Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2023

Νέοι διαγωνισμοί 1,5 δισ. ευρώ για 4 μεγάλα έργα υποδομών

Αφορούν το μετρό Αθήνας, Θεσσαλονίκης, το σιδηροδρομικό δίκτυο και την Ιονία Οδό

Σε πλήρη εγρήγορση παραμένουν τα επιτελεία των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων αναφορικά με την υποβολή φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος και οικονομικών προσφορών, καθώς η λίστα των νέων έργων και προκηρύξεων διαγωνισμών συνεχίζει να «αυγατίζει». Ωστόσο, υπάρχει κι ένα σημαντικό απόθεμα από διαγωνισμούς έργων που ακόμη δεν έχουν αναδείξει ανάδοχο, ενώ σε άλλες διαγωνιστικές διαδικασίες δεν έχουν ακόμη υπογραφεί οι σχετικές συμβάσεις.

Νίκος Ρουσάνογλου

Εν ολίγοις, ο κλάδος κινείται σε υψηλές «ταχύτητες» και η εξασφάλιση σημαντικού κατασκευαστικού αντικειμένου θεωρείται δεδομένη, καθώς έως το 2030 προβλέπονται έργα συνολικού ύψους 30 δισ. ευρώ ή άνω των 4 δισ. ευρώ ετησίως. Οι νέοι διαγωνισμοί που προκηρύσσονται προβλέπουν έργα συνολικού ύψους 1,5 δισ. ευρώ.

Από τις τελευταίες προσθήκες στον κατάλογο των μεγάλων έργων είναι η επέκταση της Γραμμής 2 του μετρό προς το Ιλιον. Παράλληλα, σε πρόσφατη συνέντευξή του στην «Κ», ο υπ. Υποδομών Κων. Αχ. Καραμανλής προανήγγειλε μια ακόμη σημαντική επέκταση του μετρό προς το Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος στο φαληρικό Δέλτα. Πρόκειται για ένα έργο ύψους 550 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), το οποίο προβλέπει την κατασκευή τριών νέων σταθμών σε Παλατιανή, Ιλιον και Αγιο Νικόλαο, όπως επίσης και την επέκταση του αμαξοστασίου του Ελαιώνα, αλλά και την αναβάθμιση και αντικατάσταση υφιστάμενων ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων των Γραμμών 2 και 3 του μετρό. Η καταληκτική ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος είναι η 28η Φεβρουαρίου. Θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση του διαγωνισμού, που αφορά την υποβολή δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς.

Εως το 2030 προβλέπονται έργα συνολικού ύψους 30 δισ. ευρώ ή άνω των 4 δισ. ευρώ ετησίως.

Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να προχωρήσει και η διαδικασία υποβολής προσφορών για το έργο ΣΔΙΤ για τη λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης (Γραμμή 1 και 2). Ο ανάδοχος θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί έως τις αρχές Δεκεμβρίου, αναλαμβάνοντας όλες τις απαιτούμενες εργασίες και υπηρεσίες, για να ξεκινήσει η λειτουργία των γραμμών (περιλαμβανομένων και υπηρεσιών συντήρησης, επισκευής κ.λπ.). Πρόκειται για σύμβαση ύψους 292 εκατ. ευρώ, η οποία έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Ενα ακόμη έργο ΣΔΙΤ που δεν προβλέπει ιδιαίτερο κατασκευαστικό αντικείμενο δρομολογείται από τον ΟΣΕ και αφορά τη συντήρηση και ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας. Το προσεχές διάστημα αναμένεται η έγκριση του έργου από τη διυπουργική επιτροπή ΣΔΙΤ, με τη διοίκηση του ΟΣΕ να σχεδιάζει να έχει προκύψει ανάδοχος έως το τέλος του έτους. Το ύψος της εργολαβίας υπολογίζεται σε 300 εκατ. ευρώ και καλύπτει όλο το δίκτυο από την Αλεξανδρούπολη έως τον Στρυμόνα.

Για τις 14 Μαρτίου έχει προγραμματιστεί και η υποβολή των προσφορών για το οδικό έργο Ιωάννινα – Κακαβιά, που αποτελεί ουσιαστικά την επέκταση της Ιονίας Οδού προς τα σύνορα. Ο προϋπολογισμός του οδικού άξονα των περίπου 72 χιλιομέτρων υπολογίζεται σε 250 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ενώ η διάρκεια κατασκευής έχει οριστεί σε 54 μήνες.

Παράλληλα, φέτος θα ολοκληρωθούν και οι αναθέσεις των μεγάλων κτιριακών έργων στο Ελληνικό, όπως το Vouliagmeni Complex (εμπορικό κέντρο Vouliagmeni Mall και κτίριο γραφείων) συνολικού προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ, για το οποίο έχουν ήδη υποβληθεί προσφορές. Παράλληλα, θα ξεκινήσει και το έργο κατασκευής του πύργου κατοικιών Riviera Tower, ύψους 350 εκατ. ευρώ.

.kathimerini.gr
sidirodromikanea.blogspot.com