Παρασκευή 3 Νοεμβρίου 2023

Η Ισπανία λέει στοπ στις πτήσεις μικρών αποστάσεων και προσανατολίζεται σε εναλλακτική μεταφορά με τρένο

«Το τρένο θα είναι το μέσο μεταφοράς του 21ου αιώνα», δήλωσε η ηγέτης της Sumar Yolanda Díaz, επιμένοντας ότι οι πτήσεις μικρών αποστάσεων «πρέπει να σταματήσουν».
Στόχος είναι πτήσεις από πόλεις όπως η Βαρκελώνη, η Βαλένθια, το Αλικάντε και η Σεβίλλη προς τη Μαδρίτη, δρομολόγια που εκτελούνται επί του παρόντος από την Iberia, τη Vueling και την Air Europa | Pau Barrena/AFP μέσω Getty Images

Ο σχηματισμός νέας κυβέρνησης συνασπισμού στην Ισπανία προμηνύει μεγάλες αλλαγές για τις πτήσεις μικρών αποστάσεων της χώρας.

Το Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα του πρωθυπουργού Πέδρο Σάντσεθ υπέγραψε συμφωνία συνασπισμού με το ακροαριστερό κόμμα Sumar που περιλαμβάνει περίπου 230 πολιτικές υποσχέσεις που καλύπτουν τα επόμενα τέσσερα χρόνια — συμπεριλαμβανομένης της δέσμευσης για περιορισμό των σύντομων πτήσεων εντός της χώρας.

Η ιδέα είναι παρόμοια με ένα πρόγραμμα στη Γαλλία και θα καταργούσε τις εσωτερικές πτήσεις όπου υπάρχει εναλλακτική σιδηροδρομική γραμμή που διαρκεί λιγότερο από δυόμισι ώρες.

«Το τρένο θα είναι το μέσο μεταφοράς του 21ου αιώνα», δήλωσε η ηγέτης της Sumar Yolanda Díaz, επιμένοντας ότι οι πτήσεις μικρών αποστάσεων «πρέπει να σταματήσουν».

Αλλά το σχέδιο - όπως και ο προκάτοχός του στη Γαλλία - είναι γεμάτο κενά και οι ακτιβιστές φοβούνται ότι δεν θα κάνει πολλά για τον περιορισμό των πτήσεων.

Στόχος είναι πτήσεις από πόλεις όπως η Βαρκελώνη, η Βαλένθια, το Αλικάντε και η Σεβίλλη προς τη Μαδρίτη, δρομολόγια που εκτελούνται επί του παρόντος από την Iberia, τη Vueling και την Air Europa. Για άλλα δρομολόγια εσωτερικού, όπως η Βαρκελώνη-Σεβίλλη, το σιδηροδρομικό ταξίδι διαρκεί περισσότερες από πέντε ώρες, που σημαίνει ότι δεν θα επηρεαστούν.

Το μέτρο αποσκοπεί στον τερματισμό των πτήσεων από πόλη σε πόλη μικρής διάρκειας, αλλά ο Javier Gándara, πρόεδρος της ισπανικής ένωσης αεροπορικών εταιρειών ALA, δήλωσε σε δήλωση ότι «τα τελευταία χρόνια, οι επιβάτες έχουν ήδη μετατοπιστεί από αεροπλάνα σε τρένα», προσκρούοντας στο σιδηρόδρομο. μερίδιο των δρομολογίων εσωτερικού σε πάνω από 80 τοις εκατό και σε ορισμένες περιπτώσεις — όπως η γραμμή Μαδρίτης-Βαλένθια — σε περισσότερο από 90 τοις εκατό.

Πρόσθεσε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι που παίρνουν το αεροπλάνο από δευτερεύουσες πόλεις στη Μαδρίτη χρησιμοποιούν το Διεθνές Αεροδρόμιο Barajas της πρωτεύουσας ως κόμβο για να πετάξουν σε πιο μακρινούς προορισμούς — και αυτοί οι τύποι πτήσεων δεν θα περιοριστούν με το νέο μέτρο.

Επειδή τα περισσότερα αεροδρόμια δεν είναι απευθείας στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας, η μετακίνησή τους στον σιδηρόδρομο δεν είναι πρακτική, είπε. Το να ταξιδέψετε από τη Βαλένθια σε έναν διεθνή προορισμό που εξυπηρετείται από την ισπανική πρωτεύουσα, για παράδειγμα, σημαίνει πρώτα να πάτε στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της Μαδρίτης και μετά να πάρετε ένα περιφερειακό τρένο, το μετρό ή ένα ταξί για το Barajas.

Το αεροδρόμιο πρόκειται να συνδεθεί με το σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας έως το 2026.

