Με καταιγιστικούς ρυθμούς οι αναθέσεις έργων, ενώ σημειώνεται πρόοδος σε project που «ταλαιπωρήθηκαν» για χρόνια. Οι κατασκευαστικές περνούν από την εποχή των προσφυγών και αντιπαραθέσεων σε περίοδο συνεργασιών.
Απόστολος Σκουμπούρης
Εντυπωσιακό κρεσέντο ανακοινώσεων κομβικών έργων υποδομών σε όλη τη χώρα καταγράφεται τις τελευταίες ημέρες, με σύσσωμη την κατασκευαστική κοινότητα της χώρας να ανασυντάσσεται, καθώς μπήκαμε σε μια περίοδο όπου θα υλοποιηθούν εξαιρετικά κρίσιμα project.
Η προηγούμενη διετία στιγματίστηκε από την παρουσία του Covid-19, τα αλλεπάλληλα lockdown και τις πάσης φύσεως γραφειοκρατικές και άλλες καθυστερήσεις, όμως τώρα φαίνεται πως έχουμε μπει για τα καλά στην περίοδο της ωρίμανσης μεγάλων έργων και σε ένα αξιοσημείωτο ξεμπλοκάρισμα διαγωνισμών.
Το 2021 είχαμε το ξεκλείδωμα και την ανάθεση κορυφαίων έργων, όπως είναι η Εγνατία (προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ) και η Γραμμή 4 του Μετρό (1,8 δισ. ευρώ), ενώ μέσα στο 2022 έχουν ήδη ξεμπλοκάρει αρκετά εμβληματικά, μικρότερα ή μεγαλύτερα έργα. Τη δυναμική των εξελίξεων αναμένεται να επιταχύνουν, επίσης, τα κεφάλαια από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Πλέον, κανέναν δεν συμφέρει το χάσιμο χρόνου μέσω ενστάσεων και προσφυγών, τακτικές που για χρόνια ήταν το κύριο χαρακτηριστικό στον κόσμο των κατασκευών και των υποδομών. Τα έργα είναι πολλά και ποικίλα, κανένας κατασκευαστικός όμιλος δεν περισσεύει, αντιθέτως η μεγάλη ανάγκη είναι για δημιουργία εξειδικευμένων σχημάτων που να μπορούν να «σηκώσουν» κάποια έργα που απαιτούν υψηλότερου βαθμού τεχνογνωσία.
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που ετερόκλητοι και παραδοσιακά αντίπαλοι –έως πρότινος– κατασκευαστικοί όμιλοι, συγκροτούν κοινοπραξίες, με στόχο την αλληλοκάλυψη και την πλήρωση των όρων που το εκάστοτε έργο απαιτεί.
Παράγοντες του χώρου σημειώνουν πως η επόμενη πενταετία θα θυμίζει τις συνθήκες που επικράτησαν στη χώρα την πενταετία πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, όπου «έτρεξαν», πολλαπλά έργα υποδομών και κατασκευών. Είναι χαρακτηριστικές οι δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της AVAX, Κωνσταντίνου Μιτζάλη που σε συνέδριο προ μηνών, επεσήμανε πως «αυτά που έγιναν το τελευταίο ένα έτος –για μένα που είμαι σαράντα χρόνια στον κλάδο– είχα πάρα πολλά χρόνια να τα δω».
Έργα που ήταν σε διαδικασία διαρκών αναβολών για μεγάλο διάστημα ξεμπλοκάρουν, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως το υπουργείο Υποδομών έχει προγραμματίσει την υλοποίηση έργων ύψους 13 δισ. ευρώ για τα επόμενα χρόνια, που θα δημιουργήσουν τουλάχιστον 20.000 νέες θέσεις εργασίας.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) είναι κοντά στο να ξεκινήσει, καθώς το 2022 αναμένεται να γίνουν τα πρώτα έργα, ενώ το 2024 θα είναι η χρονιά – σταθμός, με πλήρη ανάπτυξη όλα τα εργοτάξια κατά μήκος του άξονα.
Επίσης, ο δρόμος Πάτρας – Πύργος που για χρόνια βρισκόταν σε ομηρία λόγω λανθασμένων επιλογών της προηγούμενης κυβέρνησης, ξεμπλοκάρει. Μετά την πρόσφατη έγκριση από την Κομισιόν της χρηματοδότησης 217 εκατ. ευρώ του έργου, οι κατασκευαστικές εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν σύντομα.
Σημαντικά έργα που προκηρύχθηκαν ή θα προκηρυχθούν άμεσα
Σειρά έργων ανακοινώθηκαν τις τελευταίες ημέρες, ενώ μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένονται επίσης πολλαπλές παρόμοιες διαδικασίες.
Για την Ανατολική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, γνωστή και ως Flyover, προσωρινός ανάδοχος ανακηρύχθηκε η κοινοπραξία των εισηγμένων ομίλων AVAX – Μυτιληναίου. Πρόκειται για έργο ΣΔΙΤ, με συνολικό προϋπολογισμό 373 εκατ. ευρώ, ενώ το μήκος του άξονα είναι περίπου 13,5 χιλιομέτρων. Το επόμενο βήμα είναι η συμβασιοποίηση του έργου και η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών μέχρι το τέλος του έτους. Η Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (FlyOver), θα είναι ένας νέος, υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος που θα εξασφαλίσει οριστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης καθώς θα κάνει τις μετακινήσεις πιο γρήγορες και ασφαλείς, με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον.
