Δευτέρα 8 Μαρτίου 2021

Γυναίκες στο σιδηρόδρομο: Ναι, χρειαζόμαστε ακόμα τη Διεθνή Ημέρα της Γυναίκας.

Η 8η Μαρτίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, και κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων, δεν υπάρχει καλύτερη ημέρα για να τονίσουμε το ρόλο των γυναικών στον σιδηρόδρομο. Αυτός ο ρόλος αυξάνεται, αλλά υπάρχει ακόμη χώρος για περισσότερες περισσότερες γυναίκες, καθώς αντιπροσωπεύουν επί του παρόντος το 21,41% όλων των εργαζομένων που δραστηριοποιούνται στον τομέα.

Το εργατικό δυναμικό του σιδηροδρομικού τομέα αποτελείται κυρίως από άνδρες για ιστορικούς λόγους. Αυτό είναι κάτι που οι μεγάλοι οργανισμοί στην Ευρώπη θα ήθελαν να αλλάξουν. Μελέτες δείχνουν ότι οι εταιρείες με ισορροπημένο εργατικό δυναμικό και χωρίς αποκλεισμούς κουλτούρα είναι έξι φορές πιο καινοτόμες και έχουν σημαντικά υψηλότερη ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, επισημαίνει η Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER).

«Στον σιδηροδρομικό τομέα, η αύξηση της αυτοματοποίησης και της ψηφιοποίησης οδηγεί σε νέες ευκαιρίες εργασίας που είναι ελκυστικές για τις γυναίκες. Στο μέλλον, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί η εγγύηση της διαφορετικότητας, εξαλείφοντας τα εμπόδια που εμποδίζουν τις ανταγωνιστικές ίσες ευκαιρίες.

Γυναίκες σε θέση

Δεν είναι τόσο κακό. Όταν κοιτάζετε την κατάσταση σήμερα, βρίσκετε πολλές γυναίκες σε υψηλές θέσεις, κάτι που ήταν πολύ λιγότερο αλήθεια πριν από δέκα χρόνια. Για παράδειγμα, ο διευθύνων σύμβουλος της κορυφαίας σιδηροδρομικής επιχείρησης, DB Cargo, είναι γυναίκα. Η Sigrid Nikutta διορίστηκε επικεφαλής του λειτουργικού τμήματος της DB Cargo από το εποπτικό συμβούλιο της Deutsche Bahn στα τέλη του 2019, αφού κατείχε αρκετές διοικητικές θέσεις στην εταιρεία.

Στις Κάτω Χώρες, επίσης, το τμήμα εμπορευματικών μεταφορών της Deutsche Bahn διευθύνεται από μια γυναίκα. Ο Nanouke van 't Riet Visser διορίστηκε διευθύνων σύμβουλος της DB Cargo στην Ολλανδία περίπου την ίδια εποχή. Σε μια πρόσφατη συνέντευξη, εξήγησε ότι είναι το εργατικό δυναμικό, ενώ ο σύζυγός της φροντίζει το νοικοκυριό.

Και οι δύο γυναίκες είναι μέρος μιας εταιρείας όπου υποστηρίζεται ρητά ο ρόλος των γυναικών. Η DB Cargo έχει ένα από τα λίγα εκτελεστικά συμβούλια μιας μεγάλης εταιρείας όπου το ποσοστό των γυναικών είναι 50%. «Ναι, χρειαζόμαστε ακόμα τη Διεθνή Ημέρα της Γυναίκας», λέει η Ursula Biernert, μέλος του διοικητικού συμβουλίου ανθρώπινων πόρων στο DB Cargo. «Μέχρι να μην χρειάζεται πλέον να μιλάμε για ποσοστώσεις, ειδικά προγράμματα, κανόνες συμπεριφοράς κ.λπ., έως ότου το θέμα της ισότητας και της διαφορετικότητας είναι φυσικό μέρος της κοινωνίας μας και της εταιρείας μας».

Ναι, χρειαζόμαστε ακόμα τη Διεθνή Ημέρα της Γυναίκας »

Συνεχής προσπάθεια

Παρόλο που ο σιδηροδρομικός αριθμός των γυναικών αυξάνεται, αυτό πρέπει να επιταχυνθεί, πιστεύει επίσης η CER. «Τα μέλη της CER είναι αφοσιωμένα στην ανάπτυξη της απασχόλησης των γυναικών στον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό τομέα και έχουν επενδύσει για να το επιτρέψουν αυτό.

«Για την επίτευξη αυτών των στόχων, η δέσμευση σε όλα τα επίπεδα είναι απαραίτητη προϋπόθεση. Για να είναι επιτυχημένη ως επιχείρηση και να αποφεύγεται η μελλοντική έλλειψη εργασίας, το ταλέντο πρέπει να προσλαμβάνεται και οι νέες γυναίκες πρέπει να προσελκύονται και να διατηρούνται. Μεταξύ των διαφόρων μέτρων που έχουν λάβει τα μέλη της CER για να το επιτύχουν αυτό, μερικά από τα πιο δημοφιλή περιλαμβάνουν για παράδειγμα πιο ευέλικτους χρόνους εργασίας και συστήματα πρόνοιας που βοηθούν στην ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, μέτρα για την προώθηση της απασχόλησης των γυναικών και της εξέλιξης της σταδιοδρομίας, καθοδήγηση σε προσέλκυση νεαρών γυναικών και ενθάρρυνση σπουδών STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά).

