Οι σιδηροδρομικές εταιρείες υποστηρίζουν τη στροφή προς την ψηφιακή τεχνολογία για την άρση των φραγμών στα διασυνοριακά ταξίδια, μια κίνηση σύμφωνα με τους στόχους της ΕΕ για διπλασιασμό του μεριδίου των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών και της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας υψηλής ταχύτητας έως το 2030.
Του Sean Goulding Carroll
Θεωρούμενες ως μία από τις πιο παραδοσιακές βιομηχανίες της ΕΕ, οι σιδηροδρομικές εταιρείες θεωρήθηκαν απρόθυμες να υιοθετήσουν ψηφιακές λύσεις σε σύγκριση με τις αντίστοιχες αεροπορικές εταιρείες.
Όμως τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αλλαγή νοοτροπίας. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι επαγγελματίες του κλάδου έχουν προτείνει την ψηφιοποίηση – τη χρήση σημείων δεδομένων και τεχνητής νοημοσύνης για την επίλυση προβλημάτων σε πραγματικό χρόνο – ως βασικό πυλώνα για να γίνει ο σιδηροδρομικός τομέας πιο ανταγωνιστικός και αξιόπιστος.
Οι τεχνικοί έλεγχοι, όπως η ανάγκη χειροκίνητης προσαρμογής των φρένων σε διαφορετικούς εθνικούς κανόνες, δημιουργούν επί του παρόντος χρονοβόρα εμπόδια στα διασυνοριακά ταξίδια.
Ωστόσο, η ψηφιακή τεχνολογία θεωρείται ως ένας τρόπος εναρμόνισης τέτοιων ελέγχων, διασφαλίζοντας ότι ολοκληρώνονται με ελάχιστες καθυστερήσεις.
Τον Ιούλιο του 2022, οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών εταιρειών υπέγραψαν τη Διακήρυξη της Βιέννης για την ψηφιοποίηση στον σιδηροδρομικό τομέα , δεσμευόμενοι να χρησιμοποιούν ψηφιακές λύσεις.
Σύμφωνα με τη δήλωση, οι εταιρείες τρένων συμφωνούν να χρησιμοποιούν νέα τεχνολογία για να «ξεπεράσουν τις εθνικές επιχειρησιακές προδιαγραφές» και να υποστηρίξουν την «διάδοση εναρμονισμένων τεχνικών λύσεων σε όλη την Ευρώπη».
Αυτό περιλαμβάνει την υποστήριξη της κατάργησης των εθνικών κανόνων που εμποδίζουν τη διαλειτουργικότητα.
Ενώ η μετάβαση από το οδικό στο σιδηρόδρομο είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ στις μεταφορές, τα σύνορα μεταξύ των κρατών μελών αποτελούν βάρος για πολλούς φορείς εκμετάλλευσης τρένων, ιδιαίτερα για τις εμπορευματικές μεταφορές, προειδοποιεί έκθεση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ.
Δημιουργία καλύτερων υποδομών
Μια πρόσφατη έκθεση της EY που ανατέθηκε από μεγάλους φορείς της σιδηροδρομικής βιομηχανίας διαπίστωσε ότι ο τριπλασιασμός των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας σε ολόκληρο το μπλοκ θα μείωνε δραστικά τις εκπομπές των μεταφορών ενώ θα ενίσχυε τις ευρωπαϊκές οικονομίες.
Σύμφωνα με την πρόταση, κάθε μεγάλη πόλη στην ηπειρωτική Ευρώπη θα συνδέεται με σύνδεση υψηλής ταχύτητας, μειώνοντας τους χρόνους του σιδηροδρομικού ταξιδιού και παρέχοντας μια ελκυστική και πιο πράσινη εναλλακτική λύση για τις πτήσεις.
Για να επιτευχθεί αυτή η φιλοδοξία, η EY εκτιμά ότι θα απαιτηθούν περίπου 550 δισεκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις υποδομής.
Σύμφωνα με τον Steve Cockerell, διευθυντή μάρκετινγκ του κλάδου για τους σιδηροδρόμους με την αμερικανική εταιρεία υποδομής Bentley Systems, μια προσέγγιση «ψηφιακής αδελφοποίησης» στην υποδομή τρένων υψηλής ταχύτητας μπορεί να μειώσει το κόστος πριν ξεκινήσει η κατασκευή.
Η ψηφιακή αδελφοποίηση βλέπει τη δημιουργία ενός εικονικού μοντέλου που αντικατοπτρίζει τις πραγματικές συνθήκες. Αυτό το μοντέλο τροφοδοτείται με μεγάλες ποσότητες δεδομένων, επιτρέποντάς του να αντικατοπτρίζει με ακρίβεια τα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά.
«Τα ψηφιακά δίδυμα στο σιδηρόδρομο δεν είναι πλέον θέμα επιστημονικής φαντασίας», είπε ο Cockerell στο EURACTIV.
Συνδέοντας τον φυσικό και τον εικονικό κόσμο, δίνουν στους λήπτες αποφάσεων βελτιωμένες γνώσεις για πιθανές προκλήσεις, εξήγησε ο Cockerell.
Για τη δημιουργία αυτών των εξελιγμένων μοντέλων, τα δεδομένα συλλέγονται με διάφορους τρόπους, όπως αισθητήρες που τοποθετούνται κατά μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών και στο τροχαίο υλικό, και μέσω της χρήσης drones σάρωσης λέιζερ.
