Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2023

ΕΡΓΟΣΕ και ΟΣΕ απαντούν σε ερώτηση σχετικά με την δημιουργία σταθμού του προαστιακού σιδηροδρόμου στο Κρυονέρι της Αττικής.



Η ΕΡΓΟΣΕ και Ο ΟΣΕ απαντούν σε σχετική ερώτηση του βουλευτή κ. Βασιλείου Βιλιάρδου σχετικά με την δημιουργία σταθμού του προαστιακού σιδηροδρόμου στο Κρυονέρι της Αττικής

Σε απάντησή της η ΕΡΓΟΣΕ αναφέρει:

Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού, το οποίο αφορά στην υπ’ αριθμ. 1445/31.10.2023 Ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή από το βουλευτή κ. Βασίλειο Βιλιάρδο, σας γνωρίζουμε τα παρακάτω όσον αφορά στα θέματα αρμοδιότητας ΕΡΓΟΣΕ:

Η ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., υλοποιεί τα έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, σύμφωνα με τον Ν.3891/10, «Αναδιάρθρωση εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ Α.Ε. και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και άλλες διατάξεις για το σιδηροδρομικό τομέα», όπως αυτός ισχύει μετά την εφαρμογή του Ν.4974/22 (ΦΕΚ ΑΊ 85/29-9-2022) «Διατάξεις για τις δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών - Αναδιοργάνωση των εταιρειών ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και λοιπές διατάξεις», άρθρα 36 έως 51, ειδικότερα δε τα έργα τα οποία εκτελούνται στο δίκτυο υπό κατασκευή (“construction manager”), με συγχρηματοδότηση από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα των Προγραμματικών Περιόδων.

Τα έργα εντάσσονται στο γενικότερο στρατηγικό σχεδίασμά για τα έργα μεταφορών, όπως διαμορφώνεται σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και τον ΟΣΕ Α.Ε.

Ειδικότερα όσον αφορά στα ερωτήματα που τίθενται στην Αναφορά σχετικά με τη δημιουργία στάσης του προαστιακού σιδηρόδρομου στο Κρυονέρι Αττικής, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

1. Η δημοπράτηση του έργου κατασκευής της σιδηροδρομικής στάσης Κρυονερίου βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η σύναψη σύμβασης κατασκευής εκτιμάται εντός του Δεκεμβρίου 2023.

2. Η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής στάσης Κρυονερίου θα πληροί όλες τις προδιαγραφές για την εξυπηρέτηση επιβατικού κοινού και αμαξοστοιχιών υπεραστικής ή/και προαστιακής εξυπηρέτησης.

Όσον αφορά στο χώρο στάθμευσης επιβατικών οχημάτων IX στο σταθμό, έχουν προβλεφθεί στάσεις στάθμευσης σύμφωνα με τον διαθέσιμο χώρο.

3. Η λειτουργία σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα της ΕΡΓΟΣΕ. Σύμφωνα με το Ν.3891/10, άρθρο 4,ως ισχύει σήμερα, η ΕΡΓΟΣΕ είναι αρμόδια για την υλοποίηση των έργων που της αναθέτει ο ΟΣΕ ως διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής. Την ευθύνη διαχείρισης και εκμετάλλευσης της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής και την ευθύνη λειτουργίας της υφιστάμενης υποδομής έχει ο ΟΣΕ σύμφωνα με το άρθρο 3 του ιδίου Νόμου.

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για περαιτέρω διευκρινίσει

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΛΗΟΣ


Απάντηση ΟΣΕ

Σε συνέχεια της Ερώτησης υπό το γ' σχετικό του βουλευτή της ΝΔ κ. Β. Βιλιάρδου με θέμα «Δημιουργία σταθμού του προαστιακού σιδηροδρόμου στο Κρυονέρι της Αττικής», σάς ενημερώνουμε ότι:

1.   Σε ό,τι αφορά την κατασκευαστική πρόοδο της στάσεως Κρυονερίου, σημειώνεται ότι το έργο βρίσκεται υπό την ευθύνη της ΕΡΓΟΣΕ, η οποία διαθέτει και τη σχετική πληροφόρηση.

2.   Σε ό,τι αφορά το λειτουργικό σχεδιασμό της στάσης (διάταξη, μήκος αποβαθρών, κλίσεις, εξο­πλισμός), αυτή ανταποκρίνεται στη λειτουργία τοπικών προαστιακών αμαξοστοιχιών. Αποτελεί διεθνή πρακτική, για λόγους ταχύτητας, η εξυπηρέτηση των επιβατών υπεραστικών αμαξοστοιχιών να περιορίζεται μόνο σε σταθμούς κομβικούς ή αυτούς μεγάλων πόλεων. Σημειώνεται πως σήμερα καμία αμαξοστοιχία μεγάλων αποστάσεων δεν σταθμεύει σε κανέναν σταθμό μεταξύ Αθηνών και Οινόης.

