Σε ειρηνικούς καιρούς, η σταθερή σιδηροδρομική υποδομή θεωρείται συχνά δεδομένη
Ένα τρένο φεύγει από το σιδηροδρομικό σταθμό στην Οδησσό, νότια Ουκρανία, στις 23 Μαρτίου 2022. AP
Μεγαλύτερη κατά πολύ από τη Γαλλία και ελαφρώς μικρότερη από το Τέξας, η Ουκρανία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη χώρα της Ευρώπης.
Ο πόλεμος έδειξε πόσο ζωτικής σημασίας είναι οι σιδηρόδρομοι για να κρατήσουν αυτό το έθνος σε κίνηση και να σφυρηλατήσουν την ταυτότητά του. Σε αυτή τη συγκυρία, θα μπορούσαμε να πούμε ότι δύο πράγματα συγκρατούν την Ουκρανία, το εθνικό της πνεύμα και το σιδηροδρομικό της δίκτυο.
Στην Ουκρανία οι διάδρομοι επικοινωνίας είναι μεγάλοι και περιλαμβάνουν πολλές στάσεις. Ο ολονύκτιος κοιμώμενος τρένο φίδι διασχίζει τη χώρα. Σε ένα ταξίδι 17 ωρών από το Κίεβο στη Σεβαστούπολη πριν από μια δεκαετία, παρακολούθησα πώς οι Ουκρανοί όλων των σταδίων της ζωής ταξιδεύουν, συνομιλούν, τρώνε και τραγουδούν μαζί ενώ βρίσκονται σε δύο κομμάτια.
Οι προσεγμένες άμαξες επιτρέπουν τον στοχασμό των αχανών οριζόντων. Τα γόνιμα εδάφη των λιβαδιών της Ουκρανίας γεμάτα με τους μακριούς μίσχους ηλίανθων περνούν σε μια ιμπρεσιονιστική θολούρα.
Οι πόλεις που είχαν διαταχθεί γύρω από τους κεντρικούς σιδηροδρομικούς σταθμούς ήταν όμορφες και καλοδιατηρημένες. Ο πόλεμος έχει φέρει μεγάλο μέρος αυτής της ισορροπίας στην άβυσσο.
Όταν ο ουκρανικός λαός χρειαζόταν, το σιδηροδρομικό σύστημα ήταν εκεί. Οι εκκενωμένοι θα ανέλθουν σύντομα σε 4 εκατομμύρια εκτός της χώρας. Έως και 12 εκατομμύρια έχουν εκτοπιστεί τόσο εντός όσο και εκτός.
Χωρίς τη μεγάλη εμβέλεια των σιδηροδρόμων, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η διαδικασία εκτόπισης θα ήταν πολύ χειρότερη για όλους όσους αναγκάστηκαν να φύγουν.
Αντίθετα, οι οθόνες της τηλεόρασης έχουν γεμίσει με αξιοθέατα από τις σιδηροδρομικές πλατφόρμες. Άνθρωποι γεμάτοι συγκίνηση στέκονται στο κλείσιμο των θυρών. Τα παιδιά βάζουν τα χέρια στα παράθυρα καθώς η άμαξα απομακρύνεται από το αγαπημένο τους πρόσωπο.
Το τρένο είναι το όχημα για τόσο μεγάλο πόνο της ανθρωπότητας, όχι μόνο σε μία ή δύο πόλεις αλλά σε εκατοντάδες.
Ο εξειδικευμένος ιστότοπος The Man in Seat 61 έδειξε πώς το δίκτυο της Ουκρανίας συνέχισε σχεδόν ανέπαφο τον τελευταίο μήνα του πολέμου. Δημοσίευσε έναν χάρτη που εντόπισε περίπου δύο δωδεκάδες μεγάλους σταθμούς που έχουν κλείσει. Αυτά βρίσκονται στα ανατολικά και νότια της χώρας. Σε μια εποχή που οι θερμικοί χάρτες και άλλες απεικονίσεις έχουν υπερεκτιμήσει το εύρος της ρωσικής προέλασης, οι κουκκίδες του σιδηροδρόμου που σημειώνονται με πράσινο είναι ένας καλός δείκτης για την πρόοδο της μάχης.
Ο πόλεμος έδειξε πόσο ζωτικής σημασίας είναι οι σιδηρόδρομοι για να κρατήσουν αυτό το έθνος σε κίνηση και να σφυρηλατήσουν την ταυτότητά του
Οι σιδηρόδρομοι λένε πολλά για την οικονομική ιστορία της Ουκρανίας. Η διέλευση των συνόρων από την Πολωνία σημαίνει αλλαγή περιμέτρου.
