Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2021

Νέος σταθμός τρένου ξεκίνησε στο Penn Station της Νέας Υόρκης.

Οι κυλιόμενες σκάλες προς τις ράγες του σταθμού στη νέα αίθουσα για τη γραμμή του τρένου Μόινιχαν που ολοκληρώθηκε και ξεκίνησε να λειτουργεί την 1η Ιανουαρίου του νέου χρόνου. (AP Photo/Kevin Hagen).

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. («ΝΥΤ»). Για περισσότερο από μισό αιώνα, οι Νεοϋορκέζοι περνούσαν μέσα από τις γεμάτες πλατφόρμες, τους σκοτεινούς διαδρόμους και τα καταπιεστικά χαμηλά ταβάνια του Σταθμού της Πενσυλβάνιας, τον πιο πολυσύχναστο και ίσως τον πιο άθλιο κόμβο τρένων στη Βόρεια Αμερική.

Ενσωματωμένος κάτω από το Μάντισον Σκουέαρ Γκάρντεν, ο σταθμός εξυπηρετούσε 650.000 επιβάτες κάθε μέρα της εβδομάδας πριν από την πανδημία, ή τρεις φορές τον αριθμό που κατασκευάστηκε για να χειριστεί.

Ομως, καθώς περισσότεροι ταξιδιώτες επιστρέφουν στο σταθμό Penn από την πρώτη ημέρα του νέου έτους, τους υποδέχεται μια νέα αίθουσα τρένων ύψους $1,6 δισ., η οποία διαθέτει πάνω από ένα στρέμμα γυάλινους φεγγίτες, εγκαταστάσεις τέχνης και οροφές ύψους 92 ποδιών που ο κυβερνήτης Αντριου Κουόμο, που πρωτοστάτησε για το έργο, έχει παρομοιάσει με το μαγευτικό Τερματικό Σταθμό Γκραντ Σέντραλ (Grand Central Terminal).

Μετά από σχεδόν τρία χρόνια κατασκευής, ο νέος σταθμός με το όνομα «Moynihan Train Hall», στο κτίριο του Ταχυδρομείου Τζέιμς Φάρλεϊ (James A. Farley) απέναντι από την 8η Λεωφόρο από το σταθμό Penn, άνοιξε στο κοινό την 1η Ιανουαρίου ως αίθουσα αναμονής για τους επιβάτες του Amtrak και του Long Island Rail Road.

Για δεκαετίες, η τεράστια δέσμευση θεωρήθηκε μια συγχώρεση για μια από τις μεγαλύτερες αμαρτίες της πόλης: την κατεδάφιση του αρχικού κτιρίου του Penn Station στη δεκαετία του 1960, μια εκπληκτική δομή που ήταν μια εντυπωσιακή πύλη προς το οικονομικό δυναμικό όλης της χώρας.


Το τεράστιο ρολόι του σταθμού του τρένου προς τιμήν του αείμνηστου γερουσιαστή Νέας Υόρκης, Ντάνιελ Πάτρικ Μόινιχαν. AP Photo/Kevin Hagen


Η καταστροφή του σταθμού ήταν ένα σημείο καμπής στην αστική ζωή της Νέας Υόρκης. Προκάλεσε έντονη αντίδραση μεταξύ των υπερασπιστών της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της πόλης, τη δημιουργία της Επιτροπής Διατήρησης Ορόσημων και τις νέες προσπάθειες για την προστασία του τερματικού σταθμού Γκραντ Σέντραλ.

Το ότι το έργο ολοκληρώθηκε κατά τη διάρκεια μιας περιόδου που η πόλη τέθηκε σε ακινησία αποτελεί μια ελπιδοφόρα υπενθύμιση ότι η κίνηση στο μέσο Μανχάταν (Midtown Manhattan) θα επιστρέψει, είπε ο κ. Κουόμο.

