Πέμπτη 1 Ιουνίου 2023

Να τερματιστεί η εκκρεμότητα με την ζημιογόνα Fret SNCF και να έρθει σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιδιώκει η Γαλλική κυβέρνηση

Ο Beaune επιβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση θα «υπερασπιστεί μια υπεύθυνη λύση για την Fret SNCF χωρίς απολύσεις προσωπικού, χωρίς ιδιωτικοποίηση και χωρίς αλλαγή τρόπου μεταφοράς».


Αντιμέτωπη με την προοπτική επιστροφής της κρατικής ενίσχυσης 5∙3 δισ. ευρώ που χορηγήθηκε νωρίτερα στη ζημιογόνο Fret SNCF, ή πιθανώς άλλων κυρώσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η γαλλική κυβέρνηση επιδιώκει να διαπραγματευτεί έναν συμβιβασμό που θα συνεπαγόταν τη λήξη της Fret SNCF στην τρέχουσα μορφή.

 γράφει ο Jérémie Anne .

Ο Υπουργός Μεταφορών Clément Beaune συνάντησε τον Πρόεδρο & Γενικό Διευθυντή της SNCF Jean-Pierre Farandou και εκπροσώπους τεσσάρων συνδικαλιστικών οργανώσεων σιδηροδρόμων στις 23 Μαΐου για να περιγράψει τη θέση της κυβέρνησης και να αναφέρει λεπτομερώς τις τελευταίες προτάσεις για επενδύσεις στη γαλλική επιχείρηση σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Ο Beaune επιβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση θα «υπερασπιστεί μια υπεύθυνη λύση για το Fret SNCF χωρίς απολύσεις προσωπικού, χωρίς ιδιωτικοποίηση και χωρίς αλλαγή τρόπου μεταφοράς».

Η κίνηση έρχεται ως απάντηση στην ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις 18 Ιανουαρίου ότι είχε ξεκινήσει λεπτομερή έρευνα για τα μέτρα που έλαβε η γαλλική κυβέρνηση το 2007-19 για την παροχή οικονομικής υποστήριξης στη θυγατρική Fret SNCF της εθνικής εταιρείας.

Σε μια προσπάθεια να αποκρούσει την απειλή από την Επιτροπή, η κυβέρνηση προτείνει την αναδιάρθρωση των εμπορευματικών επιχειρήσεων του εθνικού σιδηροδρομικού φορέα σε ριζική μορφή. Σε μια διαδικασία που θα αντικατοπτρίζει την εκκαθάριση στην Ιταλία της κρατικής αεροπορικής εταιρείας Alitalia και την αντικατάστασή της από την ITA Airways το 2021, η Fret SNCF θα αποσυναρμολογηθεί και θα αντικατασταθεί εν μέρει από έναν οργανισμό που θα φέρει νέο όνομα και με διαφορετικό και πολύ μειωμένο ρόλο. Οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να συνεχιστούν με σκοπό την επίτευξη λύσης έως τα τέλη του τρέχοντος έτους.

Φορτίο αμαξοστοιχίας που εκφορτώνεται σε άλλους φορείς εκμετάλλευσης

Σύμφωνα με τις τρέχουσες προτάσεις της κυβέρνησης, η Fret SNCF θα προσφέρει τη δραστηριότητά της στη μεταφορά εμπορευμάτων με τρένο σε άλλους φορείς. Οι υπηρεσίες σιδηροδρομικού φορτίου αντιπροσωπεύουν το 30% της κίνησης και περίπου το 20% του κύκλου εργασιών, περίπου 750 εκατ. ευρώ ετησίως. Η διαγωνιστική διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί το αργότερο έως τον Ιούλιο του 2024.

Το προσωπικό που απασχολείται στον τομέα του σιδηροδρομικού φορτίου θα έχει τη δυνατότητα να μετατεθεί σε άλλους φορείς εκμετάλλευσης ή να παραμείνει στην SNCF. Το τροχαίο υλικό που χρησιμοποιείται στις 23 κύριες ροές αμαξοστοιχίας, που αντιπροσωπεύει το 30% του στόλου της Fret SNCF, θα γίνει διαθέσιμο σε άλλους φορείς εκμετάλλευσης.

Μεταξύ των υπηρεσιών σιδηροδρομικού φορτίου είναι το τρένο υψηλού προφίλ des primeurs , το διανυκτέρευση express φορτίου που μεταφέρει εποχικά φρούτα και λαχανικά από τη νοτιοδυτική Γαλλία στις αγορές του Παρισιού. Διαχειριζόμενη από τη θυγατρική της SNCF Rail Logistics Europe, η υπηρεσία αποσύρθηκε το 2019 και αποκαταστάθηκε τον Οκτώβριο του 2021 χάρη σε μια κρατική επιδότηση που είχε σχεδιαστεί για να διασφαλίσει ότι η αμαξοστοιχία θα λειτουργεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2024.

