ότι δεν επέτρεψαν και οι καιρικές συνθήκες άμεσες παρεμβάσεις και τα συνεργεία δεν επιχείρησαν αμέσως για λόγους ασφαλείας΄΄.
Ως προς το τι θα γίνει στη συνέχεια κι αν ο Σύλλογος Φίλων Οδοντωτού γνωρίζει εάν με αυτές τις τελευταίες παρεμβάσεις θωρακίζεται η γραμμή και μελλοντικά, ο πρόεδρός του σημείωσε: ΄΄Αυτό είναι κάτι που δεν το γνωρίζουμε. Εμείς αυτό που θέλουμε είναι να βρεθούν και να δοθούν μόνιμες λύσεις ώστε ο Οδοντωτός να ανακτήσει τη χαμένη του αίγλη έτσι ώστε να συνεχίσει να δίνει προστιθέμενη αξία στην περιοχή μας. Είναι γεγονός πως εξαιτίας αυτής της κατάστασης, ειδικά το Διακοπτό έχει υποστεί οικονομική καταστροφή. Με τις ακυρώσεις των δρομολογίων έχουν «παγώσει» τα πάντα. Ο Οδοντωτός πλέον έχει αποκτήσει φανατικό κοινό όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε όλο τον κόσμο. Είναι κρίμα τώρα να ανακόψουμε αυτή την πορεία. Σκεφτείτε ότι πριν τη διακοπή λειτουργίας είχαμε επισκέπτες, πέρα από χώρες της Ευρώπης, από όλο τον κόσμο και από χώρες όπως Νότιος Κορέα, Ιαπωνία, Ινδονησία κ.ά. Αυτά βέβαια προϋποθέτουν έναν ασφαλή Οδοντωτό ώστε να συνεχίσει να λειτουργεί όπως σε αυτά τα 128 χρόνια΄΄.
Ακόμη και ο Νοέμβριος θα ήταν «φίσκα», αλλά…
Ο κ. Καραπαναγιώτης αναφέρθηκε στη ζήτηση που υπάρχει, λέγοντας: ΄΄Η ζήτηση είναι όλο τον χρόνο ενώ παλιότερα δεν συνέβαινε αυτό. Πιο παλιά είχαμε και μήνες «νεκρούς» με μικρή κίνηση. Για παράδειγμα, παλιά ο Νοέμβριος ήταν «νεκρός» μήνας για τον Οδοντωτό, τώρα όμως παρουσιάζει τεράστια ζήτηση. Με τη μόνη διαφορά ότι φέτος τον Νοέμβριο δεν λειτουργήσαμε καθόλου. Γενικότερα, το 2023 δεν ήταν καλό, αφού μέσα σε αυτούς τους έντεκα μήνες δεν λειτουργήσαμε τους τέσσερις. Για να δούμε την απώλεια σε αριθμούς, αρκεί να υπολογίσουμε ότι σε έξι δρομολόγια έχουμε 600 επιβάτες, άρα μιλάμε για 600 επιβάτες την ημέρα, άρα χάσαμε 18.000 επιβάτες σε έναν μήνα΄΄…
Πάντως, η παρέμβαση πρέπει να θεωρείται πρόσκαιρη, καθώς για την αποτροπή μελλοντικών κατολισθήσεων έχει διαπιστωθεί ότι απαιτούνται μεγαλύτερα έργα υποδομής και αντιστήριξης των πρανών. Λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι έχουμε μπει πλέον σε μια περίοδο που θα κυριαρχούν τα μικρής διάρκειας, αλλά ακραία, καιρικά φαινόμενα, είναι βέβαιο ότι τα κατολισθητικά φαινόμενα στην περιοχή θα επαναλαμβάνονται κάθε φορά που το καθεστώς οριακής τους ισορροπίας θα μεταβάλλεται εξαιτίας των βροχοπτώσεων…
protionline.gr
sidirodromikanea.blogspot.com