Ο νέος σταθμός «στέλνει ένα σαφές μήνυμα στον κόσμο ότι, ενώ υποφέραμε πολύ ως αποτέλεσμα αυτής της κρίσης για την υγεία που κάποτε τον αιώνα, η πανδημία δεν μας εμπόδισε να ονειρευόμαστε μεγαλεία και να χτίζουμε για το μέλλον», πρόσθεσε.

Το έργο έχει τους επικριτές του, οι οποίοι κατηγορούν τους κρατικούς υπαλλήλους ότι δεν προχώρησαν αρκετά για να επαναφέρουν την αρχική εικόνα του Penn Station. Αυτοί οι κριτικοί σημειώνουν ότι ο νέος σταθμός (Moynihan Train Hall) θα εξυπηρετήσει μόνο μερικούς από τους επιβάτες που χρησιμοποιούν το σταθμό Penn, αγνοώντας τις ανάγκες των επιβατών του μετρό.

Για σχεδόν 30 χρόνια, εκλεγμένοι ηγέτες συζητούσαν για τη μετατροπή του κτιρίου Φάρλεϊ από ένα Ταχυδρομείο σε επέκταση του σταθμού Penn - μια ιδέα που προτάθηκε για πρώτη φορά από τον γερουσιαστή Ντάνιελ Πάτρικ Μόινιχαν (Daniel Patrick Moynihan), ο οποίος ήταν γνωστός για τις καινοτόμες, αν όχι πάντα ρεαλιστικές, λύσεις στα αστικά προβλήματα.

Το κτίριο του Φάρλεϊ, υποστήριξε ο κ. Μόινιχαν, προσέφερε μια προφανή λύση στο πρόβλημα υπερπληθυσμού του σταθμού Penn: Οι σιδηροδρομικές γραμμές των προαστιακών έτρεχαν κάτω από το μεγάλο Ταχυδρομείο, το οποίο δεν ήταν πλέον ένας πολυσύχναστος κόμβος αλληλογραφίας, αλλά είχε ακόμα ένα μεγαλείο που υπήρχε και στον αρχικό σταθμό του Penn. Αυτό το κτίριο κατεδαφίστηκε από το 1963 καθώς η Σιδηροδρομική Εταιρεία Πενσυλβάνιας χρεοκόπησε.

Τουλάχιστον πέντε εκδόσεις του αρχικού σχεδίου του Μόινιχαν αργότερα, ο κ. Κουόμο άνοιξε το δρόμο για το έργο το 2017. Δύο σημαντικοί ιδιωτικοί εργολάβοι, η «Related Companies» και η «Vornado», συνεισέφεραν 630 εκατομμύρια δολάρια σε αντάλλαγμα για μια 99χρονη μίσθωση του άνω τού ενός αιώνα κτιρίου Φάρλεϊ και τα άλλα 970 εκατομμύρια δολάρια προήλθαν από δημόσιες πηγές.

Ο σταθμός είναι ένα από τα πολλά μεγάλα έργα υποδομής που ηγείται ο κ. Κουόμο, καθώς επιδιώκει να κάνει τέτοιες πρωτοβουλίες σήμα κατατεθέν της θητείας του.

Ωστόσο, μόνον οι επιβάτες που χρησιμοποιούν το Amtrak ή το Long Island Rail Road -που αντιπροσωπεύουν 30.000 και 230.000 από τους 650.000 αναβάτες του Penn Station- θα έχουν πρόσβαση σε τρένα απευθείας από το σταθμό Mόινιχαν, που βρίσκεται στην κορυφή των δύο πλατφορμών. Ετσι δεν επιλύει το δομικό πρόβλημα της χωρητικότητας.

Για την αντιμετώπιση της περιορισμένης χωρητικότητας του σταθμού, εκλεγμένοι αξιωματούχοι πρότειναν δύο μεγάλα έργα υποδομής -γνωστά ως Gateway και Penn South- που θα απαιτούσαν χρόνια κατασκευής και επενδύσεις πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Τώρα ελπίζουν σε ομοσπονδιακά κεφάλαια με την ανάδειξη στην προεδρία του Τζο Μπάιντεν, καθώς ο απερχόμενος Πρόεδρος διαφωνούσε.

ekirikas.com