Μόλις συλλεχθούν επαρκή δεδομένα, οι μηχανικοί μπορούν να δοκιμάσουν νέες επιλογές υποδομής στο ψηφιακό δίδυμο, παρατηρώντας πιθανές συνέπειες.
Αυτό επιτρέπει στις εταιρείες να κατανοούν καλύτερα τα προβλήματα πριν φέρουν συνεργεία κατασκευών, αποφεύγοντας τις υπερβάσεις κόστους και τις καθυστερήσεις.
Η ψηφιακή τεχνολογία μπορεί να «κόψει εκατοντάδες ώρες χειροκίνητου προγραμματισμού», σύμφωνα με τον Cockerell.
Ενώ τα ερωτήματα σχετικά με την τιμή αφθονούν, ο Cockerell λέει ότι η μακροπρόθεσμη εξοικονόμηση που προσφέρει η τεχνολογία αντισταθμίζει την αρχική τιμή.
«Το κόστος, ή πιο συγκεκριμένα, ποιος θα πληρώσει για τη δημιουργία και τη συνεχή συντήρηση των ψηφιακών διδύμων είναι μια ερώτηση που μας κάνουν συχνά, αλλά σε σύγκριση με τα οφέλη που παρέχουν, νομίζω ότι σύντομα θα θεωρηθεί ασήμαντο», είπε. .
Η τεχνολογία μπορεί να επισημάνει πιθανές απαιτήσεις συντήρησης προτού εξελιχθούν σε σοβαρά προβλήματα, είπε ο Cockerell.
«Σε έναν κλάδο όπου η ασφάλεια είναι πρωταρχικής σημασίας, αισθάνομαι ότι οι επενδύσεις και η χρήση της ψηφιακής δίδυμης τεχνολογίας θα απαιτηθούν σύντομα από τις κυβερνήσεις και απλώς θα γίνουν business as usual».
Την περασμένη εβδομάδα, η Επίτροπος Μεταφορών Adina Vălean ανακοίνωσε ότι η ΕΕ θα υποστηρίξει 10 πιλοτικά έργα σιδηροδρόμων, επεκτείνοντας τις επιλογές διασυνοριακών τρένων σε ολόκληρη την ήπειρο.
Εφαρμογή σιδηροδρομικών γραμμών μίας στάσης
Εκτός από τη βελτίωση των υποδομών, η ψηφιοποίηση θεωρείται ως ένας τρόπος για να ενθαρρύνει τους επιβάτες να επιλέγουν τρένα για μεγαλύτερα ταξίδια – βασικό μέρος των σχεδίων των Βρυξελλών για μείωση των εκπομπών από τις μεταφορές.
Η πρόταση κανονισμού της ΕΕ για τις Υπηρεσίες Πολυτροπικής Ψηφιακής Κινητικότητας (MDMS) , που γεννήθηκε από την απογοήτευση για την αργή πρόοδο του σιδηροδρομικού κλάδου στην προσφορά απλών διασυνοριακών εισιτηρίων, έχει σχεδιαστεί για να διευκολύνει την κράτηση ενός ταξιδιού στην Ευρώπη χρησιμοποιώντας διαφορετικούς τρόπους μεταφοράς.
Αναμένεται ότι ο κανονισμός της ΕΕ θα οδηγήσει στη δημιουργία μιας εφαρμογής που δίνει μια ψηφιακή επισκόπηση των ταξιδιωτικών επιλογών. Εκτός από τις ώρες αναχώρησης και το κόστος κάθε ταξιδιού, στους επιβάτες θα παρουσιάζεται το αποτύπωμα άνθρακα κάθε διαδρομής.
Ενώ υπάρχουν παρόμοιες εφαρμογές, γενικά περιορίζονται σε μεμονωμένους ταξιδιωτικούς τομείς. Στο πλαίσιο της αεροπορίας, εφαρμογές όπως το Skyscanner εμφανίζουν ανταγωνιστικές πτήσεις στην ίδια διαδρομή, συνδυάζοντας ακόμη και προσφορές από ανταγωνιστικές εταιρείες ως μέρος ενός ταξιδιού επιστροφής.
Ενώ ο τομέας των τρένων δεν στερείται τέτοιων εφαρμογών, θεωρούνται πιο περιορισμένες από τους αντίστοιχους αερομεταφορείς.
Η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των φορέων εκμετάλλευσης πλατφορμών, με συμφέροντα του ιδιωτικού τομέα να συναγωνίζονται για τη δημιουργία της εφαρμογής για ταξίδια στην ΕΕ.
Για να λειτουργήσει μια τέτοια εφαρμογή, οι φορείς εκμετάλλευσης πρέπει να παρέχουν σε τρίτους μάζες δεδομένων, συμπεριλαμβανομένων των προγραμμάτων πτήσεων, των τιμών και της κατανομής θέσεων.
Ωστόσο, οι σιδηροδρομικοί φορείς γενικά απρόθυμοι να δώσουν αυτά τα δεδομένα, οδηγώντας σε τριβές μεταξύ των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και των εταιρειών ταξιδιωτικής τεχνολογίας σχετικά με την παροχή δεδομένων ταξιδιού.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να καταθέσει την πρόταση αγοράς εισιτηρίων εντός του πρώτου τριμήνου του 2023.
[Επεξεργασία από τον Frédéric Simon]
euractiv.com
sidirodromikanea.blogspot.com