Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2022

Απάντηση του Υπουργείου Τουρισμού σε ερώτηση σχετικά με την δρομολόγηση νυχτερινού τρένου.

Το Υπουργείο Τουρισμού σε απάντηση στην ερώτηση με θέμα «“ Ξενοδοχείο σε ράγες”. Μία πρόταση σιδηροδρομικού συρμού σύνδεσης του κεντρικού σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας» του Βουλευτού κ. Κυριάκου Βελόπουλου αναφέρει:
Θέμα: Απάντηση στην με Α.Π. 2634/24.01.2022 Ερώτηση

Σχετικά με την εν θέματι ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή των Ελλήνων ο Βουλευτής της Κ.Ο. της Ελληνικής Λύσης κ. Κυριάκος Βελόπουλος, σας γνωρίζουμε τα εξής, σε ό,τι αφορά τα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Τουρισμού :



Η στρατηγική του Υπουργείου Τουρισμού για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας έγκειται στην ανάδειξη της Ελλάδας σε κορυφαίο και ασφαλή προορισμό, ιδανικό για επίσκεψη καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Προς αυτή την κατεύθυνση, το Υπουργείο δίνει έμφαση στην ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού ώστε ο ταξιδιώτης, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του, να επιλέγει από ένα ευρύ φάσμα ποιοτικών προϊόντων που θα του επιτρέψουν να εξατομικεύσει την ταξιδιωτική του εμπειρία, καθιστώντας τη μοναδική και αυθεντική. Κύριο βήμα για την επίτευξη της ως άνω στρατηγικής είναι η ανάπτυξη εξειδικευμένων τουριστικών προϊόντων ανά Περιφέρεια, στη βάση της ανάπτυξης των ειδικών μορφών τουρισμού.

Υπό το πρίσμα αυτό, ο εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος του σιδηροδρομικού τουρισμού μπορεί να αποτελέσει παράγοντα προσέλκυσης ποιοτικού τουρισμού. Τουριστικά τρένα, δημιουργία πεζοπορικών διαδρομών, ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού μέσω μετατροπής εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών σε ποδηλατικές διαδρομές, μπορούν να τονώσουν και να αναδείξουν τουριστικά τις τοπικές κοινωνίες. Άλλωστε η τάση του “Slow Travel” γίνεται σήμερα ολοένα και πιο δημοφιλής, στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης και ορθής διαχείρισης των προορισμών αλλά και λόγω της πανδημίας που άλλαξε τα δεδομένα στον παγκόσμιο τουρισμό.

Στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της προώθησης του σιδηροδρομικού τουρισμού, έχουν ενταχθεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας τουριστικές διαδρομές που αναδεικνύουν τα φυσικά συγκριτικά πλεονεκτήματα των προορισμών από τους οποίους διέρχονται οι συρμοί. Τέτοια παραδείγματα είναι ο “Μουτζούρης”, το θρυλικό τρενάκι του Πηλίου, ο “Οδοντωτός Διακοπτού Καλαβρύτων”, ένα τουριστικό αξιοθέατο με μια μοναδική διαδρομή στο φαράγγι του Βουραϊκού, ένα νέο ομαδικό πρόγραμμα υπηρεσιών, τα “Τουριστικά Τρένα για παιδιά” με αποκλειστική χρήση των ιστορικών τρένων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι αποδράσεις με τρένο (Θεσ/νίκη- Φλώρινα, Χαλκίδα, Τοξότες Έβρου κ.ά.).

Επιπλέον, με τον ν.4875/2021 θεσμοθετήθηκαν οι Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών, ως ένα πλαίσιο αποτελεσματικής διαχείρισης και λειτουργίας των επιμέρους προορισμών της χώρας. Παράλληλα, έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το Έργο “Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών (Destination Management and Marketing Organizations – DMMOs)” το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με πάνω από 14 εκ. από πόρους του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Ανάκαμψης. Το έργο θα αφορά στη χρηματοδότηση μελετών και προετοιμασίας για την ίδρυση πιλοτικών Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών, καθώς και στη χρηματοδότηση δημιουργίας 10 τοπικών Παρατηρητηρίων Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης (σε κάθε πιλοτικό DMMO). Από το έργο μπορούν να επωφεληθούν όλοι οι προορισμοί της χώρας, ιδίως μάλιστα όσοι, αν και έχουν να προσφέρουν ξεχωριστές εναλλακτικές εμπειρίες, δεν είναι ακόμη ιδιαίτερα προβεβλημένοι ή αναγνωρίσιμοι τουριστικά. Η ισόρροπη διάχυση της τουριστικής ανάπτυξης στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας αποτελεί εξάλλου κορυφαία προτεραιότητα για το Υπουργείο Τουρισμού.