Μια ανασυσταθείσα εταιρεία Fret SNCF που θα ιδρυθεί στις 31 Δεκεμβρίου 2024 θα αποτελούσε μια άλλη θυγατρική του κύριου ομίλου και θα διατηρήσει τις υπηρεσίες φορτάμαξας και τον ρόλο της διαχείρισης χωρητικότητας. Η SNCF θα κατέχει την πλειοψηφία του κεφαλαίου στη νέα εταιρεία, αλλά θα είναι ανοιχτή σε μειοψηφικές συμμετοχές από άλλους δημόσιους φορείς και τον ιδιωτικό τομέα. Προς το παρόν, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι ο δημόσιος τομέας θα διατηρήσει την πλειοψηφία στο διηνεκές. Η απώλεια του κρατικού ελέγχου θα ήταν πιθανώς ανάθεμα για τα συνδικάτα των σιδηροδρόμων.

Μια άλλη θυγατρική θα δημιουργηθεί για να αναλάβει τις τρέχουσες εγκαταστάσεις συντήρησης της Fret SNCF. Περισσότερες λεπτομέρειες των προτάσεων θα συζητηθούν τώρα από το SNCF, τα σιδηροδρομικά συνδικάτα και την κυβέρνηση.

Συνέχιση της υποστήριξης των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών

Ο Beaune επέμεινε στις 23 Μαΐου ότι η κυβέρνηση ήταν αποφασισμένη να συνεχίσει την υποστήριξή της για τις επιχειρήσεις σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, δηλώνοντας ότι η βοήθεια προς τους φορείς εκμετάλλευσης θα αυξηθεί από 170 εκατ. ευρώ ετησίως σήμερα σε 200 εκατ. ευρώ ετησίως από το 2025 έως τουλάχιστον το 2030. Σκοπός να βοηθήσει στην επίτευξη της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές και των στόχων της κλιματικής αλλαγής, τα μέτρα υποστηρίζονται από ένα επενδυτικό πακέτο αξίας 4 δισ. ευρώ για το 2023-32 που αποτελεί μέρος του σχεδίου των 100 δισ. ευρώ για την αναζωογόνηση των σιδηροδρόμων που ανακοίνωσε η πρωθυπουργός Ελίζαμπεθ Μπορν στις 24 Φεβρουαρίου.

Περίπου 2 δισεκατομμύρια θα επενδυθούν το 2023-2027 με 900 εκατ. ευρώ απευθείας από το γαλλικό κράτος, συμπεριλαμβανομένων 470 εκατ. ευρώ μέσω τοπικών και περιφερειακών αρχών μέσω του μελλοντικού Contrat de Plan Etat-Région . Η κυβέρνηση επέμεινε ότι αυτό ήταν σχεδόν τετραπλάσιο από ό,τι τα τελευταία πέντε χρόνια. Τα κεφάλαια θα διατεθούν για βελτιώσεις υποδομής κατά μήκος των κύριων εμπορευματικών αρτηριών, με μεγέθυνση των περιτύπων φόρτωσης της σήραγγας και εκσυγχρονισμό των ναυπηγείων όπως αυτά του Miramas και του Woippy. Η υπόλοιπη δόση των 2 δισ. ευρώ θα επενδυθεί το 2027-32.

Τα νέα για πρόσθετα κεφάλαια χαιρετίστηκαν από τον βιομηχανικό οργανισμό Fret Ferroviaire Français du Futur , ο οποίος είπε ότι η ανακοίνωση ήταν «επιτέλους μέχρι τις προκλήσεις της αλλαγής των μεταφορών προς όφελος των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών… το σχέδιο σημαίνει ότι ο στόχος για μερίδιο 18% για τους σιδηροδρόμους είναι εφικτή η μεταφορά εμπορευμάτων έως το 2030». Ενώ το μερίδιο των σιδηροδρόμων ήταν 10∙7% το 2021 και το καλύτερο από το 2017, η 4F Alliance προειδοποίησε ότι οι καλές προθέσεις έπρεπε να υποστηριχθούν με δράση. Κάλεσε την κυβέρνηση να καθορίσει προτεραιότητες «για τα διάφορα έργα που βρίσκονται τώρα στο τραπέζι» και είπε ότι θα παρακολουθεί την κατάσταση.

Όχι ρώσικη ρουλέτα

Ερωτηθείς για το μέλλον των εμπορευματικών επιχειρήσεων της SNCF στο ειδησεογραφικό πρόγραμμα France Info στις 25 Μαΐου, ο Clément Beaune παραδέχτηκε ότι «η επιβίωση της Fret SNCF, των δημόσιων σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στη Γαλλία, είναι υπό αμφισβήτηση».

Αρκετοί μήνες συζητήσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αποφυγή μιας επίσημης διαδικασίας ήταν «μια σκληρή μάχη», είπε ο υπουργός, αλλά η απειλή της νομικής διαδικασίας «υπάρχει, είναι πραγματικότητα… Δεν θέλω να παίξω ρώσικη ρουλέτα ή Βελγική ρουλέτα γιατί, ναι, υπάρχουν έξι σφαίρες στην κάννη και η πιθανότητα να χάσει είναι, δυστυχώς, εξαιρετικά υψηλή».

railwaygazette.com
sidirodromikanea.blogspot.com