Απαλή δύναμη, δεξιότητες ανθρώπων

«Ένα ετερογενές εργατικό δυναμικό αντιδρά πιο ευέλικτα και μπορεί να προσαρμοστεί ευκολότερα σε διαφορετικές απαιτήσεις. Ενθαρρύνουμε τις ευέλικτες ομάδες - δημιουργικές, ευέλικτες και προχωρημένες - να μεταμορφώσουν τη βιομηχανία μας και να τη μετατρέψουμε σε δυναμικό περιβάλλον. Όλες οι διαφορετικές προοπτικές, εμπειρίες και δεξιότητες προωθούν τη δημιουργικότητα στην προώθηση των καινοτομιών », γράφει ο Όμιλος RailCargo στο ιστολόγιό του για τις γυναίκες στις σιδηροδρομικές γραμμές.

Η Jolanda Plomp, Διευθύνων Σύμβουλος της LTE της Ολλανδίας αναγνωρίζει ότι οι γυναίκες πιθανώς δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στο άτομο πίσω από τον υπάλληλο. Θεωρώ πολύ σημαντική την επικοινωνία με το προσωπικό μας, το αποκαλώ «ζεστό επαγγελματισμό». " Ταυτόχρονα, συνειδητοποιεί ότι αυτή η ικανότητα πρέπει να συνδυαστεί με αυτή των ηγετικών χαρακτηριστικών. «Μερικές φορές νομίζω ότι μπορεί να κοιτάζω υπερβολικά τις προσωπικές μου ανάγκες. Τότε πρέπει πραγματικά να θυμηθώ ότι έχω επίσης μια επιχείρηση και πρέπει να είμαι λίγο πιο σκληρός. Νομίζω ότι οι γυναίκες μπορεί να είναι λίγο πιο σκληρές στο περιεχόμενο και πιο μαλακές στους ανθρώπους, και αυτό με φέρνει μερικές φορές σε μια δύσκολη κατάσταση. "

«Μερικές φορές νομίζω ότι μπορεί να κοιτάζω πάρα πολύ τις προσωπικές ανάγκες μου

Το ΗΒ, η Γαλλία

Και στο Ηνωμένο Βασίλειο, η παρουσία των γυναικών είναι εμφανής, με όχι μία αλλά δύο κορυφαίες γυναίκες να εκπροσωπούν τον κλάδο στην έκδοση RailFreight Live UK της περασμένης εβδομάδας «Όσο περισσότερο ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους και εξηγούμε τι είναι οι δουλειές μας και πόσο μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά, τόσο περισσότερες γυναίκες μπορούμε να επιβιβαζόμαστε», δήλωσε η Charlene Wallace, διευθύντρια εμπορευμάτων στο Network Rail του Ηνωμένου Βασιλείου. «Έχουμε την ικανότητα και την ικανότητα να μπορούμε να το κάνουμε αυτό, σε οποιαδήποτε δουλειά στη σιδηροδρομική βιομηχανία».

Και μια τελευταία χώρα που πρέπει να αναφερθεί είναι η Γαλλία, όπου η Sophie Dutordoir κατέχει τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου στην SNCB, εκτός από την ιδιότητα μέλους της Επιτροπής Διαχείρισης CER. «Στην SNCB, το άνοιγμα στις γυναίκες αντανακλάται όλο και περισσότερο στα νούμερα κάθε χρόνο. Ωστόσο, το ζήτημα της διαφορετικότητας δεν αφορά μόνο την κατανομή των φύλων. Μια εταιρεία είναι μια αντανάκλαση της κοινωνίας στην οποία εξελίσσεται, με το ευρύ φάσμα της ποικιλομορφίας όσον αφορά την ηλικία, τις ικανότητες, το φύλο, τις επιλογές τρόπου ζωής, την κοινωνική κατάσταση, τον πολιτισμό κ.λπ. Η ποικιλομορφία είναι φυσική: κάθε ταλέντο έχει τη θέση του στο SNCB. Είναι μια κατάσταση σκέψης που πρέπει να διαπεράσει ολόκληρη την παρέα ».

Το ζήτημα της διαφορετικότητας δεν αφορά μόνο την κατανομή των φύλων

Κοινή ευρωπαϊκή δεσμευτική συμφωνία

Σε νομοθετικό επίπεδο, ο ισχυρισμός για περισσότερες γυναίκες συνεχίζεται. Στο πλαίσιο του τομεακού κοινωνικού διαλόγου που συνέστησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η CER και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF) δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 με διάφορες κοινές συστάσεις για καλύτερη εκπροσώπηση και ενσωμάτωση γυναίκες στον σιδηροδρομικό τομέα. Τον Ιούλιο του 2019, οι κοινωνικοί εταίροι συμφώνησαν να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για μια κοινή ευρωπαϊκή δεσμευτική συμφωνία σύμφωνα με το άρθρο 155 ΣΛΕΕ. «Ανυπομονούμε να συνεχίσουμε τις διαπραγματεύσεις μας με το ETF για να επιτύχουμε μια συμφωνία κοινωνικού διαλόγου για τις σιδηροδρομικές γυναίκες, χάρη στη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ο εκτελεστικός διευθυντής της CER Alberto Mazzola καταλήγει: «Στην προηγούμενη θέση μου, ήμουν πρέσβης των γυναικών στις μεταφορές και ως νέος εκτελεστικός διευθυντής της CER, είμαι απόλυτα δεσμευμένος να διατηρήσω αυτό το ζήτημα στην κορυφή της ατζέντας πολιτικής. Η ευχή μου για το Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων είναι να επιτύχουμε να αυξήσουμε την παρουσία και τις ευθύνες των γυναικών για έναν πιο ισορροπημένο φύλο σιδηροδρομικό τομέα. "


railfreight.com/railfreight/2021/03/08/women-in-rail-yes-we-still-need-international-womens-day/

Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης

sidirodromikanea.blogspot.com