Γαλλικό Μέτρο

Οι ΜΚΟ και οι ακτιβιστές ανησυχούν ότι η ισπανική προσπάθεια θα είναι εξίσου αναποτελεσματική στην ώθηση της Γαλλίας να περιορίσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από πτήσεις μικρών αποστάσεων.

Το γαλλικό μέτρο εγκρίθηκε πέρυσι, αλλά αφορά μόνο τρία δρομολόγια: πτήσεις μεταξύ του αεροδρομίου Παρισιού-Ορλί και του Μπορντό, της Ναντ και της Λυών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ότι τέτοιοι κανονισμοί μπορούν να τεθούν σε ισχύ μόνο εάν υπάρχουν γνήσιες εναλλακτικές σιδηροδρομικές γραμμές διαθέσιμες για την ίδια διαδρομή — δηλαδή πολλές απευθείας συνδέσεις κάθε φορά καθημερινά.

Οι Ecologistas en Acción, ένας συνασπισμός βάσης 300 ισπανικών περιβαλλοντικών ΜΚΟ, επαίνεσε τη γενική ιδέα ως «ένα μέτρο αστέρι» του πράσινου κινήματος. Όμως, δεδομένου ότι η απαγόρευση δεν θα ισχύει για τις πτήσεις ανταπόκρισης σε αεροδρόμια κόμβων, χαρακτήρισε το σχέδιο «καθαρά συμβολικό». Οι αεροπορικές εταιρείες κατέληξαν σε παρόμοιο συμπέρασμα.

Τα αεροπορικά ταξίδια ευθύνονται για περίπου το 2,5 τοις εκατό των παγκόσμιων εκπομπών CO2 - η συνολική συμβολή του κλάδου στην κλιματική αλλαγή είναι ακόμη μεγαλύτερη χάρη στις επιπτώσεις που δεν προκαλούνται από CO2 - καθιστώντας το βασικό στόχο για τους αγωνιστές για το κλίμα.

«Εάν υπάρχει η ευκαιρία να δημιουργηθούν σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ποιότητας που καλύπτουν αυτούς τους προορισμούς, είναι μια αξιέπαινη πρωτοβουλία», δήλωσε ο Jaime Peraire, καθηγητής αεροναυπηγικής στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης. «Όταν εξετάζονται οι εκπομπές ανά μίλι, τα τρένα αναδεικνύονται ως ο πιο αποτελεσματικός τρόπος μεταφοράς, ακολουθούμενα από τα αεροπλάνα και μετά τα αυτοκίνητα».

Είπε ότι η διαφορά εκπομπών μεταξύ τρένων και αεροπλάνων είναι περίπου 30 τοις εκατό.

Η Iberia αντιστέκεται στην ιδέα. Σε έκθεση που δημοσιεύθηκε νωρίτερα φέτος , ανέφερε ότι οι εσωτερικές πτήσεις ευθύνονται για λιγότερο από το 1 τοις εκατό των εκπομπών CO2 της Ισπανίας και ότι οι πτήσεις από την ισπανική πρωτεύουσα προς άλλες μεγάλες πόλεις συνεισέφεραν 329 εκατομμύρια ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας πέρυσι.

Η αντικατάσταση των σύντομων πτήσεων με τρένα θα απαιτούσε μεταξύ οκτώ και 10 τρένων υψηλής ταχύτητας την ώρα από το Barajas.

«Μέχρι να υπάρξει ένα πραγματικό διατροπικό σύστημα που επιτρέπει την αποτελεσματική σύνδεση των αεροδρομίων με σιδηροδρόμους υψηλής ταχύτητας, είναι αδύνατο να αντικατασταθούν οι πτήσεις μικρών αποστάσεων με σιδηροδρομικά ταξίδια», δήλωσε ο Beatriz Guillén, διευθυντής παγκόσμιων πωλήσεων του αερομεταφορέα.

Η Renfe, η ισπανική σιδηροδρομική εταιρεία, δήλωσε ότι είναι έτοιμη σε περίπτωση που το μέτρο δημιουργήσει πρόσθετη ζήτηση για ταξίδια με τρένο, προσθέτοντας ότι «έχει επαρκή χωρητικότητα τρένων υψηλής ταχύτητας για να καλύψει τις διαδρομές» που συνδέουν τη Βαρκελώνη, τη Βαλένθια, το Αλικάντε και τη Σεβίλλη με τη Μαδρίτη.

Ο Renfe πρόσθεσε ότι νέα επιβατικά τρένα που θα τεθούν σε λειτουργία τους επόμενους μήνες θα αυξήσουν τη μεταφορική ικανότητα.

Τα κόμματα του συνασπισμού έχουν προθεσμία έως τις 27 Νοεμβρίου για να σχηματίσουν κυβέρνηση.

politico.eu
sidirodromikanea.blogspot.com