Ο Διευθ. Σύμβουλος
Παν. Τερεζάκης


Ερώτηση Βουλευτή Β1 Βορείου Τομέα Αθηνών Βασίλειου Βιλιάρδου

ΠΡΟΣ: Τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

ΘΕΜΑ: «Δημιουργία σταθμού του προαστιακού σιδηροδρόμου στο Κρυονέρι της Αττικής»

Κύριε Υπουργέ,

Η δημοπράτηση του σιδηροδρομικού σταθμού του Κρυονερίου στην Αττική, που αποτελεί διαρκές αίτημα των κατοίκων των Βορείων Προαστίων της Αθήνας και όχι μόνο, είχε δρομολογηθεί, από όσο γνωρίζουμε, για τις αρχές του 2023, μετά από πολλές παρατάσεις. Ο προϋπολογισμός του σχετικού έργου ήταν 5,88 εκατομμύρια ευρώ, προ ΦΠΑ. Ο σχεδιασμός του ως άνω σταθμού παραπέμπει σε τυπική σιδηροδρομική στάση του προαστιακού, δηλαδή, προβλέπει απλές αποβάθρες εκατέρωθεν της διπλής γραμμής.

Όσον αφορά στον σιδηροδρομικό σταθμό του Κρυονερίου, έχουμε ρωτήσει στο παρελθόν (βλ. αρ. κατάθεσης 944/05.11.2021) για το αν θα εξυπηρετεί και υπεραστικά σιδηροδρομικά δρομολόγια, λάβαμε, όμως, αντικρουόμενες απαντήσεις. Η ΕΡΓΟΣΕ απάντησε ότι θα πληροί τις προδιαγραφές για εξυπηρέτηση προαστιακής ή υπεραστικής κυκλοφορίας, ενώ ο ΟΣΕ ότι θα χρησιμοποιείται μόνο για τον προαστιακό Αττικής-Βοιωτίας, ως σιδηροδρομική στάση δηλαδή, κάτι στο οποίο παραπέμπει και ο σχεδιασμός της. Προηγουμένως σε άλλη ερώτησή μας (βλ. αρ. κατάθεσης 6549/15.05.2020) για τη δημιουργία στάσης των υπεραστικών αμαξοστοιχιών στο σταθμό Αγίου Στεφάνου, το Υπουργείο σας είχε απαντήσει ότι, ο σταθμός Κρυονερίου θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μέλλον για την γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκης, αλλά δεν ήταν ξεκάθαρο το πώς (δηλαδή ως στάση ή όχι).

Επαναλαμβάνουμε ότι, ένας σιδηροδρομικός σταθμός στην βόρεια είσοδο του λεκανοπεδίου της Αθήνας, όπως συμβαίνει και στο εξωτερικό, θα εξυπηρετήσει πολλούς επιβάτες που διαμένουν στην περιοχή, ενώ θα αποσυμφορήσει την κίνηση προς το κέντρο. Θα εξοικονομήσει, επίσης, χρόνο και ταλαιπωρία, αφού, αυτήν την περίοδο, υπάρχει αργοπορία στο τμήμα έως την Οινόη και ειδικά στον Κεντρικό Σταθμό Λαρίσης, όπου τα έργα αναβάθμισης και υπογειοποίησης στα Σεπόλια είναι ακόμη υπό εξέλιξη και όπως φαίνεται, η πρόοδος είναι πάρα πολύ αργή, ως συνήθως.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Σε ποιο σημείο προόδου βρίσκεται η δημοπράτηση - κατασκευή του σιδηροδρομικού σταθμού του Κρυονερίου;

2. Θα εξυπηρετεί ο σταθμός του Κρυονερίου υπεραστικά δρομολόγια; Υπάρχει δυνατότητα σχετικής εξυπηρέτησης με την υπάρχουσα σχεδίαση ή θα γίνει άλλος σχεδιασμός σε αυτόν ή σε άλλον σταθμό στην βόρειο είσοδο της μητροπολιτικής περιοχής των Αθηνών για να εξυπηρετούνται και υπεραστικά δρομολόγια; Προβλέπεται να υπάρχει χώρος στάθμευσης επιβατικών οχημάτων ΙΧ στον σταθμό Κρυονερίου;

3. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί άλλος σταθμός του υπάρχοντος σιδηροδρομικού δικτύου στην βόρεια Αττική για τη μετεπιβίβαση των υπεραστικών δρομολογίων, μέχρι να γίνει ο σταθμός Κρυονερίου ή αν τελικά γίνει, δεν θα εξυπηρετεί υπεραστικά δρομολόγια;

Ο ερωτών βουλευτής ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΒΙΛΙΑΡΔΟΣ


Απάντηση υπουργείου Υποδομών -Μεταφορών

Θέμα: «Δημιουργία σταθμού του προαστιακού σιδηροδρόμου στο Κρυονέρι της Αττικής»

Σχετ: Η Ερώτηση 1445/31.10.2023

Σε απάντηση της παραπάνω σχετικής Ερώτησης, σας επισυνάπτουμε το με αρ. πρωτ. 10444/23/08.11.2023 σχετικό έγγραφο της Ανώνυμης Εταιρείας «ΕΡΓΟΣΕ», το με αρ. πρωτ. 9061417/07.11.2023 σχετικό έγγραφο της Ανώνυμης Εταιρείας «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος» καθώς επίσης και το με αρ. πρωτ. 337635/09.11.2023 σχετικό έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών.

Ο Υπουργός
Υποδομών & Μεταφορών

Χρήστος Σταϊκούρας



Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης

Σιδηροδρομικά Νέα (sidirodromikanea.blogspot.com)