Σημειωτέον ότι μέσω των διατάξεων του νέου νόμου για τους Οργανισμούς Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού δίνονται σε φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης οι δυνατότητες:

α) επιστηµονικής, συµβουλευτικής και τεχνικής υποστήριξη του οικείου (Ο.Τ.Α.) για θέµατα προβολής και προώθησης ενός προορισµού στην τουριστική αγορά,

β) προώθησης και αντικειµενικής πληροφόρησης του οικείου Ο.Τ.Α. για το σύνολο του τουριστικού προϊόντος, για τον εκάστοτε προορισµό, όπως αξιοθέατα, προσβασιµότητα- µεταφορές, εγκαταστάσεις-διαµονή, τουριστικές υπηρεσίες, δραστηριότητες, βοηθητικές υπηρεσίες,

γ) δηµιουργίας, υποστήριξης και εφαρµογής της αναπτυξιακής και τουριστικής πολιτικής του προορισµού,

δ) µελέτης και παρακολούθησης της αναβάθµισης και του εκσυγχρονισµού των υποδοµών και υπηρεσιών κοινής ωφέλειας,

ε) εκπόνησης και υλοποίησης στρατηγικού σχεδίου βιώσιµης τουριστικής ανάπτυξης και διαχείρισης του προορισµού,

στ) σύναψης συµβάσεων µε φορείς του ιδιωτικού τοµέα µε σκοπό την τουριστική προβολή του προορισµού,

ζ) εκπόνησης µελετών για τη δηµιουργία προτύπων για την ανάδειξη της ταυτότητας του προορισµού,

η) σχεδιασµού και η υλοποίησης της στρατηγικής µάρκετινγκ και τουριστικής προβολής του προορισµού,

θ) δηµιουργίας και διαχείρισης τοπικών σηµάτων ποιότητας, καθώς και η τεχνική βοήθεια και υποστήριξη σε συνεργατικούς σχηµατισµούς επιχειρήσεων (cluster) σχετική µε την παραγωγή και προβολή τοπικών τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών,

ι) ανάπτυξης ερευνητικού έργου σε σηµαντικά θέµατα του τουρισµού, όπως η ανάλυση της αγοράς, η προσέγγιση νέων αγορών συµπεριλαµβανοµένης και της αγοράς του προσβάσιµου τουρισµού, η ωρίµανση έργων υποδοµής και η υλοποίηση πολιτικών κοινωνικής συνοχής, ψηφιακής σύγκλισης και αειφόρου ανάπτυξης και

ια) ανάπτυξης τουριστικών προϊόντων του προορισµού.

Επίσης, υποβλήθηκε πρόσφατα στο Δήμο Λαρισαίων μία πρόταση τουριστικής αξιοποίησης του παλιού ανενεργού σιδηροδρομικού δικτύου της Θεσσαλίας από την Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Θεσσαλίας του Υπουργείου Τουρισμού με στόχο τη δημιουργία ενός θεματικού τουριστικού προϊόντος, που θα προσελκύει επισκέπτες ανώτερης εισοδηματικής στάθμης, μέσης και ανώτερης μόρφωσης, με ισχυρό οικολογικό, πολιτιστικό και πολιτισμικό επίχρισμα. Η εν λόγω πρόταση, περιλαμβάνει μία έρευνα για την τουριστική αξιοποίηση της πολιτισμικής και βιομηχανικής παρακαταθήκης της Θεσσαλίας, ανασύροντας τις δυνατότητες που κρύβει το μη ενεργό (εδώ και δύο δεκαετίες) Μετρικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο της Θεσσαλίας, εκτεινόμενο από τον Βόλο, τη Λάρισα, έως την Καλαμπάκα, σε μήκος περίπου 160 χιλιομέτρων.

Σε κάθε περίπτωση, το Υπουργείο Τουρισμού βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, τοπική αυτοδιοίκηση και φορείς για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων με σκοπό τη συνδυασμένη ανάπτυξη και τη συμπληρωματικότητα όλων των εκφάνσεων του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, αναδεικνύοντας παράλληλα την ιδιαίτερη ταυτότητα των επιμέρους προορισμών της χώρας.

 


Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ


sidirodromikanea.blogspot.com