Η περιοχή του Ντόνετσκ της χώρας βρίσκεται στη λεκάνη του ποταμού Ντον, όπου οι επιχειρηματίες ανέπτυξαν τις βιομηχανίες σιδήρου και εξόρυξης που οδήγησαν τον κόσμο.
Η κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης θα μπορούσε να είχε ως αποτέλεσμα την κατάρρευση και των σιδηροδρόμων, αλλά ευτυχώς αυτό δεν συνέβη.
Η Μέση Ανατολή δεν ήταν τόσο τυχερή. Οι σιδηρόδρομοί της, τόσο καθοριστικοί για την εξέγερση κατά των Οθωμανών στο τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, έχουν καταστραφεί. Πριν από περίπου 15 χρόνια, το μόνο κομμάτι του ιρακινού σιδηροδρόμου που λειτουργούσε ήταν ένα απομακρυσμένο κίνημα κοντά στο Ραμάντι.
Η Ουκρανία έχει διατηρήσει τη σωτηρία της μέχρι στιγμής. Η μετακίνηση στρατευμάτων, όπλων, τροφίμων και καυσίμων είναι βασική στρατιωτική ανάγκη όταν μια χώρα αμύνεται.
Όπως είδαμε, ήταν το πρωταρχικό μέσο με το οποίο οι άνθρωποι βγήκαν από τη γραμμή του πυρός. Τα τρένα προς την Πολωνία και αλλού αποτελούν ένδειξη συνεχούς σύνδεσης και υποστήριξης από το εξωτερικό προς το πολιορκημένο έθνος.
Η σιδερένια ράγα έχει σπάσει στα σύνορα της Ρωσίας. Το τελευταίο τρένο για τη Φινλανδία και την ΕΕ συνολικά ήταν προγραμματισμένο για την Κυριακή. Από την εισβολή ήταν γεμάτο σε κάθε ταξίδι με 700 επιβάτες. Η Ρωσία έχει επίσης τη δική της περήφανη σιδηροδρομική παράδοση. Ένα από τα σύμβολα του τέλους του Ψυχρού Πολέμου για τη Γενιά Χ ήταν ένα ταξίδι στο trans-Siberia express. Σε όλη τη διαδρομή προς ή από την Ασία στην Ευρώπη.
Οι επιβαίνοντες θα μπορούσαν να είναι μόνο Ρώσοι ή Φινλανδοί πολίτες. Έπρεπε να έχουν κάρτα Covid, αλλά δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το εμβόλιο Sputnik για να το αποκτήσουν.
Το μόνο ρωσικό τρένο που διέρχεται τώρα από το ευρωπαϊκό έδαφος είναι το ρωσικό δρομολόγιο που περνάει στον θύλακα του Καλίνινγκραντ. Περνά από τη Λιθουανία και αναδεικνύει ένα άλλο σημείο ανάφλεξης για την Ευρώπη.
Οι Λιθουανοί την περασμένη εβδομάδα χρησιμοποίησαν τους σταθμούς στην επικράτειά τους από τους οποίους πρέπει να περάσουν οι σταθμοί του Καλίνινγκραντ για να εμφανίσουν εικόνες θανάτου και καταστροφής από την Ουκρανία. Αυτό είναι το είδος της περιφρόνησης που έχει γραφτεί τώρα στην ιστορία της περιοχής.
Οι περίπλοκοι δεσμοί που στηρίζουν τη σύγκρουση έχουν τονιστεί από τους επαίνους της Ουκρανίας για τους μηχανικούς σιδηροδρόμων και τους εργαζόμενους στο δίκτυο στη Λευκορωσία, συμμαχική με το Κρεμλίνο. Αυτό είχε ως στόχο τη δολιοφθορά των γραμμών που μεταφέρουν ρωσικό στρατό και ανεφοδιασμό υλικού στις γραμμές του ουκρανικού μετώπου.
Η σύνδεση της εργασίας και της συμπάθειας παρά τις εντάσεις των καιρών και την προπαγανδιστική αυλαία λέει κάτι διαχρονικό για τους δεσμούς που σφυρηλατήθηκαν στους σιδηροδρόμους. Η πρόοδος συχνά αμβλύνεται από τον πόλεμο και την ύφεση, αλλά οι σιδηρόδρομοι συνεχίζουν να αποτελούν σύμβολο ενός καλύτερου κόσμου σύνδεσης πέρα από το χάσμα.
thenationalnews.com
sidirodromikanea.blogspot.com