Τον προσωρινό ανάδοχο για το οδικό έργο «Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη», προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ. ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ύστερα από την αξιολόγηση των φακέλων των δεσμευτικών προσφορών. Προσωρινός Ανάδοχος του έργου είναι η κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις και Intrakat, ενώ η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών μέχρι το τέλος του έτους.
Άνοιξαν οι φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την επέκταση του Προαστιακού στο Λαύριο. Ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι κοινοπραξίες ΓΕΚ Τέρνα – Intrakat – Άκτωρ – Μυτιληναίος και AVAX - Alstom. Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου, σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, ανέρχεται σε 391 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και ο ανάδοχος που θα επιλεγεί θα αναλάβει την μελέτη και κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της πόλης και του λιμένα Λαυρίου με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό (Σ.Σ.) Κορωπίου συνολικού μήκους περίπου 32 χλμ.
Πρόσφατα υπογράφηκε η τροποποίηση της Σύμβασης Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων Περιφέρειας Πελοποννήσου, μεταξύ της Περιφέρειας Πελοποννήσου και της Περιβαλλοντικής Πελοποννήσου, εταιρείας μέλος του ομίλου Τέρνα Ενεργειακή. Αφορά επένδυση συνολικού ύψους 152 εκατ. ευρώ, μέσω της οποίας θα δημιουργηθούν 800 νέες θέσεις κατά τη διάρκεια κατασκευής και 200 μόνιμες θέσεις κατά τη διάρκεια λειτουργίας του έργου που θα είναι 27 έτη.
Πολύ σύντομα το υπουργείο Υποδομών θα προχωρήσει στη δημοπράτηση ενός μεγάλου και σημαντικού έργου για τη Στερεά Ελλάδα, που αποτελεί χρόνιο και πάγιο αίτημα της αυτοδιοίκησης. Ο λόγος για τον οδικό άξονα Λαμία - Καρπενήσι και ειδικότερα για τα τμήματα Σταυρός Λαμίας – Καστρί και Νεοχωράκι – σήραγγα Τυμφρηστού, συνολικού μήκους 22 χιλιομέτρων. Το έργο είναι προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ και ήδη οι προετοιμασίες προκειμένου ο διαγωνισμός να βγει στον αέρα μέσα στο επόμενο διάστημα, προχωρούν. Το νέο οδικό τμήμα, για το οποίο προβλέπεται η σύνδεση του με τον Ε65, θα διαθέτει 1+1 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και κεντρική νησίδα με μεταλλικό στηθαίο, με στόχο να μετατραπεί σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο της Στερεάς Ελλάδας.
Άνοιξαν προ ημερών οι φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο «Κατασκευή Νέας Προαστιακής Σιδηροδρομικής Γραμμής για τη Σύνδεση της Ραφήνας και του Λιμένα Ραφήνας με το Υφιστάμενο Σιδηροδρομικό Δίκτυο» προϋπολογισμού 309 εκατ. ευρώ. Ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι κοινοπραξίες των AVAX - Alstom, ΓΕΚ Τέρνα – Intrakat – Siemens και Ελλάκτωρ – Μυτιληναίος. Ο ανάδοχος που θα επιλεγεί θα αναλάβει την μελέτη και κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της πόλης και του λιμένα Ραφήνας με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή.
Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό είναι ένα κομβικό και εμβληματικό έργο που θα αναβαθμίσει πλήρως ένα σημαντικό τμήμα της βόρειας Αττικής και όχι μόνο, αλλάζοντας τα δεδομένα για δεκάδες περιοχές σε όλη αυτή την περιοχή, προσφέροντας σημαντική αποσυμφόρηση. Οι ιθύνοντες του υπουργείου Υποδομών επιδιώκουν ο διαγωνισμός για την επέκταση της Κύμης να ολοκληρωθεί μέσα στην τρέχουσα χρονιά. Τα σπουδαία για το σημαντικό αυτό έργο προϋπολογισμού 434 εκατ. ευρώ θα είναι την Τρίτη 22 Φεβρουαρίου, όταν και θα γίνει η αποσφράγιση των προσφορών, σε περίπτωση βεβαίως που δε δοθεί παράταση. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027. Αποτελεί το mega project της φετινής χρονιάς όπου αναμένεται να δούμε να «παρελαύνουν» όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι.
Σιδηροδρομικά 3,3 δισ. ευρώ
Από τον κατάλογο δεν απουσιάζουν τα σιδηροδρομικά έργα, καθώς μέσα στους επόμενους μήνες, πρόκειται να δημοπρατηθούν έξι νέα μεγάλα έργα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ! Πρόκειται για το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει υλοποιηθεί ποτέ. Στόχος είναι όλα τα σιδηροδρομικά έργα να συνδέουν τους λιμένες της Πάτρας, του Λαυρίου, της Ραφήνας (που αναφέρθηκε πιο πάνω) της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με το τρένο και ενισχύουν τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πρόκειται για:
την αναβάθμιση σε διπλή, της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 178 χλμ. στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο - Ελληνοβουλγαρικά σύνορα.
Την κατασκευή μονής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Τοξότες, συνολικού μήκους 206 χλμ.,
Νέα σιδηροδρομική γραμμή για τη δυτική σύνδεση του έκτου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει το Σταθμό Διαλογής Θεσσαλονίκης με τον εμπορικό σταθμό και τον λιμένα.
Νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Ρίο - Νέος Λιμένας Πατρών, συνολικού μήκους 11 χλμ. περίπου κ.α.
businessdaily.gr
sidirodromikanea.blogspot.com